Inets första headset utses av SweClockers fokusgrupp

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

@Herr Kantarell: Du har inte vare sig barn eller husdjur eller?

Barn ja. Husdjur nej. Jag klarar dock att avverka headset på egen hand. Oftast är det bygeln som ger sig.
Skulle kunna göra ett långt inlägg om den bedrövliga kvaliteten på Func headsetet som jag köpte dyrt en gång i tiden.
Har även bilder nånstans. Jag är heller ingen oförsiktig person.

De medföljande skruvarna lossnade och jag drog i egna. Sprack upp mer och mer och fick linda med silvertejp.

Hyper X headsetet har t.ex. gjort rätt från början med stålbygel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

@backfeed: Avtagbara tygdetaljer borde utan större svårigheter kunna köras i tvättmaskin. Även många tygmusmattor är gjorda för tvättmaskin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Otroligt spännande projekt som jag hoppas vi får följa hela vägen till release. Ska bli kul att se vilka prototyper som väljs ut och ifall det bara följer gamingspektrat eller har oss "audiofiler" i åtanke. Det bästa från två världar är vad jag hoppas på Renodlade gamingheadsets är många gånger totalt värdelösa sett till ljudkvalitén.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

@REWplayFF: Det är säkert fullt möjligt att stå upp mot branchledarna vad gäller funktion och kvalitet. Problemet är hur lång tid tar det och vem är din kundbas?

Att komma till ett läge där du "ses" som en legitim aktör inom en marknad tar åratal av exponering samt mängder av positiv press.
Om dina potentiella kunder är komponentintresserade personer i norden är din nichade marknad så liten att det är helt omöjligt att utveckla något.

Kvar finns då enbart re-brand och möjligheten till små kosmetiska förändringar.

Då kan vi slå fast att det blir en rebrand. Undra på vilken lur. Det är väl fokusgruppens uppgift att sålla bland produkterna. Vet inte om cooler master har ensamtjing på takstar pro 82. Om inte, är min vilda gissning en rebrand på takstar-luren. Eller om det då blir en rebrand på cooler master MH751. Rebrand på rebrand...Rebrandsoppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Då kan vi slå fast att det blir en rebrand. Undra på vilken lur. Det är väl fokusgruppens uppgift att sålla bland produkterna. Vet inte om cooler master har ensamtjing på takstar pro 82. Om inte, är min vilda gissning en rebrand på takstar-luren. Eller om det då blir en rebrand på cooler master MH751. Rebrand på rebrand...Rebrandsoppa.

Ja det verkar så. Förvisso så lär det väl ge den bästa möjliga produkten, men hoppades verkligen på något lite mer originellt än en rebrand från takstar. Känns som att gå in på en italiensk restaurang som bara serverar frisco-mål. Och sen kommer de sätta på ett "Sweclockers favorit"-klistermärke till råga på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Ja det verkar så. Förvisso så lär det väl ge den bästa möjliga produkten, men hoppades verkligen på något lite mer originellt än en rebrand från takstar. Känns som att gå in på en italiensk restaurang som bara serverar frisco-mål. Och sen kommer de sätta på ett "Sweclockers favorit"-klistermärke till råga på det

Det är klart positiva omdömen och säljande klistermärken kommer klistras på slutprodukten. Tänk om recensenten på SweC ger omdömet "skitprodukt". Då köper jag headsetet direkt. Enbart för att få en uppfattning om vad en skitprodukt är i deras/recensentens perspektiv. Och jag kommer inte skicka tillbaka headsetet för en återbetalning. Ser det då som ett samlarexemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Känns som folks förväntningar/önskan här är en bit för avancerade då man läser texten och ser att dom ”kontaktat fabriker”, ”fått exemplar” och ”frågat kring möjlighet till modifiering”. Det är mao inget headset som ska ritas upp från grund, utan snarare att köpa in nått OEM och slänga sin logga på?

Med tanke på hur lätt det är att ställa till det med ljudkvalitén förstår jag varför de inte vill designa eget. Man får komma ihåg att de lurar som idag klassas som bra kommer från tillverkare som har gjort fel väldigt många gånger innan dagens modeller.

Det är liksom inte materialet som kostar pengar i bra lurar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Made in Sweden/EU/USA, "bra produkt", och jag köper direkt. Betalar dessutom det extra d kostar att tillverka här.
Made in China och jag köper inte alls.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreborB:

Det står att att folk inte bryr sig om USB C, då antar jag att de inte menar vid laddning av trådlöst headset.

Det är en väldigt liten kostnadsskillnad mellan micro-USB och Typ-C, men otroligt mycket mer stabil kabel vid laddning.

Kontakten i sig är det ingen stor pris skillnad på men lödningen gör den dyrare då det är 3-4ggr mer ben som ska lödas

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

Jag inväntar gärna svar på i vilken utsträckning det faktiskt blir "storsatsad utveckling av eget headset med hjälp från SweClockers-medlemmar" och i vilken usträckning det blir en så kallad "rebranded product"?

Att mer eller mindre slänga sin företagslogga på någon redan färdigutvecklad produkt tycker jag INTE är att "storsatsa utveckling på egen headset[produkt]". På något vis förväntar jag mig faktiskt diskussioner om komponentval, CAD-design för utseende, övriga funktioner, och vad mer som är rimligt att "storsatsa utvecklingen" på.

Möjligen har jag haft för stora förhoppningar på detta projekt redan från början. Men jag blir gärna positivt överraskad och motbevisad i samma veva. För mig är det skillnad på att ha en egen mugg med sin egen logga och att påstå att ha ett eget headset om det egentligen bara rör sig om en "rebranded product".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Geeks
SweClockers

@REWplayFF, @Carl Uhlhorn, @AplAy

Inet förklarar ambitionsnivån i videon till den första artikeln. Jag är inte helt säker på vad ni menar med "rebrand", men för mig låter det som att sätta ett annat varumärke på en befintlig produkt och stanna vid att designa förpackningen.

Vad Inet planerar att göra är att hitta en passande referensdesign och därefter skräddarsy denna efter behov och syfte. Det fungerar ungefär som att beställa en ny bil, där man väljer grundmodell och sedan kan göra närmast oändliga många olika val för att förändra produkten. I praktiken sätter dock tid/pengar gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma.

Målet är att ta fram ett så bra headet som möjligt, som matchar medlemmarnas önskemål, till ett maximalt utpris om 2 000 SEK.

Utvecklingsprocess:

  • Ta reda på vad som är viktigast för medlemmarna (SweClockers enkätundersökning)

  • Kontakta tillverkare och hitta ett antal matchande referensdesigner utefter resultatet i undersökningen

  • Ta in kvalitativ feedback om referensdesignerna (SweClockers fokusgrupp)

  • Skapa egen specifikation

  • Beställa prototyper utefter specifikationen

  • Testa prototyperna och göra eventuella förändringar

  • Beställa den skarpa produkten

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

@REWplayFF, @Carl Uhlhorn, @AplAy

Inet förklarar ambitionsnivån i videon till den första artikeln. Jag är inte helt säker på vad ni menar med "rebrand", men för mig låter det som att sätta ett annat varumärke på en befintlig produkt och stanna vid att designa förpackningen.

Vad Inet planerar att göra är att hitta en passande referensdesign och därefter skräddarsy denna efter behov och syfte. Det fungerar ungefär som att beställa en ny bil, där man väljer grundmodell och sedan kan göra närmast oändliga många olika val för att förändra produkten. I praktiken sätter dock tid/pengar gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma.

Målet är att ta fram ett så bra headet som möjligt, som matchar medlemmarnas önskemål, till ett maximalt utpris om 2 000 SEK.

Utvecklingsprocess:

  • Ta reda på vad som är viktigast för medlemmarna (SweClockers enkätundersökning)

  • Kontakta tillverkare och hitta ett antal matchande referensdesigner utefter resultatet i undersökningen

  • Ta in kvalitativ feedback om referensdesignerna (SweClockers fokusgrupp)

  • Skapa egen specifikation

  • Beställa prototyper utefter specifikationen

  • Testa prototyperna och göra eventuella förändringar

  • Beställa den skarpa produkten

Köper du en bil - Audi tex - så är det fortfarande en Audi efter du gjort dina tillval. Inte en Dimestam Automobil eller vad du nu vill kalla den.
Rebrand är när du tar en befintlig produkt, en takstar pro 82 som jag använde tidigare i tråden tex. Modifierar den och sätter på nya klistermärken och kallar det Dimestams gaming headset istället.
Cooler master gjorde det. Dom tog just takstar pro 82, adderade en mick, på med nya klistermärken och kallade produkten cooler master mh751 istället för takstar pro 82. HyperX är också takstar-lurar om jag inte missminner mig. Men krängs som HyperX.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av REWplayFF:

Köper du en bil - Audi tex - så är det fortfarande en Audi efter du gjort dina tillval. Inte en Dimestam Automobil eller vad du nu vill kalla den.
Rebrand är när du tar en befintlig produkt, en takstar pro 82 som jag använde tidigare i tråden tex. Modifierar den och sätter på nya klistermärken och kallar det Dimestams gaming headset istället.
Cooler master gjorde det. Dom tog just takstar pro 82, adderade en mick, på med nya klistermärken och kallade produkten cooler master mh751 istället för takstar pro 82. HyperX är också takstar-lurar om jag inte missminner mig. Men krängs som HyperX.

Det blir ju åt det hållet, precis som för många (de flesta?) elektronikprodukter på marknaden idag. Jag har dock svårt att se något egenvärde i att ta fram ett headset "från scratch" bara för sakens skull och det är inte heller någon garanti för att det blir en bättre produkt i slutänden. Snarare tvärtom eftersom riskerna blir större.

När det kommer till elektronik, där så mycket är standardiserat och integrerat i leveranskedjor, finns väl egentligen bara några enstaka scenarier där det är motiverat att göra en helt egen produkt från grunden och upp:

1. Du har uppfunnit någonting eget/unikt eller har unika behov
2. Du har strategiska och/eller ekonomiska skäl, t.ex. vertikal integrering

Jag tror inte Inet har några sådana behov här och gör helt rätt i att utgå ifrån en referensdesign och istället anlita OEM/ODM, eller vad tänker du?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det blir ju åt det hållet, precis som för många (de flesta?) elektronikprodukter på marknaden idag. Jag har dock svårt att se något egenvärde i att ta fram ett headset "från scratch" bara för sakens skull och det är inte heller någon garanti för att det blir en bättre produkt i slutänden. Snarare tvärtom eftersom riskerna blir större.

När det kommer till elektronik, där så mycket är standardiserat och integrerat i leveranskedjor, finns väl egentligen bara några enstaka scenarier där det är motiverat att göra en helt egen produkt från grunden och upp:

1. Du har uppfunnit någonting eget/unikt eller har unika behov
2. Du har strategiska och/eller ekonomiska skäl, t.ex. vertikal integrering

Jag tror inte Inet har några sådana behov här och gör helt rätt i att utgå ifrån en referensdesign och istället anlita OEM/ODM, eller vad tänker du?

Ska man snyta fram en produkt på kortast möjlig tid, är det rätt väg att gå. Sen har jag ingen aning om vilket svängrum du/ni har att skräddarsy headsetet.
Vad är målet?
Ett headset för mer tävlingsinriktad förstapersonspangare med fokus på positionering av ljud och sniffa upp fotsteg lite mer effektivt? Eller är målet en "rolig" lur med mycket bas som får explosioner etc att framstå som maffiga? Eller något mitt emellan? Prioriteringar måste göras.

Alla har vi våra preferenser. Men något vi människor har gemensamt är hur våra hjärnor lokaliserar ljud. Och det är en viktig del i ett headset enligt mig, då många spelare är ute på diverse digitala fält och pangar med bössor.

Det här är väl anledningen till att gaming headset-industrin står och trampar vatten i mitt tycke. Man gör minsta möjliga ansträngning för att utveckla gaming headsets utan man återanvänder existerade produkter och slänger med mjukvara som enligt företagen gör underverk för din spelupplevelse och mikrofon.
Hade jag suttit på era stolar hade jag tagit fram ett par riktiga stereolurar som överensstämmer med era mål. En kabel med mick likt V-MODA BoomPro. Beyerdynamic har också en sån lösning. Och en rak kabel utan mick, så får användaren välja själv.

Permalänk
Medlem

Nu missade jag dessvärre enkätundersökningen.
Men ett par detaljer som är väldigt viktiga för mig är att headsetet är trådlöst, ett stort plus i kanten om man har utbytbara batterier (som i Steelseries 840) så att headsetet verkligen blir trådlöst "på riktigt" då man aldrig behöver tänka på att ha i kabeln. Ytterligare en detalj är att det måste vara enkelt att mutea mikrofonen.

En finess som jag själv märker att jag saknar i ett headset är möjligheten att koppla usb enheter i mitt trådlösa headset.
När jag exempelvis spelar i soffan med headsetet på huvudet vore det alldeles underbart att kunna koppla min trådade handkontroll rakt i headsetet.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Avstängd

Det enda jag hoppas på är att Inet INTE väljer att bara köra med en modifierad "takstar pro 82" där modifikationerna bara omfattar saker utanpå headsetet som tillägg av mikrofon, mute-knappar, löstagbar sladd, osv., utan faktiskt tittar runt och ser vad det finns för möjlighet att välja ett lämpligt ljudelement.

Jag hade ingen aning om att märken som HyperX, med flera, bara är lösryckta kopior av "takstar pro 82". Inte undra på varför jag aldrig använt dem själv. Sedan kan vi oxå ställa oss frågan om vilka utmaningar/nackdelar/begränsningar det finns med att köra en inbyggd DAC direkt i headsetet.

Angående komforten för öronmuffarna så ska det vara tygmaterial såsom sammet. Jag kände på mina DT-880 Pro 250 Ohms och det var helt klart sammetsliknande material i och med motståndet man kände när man drog händerna längs materialets yta. Ifyllt sammetstyg som öronmuffar är en komfort få kan klaga på i hörlurar/headset.

Jag hoppas att jag har fel över att företaget ifråga försöker göra en simpel cashgrab pga. okunnighet från den stora massan och många Swe-medlemmars förtroende för företaget ifråga. Jag hoppas på att företaget kan ta ett steg framåt för "gaming headset"-industrin genom att inte snåla in på val av ljudelement.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför så många dissar surroundljud.
Mina lurar från Plantronics har den funktionen, och jag tycker att riktverkan helt klart tillför en dimension jag nu har svårt att klara mig utan! (Ungefär som att ha bildskärm med hög uppdateringsfrekvens, skapar ju bara en massa merkostnad i form av krav på dyrare grafikkort...)
Sedan vore det så klart trevligt om ljudet skapades av multipla högtalarelement i stället för filtrering, men då skulle det samtidigt tillkomma en massa andra nackdelar.

Permalänk
Medlem

Ljudkvalitet och komfort är verkligen A och O. HyperX Cloud II är det skönaste jag haft på mig till dator.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

jag ser ett jättestort problem med detta, de är att Audiofiler kommer med inputs och krav, å de ställer ofta höga krav på sitt ljud. medans vi andra användare och Inet kanske inte alls ens är i närheten av samma krav. och prisbilden riskerar att bli på tok för dyr.

Om dessa Audiofiler kan komma med kunskap och erfarenheter utan att lägga in krav som vi andra inte ens vet existerar så kan de bli en riktigt bra produkt för den stora massan av användare

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreborB:

I princip alla trådlösa som använder micro-USB till headsetet är obrukbar medans de laddas, då laddningen tappar kontakt vid minsta rörelse och medför ett "pling"-ljud.

Tror du bör byta din sladd om det är så, laddar regelbundet mina med lurarna på laddning utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det enda jag hoppas på är att Inet INTE väljer att bara köra med en modifierad "takstar pro 82" där modifikationerna bara omfattar saker utanpå headsetet som tillägg av mikrofon, mute-knappar, löstagbar sladd, osv., utan faktiskt tittar runt och ser vad det finns för möjlighet att välja ett lämpligt ljudelement.

Jag hade ingen aning om att märken som HyperX, med flera, bara är lösryckta kopior av "takstar pro 82". Inte undra på varför jag aldrig använt dem själv. Sedan kan vi oxå ställa oss frågan om vilka utmaningar/nackdelar/begränsningar det finns med att köra en inbyggd DAC direkt i headsetet.

Angående komforten för öronmuffarna så ska det vara tygmaterial såsom sammet. Jag kände på mina DT-880 Pro 250 Ohms och det var helt klart sammetsliknande material i och med motståndet man kände när man drog händerna längs materialets yta. Ifyllt sammetstyg som öronmuffar är en komfort få kan klaga på i hörlurar/headset.

Jag hoppas att jag har fel över att företaget ifråga försöker göra en simpel cashgrab pga. okunnighet från den stora massan och många Swe-medlemmars förtroende för företaget ifråga. Jag hoppas på att företaget kan ta ett steg framåt för "gaming headset"-industrin genom att inte snåla in på val av ljudelement.

HyperX rebranda takstar pro 80. Cooler master rebranda takstar pro 82.

Max Settings nämner det i sin recension av Borealis. Hörlurselementen kostar 11USD och hörluren 900USD för slutkunden. Det som kostar är R&D (Research and Development).
Därför är rebranding populärt tror jag. Du slipper hela R&D-proceduren. Nackdelen blir att utvecklingen stannar upp och gaming headset-industrin står mer eller mindre still. Man förnyar sig genom blinkade lampor - gärna i olika färger - mjukvara och mindre finesser istället för det mest väsentliga - ljudkvalitet.

Edit: Jag kan låta ganska negativ. Det är för jag vill att det ska gå framåt. Testat headsets som låter så illa att man nästan hellre spelar utan ljud. Headsets av så dålig byggkvalitet att man undrar om det borde vara lagligt. Det måste sättas ramar i mitt tycke. Minst 5 års garanti enligt lag. Konsumtionen måste ner rent allmänt och det genom kvalitetsprodukter. Tänkt om marknadsföring begränsades och dom pengarna användes till att göra slit-och-släng-produkter till mer kvalitetsprodukter istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

jag ser ett jättestort problem med detta, de är att Audiofiler kommer med inputs och krav, å de ställer ofta höga krav på sitt ljud. medans vi andra användare och Inet kanske inte alls ens är i närheten av samma krav. och prisbilden riskerar att bli på tok för dyr.

Om dessa Audiofiler kan komma med kunskap och erfarenheter utan att lägga in krav som vi andra inte ens vet existerar så kan de bli en riktigt bra produkt för den stora massan av användare

Tillfrågas önskemål från ett teknikintresserat forum så blir det som det blir. Annars hade det räckt för företaget att bara haft sin undersökning på sin webbsida och utgå från de undersökningsresultaten endast.

Jag tycker det är bra att ett teknikintresserat forum ställer krav när det tillfrågas om det och inte använder skygglappar bara för att företaget ifråga annars är väldigt populärt bland medlemmarna på forumet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av REWplayFF:

HyperX rebranda takstar pro 80. Cooler master rebranda takstar pro 82.

Max Settings nämner det i sin recension av Borealis. Hörlurselementen kostar 11USD och hörluren 900USD för slutkunden. Det som kostar är R&D (Research and Development).
Därför är rebranding populärt tror jag. Du slipper hela R&D-proceduren. Nackdelen blir att utvecklingen stannar upp och gaming headset-industrin står mer eller mindre still. Man förnyar sig genom blinkade lampor - gärna i olika färger - mjukvara och mindre finesser istället för det mest väsentliga - ljudkvalitet.

Är det denna video?

Jag har inget emot att företag vill tjäna pengar genom att lansera nya produkter. Smått underligt dock att korsa sina armar bara för att man frågat ett teknikintresserat forum om feedback och sedan kommer det fram funderingar om i vilken utsträckning det blir rebranding och i vilken utsträckning det inte blir det.

Det hade varit en helt annan femma om undersökningen endast gjorts på deras hemsida som den "stora mainstream massan" hade fått tagit del av. Nu har ju frågor kommit till ett teknikintresserat forum så därför tycker jag att "audiofil"-liknande frågor är på sin plats.

Inom ljud finns det alldeles för mkt "pseudovaror" (t.ex., $1000-ljudkablar) eller $899-hörlurarna som du angav. Tro det eller ej, men det finns till och med $15,000 DACs som är drabbade av självoscillerande interna störningar på grund av inkompetent elektronisk design men marknadsföringen och löftena om "det perfekta ljudet" fick det sålt istället.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det denna video?
https://www.youtube.com/watch?v=Er2l2UObRII

Jag har inget emot att företag vill tjäna pengar genom att lansera nya produkter. Smått underligt dock att korsa sina armar bara för att man frågat ett teknikintresserat forum om feedback och sedan kommer det fram funderingar om i vilken utsträckning det blir rebranding och i vilken utsträckning det inte blir det.

Det hade varit en helt annan femma om undersökningen endast gjorts på deras hemsida som den "stora mainstream massan" hade fått tagit del av. Nu har ju frågor kommit till ett teknikintresserat forum så därför tycker jag att "audiofil"-liknande frågor är på sin plats.

Inom ljud finns det alldeles för mkt "pseudovaror" (t.ex., $1000-ljudkablar) eller $899-hörlurarna som du angav. Tro det eller ej, men det finns till och med $15,000 DACs som är drabbade av självoscillerande interna störningar på grund av inkompetent elektronisk design men marknadsföringen och löftena om "det perfekta ljudet" fick det sålt istället.

Ja, det är den videon.

Klart dom är fullt medvetna om vilken typ av folk som finns på SweC forum. Annars hade frågan aldrig ställs här. Som man frågar, får man svar...
Hade undersökningen skett i en mellanstadieklass, då hade önskemålen varit något som är taget ur en star wars film med blinkande lampor och skit.

Det känns - har aldrig testat - som när du kommer upp i så dyra DAC:ar betalar du för mätningar, dock kan inte våra öron/hjärnor plocka upp skillnaderna. "Pittmätning" i folkmun. Sen tror jag folk vill övertyga sig själva över sin investering på x antal kr. Man vill känna sig exklusiv.
Visst kan det finnas hörbara skillnader, vad vet jag. Men så stora skillnader som vissa recensenter får det att låta tror jag är överdrivet. Ljudbilden expanderar något enormt med den här DAC:en eller förstärkaren osv. Mindre skillnader möjligtvis. Jag ska inte såga alla dom som sitter på riktigt dyra fina riggar utan att testat själv. Men det är min känsla. Samma sak med kablar.

Finns ju exempel på hur man serverar drinkar till folk. Packade blir dom, sen kommer det fram att det var alkoholfritt. Hjärnan är bra konstig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tillfrågas önskemål från ett teknikintresserat forum så blir det som det blir. Annars hade det räckt för företaget att bara haft sin undersökning på sin webbsida och utgå från de undersökningsresultaten endast.

Jag tycker det är bra att ett teknikintresserat forum ställer krav när det tillfrågas om det och inte använder skygglappar bara för att företaget ifråga annars är väldigt populärt bland medlemmarna på forumet.

absolut, men jag en kollega som är Audiofil, och musiker, hans "lagom krav" är skyhöga jämfört med oss andra

jag vill ju kunna köpa ett par SweClockers lurar utan att behöva pynta Sennheiser pengar för det

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ja för ett headset du tar med dig på flyget, eller låter din dator så illa?
En halvöppen design ger bättre ljud och mindre svett..
Men visst har man bara råd med ett headset varför inte.

Att den "låter ö.h.t" räcker för mig för ANC ska vara mer värt än nåt annat. Med alla mini datorer idag är de svårt att komma undan utan att grafik mm brusar upp.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Sedan vore det så klart trevligt om ljudet skapades av multipla högtalarelement i stället för filtrering, men då skulle det samtidigt tillkomma en massa andra nackdelar.

Det här är intressant! Vad är fördelen med flera högtalarelement egentligen?
Vi har ju bara två öron tänker jag.

-"Ja, men ett 7.1system i rummet gör en jädra skillnad mot att bara ha 2 högtalare ju".
Yes. Men det beror ju på att ljudet faktiskt ger en viss fördröjning mellan öronen och att ljudet på riktigt kommer från ett visst håll och därmed får olika ljud när det passerar skallen/örat som hjärnan kan räkna på.
Fyller man hörlurar med ett gäng element så kommer ljudet inte röra sig på samma sätt som från en faktisk ljudkälla på distans ändå.
Alltså ska man simulera att ljudet kommer från höger sida så kommer man behöva lägga in fördröjningen mellan höger och vänster öra oavsett antal högtalarelement. Och örvrängningen som behövs där högre frekvenser inte når vänster öra lika bra, det behöver filtreras ut oavsett hur många högtalarelement man har i vänster hörlur - eller?

Jag kan faktiskt inte se att det är någon fördel för surroundupplevelsen att ha mer än ett högtalarelement per hörlur.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är intressant! Vad är fördelen med flera högtalarelement egentligen?
Vi har ju bara två öron tänker jag.
... Alltså ska man simulera att ljudet kommer från höger sida så kommer man behöva lägga in fördröjningen mellan höger och vänster öra oavsett antal högtalarelement. Och förvrängningen som behövs där högre frekvenser inte når vänster öra lika bra, det behöver filtreras ut oavsett hur många högtalarelement man har i vänster hörlur - eller?

Jag utgår från att "input" till ljudbehandlingen är flerkanaligt ljud som kommer från flera mikrofoner.
Då ligger eventuella ljudfördröjningar och skillnader i ljudnivå redan på plats mellan kanalerna och hanterar höger/vänster.
Frekvensfiltrering, vilket sker i ytterörat för att avgöra riktningen fram/bak och upp/ner, kan fortsätta ske naturligt om högtalaren rent fysiskt sitter i någorlunda rätt riktning från örat.

I stället för att slå ihop sex eller fler inkommande ljudkanaler till två kan man alltså i princip låta dem gå ofiltrerade direkt till respektive högtalare.

Om man i stället buntar ihop alla "högerkanaler" till en och ska simulera ytterörats signalbehandling blir det svårt/omöjligt att få till en lösning som är korrekt för alla. Bland annat finns individuella avvikelser eftersom alla öron ser lite olika ut.
Lösningen från Plantronics, som jag har, har till exempel alldeles för mycket dämpning av ljud som kommer bakifrån.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Jag utgår från att "input" till ljudbehandlingen är flerkanaligt ljud som kommer från flera mikrofoner.
Då ligger eventuella ljudfördröjningar och skillnader i ljudnivå redan på plats mellan kanalerna och hanterar höger/vänster.

Här behöver vi skilja på saker och ting. Givetvis spelas ljud in med flera mikrofoner - eller i spel så hämtas ljudet från flera håll för att möjliggöra flerkanalsljud. Det är emellertid inte fördröjning mellan olika inspelningsmikrofoner jag pratar om.
Nä. IStället pratar jag om just emuleringen av surround som alltid behövs för hörlurar.
Om du har en ensam högtalare snett bakom dig (exempelvis bakre högra högtalaren i ett 5.1-system) så kan du höra varifrån ljudet kommer baserat på ljuddistorsion och även att ljudet når dina två öron olika snabbt. Det här gäller alltså från en ensam ljudkälla.
Ska du få in det som en surroundupplevelse till hörlurar med två olika element så måste du skicka ut ljudet med en extra fördröjning till ena örat. Så att ljudet inte når båda dina öron samtidigt. Den här fördröjningen kan inte vara inbakad i ljudet "från början" då det kommer från en ensam mikrofonupptagning och ska skickas ut som ett ensamt ljud från exempelvis bakre högra högtalaren.
Det är härförsta steget av surroundemulering kommer in och denna behöver göras oavsett om du har en eller femton högtalare per öra.

Skrivet av Olle P:

Frekvensfiltrering, vilket sker i ytterörat för att avgöra riktningen fram/bak och upp/ner, kan fortsätta ske naturligt om högtalaren rent fysiskt sitter i någorlunda rätt riktning från örat.

Yes. Men! Det här med filtreringen är oerhört mycket mer välutvecklat. Olika frekvenser svänger av olika bra runt skallen. Redan här sker en del av frekvensfiltreringen. Samma ljud låter alltså olika basaerat på om ljudet kommer från vänster till högerörat eller om det kommer bakifrån och når vänsterörat. Dessa två riktningar kan inte högtalare i ett headset emulera baserat på riktning. För högtalarna sitter inte rakt bakom örat, och höger högtalarelement kan inte heller vara på vänster sida.
För att få till den här typen av distorsion som uppstår behövs reverb för att ljudet ska upplevas komma från "rätt" riktning. Alltså även om man har flera olika högtalarelemen för höger öra. Vinkelutrymmet som flera högtalare erbjuder räcker alltså inte på långa vägar för att få till distortionen. De kan inte sitta tillräckligt brett, och de kan inte få till hur ljudet breder ut sig runt - igenom skallen ändå. Det är en ofullständig lösning på den fronten som ändå behöver reverbstödet.

Skrivet av Olle P:

I stället för att slå ihop sex eller fler inkommande ljudkanaler till två kan man alltså i princip låta dem gå ofiltrerade direkt till respektive högtalare.

Och det är väl just det jag med ovan två stycken vill påstå inte stämmer. Det krävs bearbetning - både i fördröjning mellan öronen och även av en del reverb för att få till bra surroundkänsla i headsets ändå.

Skrivet av Olle P:

Om man i stället buntar ihop alla "högerkanaler" till en och ska simulera ytterörats signalbehandling blir det svårt/omöjligt att få till en lösning som är korrekt för alla. Bland annat finns individuella avvikelser eftersom alla öron ser lite olika ut.
Lösningen från Plantronics, som jag har, har till exempel alldeles för mycket dämpning av ljud som kommer bakifrån.

Emulering av surroundljud i hörlurar kommer inte kunna bli lika bra som på riktigt hur man än gör. Ja så är det. Hur ljudet tas in är så pass komplext med detaljer att vi aldrig kan emulera det här helt. Det ljud som når innerörat passerar inte bara runt skallen och ytterörat, utan våra ljudgångar är olika, och en del ljud går till och med genom skallen istället. Komlext - helt klart.
Det här kan inte ersättas med att använda flera högtalare. Eller ja ,jo. Det kan säkert fungera hyfsat i ett snävt konformat området rakt ut från örats ingång, men det är väldigt begränsat jämfört med vad vår 360gradershörsel klarar annars. Det finns varken plats eller utrymme i hörlurar för att kunna skicka ljud från alla håll.

Ja nä jag har svårt att se den stora vinsten med flera högtalarelement i en hörlur alltså. Det måste till både reverb och fördröjningar i ljudet oavsett. Däremot kan jag tänka mig att sales pitchen för det här fungerar väl. "Äkta 7.1" och liknande låter ju finare än emulerat 7.1. Men jag köper inte det riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Finns redan headsets med flertalet element i kåporna. Razer Tiamat 7.1 V2. "True 7.1 surround sound" som dom kallar det. https://www.razer.com/gaming-audio/razer-tiamat-71-v2

Edit: @Olle P: @Söderbäck: