Inets första headset utses av SweClockers fokusgrupp

Permalänk
Medlem

Personligen är jag inte så kräsen, förr hade jag aldrig köpt ett trådat headset men idag tror jag det blir sladd som gäller, trött på att ladda saker. Vad det gäller anslutning så är det bara 3.5mm som gäller, ingen USB skit, alla vettiga moderkort har tillräckligt bra DAC för de flesta och om det inte duger åt en så vill man nog ändå välja DAC själv istället för att vara låst till en som är inbyggd i lurarna. Välbalaserat ljud och en vettig mic som är väl riktad och möjligen brusreducerad är inte fel. Behöver inga lampor på. Många vill säkert ha i stadigare material än plast men jag ser nog hellre låg vikt än premium material.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

QPAD QH-90 är det ultimata headsetet för min del, haft det i 7 år nu och kommer nog aldrig byta ut det, gillar dock inte riktigt hur de gjort med kabeln.

Har också varit väldigt nöjd med mitt QH-90 men när det till slut blev alldeles för slitet ersatte jag med ett HyperX Cloud Alpha Pro som påminner väldigt mycket om just QH-90 i både form och funktion.

Permalänk
Medlem

Skickat in mitt svar

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ni som nämner HD25 och bra komfort samtidigt förstår jag inte. Dom är slitstarka och har bra ljud för vettig peng men komfort har dom inte, trycker för mycket mot öronen.

Mina PC360 är en dröm att ha på sig jämfört med mina HD25. (men då är dom förstås mycket större också)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppas du är ironisk 😂

Missa ett I

7.1 är ren dynga

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

QPAD QH-90 är det ultimata headsetet för min del, haft det i 7 år nu och kommer nog aldrig byta ut det, gillar dock inte riktigt hur de gjort med kabeln.

*Stereo headset minst 50mm allt lägre än det låter som 100kr's headset.
*Läder, metall osv.. minimalt med plast.
*Robusta och lagom vikt
*Avtagbar mic som kan bytas ut, alltid micen som pajar
* Reservdelar som t.ex. nya öronkuddar och olika typer av öronkuddar (tyg, läder)

Mina två jag har haft har gått sönder. Bra ljud men hållbarheten verkar inte så bra. Senast så bara försvann allt ljud

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

När det kommer till budgetlurar så anser jag nog att Qpad QH85 var de bästa jag använt genom dagarna.
HyperX som var byggda på QH90 var väll ok om de inte hade "maxat" basen. Avskyr den delen.

Den enda anledningen för att jag ej har kvar mina QH85 är att de gick sönder två gånger, och andra gången gick det inte att få nya på garanti då de inte såldes längre.

Fördelar:
Sköna kuddar som går över hela öronen
Lagom vikt
Ganska neutral ljudbild
Gorttagbar mic som var OK i ljud.
Fin design

Nackdel
Kablen var fastmonterad i lurarna, och fick glapp inuti luren.
Mikrofonerna hade en tendes att bara dö.
"push to mute" knappen på kablen var ivägen, Kom åt den massor av gånger. Det hade räckt med mute knappen på sidan som redan fanns

Nja, överlag så var jag supernöjd med lurarna.
Eftersom att jag inte ville nergradera mig efter q85 så blev det beyerdynamic 1990 pro, modmic och en dac..

Saker jag KRÄVER(skulle ej överväga köp annars)
Neutralt ljud
Kuddar runt öronen med 'memory foam' liknande material.
Öppen hörlur design
Xbox kompatibilitet (Ej usb).

Saker jag >INTE< vill ha, men om jag blir extremt positivt överraskad så kan jag tänka mig:
Trådlös(Brukar bli dålig mic kvalitet som resultat, låter burkigt?)
GAMING lurar
Överdriven bas
intern dac
Fastmonterade puffar som inte går rengöra
Fastlödda kablar och för långa kablar. Bättre med förlängningskablar

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice om man själv kunde byta kuddar mellan tyg och läder beroende på vad gör. Om man spelar vill man att det ska andas, om man är ute vill man mer att det ska sluta och blockera ut ljudet

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Fan. Jag missade att lägga till ett önskemål i undersökningen!

Reparibilitet!

Gör en insats för miljön och gör dom enkla att serva och reparera. Skapa dokumentation hur dom är byggda så kan folk reparera och enkelt byta batteri (vid trådlöst). Men även om en kabel(trådar) skulle gå av ska den vara enkel att byta ut.
Hellre ser jag att man betalar ett mer premium pris för att ha tillgång till reservdelar och kan reparera dem.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tusen tack för alla svar i undersökningen!

Vi har fått in så fantastiskt många svar nu att vi kan stänga formuläret och börja analysera resultaten. Tanken är att få fram en överskådlig bild av vilken funktionalitet som medlemmarna tycker är allra viktigast och ta detta vidare till den kommande fokusgruppen, som bistår med kvalitativa synpunkter på samples och prototyper.

Givetvis fritt fram att fortsätta diskutera här i forumet, all feedback uppskattas.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Mina två jag har haft har gått sönder. Bra ljud men hållbarheten verkar inte så bra. Senast så bara försvann allt ljud

Utbytbar kabel skulle varit standard på headset.👍

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Är väldigt nöjd med mina Momentum 3or. Riktigt bra brusreducering och sköna. Relativt lätta också men ändå premiumkänsla. Hade varit fint med mikrofon via blåtand på dessa.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Tusen tack för alla svar i undersökningen!

Vi har fått in så fantastiskt många svar nu att vi kan stänga formuläret och börja analysera resultaten. Tanken är att få fram en överskådlig bild av vilken funktionalitet som medlemmarna tycker är allra viktigast och ta detta vidare till den kommande fokusgruppen, som bistår med kvalitativa synpunkter på samples och prototyper.

Givetvis fritt fram att fortsätta diskutera här i forumet, all feedback uppskattas.

Fan, missade formuläret :(.

Hade varit helt underbart med ett headset baserat på de "öron högtalare" som Valve använder för Indexen.
Sjukt bra positioneringsljud, och acceptabel bas. Samt perfekta för att inte koka öronsoppa nu i sommar.

De är supersköna att använda i flera timmar i sträck.
Till skillnad från exempelvis Steelseries Arctis wireless pro som klämmer på huvudet, blir super varma efter ett tag och har en för kort mic boom.

https://www.valvesoftware.com/en/index/deep-dive/ear-speakers

Prototyperna var så bra att testare inte lämnade tillbaka dom.
https://twitter.com/chetfaliszek/status/1123977279951003648

Hade ni dessutom gått efter denna designen, så är det något helt unikt på marknaden även internationellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Det jag vill ha, är öronkuddar som inte trycker på skalmarna till mina glasögon, låg vikt, löstagbar mick.

Ja! Jag tog upp det i formuläret. Det är det jag är mest intresserad av, att öronkuddarna inte trycker på skalmarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har missat det här totalt men det finns några saker som skulle premiera över alla gaming-lurar som finns idag.
1. Balancerade som sennheiser hd 25 2 ii (en av världens mest populäraste dj-lurar)
2. Om det går håll inne ljudet så det inte tjuter över hela hemmet när det låter, så heltäckande kanske premieras, men jag är inte hörlurstillverkare så..
3. ...

Ta andras förslag på bra mikrofon ut. Men ljudet in är det viktigaste, balansen är viktigaste, det behöver inte fuskas med extra bas eller liknande. Bara ge bäst och ärligast ljud så köper alla det (parentes för gaming headset, krävs bra mikrofon).

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Tusen tack för alla svar i undersökningen!

Vi har fått in så fantastiskt många svar nu att vi kan stänga formuläret och börja analysera resultaten. Tanken är att få fram en överskådlig bild av vilken funktionalitet som medlemmarna tycker är allra viktigast och ta detta vidare till den kommande fokusgruppen, som bistår med kvalitativa synpunkter på samples och prototyper.

Givetvis fritt fram att fortsätta diskutera här i forumet, all feedback uppskattas.

En liten bump för att se inlägget som jag slängde in precis för hur en hörlur ska låta

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Hjälpsam

Gillar inte svettiga öronkuddar klädda med plast, då blir det inget köp.
Hoppas på tyg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Fan. Jag missade att lägga till ett önskemål i undersökningen!

Reparibilitet!

Gör en insats för miljön och gör dom enkla att serva och reparera. Skapa dokumentation hur dom är byggda så kan folk reparera och enkelt byta batteri (vid trådlöst). Men även om en kabel(trådar) skulle gå av ska den vara enkel att byta ut.
Hellre ser jag att man betalar ett mer premium pris för att ha tillgång till reservdelar och kan reparera dem.

Eller så är det bara hög kvalitet från början?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Du har inte vare sig barn eller husdjur eller?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Eller så är det bara hög kvalitet från början?

Allting kan gå sönder och otyg som fast kabel/mic är bara fullständigt onödigt.
Allt som går att byta ut av gemene man (mic, kabel, kuddar, batteri och band) bör också gå att byta enkelt. Finns ingen anledning till annat.

Permalänk
Medlem

Släpp ett headset som är Trådlöst har bra mic & ANC.

ANC är bland det bästa som hänt ljudscenen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Släpp ett headset som är Trådlöst har bra mic & ANC.

ANC är bland det bästa som hänt ljudscenen.

Ja för ett headset du tar med dig på flyget, eller låter din dator så illa?
En halvöppen design ger bättre ljud och mindre svett..
Men visst har man bara råd med ett headset varför inte.

Permalänk
Medlem

Det står att att folk inte bryr sig om USB C, då antar jag att de inte menar vid laddning av trådlöst headset.

Det är en väldigt liten kostnadsskillnad mellan micro-USB och Typ-C, men otroligt mycket mer stabil kabel vid laddning.

Visa signatur

GreborB - Makes your dreams come true.

Permalänk
Medlem

Känns som folks förväntningar/önskan här är en bit för avancerade då man läser texten och ser att dom ”kontaktat fabriker”, ”fått exemplar” och ”frågat kring möjlighet till modifiering”. Det är mao inget headset som ska ritas upp från grund, utan snarare att köpa in nått OEM och slänga sin logga på?

Skrivet av GreborB:

Det står att att folk inte bryr sig om USB C, då antar jag att de inte menar vid laddning av trådlöst headset.

Det är en väldigt liten kostnadsskillnad mellan micro-USB och Typ-C, men otroligt mycket mer stabil kabel vid laddning.

Problemet är väl inte kostnaden utan portarna? Mitt asus mobo från 2018 hr en (1!!!) usb-c.
Min LG skärm från 2020 har noll.
Usb-c är oanvändbart av den enkla anledning att det fortfarande är så dåligt stöd.

Permalänk
Medlem

Haft mina Sennheiser 558 i snart 10 år, ser ingen anledning att byta än. Har bytat kabeln en gång samt eltejpat lite plastdetaljer dock.

Så för mig står hållbarhet högt på listan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Känns som folks förväntningar/önskan här är en bit för avancerade då man läser texten och ser att dom ”kontaktat fabriker”, ”fått exemplar” och ”frågat kring möjlighet till modifiering”. Det är mao inget headset som ska ritas upp från grund, utan snarare att köpa in nått OEM och slänga sin logga på?

Problemet är väl inte kostnaden utan portarna? Mitt asus mobo från 2018 hr en (1!!!) usb-c.
Min LG skärm från 2020 har noll.
Usb-c är oanvändbart av den enkla anledning att det fortfarande är så dåligt stöd.

Det kanske var luddigt, men jag menade att jag inte hoppas att det syftar på laddningsuttaget på ett trådlöst headset.

I princip alla trådlösa som använder micro-USB till headsetet är obrukbar medans de laddas, då laddningen tappar kontakt vid minsta rörelse och medför ett "pling"-ljud.

Visa signatur

GreborB - Makes your dreams come true.

Permalänk
Medlem

Svalt. Inbyggda fläktar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Induktiv laddning så man slipper kablar helt och hållet

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K
Moderkort : Asus ROG STRIX Z390-F GAMING
Grafikkort : Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC
Skärm: Acer Predator X34GS 180Hz

Permalänk

@BasseBaba: USB C skulle endast användas mellan kabel och headset, inte mellan kabel och dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

NEJ

  • Kåpor i svettigt skumgummi eller fejkläder

JA

  • Stora mjuka kåpor i tyg

Örk... hellre svett och fett och skit på en enkelt rengörbar yta än insuget i tyg.

Det är också huvudanledningen till att jag kör med mustmatta av hårdplast.

Visa signatur

5950X, 3090