Svenska e-handelslagar förtydligas efter EU-synpunkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Ringklocka är ett lagkrav, inte ett tillval.

Har inte haft någon cykel på rätt många år så det blev dagens lärdom, det hade jag ingen aning om ^^

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Förstår inte kravet på PDF-blankett som bilaga. På vilket sätt blir det bättre jämfört med en länk till exakt samma dokument? Jag hade kanske förstått det om informationen i sagda dokument skilde sig åt, men det kommer den endast göra hos riktigt stora e-handlare som redan idag skickar med returblanketter (typ klädbutiker, där returer är vanliga).

Jag tror snararare att det kommer leda till att fler mail hamnar i diverse spamfilter hos konsumenter som beställer via sin jobbmail och liknande.

Permalänk
Medlem

"Blanketten måste levereras fysiskt eller som PDF i samband med order."

Synd att fysiskt inte är krav. De flesta äger väl inte skrivare om man inte jobbar hemifrån/egenföretagare? Så då måste man ta sig till ett bibliotek och ta ut pengar för en utskrift.

Men ett tips om man är sent ute med ångerköp eller bara vill testa längre ~28 dagar
Man kan meddela 14:e dagen att man vill ångra köpet och man har sedan 14 dagar extra att skicka varan.

"När du ångrar ett köp ska du skicka tillbaka varan till säljaren inom 14 dagar."
https://www.hallakonsument.se/lattlast/angerratt/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Ringklocka är ett lagkrav, inte ett tillval.

Säljarens uppgift är att följa lagen, inte att göra att kunden följer lagen. Var och en straffmyndig ansvarar för sina egna handlingar och likaså lagöverträdelser.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

"Ångrat köp: ångerblankett måste nu aktivt skickas till kund i samband med order"

Saknades i dagens leverans från @Webhallen