Apple-exklusiva AMD Radeon Pro 5600M dyker upp i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Apple-exklusiva AMD Radeon Pro 5600M dyker upp i prestandatest

Tester vittnar om ett rejält prestandalyft över Radeon Pro 5500M i vissa scenarion, men med detta följer ett högt prispåslag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Då är alltså kretsarna i sig inte så dyra för Apple tar väl som vanligt rejält med betalt för uppgraderingar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då är alltså kretsarna i sig inte så dyra för Apple tar väl som vanligt rejält med betalt för uppgraderingar.

Radeon RX 5700 XT kostar runt 4800 kr och det har samma krets bortsett från att Radeon Pro 5600M har lägre klockfrekvenser för att hålla nere värmeutvecklingen. Dessutom saknar det förstnämnda HBM2-minne vilket den mobila varianten har. Så att Apple/AMD tar betalt för Radeon Pro 5600M är inte så konstigt, däremot kanske en merkostnad på 8750 kronor över grundkonfigurationen är lite väl att ta i.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Min 16-tummare med Rpro 5500M 8GB är avis :/ Men ptja i nuläget klarar jag mig. Klarat av att livegradea videomaterial (DaVinci då) i 1080p genom SDI utan lagg eller hack.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv

5500M på Windows bootcamp lämnar en del att önska, AMD har inga "riktiga" drivrutier utan man får nöja sig med vad Apple bundlar ihop. Går att spela på medium-high om man kör i typ 1080p...

Permalänk
Medlem

Tycker inte detta är jättedyrt (för att vara apple) med tanke på att det är det (med avseende på energieffektivitet) högst binnade navi 12 + HBM2
Jag anser även att det är ett konstigt val av namn. Då det bara är ett nedklockat 5700XT med HBM2 så passar namnet 5700M bra.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Radeon RX 5700 XT kostar runt 4800 kr och det har samma krets bortsett från att Radeon Pro 5600M har lägre klockfrekvenser för att hålla nere värmeutvecklingen. Dessutom saknar det förstnämnda HBM2-minne vilket den mobila varianten har. Så att Apple/AMD tar betalt för Radeon Pro 5600M är inte så konstigt, däremot kanske en merkostnad på 8750 kronor över grundkonfigurationen är lite väl att ta i.

Osmakligt. Att någon skulle stödja genom köp förvånar mig. Varje gång.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av DGS:

Jag anser även att det är ett konstigt val av namn. Då det bara är ett nedklockat 5700XT med HBM2 så passar namnet 5700M bra.

Ja, namnet är onekligen lite förvirrande. Min teori är att det enbart är utformat för att smälta in naturligt i Apples konfigurationsschema, vilket är möjligt att fixa då kretsen ju är exklusiv för Apple. Att Radeon Pro 5600M utgör konfigurationen ovanför Pro 5500M är säkert mer logiskt, eller något i den stilen

Det finns faktiskt ett Radeon RX 5700M sedan en tid tillbaka (men ingen Pro-variant), och förvirrande nog har den modellen färre streamprocessorer än stationära RX 5700 XT (och därmed också färre än Pro 5600M). För att vara exakt är detta kort utrustat med 2 304 streamprocessorer (36 CU, mot 40 hos Pro 5600M), samma som dedikerade korten RX 5700, RX 5600 XT och mobila RX 5600M, så utanför en Apple-specifik marknad kanske ett namn i stil med Radeon Pro 5700XTM hade varit rimligt för nykomlingen.

Permalänk

Enligt Notebookcheck bör denna GPU vara snabbare än Mobile GeForce 2060 (bör vara märkbart snabbare än Mobile Radeon RX 5600M, som i sin tur är i princip lika snabb som ett 2060). Frågan är dock vad det innebär i praktiken givet den låga TDP:n, MBP:ns slimmade design, samt det begränsade spelstödet i MacOS / drivrutinsstödet för detta kort under Bootcamp.

Vad gäller priset så kan man väl jämföra det med motsvarande uppgradering på en Windows-laptop, typ från ett GeForce 1650 till GeForce 2070 (best case, tror inte RX 5600M är så snabbt). Om prestandan faller ut enligt högsta förväntan känns det fortfarande som betydligt dyrare än på Windows (dvs normalt för Apple).

Personligen har jag svårt att se att man kommer att på tillräckligt med pang för de pengarna men let's wait and see.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pareklund:

Enligt Notebookcheck bör denna GPU vara snabbare än Mobile GeForce 2060 (bör vara märkbart snabbare än Mobile Radeon RX 5600M, som i sin tur är i princip lika snabb som ett 2060). Frågan är dock vad det innebär i praktiken givet den låga TDP:n, MBP:ns slimmade design, samt det begränsade spelstödet i MacOS / drivrutinsstödet för detta kort under Bootcamp.

De som köper denna för att spela kan bara vara någon enstaka knösus. Detta är en arbetslaptop och beroende på vad man arbetar med så kan merkostnaden snabbt betala sig om man har de behoven.

Mest intressant i det hela tycker jag nog ändå är att apple väljer att betala för exklusivitet. De börjar väl bli så stora att de kan differentiera sina produkter från resten av marknaden på det sättet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av pareklund:

Enligt Notebookcheck bör denna GPU vara snabbare än Mobile GeForce 2060 (bör vara märkbart snabbare än Mobile Radeon RX 5600M, som i sin tur är i princip lika snabb som ett 2060). Frågan är dock vad det innebär i praktiken givet den låga TDP:n, MBP:ns slimmade design, samt det begränsade spelstödet i MacOS / drivrutinsstödet för detta kort under Bootcamp.

Vad gäller priset så kan man väl jämföra det med motsvarande uppgradering på en Windows-laptop, typ från ett GeForce 1650 till GeForce 2070 (best case, tror inte RX 5600M är så snabbt). Om prestandan faller ut enligt högsta förväntan känns det fortfarande som betydligt dyrare än på Windows (dvs normalt för Apple).

Personligen har jag svårt att se att man kommer att på tillräckligt med pang för de pengarna men let's wait and see.

Verkar prestera bra i spel. COD Warzone i nativeupplösning 3072 x1920 runt 60 FPS, dock inte allt maxat. I 2560 x 1440 med allt maxat inkl kantutjämning blir det också runt 60 FPS.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.