Permalänk
Medlem

@Robocop86: Beror på vad du vill komma åt?
Det är generellt svårt att hitta ett MB med 2x NIC och 6x SATA i mATX-format för AMD.
Men fågan är om du inte kommer billigare undan genom att köpa ett HBA-kort och ett extra 1Gbps NIC och köra på ett MB för 800:-

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Snusfri

Har en FreeNAS burk (HP Gen8 med 4x8TB och 16GB) som är media-NAS.

Har även till filserver som jag tänkte göra om till NAS, den har lite blandade diskar (7st för tillfället) i blandade storlekar från 1TB och uppåt, är väl totalt 15TB eller så i den.

Planen är att det ska bli 8x16TB Exos eller IronWolf Pro diskar i den samt 32GB RAM som är max vad moderkortet klarar.

Den har en Xeon 1230 v2 prolle och 4GB RAM för tillfället.

Har funderingar på ett SAS-kort och köra SAS-diskar istället för SATA.

Den skall husera bilder och filmer är det tänkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hardlinks

Testar här om nån kanske har en ide varför hardlinks inte funkar

Radarr har en mount
/downloads --> mnt/user/Media

Sonarr
har en mount
/downloads --> mnt/user/Media

Transmission
har två mount points eftersom det skrivs till docker img annars men tror inte det påverkar mitt problem
/downloads --> mnt/user/Media
/watch --> mnt/user/Media/incomplete

Jackett
/downloads -->mnt/user/Media/mapp/ (borde inte heller påverka)

Plex
/data --> mnt/user/Media (borde inte spela roll att jag har /data??

Så alla folders ligger under Media (delad mapp med public settings)

Så alla berörda parter ser ju samma mount point men ändå funkar inte

Permalänk
Medlem

VAD är det som inte fungerar?
Alla hardlinks heller bara några?

Och gissar på att alla olika "prg" är dockers?
Om ja vilka dockers av respektive prg används?
Tex transmission har ju 4st olika "dockers" i Community Applications och betydligt fler utanför Community Applications, dvs på dockers/github/osv sida/or.

Har själv ingen direkt info/hjälp att komma med men detta är några frågor som andra troligen skulle ställt innan dom ens börjar fundera på att hjälpa till.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Enda jag kan tipsa om är två saker.
Inställningar/osv i transmission självt ändras BARA för den "session" som är igång just vid ändrandet, och "försvinner" efter en docker transmission omstart/avstägning (troligen uppdatering med men har själv inte sett det).

ENDA sättet att göra dessa inställningar permanenta är att redigera settings.json filen i trasmission mappen som jag har ligger under appdata sharen (kommer ej ihåg om det var orginal heller om jag ändrade detta).
och se till att dockern som ändras (i detta fall transmission) är avslagen annars så skrivs settings.json filen bara över vid nästa omstart igen.

Det andra är man behöver använda enligt mig "fel mapp" i transmission.
I ditt fall med dom hardlinks du har för download.
/downloads --> mnt/user/Media så ska nedladdningskatalogen se ut så här i json filen.
"download-dir": "/downloads", och /downloads under download to dvs transmissions inställningar i tex webui.
INTE mnt/user/Media som download to.

Jag gissar att det är samma sak med om inte alla många övriga dockers.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Enda jag kan tipsa om är två saker.
Inställningar/osv i transmission självt ändras BARA för den "session" som är igång just vid ändrandet, och "försvinner" efter en docker transmission omstart/avstägning (troligen uppdatering med men har själv inte sett det).

ENDA sättet att göra dessa inställningar permanenta är att redigera settings.json filen i trasmission mappen som jag har ligger under appdata sharen (kommer ej ihåg om det var orginal heller om jag ändrade detta).
och se till att dockern som ändras (i detta fall transmission) är avslagen annars så skrivs settings.json filen bara över vid nästa omstart igen.

Det andra är man behöver använda enligt mig "fel mapp" i transmission.
I ditt fall med dom hardlinks du har för download.
/downloads --> mnt/user/Media så ska nedladdningskatalogen se ut så här i json filen.
"download-dir": "/downloads", och /downloads under download to dvs transmissions inställningar i tex webui.
INTE mnt/user/Media som download to.

Jag gissar att det är samma sak med om inte alla många övriga dockers.

Bytt till QBtorrent. Men osäker på om jag fått till det.

/downloads — mnt/user/Media

I GUI — download to — downloads/torrents

Har en mapp i Media som heter torrents

Permalänk
Medlem

Inga svar på mina frågor förutom "I GUI download to".
Så kan inte hjälpa så mycket.

Det enda är download to — downloads/torrents
Vet ej hur det ser ut med qbitorrent men med transmission så bör det vara ett / före downloads/torrents, dvs /downloads/torrents

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Inga svar på mina frågor förutom "I GUI download to".
Så kan inte hjälpa så mycket.

Det enda är download to — downloads/torrents
Vet ej hur det ser ut med qbitorrent men med transmission så bör det vara ett / före downloads/torrents, dvs /downloads/torrents

Kanske lite otydlig.

I qbtorrents har jag /downloads/torrents/

Jag är osäker om det funkar.

Alltså det funkar på sätt att radarr skickar till qbtorrent till radarr till plex.

Problemet är hardlinks. Svårt att förstå om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Enda jag kan tipsa om är två saker.
Inställningar/osv i transmission självt ändras BARA för den "session" som är igång just vid ändrandet, och "försvinner" efter en docker transmission omstart/avstägning (troligen uppdatering med men har själv inte sett det).

Låter som att du behöver bind-mounta en sökväg till värdsystemet där dina inställningar kan sparas mellan container-instanster.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Osäker på vem som faktiskt frågade från början men du kan iaf titta på mina mappaningar som fungerar bra.

EDIT: Du måste också berätta för Radarr och Sonarr att prata med torrentklienten (via API), om du inte gjort det?
Precis som att de pratar med Jackett. Det är inte filöverföringar som sker för att söka, matcha och starta hämtningen.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Har en fundering. kör idag med en intel cpu med inbyggd gpu för att få bild för unraid, samt ett nvidia 1550ti som jag dedikerat till docker.

Om jag skulle köra med min ryzen 3800x istället, skulle då grafikkortet vara upptagen till unraid, eller skulle det ändå kunna gå att dela det med en container?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

@Gnisch: Jag kör en 1800x med ett geforce gtx1060 som jag använder till transcoding i plex docker, däremot om du ska dedikera till VM så fungerar det inte.

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Okay tack. så bilden du får ut till skärmen är ifrån ditt gtx1060 då. nice. ska väl prova då

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Sådär, har swappat ut datorn nu och kör min ryzen 3800x med ett nvidia. tyvärr så verkar det inte fungera riktigt. försökt följa denna guide som jag gjorde tidigare för att aktivera min gpu till olika dockers, https://youtu.be/GOhHiFAXwOE
men när jag går in i "settings" "unraid nvidia" där man ska kunna se att man laddat kernel med nvidia och vilken version man har osv av drivrutinen, så får jag följande felmeddelande: "NVIDIA-SMI has failed because it couldn't communicate with the NVIDIA driver. Make sure that the latest NVIDIA driver is installed and running.".

En sak till, märkte att jag har bild på unraid när jag bootar, men så snart operativet börjar ladda så slutare den spotta ut ny text, så jag får med andra ord aldrig se login-prompten tex. , misstänker det är för GPUn blir upptagen?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Okay, tänkte bara uppdatera tråden med lösningen.
Jag hade sedan tidigare på flash device settings i unraid följande syslinux configuration:
append vfio-pci.ds=10de:1c82 pcie_acs_override=downstream,multifunction initrd=/bzroot,/bzroot-gui
Jag tog helt enkelt bara bort delen "vfio-pci.ds=10de:1c82 pcie_acs_override=downstream,multifunction", och nu fungerar allt som förväntat. Minns tyvärr ej varför jag hade lagt till dessa alternativ i booten, har för mig jag såg det i en guide. men nu är det löst iaf.

Edit.

Märkte precis att mitt unraid spottar ut en massa rader i loggen om detta nu. Någon som har förslag på vad som kan va felet?
May 23 13:29:25 unraid kernel: resource sanity check: requesting [mem 0x000c0000-0x000fffff], which spans more than PCI Bus 0000:00 [mem 0x000c0000-0x000dffff window]
May 23 13:29:25 unraid kernel: caller _nv000908rm+0x1bf/0x1f0 [nvidia] mapping multiple BARs

Edit. Edit.

Jag fortsätter lösa problemen... felfrekvensen av ovanstående meddelande avtog rejält efter att ha avinstallera gpu info pluginen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Någon som har lyckats bra med att spela på en VM?

Permalänk
Medlem

@Prokie:
Jag har reserverat 6/12 från min ryzen 3900x, 16gb ram, vdisk på en nvme samt ett GTX 1070. Nu jagar jag inte FPS när jag spelar men tycker att det flyter på bra. Spelat mest overwatch och game pass titlar.

Kommer installera en ny win10 och försöka trimma in den lite när unraid 6.9 kommer då ny kernel kommer ha lite optimeringar för ryzen. Samt att man kan leka med lite iothread och emulatorpins.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

@issue: Kul att du har lyckats. Har försökt några dagar nu att få min VM att prestera bra. Har skickat igenom 6/8 av min 6700k, 8GB RAM och passtrough på en m2 ssd och GTX 1070. Får dock bara runt 100 fps i CS:GO och kan inte hitta mitt problem. Kanske blir bättre när man byter till Ryzen i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag fundera på att byta min nuvarande nas (ds214play) mot en riktigt server med tanken på att köra plex.

Vad jag har tänkt mig att att jag vill ha så snabbt nas som möjligt. mer inte för att vad jag behöver utan bara mer för att jag kan.

Vad jag tänkte slänga in för delar är:

amd 3700x, nån b450 som har stöd för ecc minne på 32gb. och sen i framtiden vill jag byta ut mitt nätverk på 10gbits på hela huset.

som jag läste nån fick inte nvidia funka med amd cpu? då jag vet inte om jag ska slänga in mitt nuvarande 1080ti väl jag väl uppgradera till 3000 seire. då jag inte behöver och känns dum att bara sälja om jag kan ha nytta av den.

för många av er som läser detta tycker säkert det är slöseri med all kraft som jag sätter in i den men mitt tanke att den ska hålla i många år om nån av delar går sönder så kommer jag inte byta ut dem. och ja det må vara overkill till det jag använder men det ska hålla många år framåt.

tänkte om ni har nån idé på mitt bygge?

tack för alla svar.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Skrivet av minh:

som jag läste nån fick inte nvidia funka med amd cpu? då jag vet inte om jag ska slänga in mitt nuvarande 1080ti väl jag väl uppgradera till 3000 seire. då jag inte behöver och känns dum att bara sälja om jag kan ha nytta av den.

Jag kör en AMD CPU och Nvidia grafikkort, hade lite bekymmer med "felkod 43" i början, men det gick att bena ut det, så nu flyter det på fint.

Skrivet av minh:

för många av er som läser detta tycker säkert det är slöseri med all kraft som jag sätter in i den men mitt tanke att den ska hålla i många år om nån av delar går sönder så kommer jag inte byta ut dem. och ja det må vara overkill till det jag använder men det ska hålla många år framåt.

tänkte om ni har nån idé på mitt bygge?

tack för alla svar.

Overkill är nog i betraktarens ögon.
Sen jag började köra Unraid och insåg enkelheten i att få i gång virtuella maskiner så växte mitt behov av processorkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micro555:

Testar här om nån kanske har en ide varför hardlinks inte funkar

hardlink fungerar på filer men inte directorys i Unix/linux - det är en av de 'eviga' frågorna och många svar på varför finns att hitta.

directorys kan refereras med symboliska länkar eller kanske kan lösas med bind.

Permalänk
Medlem

Tjena!

byggde mig en server för att ersätta min ds214play från synology och håller på att föra över filer från ds214. men det går så långsam! runt 30mb/s

eftersom jag har bara en disk på 8tb på unraid så har jag inte kört nån parity.

jag har testat att prova krusader men jag förstår inte hur det funkar riktigt tror med att jag har råkat döpa både nas och server till samma ip adress.

har ni tips om hur detta kan göra snabbare då jag har typ ca 6tb av data som behöver skickat över till unraid servern.?

mvh

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Tjena!

byggde mig en server för att ersätta min ds214play från synology och håller på att föra över filer från ds214. men det går så långsam! runt 30mb/s

eftersom jag har bara en disk på 8tb på unraid så har jag inte kört nån parity.

jag har testat att prova krusader men jag förstår inte hur det funkar riktigt tror med att jag har råkat döpa både nas och server till samma ip adress.

har ni tips om hur detta kan göra snabbare då jag har typ ca 6tb av data som behöver skickat över till unraid servern.?

mvh

Jag hade provat att slänga in disken från NASen till unraid servern och kört unassigned devices pluginet för NAS disken. Sedan kört tex krusader för att flytta all data. Det förutsätter att du inte kör Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Jag hade provat att slänga in disken från NASen till unraid servern och kört unassigned devices pluginet för NAS disken. Sedan kört tex krusader för att flytta all data. Det förutsätter att du inte kör Raid 0.

ohh det tänkte jag inte på att man kan göra. ska testa nu återkommer om det är bättre speed

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

ohh det tänkte jag inte på att man kan göra. ska testa nu återkommer om det är bättre speed

Yes, var väldigt noga att inte formatera något nu, för gör du det så försvinner information
Det du skall göra är att "mounta" disken med hjälp av pluginet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Yes, var väldigt noga att inte formatera något nu, för gör du det så försvinner information
Det du skall göra är att "mounta" disken med hjälp av pluginet.

hmm jag kan inte ens mounta disken. står att att jag kan klicka på mount men det ska väl står unmount om det är mountat?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Då du har krusader installerat så antar jag att du kör det genom docker och Community Applications?

Du behöver även installera pluginet som heter Unassigned Devices kanske även Unassigned Devices plus beroende på filformat som används.
Och disken som ska mountas med Unassigned Devices dyker upp under Unassigned Devices under MAIN tabben efter att arrayen har startas.
Dvs INTE i parity/data/chache menyerna innan arrayen startas!

Sen som Versatile sade Kör du raid 0 så är det kort du kommer då aldrig att få ut någon data om du inte kör båda diskarna i synologyn.
Kör du raid 1 så bör det fungera så länge synology använder sig av filsystem som unraid/Unassigned Devices stödjer.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Då du har krusader installerat så antar jag att du kör det genom docker och Community Applications?

Du behöver även installera pluginet som heter Unassigned Devices kanske även Unassigned Devices plus beroende på filformat som används.
Och disken som ska mountas med Unassigned Devices dyker upp under Unassigned Devices under MAIN tabben efter att arrayen har startas.
Dvs INTE i parity/data/chache menyerna innan arrayen startas!

Sen som Versatile sade Kör du raid 0 så är det kort du kommer då aldrig att få ut någon data om du inte kör båda diskarna i synologyn.
Kör du raid 1 så bör det fungera så länge synology använder sig av filsystem som unraid/Unassigned Devices stödjer.

ska lägga in plus oxå men nej har inte kört nån form av raid på diskarna.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

ska lägga in plus oxå men nej har inte kört nån form av raid på diskarna.

nu har börjar det kopiera!!! herregud jag vet inte vad jag har gett mig in på.

fick ändra ip adress och försöker samma sak flera gg för att det ska kopiera.

går krusader i bakgrunden om jag stänger webbläsare?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Ja krusader ska fortsätta då.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!