[Löst] Mina ikoner flyttas om vid varje start

Permalänk
Avstängd

[Löst] Mina ikoner flyttas om vid varje start

Det började med min nya skärm. Varje gång jag startar windows flyttas ikonerna på skrivbordet om till ett läge där jag inte vill ha dem, och det börjar bli jobbigt. Hur får man dem att stanna kvar där jag placerade dem?

Permalänk
Medlem

@Cluro: Högerklicka på bakgrunden och kolla i visa fliken, du har förmodligen "ordna ikoner automatiskt" på.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mac83:

@Cluro: Högerklicka på bakgrunden och kolla i visa fliken, du har förmodligen "ordna ikoner automatiskt" på.

Nej, bara "ordna efter rutnät" eller vad det heter på svenska.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cluro:

Nej, bara "ordna efter rutnät" eller vad det heter på svenska.

Där har du nog problemet. Klicka ur den

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Cluro: Anänder du fler skärmar med olika upplösningar kan det bero på det.

Jag har det problemet på en av datorerna på jobbet. "Main" skärmen är 2560x1440 och den sekundära är 1920x1080. Om jag t.ex. placerar ikoner längst till höger på main skärmen och sen startar om så flyttas ikonerna ca 1 dm till vänster, precis som att den anpassar ikonerna efter den lägre upplösningen och sen ökar upplösningen efteråt..

Har inte orkat bry mig så jag har helt enkelt slutat ha ikonerna på högersidan av skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Ikoner på skrivbordet??
Det var länge sedan...

Permalänk
Medlem

Jag kör ett program som heter DesktopOK som löser det problemet och liknande som när man flyttar sin laptop från sina skärmar till möte och tillbaka osv. Sparar ikonerna baserat på vilken skärmuppsättning du har och återställer när du byter etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Där har du nog problemet. Klicka ur den

Nej du. Det innebär bara att ikonerna lägger sig i ett osynligt rutnät så att det blir struktur på dem. Jag har kört med det hur länge som helst utan att de flyttat sig. Och du ska vara forumledare? Hoppas du driver med mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Ikoner på skrivbordet??
Det var länge sedan...

Okej, här har vi en pajas som tror att han är något för att han hellre använder den efterblivna startmenyn än skrivbordet. Jag kör windows 8 men till och med i windows 10 har man ikoner på skrivbordet. Änvänder du inte windows så vill jag inte ens veta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensa86:

Jag kör ett program som heter DesktopOK som löser det problemet och liknande som när man flyttar sin laptop från sina skärmar till möte och tillbaka osv. Sparar ikonerna baserat på vilken skärmuppsättning du har och återställer när du byter etc.

Första användbara inlägget. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cluro:

Nej du. Det innebär bara att ikonerna lägger sig i ett osynligt rutnät så att det blir struktur på dem. Jag har kört med det hur länge som helst utan att de flyttat sig. Och du ska vara forumledare? Hoppas du driver med mig.

Skrivet av Cluro:

Okej, här har vi en pajas som tror att han är något för att han hellre använder den efterblivna startmenyn än skrivbordet. Jag kör windows 8 men till och med i windows 10 har man ikoner på skrivbordet. Änvänder du inte windows så vill jag inte ens veta.

Skrivet av Cluro:

Första användbara inlägget. Tack.

Det var då en satans attityd Herrn hade...

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cluro:

Nej du. Det innebär bara att ikonerna lägger sig i ett osynligt rutnät så att det blir struktur på dem. Jag har kört med det hur länge som helst utan att de flyttat sig. Och du ska vara forumledare?

Hoppla, jag råkade nog misstolka dig. Jag tolkade som att du ville lägga dessa hur du ville och att de strukturerades fel.

Du har alldeles rätt i att mitt fatala misstag och försök att vara trevlig och hjälpsam också innebär att jag inte förtjänar att bära den allvetande oraklets krona som titeln ”forumledare” omfattar och kommer självklart att abdikera så fort tillfälle ges.

Jag tackar ödmjukast för att du uppmärksammade mig och omvärlden på detta

Citat:

Hoppas du driver med mig.

NU gjorde jag det

Skämt åsido, en trevligare attityd borde ju inte direkt göra ont, eller hur?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cluro:

Okej, här har vi en pajas som tror att han är något för att han hellre använder den efterblivna startmenyn än skrivbordet. Jag kör windows 8 men till och med i windows 10 har man ikoner på skrivbordet. Änvänder du inte windows så vill jag inte ens veta.

Om du hänvisar till Startmenyn i Windows 8/10 så håller jag med - den är som en svår LSD-tripp. Jag uppdaterade till att köra "Open Shell" för att få någon som helst ordning på tillvaron.

Men om ikonerna inte "håller platsen" när de placerats till höger kan det bero på att upplösningen under uppstart ändras till en lägre innan den kommer till "rätt" upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cluro:

Okej, här har vi en pajas som tror att han är något för att han hellre använder den efterblivna startmenyn än skrivbordet. Jag kör windows 8 men till och med i windows 10 har man ikoner på skrivbordet. Änvänder du inte windows så vill jag inte ens veta.

Sitter med windows 10, men körde samma upplägg på Windows 7 innan det.

Och nej man måste inte använda startmenyn heller för den delen. Att använda tangentbordet är ju det absolut smidigaste till att öppna program.
De mest använda programmen är nålade på Taskbaren, och de går snabbt att öppna med "Win" + en siffra vilken position ikonen ligger från startknappen sett.
Andra program letar man ju upp genom sökfunktionen, "Win" för att öppna startmenyn, skriv för att söka och sedan "Enter" för att välja.
Saker så som utforskaren etc, har ju egna snabbkommandon.
Så nej, navigerar inte startmenyn ett dugg.

Förresten så går det mesta att stänga av från startmenyn om man vill, har inte mycket mer än listan över program kvar.

Den ikonen som är svårast att få bort från skrivbordet är papperskorgen, resten är mer eller mindre bara att ta bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wizbro:

Det var då en satans attityd Herrn hade...

Jag var på dåligt humör. Ber om ursäkt till alla inblandade för detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Hoppla, jag råkade nog misstolka dig. Jag tolkade som att du ville lägga dessa hur du ville och att de strukturerades fel.

Du har alldeles rätt i att mitt fatala misstag och försök att vara trevlig och hjälpsam också innebär att jag inte förtjänar att bära den allvetande oraklets krona som titeln ”forumledare” omfattar och kommer självklart att abdikera så fort tillfälle ges.

Jag tackar ödmjukast för att du uppmärksammade mig och omvärlden på detta
NU gjorde jag det

Skämt åsido, en trevligare attityd borde ju inte direkt göra ont, eller hur?

Ja det borde du göra! Nej, jag skämtar så klart. Du har inte gjort något fel och gav mig ett gott skratt som fick mig på bättre humör så du ska ha ett stort tack. Tur att det finns folk som kan ta sånt här med en klackspark. Hoppas jag kan lära mig av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Sitter med windows 10, men körde samma upplägg på Windows 7 innan det.

Och nej man måste inte använda startmenyn heller för den delen. Att använda tangentbordet är ju det absolut smidigaste till att öppna program.
De mest använda programmen är nålade på Taskbaren, och de går snabbt att öppna med "Win" + en siffra vilken position ikonen ligger från startknappen sett.
Andra program letar man ju upp genom sökfunktionen, "Win" för att öppna startmenyn, skriv för att söka och sedan "Enter" för att välja.
Saker så som utforskaren etc, har ju egna snabbkommandon.
Så nej, navigerar inte startmenyn ett dugg.

Förresten så går det mesta att stänga av från startmenyn om man vill, har inte mycket mer än listan över program kvar.

Den ikonen som är svårast att få bort från skrivbordet är papperskorgen, resten är mer eller mindre bara att ta bort.

Att kolla upp och komma ihåg kortkommandon för en massa program känns lite väl avancerat. Det är ju så lätt med ett litet musclick, men ditt inlägg får en att tänka till lite. Skulle definitivt kunna lära mig kommandon för det mest basiska och ha mer på taskbaren. Nu har jag säkert 40 ikoner uppe och det ser lite kladdigt ut. Det är lätt att man bara kör på av gammal vana så länge det funkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Om du hänvisar till Startmenyn i Windows 8/10 så håller jag med - den är som en svår LSD-tripp. Jag uppdaterade till att köra "Open Shell" för att få någon som helst ordning på tillvaron.

Men om ikonerna inte "håller platsen" när de placerats till höger kan det bero på att upplösningen under uppstart ändras till en lägre innan den kommer till "rätt" upplösning.

Precis det jag misstänker. Jag har de flesta till vänster och de som inte får plats läggs automatiskt längst ner till höger, med ett oförutsägbart hål mitt i de andra ikonerna som jag inte kan förklara. Det kan också bero på att skrivbordet sparats i ett läge och sedan sparas inte mina ändringar. Men då kommer ju det där programmet som rekommenderades till hjälp.

Permalänk
Skrivmaskin

Jag hade samma problem när jag installerade Windows 10 på nytt för ett par månader sedan, och kopplade in mina två skärmar; en 1920x1080 och en 1920x1200. Hittade ingen lösning genom att ändra auto-funktioner etc. Däremot fanns det en Windows-uppdatering tillgänglig och sedan installation av den har jag inte haft några problem. Om så är fallet även för dig kan det ju vara värt att testa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wittwang:

Jag hade samma problem när jag installerade Windows 10 på nytt för ett par månader sedan, och kopplade in mina två skärmar; en 1920x1080 och en 1920x1200. Hittade ingen lösning genom att ändra auto-funktioner etc. Däremot fanns det en Windows-uppdatering tillgänglig och sedan installation av den har jag inte haft några problem. Om så är fallet även för dig kan det ju vara värt att testa

DesktopOK löste problemet, men tack ändå.