Glömt pin och gmail-lösen

Permalänk
Medlem

Glömt pin och gmail-lösen

Hej min granne har problem med sin mobil. Pin-koden funkar inte och han har glömt gmail-lösenordet.

Vad kan man göra då? Halebop är operatören. Huawei mobil.

Gjort en factory-reset men --- gmail-lösenordet är borta. Pin-koden funkar vid första rutan, men sedan vid nästa steg så blir det error.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Hej min granne har problem med sin mobil. Pin-koden funkar inte och han har glömt gmail-lösenordet.

Vad kan man göra då? Halebop är operatören. Huawei mobil.

Gjort en factory-reset men --- gmail-lösenordet är borta. Pin-koden funkar vid första rutan, men sedan vid second try så blir det error.

Kan vara att den andra är simkortets pinkod inte telefonens, denna kod bör finnas på baksidan av det stora plastkortet simkortet fanns på.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Kan vara att den andra är simkortets pinkod inte telefonens, denna kod bör finnas på baksidan av det stora plastkortet simkortet fanns på.

Ja, men han har glömt telefonens pin. Låt oss kalla honom för gammal. Bara simkortets pinkod kvar.

Vad gör man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Gå in på Halebops hemsida - kundtjänst - starta chatt och fråga om PUK-kod. Du får svara på ett par frågor för att identifiera dig sen får du PUK-koden. Den koden kommer telefonen fråga dig om efter du skrivit in fel PIN-kod 3 gånger. Efter det får du välja en ny PIN-kod, kan inte vara en kod som använts tidigare.

Det hela tar typ 5min.

Men PUK-koden finns redan på plastkortet där simkortet satt. Har redan prövat få upp rutan för PUK-koden men någon sådan ruta dyker inte upp, - det kommer istället fram en klocka att man måste vänta 60 sekunder till nästa försök (pin).

Det är alltså telefonens pinkod som är förlorad och som måste gås runt på nåt sätt. Hjälp ?

Permalänk
Medlem

@Lafa:
Prova Android Password Removal som listas som förslag här What To Do If You Forgot Lock Sreen Password on Android Device (bläddra ner till Solution 3: Remove Screen/PIN Password without Losing Any Data).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Det är alltså telefonens pinkod som är förlorad och som måste gås runt på nåt sätt. Hjälp ?

Vad är syftet med tråden? Vi vet ju inte vilken telefon det är. Så vitt jag vet så raderar en fabriksåterställning alla lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Lafa:
Prova Android Password Removal som listas som förslag här What To Do If You Forgot Lock Sreen Password on Android Device (bläddra ner till Solution 3: Remove Screen/PIN Password without Losing Any Data).

Tack ska pröva alternativ nummer 3, med ett program + usb-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är syftet med tråden? Vi vet ju inte vilken telefon det är. Så vitt jag vet så raderar en fabriksåterställning alla lösenord.

Nej, det gör inte det här. Huawei är det. Har inte grannen bredvid mig just nu så kan inte fråga vilken modell det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Nej, det gör inte det här. Huawei är det. Har inte grannen bredvid mig just nu så kan inte fråga vilken modell det är.

Hur har du gjort fabriksåterställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur har du gjort fabriksåterställningen?

yep, det löste det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

yep, det löste det inte.

Hur gjorde du var frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Tack ska pröva alternativ nummer 3, med ett program + usb-kabel.

OPS, det programmet måste man köpa - och det är scaaaaaam, kostar 750 kr så det går bort.

Permalänk
Medlem

Om lösenordet till Google-kontot är borta så kommer det ju inte att hjälpa med en återställning av telefonen eftersom han fortfarande inte kan logga in på sitt konto.

Min mormor råkade ut för samma sak för något år sedan och det man får göra är att använda något av alternativen för återställning som man har aktiverat. De går att få upp om när man försöker logga in på sitt konto i en webbläsare. Om din granne, som min mormor, inte har några sådana alternativ så är det ett nytt konto som gäller. Kanske att det går att kontakta Google på något sätt för att lösa det också men det orkade inte jag hålla på med. Den som inte har lösenordet till kontot ska ju inte komma in, det är hela vitsen med lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är syftet med tråden? Vi vet ju inte vilken telefon det är. Så vitt jag vet så raderar en fabriksåterställning alla lösenord.

Det är Huawei Y6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Om lösenordet till Google-kontot är borta så kommer det ju inte att hjälpa med en återställning av telefonen eftersom han fortfarande inte kan logga in på sitt konto.

Min mormor råkade ut för samma sak för något år sedan och det man får göra är att använda något av alternativen för återställning som man har aktiverat. De går att få upp om när man försöker logga in på sitt konto i en webbläsare. Om din granne, som min mormor, inte har några sådana alternativ så är det ett nytt konto som gäller. Kanske att det går att kontakta Google på något sätt för att lösa det också men det orkade inte jag hålla på med. Den som inte har lösenordet till kontot ska ju inte komma in, det är hela vitsen med lösenord.

tack för svar