Klarar mitt moderkort av att driva 250 ohm hörlurar?

Permalänk
Medlem

Klarar mitt moderkort av att driva 250 ohm hörlurar?

Jag kan inte hitta så mycket information om just hur exakt mycket impedans den klarar av. Hörlurarna jag kollar på vill köra på 250 impedans, (Beyerdynamic DT990 Pro).

Mitt moderkort är ASUS PRIME Z390-A som använder Realtek S1220A Crystal Sound 3 som har integrerad impedans-sensor och förstärkare som enligt manualen "kan driva hörlurar med hög impedans utan att rulla av höga eller låga frekvenser." Den har också 120 dB SNR för stereo ut och 113 dB SNR för stereo in som kan ses i externa förstärkare som bland annat Creative Sound Blaster.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Jag kan inte hitta så mycket information om just hur exakt mycket impedans den klarar av. Hörlurarna jag kollar på vill köra på 250 impedans, (Beyerdynamic DT990 Pro).

Mitt moderkort är ASUS PRIME Z390-A som använder Realtek S1220A Crystal Sound 3 som har integrerad impedans-sensor och förstärkare som enligt manualen "kan driva hörlurar med hög impedans utan att rulla av höga eller låga frekvenser." Den har också 120 dB SNR för stereo ut och 113 dB SNR för stereo in som kan ses i externa förstärkare som bland annat Creative Sound Blaster.

Inte riktigt ett svar på just din fråga, men kan komma med min erfarenhet.

Köpte nyss beyerdynmic 770 pro (250ohm).
Innan var jag lite nervös om den behövde förstärkning, efter allt jag läst på nätet. Men åkte till musikaffären och provade, och till min förvåning kunde tom min mobil (sony xperia zx)driva dem rätt bra.
Nu är ju visserligen 770 stängda, vilkey gör att man kräver lite lägre volym, men om ditt moderkort sägs kunna driva högimpedanshörlurar borde det inte vara några problem!

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer funka utan problem!

Permalänk
Medlem

Jag har Beyerdynamic DT 1990 Pro, och Crosshair hero VI, med samma ljudkort.
Det fungerar bra, jag är inte förtjust i ljudbilden som moderkortet framställer dock.
Volymen är det inga problem på, om något så stör jag mig på att moderkortet försöker tvinga på "extreme" amplification, när den lägsta nivån räcker med råge.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Fungera gör det väl alltid, men om man får optimalt ljud, med tillfredställande tryck eller utnyttjar lurarnas potential är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Låg-Ohmiga lurar (32 Ohm) behöver mer ström och kräver drivsteg som kan lämna ström med låg impedans - typiskt behov för apparater som drivs med låg batterispänning (typ 1.5 Volt cell som skall fungera till 0.9 Volt - tänk Sony Walkman och motsvarande på sin tid med bara en R6-batteri som skulle driva alltihop och utan högfrekventa spänningsomvandlarkretsar i sig (då sådana tenderar att ge störningar i ljudet))

För lurar i 250 Ohm-klassen behöver man utgångar som kan ge större sving för samma ljudnivå (ursprungligen tänkt att kopplas in i mixerbord eller Hemstereons hörlursutgång på förstärkaren med 32 - 100 Volt spänningssving tillgänglig olastat), hög spänning men kräver inte så mycket ström - för detta behöver man utgångar som kan ge mycket större sving och därmed matas med mycket högre spänning till drivstegen.

De flesta lurar brukar lägga sig runt 100 - 104 dB SPL/1mW och vet man dess känslighet i dB/mW och dess impedans så kan man räkna med Ohm lag och effektlagen ut hur mycket spänningssvinget måste vara för att nå tex. 100 dB SPL i luren

tex. 32 Ohm och 1 mW (för 100 dB SPL) ger med U = (P * R)^0.5 [1] => (0.001 * 32)^0.5 = 0.1789 Volt RMS och för att räkna ut svinget så använder man U * 2 * (2)^0.5 vilket med ovan ger 0.1789 *2 * 1.414... = 0.596 Volt peak to peak - med andra ord kan det fungera på en sony walkman med 0.9 Volt batterispänning och optimerad slutsteg för den låga spänningen och ändå klara 100 dB i Peak ljudnivå.

För 250 Ohm lurar och 1mW ger med samma formel som ovan att svinget topp till topp är 1.41 Volt vilket gör att det fungerar med förstärkare baserad på 5 Volt matning.

I detta skall man komma ihåg att var fördubbling av svinget ger 6 dB högre ljudnivå i lurarna - dvs skall man ha 106 dB SPL på 100 dB/mW-känslig lur så behöver man 1.09 volt vid 32 Ohm och 2.83 Volt sving för 250 Ohms lurarna.

[1]
(x)^0.5 är ett mer tangentsbordsvänligt sätt att skriva 'roten ur' än att försöka få fram symbolen med TeX och få det att fungera i en forum - alternativet är SQRT(x) men då måste man veta att det står för 'roten ur' av läsaren...

Permalänk

För att få rätt potential ut hade jag rekommenderat en förstärkare. Finns bra i billig prisnivå.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar.

Vad det ser ut som kommer jag att prova att köra dessa på moderkortets chip då ASUS angivit för moderkortet i fråga att den är kapabel att driva hörlurar med hög impedans, (mer eller mindre hur jag känner för moderkortets ljudbild med dessa hörlurar). Jag har som sagt kört med hörlurar innan med hög impedans men inte lika högt som 250 ohms. Dessa hörlurar köpte jag från Koss liksom Beyerdynamic med enfas på ackurat och hög ljudkvalitet och komfort. De fungerade utmärkt, men som redan nämnt ovan så kunde impedans-sensorn byta mellan prestanda och kraftfull vilket resulterade i att jag fick justera volymen i emellanåt, vilket jag inte störde mig på. Dessvärre så var hörlurarna designad i billig plast och brast här om dagen.

Efter att ha spenderat en onödigt lång tid att hitta likvärdiga hörlurar i ljudkvalitet och komfort så kom jag över Beyerdynamic DT990 vilket jag endast har hört bra saker om. Så mycket kan jag i alla fall säga att de kommer definitivt att vara av bättre kvalitet än alla "gaming headset" på marknaden som annonseras som bäst i test med överdrivet höga priser för teknologi som jag inte tänker utnyttja och som inte har någon påverkan på ljudet i sig. Jag har bland annat provat SteelSeries och Razer headset under min jakt och blivit besviken gång på gång. Ljudet var sämre än mina hörlurar från Koss på samtliga, och komforten var bristfällig. Jag föredrar öppna hörlurar som hörlurana från Koss, vilket också är en anledning varför jag tittar på Beyerdynamic DT990.

Om det skulle visa sig att hörlurarna inte känns kraftfulla nog, vilken förstärkare kan ni rekommendera som fungerar bra med Beyerdynamic DT990 för en hyfsat billig peng?

Jag är dock ingen audiofil och har inte studioutrustning eller dylikt jag planerar att använda med dessa.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av freddiebox:

Jag tackar för alla svar.

Vad det ser ut som kommer jag att prova att köra dessa på moderkortets chip då ASUS angivit för moderkortet i fråga att den är kapabel att driva hörlurar med hög impedans, (mer eller mindre hur jag känner för moderkortets ljudbild med dessa hörlurar). Jag har som sagt kört med hörlurar innan med hög impedans men inte lika högt som 250 ohms. Dessa hörlurar köpte jag från Koss liksom Beyerdynamic med enfas på ackurat och hög ljudkvalitet och komfort. De fungerade utmärkt, men som redan nämnt ovan så kunde impedans-sensorn byta mellan prestanda och kraftfull vilket resulterade i att jag fick justera volymen i emellanåt, vilket jag inte störde mig på. Dessvärre så var hörlurarna designad i billig plast och brast här om dagen.

Efter att ha spenderat en onödigt lång tid att hitta likvärdiga hörlurar i ljudkvalitet och komfort så kom jag över Beyerdynamic DT990 vilket jag endast har hört bra saker om. Så mycket kan jag i alla fall säga att de kommer definitivt att vara av bättre kvalitet än alla "gaming headset" på marknaden som annonseras som bäst i test med överdrivet höga priser för teknologi som jag inte tänker utnyttja och som inte har någon påverkan på ljudet i sig. Jag har bland annat provat SteelSeries och Razer headset under min jakt och blivit besviken gång på gång. Ljudet var sämre än mina hörlurar från Koss på samtliga, och komforten var bristfällig. Jag föredrar öppna hörlurar som hörlurana från Koss, vilket också är en anledning varför jag tittar på Beyerdynamic DT990.

Om det skulle visa sig att hörlurarna inte känns kraftfulla nog, vilken förstärkare kan ni rekommendera som fungerar bra med Beyerdynamic DT990 för en hyfsat billig peng?

Jag är dock ingen audiofil och har inte studioutrustning eller dylikt jag planerar att använda med dessa.

Beyer uppfattas som ljusa i de högre modellerna. Hitta något som bryter det så kanske det passar din smak.

Permalänk
Medlem

Tänkte dela mina erfarenheter nu när jag har fått chans att prova hörlurarna i en dag.

Ljudet är fantastiskt och till belåtenhet kopplat till moderkortet. Den slår automatiskt på hög förstärkning och jag har volymen på 50% och hör allt bra. Riktigt nöjd.

Det enda jag har svårt att vänja mig med är att den sitter lite för stramt på mitt avlånga huvud och ger obekvämt tryck på käklederna. Inget obehag på mina öron dock.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Tänkte dela mina erfarenheter nu när jag har fått chans att prova hörlurarna i en dag.

Ljudet är fantastiskt och till belåtenhet kopplat till moderkortet. Den slår automatiskt på hög förstärkning och jag har volymen på 50% och hör allt bra. Riktigt nöjd.

Det enda jag har svårt att vänja mig med är att den sitter lite för stramt på mitt avlånga huvud och ger obekvämt tryck på käklederna. Inget obehag på mina öron dock.

Många hörlurar sitter tight i början. Ge det ett par veckor så borde dom släppa lite.