Nvidias prestandautveckling i mellanklassen visualiserad över åren

Permalänk
Melding Plague

Nvidias prestandautveckling i mellanklassen visualiserad över åren

En flitig Reddit-användare kompilerar prestandasiffror runt Nvidias grafikkort i mellanklassen från 9800 GT fram till RTX 2060.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tabellen sa ju ingenting annat än att det blivit grisigt mycket dyrare att ligga på topp.
Och man kan inte jämföra mot en lastgammal processor, vi skulle kunna gå tillbaka till 80-talet då lika gärna och visa hur mycket mer man får för pengarna men det stämmer ju absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tabellen sa ju ingenting annat än att det blivit grisigt mycket dyrare att ligga på topp.

Hur drar du denna slutsats? Enheten är ju performance per dollar (och tabellen inkluderar dessutom endast midrange-kort).

Permalänk
Medlem

Pascal bästa hoppet på väldigt länge och Turing sämsta, precis som man misstänkte. :'(

Permalänk
Medlem

För svenska marknaden så ser det väl lite annorlunda ut eftersom att dollarn har stigit i värde en hel del.

Jag hade gärna sett en version med lanseringsår istället för generationshopp också.

Inflationen var alltså 18,7% enligt källan emellan 2008 och 2019.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Fearnox:

För svenska marknaden så ser det väl lite annorlunda ut eftersom att dollarn har stigit i värde en hel del.

Jag hade gärna sett en version med lanseringsår istället för generationshopp också.

Inflationen var alltså 18,7% enligt källan emellan 2008 och 2019.

Eh... Vart läser du ut det?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Eh... Vart läser du ut det?

Menar du om inflationen så står det en länk längst ner till höger på bilden:
https://www.usinflationcalculator.com/

BTW det är ingen av dessa kort som var tillfälligt billigare vid lanseringen?
Jag har för mig att det har fulats lite med att sälja några exemplar billigare precis i början på några kort.

Permalänk
Medlem

@Dem8n: Om man tittar på de vassaste korten stämmer det att det blivit grisigt mycket dyrare på senare tid. Mindre konkurrens=dyrare varor och mindre prisvärde. "Monopoltillverkaren" kan själv bestämma pris och utvecklingstakt utan att någon kan sätta emot.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är bara att en gång i tiden kostade värsting-korten 4000, idag räcker nästan inte 14000...

Permalänk
Medlem

Kan vara intressant att nämna förändringen som skedde från 500-serien till 600-serien. Vinsten är väldigt liten, trots både ny arkitektur och tillverkningsprocess. 600-serien var den första där x80-kortet inte använde fullstorlekskislet, utan en nedskuren version. Detta då Nvidia kunde konkurrera med AMDs dåvarande kort med mindre kisel. Jag är rätt så säker på att GTX 680 skulle kallats för GTX 660 ti och sålts för samma pris som 660 ti såldes för om AMDs kort hade levererat mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Menar du om inflationen så står det en länk längst ner till höger på bilden:
https://www.usinflationcalculator.com/

BTW det är ingen av dessa kort som var tillfälligt billigare vid lanseringen?
Jag har för mig att det har fulats lite med att sälja några exemplar billigare precis i början på några kort.

Var AMD som gjorde det med Vega 56/64 korten har jag för mig.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

tror jag gav 1300kr för mitt första 9800GT, med dåvarande dollar kursen så så verkar det stämma ganska bra tror jag.

Men 9800GT hade två kort ovanför, GTX och GX2.

Så ja prestandan har gått upp, men det har priset med, launch price för 9800GT låg på typ 150 dollar eller vad det var, launch price för RTX 2060 ligger långt ovanför, även med inflation inräknat.

Så visst prestanda för klassen har gått upp, men prestanda för liknande pengar låg ganska stilla länge. minns när jag köpte mitt 7950, fanns liten till ingen anledning att byta även fast ett år eller två gick förbi.

man kunde köpa ett splitter nytt 960 ett tag senare några hundra mindre än vad jag gav för mitt 7950 när det begav sig(var fortfarande relativt nytt då fast omdöpt till r9 280 året efter.

där kom fler snabbare kort men prestandan ökade inget nämnvärt vid varje prispunkt kändes det som då. korten blev bara dyrare och det känns fortfarande som dom bara blir dyrare.

Det är fan inte ens kul :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

Så ja prestandan har gått upp, men det har priset med, launch price för 9800GT låg på typ 150 dollar eller vad det var, launch price för RTX 2060 ligger långt ovanför, även med inflation inräknat.

Så visst prestanda för klassen har gått upp, men prestanda för liknande pengar låg ganska stilla länge. minns när jag köpte mitt 7950, fanns liten till ingen anledning att byta även fast ett år eller två gick förbi.

... fast det som mäts här är ju just prestanda för identiska pengar, som ökat ganska stadigt över tid.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag förstår faktiskt inte vad den här statistiken ska vara bra för. Känns som någon form av lobbyism så det ska köpas mer.

Det är väl självklart att vi får mer prestanda för varje generation, vi får ju inte mindre precis. Men är dyrare att köpa ett grafikkort idag än vad det var förut. Mycket dyrare!

Kan någon förklara vad som står mellan raderna här? Jag fattar tydligen inte.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blade80:

Jag förstår faktiskt inte vad den här statistiken ska vara bra för. Känns som någon form av lobbyism så det ska köpas mer.

Det är väl självklart att vi får mer prestanda för varje generation, vi får ju inte mindre precis. Men är dyrare att köpa ett grafikkort idag än vad det var förut. Mycket dyrare!

Kan någon förklara vad som står mellan raderna här? Jag fattar tydligen inte.

Jag håller helt med dig. I verkligheten är det så enkelt att ville man spela på en hög nivå förr vs idag så är det mycket dyrare idag och det är ju så man borde jämföra tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag förstår faktiskt inte vad den här statistiken ska vara bra för. Känns som någon form av lobbyism så det ska köpas mer.

Det är väl självklart att vi får mer prestanda för varje generation, vi får ju inte mindre precis. Men är dyrare att köpa ett grafikkort idag än vad det var förut. Mycket dyrare!

Kan någon förklara vad som står mellan raderna här? Jag fattar tydligen inte.

Prestanda per krona med inflation inräknad
sen om man inte bryr sig i det och bara tittar på priser så är den helt klart värdelös.

Alla förstår nog att det blir bättre prestanda per krona för varje genetation, men detta visar %

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag håller helt med dig. I verkligheten är det så enkelt att ville man spela på en hög nivå förr vs idag så är det mycket dyrare idag och det är ju så man borde jämföra tänker jag?

Men samtidigt kommer man undan med rätt gammal hårdvara idag och kan spela det mesta. En 5 år gammal burk 2008 var inget kul.
En typisk speldator för 5 år sedan idag kunde ju bestå av en 4790k 16GB ram GTX 970/r9 290x och de kan man köra rätt mycket på fortfarande. Så man får längre livslängd på grejerna om man inte kräver att det ska fungera på ultra då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Haha vilken marketing BS

AMDs motsvarande graf är definitivt bättre!

Man kan göra en liknande graf om hur krävande spelen har blivit...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

@Thomas: Nu på senare tid kanske men inte runt 2011 - 2015, då var det ganska stilla.

folk som köpte ett 7950-7970 som jag och många andra gjorde behövde ju inte byta.

och dom var inte dyra förutom precis när dom kom men dom sjönk jävligt mycket det året.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se den övre klassen med! Där snackar vi väl 5% bättre prestanda för 2000kr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Thomas: Nu på senare tid kanske men inte runt 2011 - 2015, då var det ganska stilla.

folk som köpte ett 7950-7970 som jag och många andra gjorde behövde ju inte byta.

och dom var inte dyra förutom precis när dom kom men dom sjönk jävligt mycket det året.

Jag kan ju inte säga emot dina erfarenheter, men den här datan tycks ju gå emot.
560 Ti Jan 2011 +23.3%
660 Ti Aug 2012 +24.9%
760 Jun 2013 +28.1%
960 Jan 2015 +40.5%
Totalt 2.77x prestanda per krona över den perioden. Tänk dock på att prestanda per krona inte brukar vara det som leder till uppgraderingar dock, om man har ett schysst kort redan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vet inte villet spel som använts men spel är mer krävande nu mot innan. Vore kul att se vad som krävs för att köra spel i 1080p ultra idag i pengar mot innan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

... fast det som mäts här är ju just prestanda för identiska pengar, som ökat ganska stadigt över tid.

Han menar nog att priserna har ökat i samtliga segment och det med mer än 18 %. Nutida mellanklasskort kostar vad toppkort kunde göra tidigare.
Samma sak gäller processorer.

Priser jag betalade 2011-10-15:
GTX 580 = 4 457 kr.
i5 2500K = 1 790 kr.

2009-01-17:
HD 4870X2 = 3 995 kr.
Core 2 Duo E8400= 1 705 kr.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Att man får mer prestanda per krona idag än för 10-20 år sedan är inget jag höjer ögonbrynen åt. Hade varit mer förbluffande om någon tyckte att man skulle få samma prestanda per krona + inflation idag som för 20 år sedan

Vad man ser om man tittar djupare är ju just att priserna på varje segment av kort blivit dyrare.

Där Nvidia kanske kunde ta $500 för top of the line för 10 år sedan så har de sakta kollat vart smärtgränsen går för konsumenter och idag får de betala över det dubbla för toppkorten istället.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

som någon skrev så skulle man vilja ha med lanseringsdatumen i x-axeln för nu ser det ut som en exponentiell kurva men om det är längre tid mellan de senare korten lansering så blir kurvan mer linjär.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av inquam:

Att man får mer prestanda per krona idag än för 10-20 år sedan är inget jag höjer ögonbrynen åt. Hade varit mer förbluffande om någon tyckte att man skulle få samma prestanda per krona + inflation idag som för 20 år sedan

Vad man ser om man tittar djupare är ju just att priserna på varje segment av kort blivit dyrare.

Där Nvidia kanske kunde ta $500 för top of the line för 10 år sedan så har de sakta kollat vart smärtgränsen går för konsumenter och idag får de betala över det dubbla för toppkorten istället.

En sak som ofta glöms i sammanhanget är att kretstillverkning blivit en långt mer komplicerad process i takt med att transistorerna krymps och att tillverkningskostnaderna därigenom ökar.

Visst är en stor del av det hela det faktum att det råder duopol på marknaden också, det vore ju dumt av AMD att lägga sig 200 dollar lägre vid samma prestanda nu när Nvidia jobbat upp marknaden till en punkt där både de själva och AMD tjänar hyfsat för varje sålt kort på en marknad där volymerna inte ökar.

Uppdaterade för övrigt tabellen med lanseringsdatum och pris. Jämförelsen mellan 8800 GT och GTX 260 ser ännu dummare ut nu, när man har i åtanke att 8800 GT i princip var lagerrensning av Fermi 1.0 efter lanseringen av GTX 260.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Det visar ännu en gång att Pascal-serien var ett mästerverk. 🏆🏆🏆

Permalänk
Skrivet av inquam:

Att man får mer prestanda per krona idag än för 10-20 år sedan är inget jag höjer ögonbrynen åt. Hade varit mer förbluffande om någon tyckte att man skulle få samma prestanda per krona + inflation idag som för 20 år sedan

Vad man ser om man tittar djupare är ju just att priserna på varje segment av kort blivit dyrare.

Där Nvidia kanske kunde ta $500 för top of the line för 10 år sedan så har de sakta kollat vart smärtgränsen går för konsumenter och idag får de betala över det dubbla för toppkorten istället.

Ja, jag fattar inte att folk köper spelkort för 13 000 spänn. Skulle räcka med om alla gick ihop och, inte köpte korten, en generation. Så skulle ordningen vara återställd.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

En sån här graf har en rad brister, även om den är lite småintressant - utvecklingen ser nog mer linjär ut om man ser till övriga krav (skärmupplösning ex. är en faktor som inte nämns - 1920x1080 var en hög upplösning när 9800GT släpptes, not so much när RTX 2060 släpptes) och aspekter.

Testsviter förändras över tid, krav från användare likaså (60fps var också högt anno släpp 9800GT, i dag är det inte riktigt lika mycket att hänga i granen längre).

Det visar att det inte är så enkelt att bara plocka en förhållandevis rå data över tid, slänga in i en graf, och se glad ut. (Lögn, förbannad lögn och statistik.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ägt Fermi, Kepler, Pascal.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8