Cuba Cola Zero – en sockerfri variant av Sveriges äldsta Cola

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Cuba Cola Zero – en sockerfri variant av Sveriges äldsta Cola

Många av oss har säkert vuxit upp med att dricka diverse fulkolor, men en av de mest kända måste ju ändå vara Cuba Cola. Visste ni att Cuba Cola är Sveriges äldsta kolasort, där den introducerades hela TRE MÅNADER innan Coca Cola gjorde sitt intåg i landet 1953. I vilket fall som helst var @Callemedskägget snäll nog att köpa med sig Zero-varianten av denna "nylanserade" dryck för ett regelrätt smaktest.

#SweLäskers

Permalänk
Medlem

Cuba cola tillverkades åtminstone förr av Krönleins bryggeri in Halmstad och var väldigt vanlig i den trakten, men extraktet köpte de in från Saturnus i Malmö. Nyligen så köptes märket upp av Spendrups och verkar inte göras längre i Halmstad. Spendrups verkar göra en nysatsning på märket med nya flaskor och märken, kanske är den sockerfria varianten ny också?

Att den hette Cuba cola måste ju anspela på att Kuba då var känd som en partyö för rika amerikaner på de maffiaägda hotellen och bordellerna fram till kubanska revolutionen. När jag var lite gillade jag cuba cola bättre än coca cola, den var lite sötare, smakade mer och luktade nästan exakt som isglassen Igloo.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Förstöra ännu en dryck... , värsta helgerånet är dock Trocadero zero... , imho

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Förstöra ännu en dryck... , värsta helgerånet är dock Trocadero zero... , imho

Och jag kan absolut inte hålla med!

Jag älskar Trocadero, men med tanke på allt jädra socker som finns i precis allt och det faktum att jag dessutom undviker kolhydrater nuförtiden så är detta guds gåva till mänskligheten! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Förstöra ännu en dryck... , värsta helgerånet är dock Trocadero zero... , imho

Agreed! Den smakar sötningsmedel med en bismak av trocadero, totalt odrickbar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Som diabetiker men fortfarande älskare av alla söta kolsyrade drycker är Zero min räddning.
Älskar Trocadero Zero o Cola Zero.
Ska leta Efter Cuba Cola Zero nu oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Och jag kan absolut inte hålla med!

Jag älskar Trocadero, men med tanke på allt jädra socker som finns i precis allt och det faktum att jag dessutom undviker kolhydrater nuförtiden så är detta guds gåva till mänskligheten! 😁

Den är jättegod. Jag ser ingen anledning till att dricka sockersötad läsk.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Den är jättegod. Jag ser ingen anledning till att dricka sockersötad läsk.

Det skiljer oerhört från person till person.

Får jag t.ex. en Pepsi så häller jag ut den istället för att dricka den, men jag vet att många älskar just Pepsi istället för vanlig Cola.

När det gäller aspartamdrycker så är de i allmänhet totalt odrickbara för min del just på grund av att de smakar något så extremt sött jämfört med drycker sötade med vanligt socker.

Permalänk

Hade ju varit trevligt om fler gav sig på Stevia som sötningsmedel. Synd på den "gröna" Colan som de tog bort igen, även om där fortfarande vas socker i så jag inte rörde del så föredrog grabben den... "gnisslar mindre på tänderna" sade han första gången han provade den.

Mycket tacksam att jag gjort även dessa svenska klassiker i sockerfri variant - själv måste jag hålla mig på LCHF-kost så socker är en non-starter för min del.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Förstöra ännu en dryck... , värsta helgerånet är dock Trocadero zero... , imho

Tror du att diabetiker håller med dig

Permalänk
Medlem

Cuba cola zero tyckte jag var riktgit dålig men den vanliga uppskattade jag, personligen brukar jag alltid köra på Zero versionerna för jag tycker de är goda nog men inte i detta fallet.

Skrivet av anton studs:

Tror du att diabetiker håller med dig

Ja det tror jag man kan hitta ett gäng som gör. Bara för att de är sjuka med samma sjukdom behöver de inte tycka att Trocadero zero är god?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Tror du att diabetiker håller med dig

Den smakar ju inte bättre för att man är diabetiker.. Personligen dricker jag hellre vatten dock, det är ännu bättre.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Tror du att diabetiker håller med dig

Vem som håller med mej eller ej är för mej helt irrelevant , jag har en egen åsikt och den är att naturligt socker smakar bättre än kemikalier.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Vem som håller med mej eller ej är för mej helt irrelevant , jag har en egen åsikt och den är att naturligt socker smakar bättre än kemikalier.

Ja, men när man inte tål något så tappar man smaken för det - eftersom det då är ett gift att undvikas. Så då kvarstår bara att välja det som smakar bäst av det som återstår.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Någon som sett Cuba Cola Zero på 1.5l ?

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har de gjort lite för stora smakändringar som gjorde mig besviken. Har bestämt för mig att jag förr kunde köpa Cuba Cola Light på glasflaska innan de försvann - där snackar vi perfekt smakbild! "Kroppen" i denna nya variant finns liksom inte där, eftersmaken försvinner i princip direkt efteråt, lite trist. Den är ju inte odrickbar på något sätt, levde bara inte upp till dess forna jag och dess förväntningar.
Sötningsmedelsfrågan är ju alltid lite trött dock, låt folk dricka vad de vill. Jag själv tycker det är helt vanskligt att hälla i mig kalorier och därför skyr jag socker-varianterna likt pesten. Dessutom avskyr jag tandbeläggningarna som kommer nästan direkt av att dricka sockersötade drycker! Men än en gång, drick vad man mår bäst av och låt det så förbli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Förstöra ännu en dryck... , värsta helgerånet är dock Trocadero zero... , imho

Trocadero Zero är ju en av få "Zero" drycker som är godkänt och inte lämnar en bismak av att tugga på en alvedon i käften

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

men jag vet att många älskar just Pepsi istället för vanlig Cola.

Jaaa!

Pepsi Max > *

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Förstöra ännu en dryck... , värsta helgerånet är dock Trocadero zero... , imho

Helgerånet med trocadero zero är att de inte kallade den för trocazero.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det skiljer oerhört från person till person.

Får jag t.ex. en Pepsi så häller jag ut den istället för att dricka den, men jag vet att många älskar just Pepsi istället för vanlig Cola.

När det gäller aspartamdrycker så är de i allmänhet totalt odrickbara för min del just på grund av att de smakar något så extremt sött jämfört med drycker sötade med vanligt socker.

Tycker tvärt om.
Vanlig Coca cola är för söt.
Medans zero är OK.
smaken är som baken

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

För mig så går all läsk med sötningsmedel bort, jag tycker det smakar skit helt enkelt, för sött och kemisk bismak.

Jag har hört att man vänjer sig vid översötheten efter ett par veckor, men jag vet inte. Jag dricker inte så mycket läsk nuförtiden så när jag gör det kan jag lika gärna dricka "äkta" läskeblask.

Har i övrigt aldrig varit särskilt förtjust i Cuba Cola eller egentligen några andra Cola än Coca-Cola. Det fanns någon typ ekologisk sugar cane cola som min farsa hade på sin nattklubb när jag var liten som var väldigt god också, men den var dyr och fanns bara i en viss butik och jag har inte sett den sedan typ 94.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det skiljer oerhört från person till person.

Får jag t.ex. en Pepsi så häller jag ut den istället för att dricka den, men jag vet att många älskar just Pepsi istället för vanlig Cola.

När det gäller aspartamdrycker så är de i allmänhet totalt odrickbara för min del just på grund av att de smakar något så extremt sött jämfört med drycker sötade med vanligt socker.

Märkligt; jag upplever precis tvärtom.. att det smakar sjukt mycket socker om de är socker-sötade. Man kan känna klibbet vid varje klunk.

Permalänk
Medlem

Jag saknar Merry..
Nya cuba cola är skaplig men enda stället jag sett den på är rusta

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det fanns någon typ ekologisk sugar cane cola som min farsa hade på sin nattklubb när jag var liten som var väldigt god också, men den var dyr och fanns bara i en viss butik och jag har inte sett den sedan typ 94.

Boylans ser jag i alla fall på min Ica Maxi - om det var den du tänkte på. Står då bland de internationella varorna, inte bland läsken.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nattlorden:

Boylans ser jag i alla fall på min Ica Maxi - om det var den du tänkte på. Står då bland de internationella varorna, inte bland läsken.

Tack men det är inte rätt. Har testat den också men det är inte riktigt min smak. Det var en ganska liten flaska med färggrann etikett och skruvkork. Vet inte om den finns fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Och jag kan absolut inte hålla med!

Jag älskar Trocadero, men med tanke på allt jädra socker som finns i precis allt och det faktum att jag dessutom undviker kolhydrater nuförtiden så är detta guds gåva till mänskligheten! 😁

Mmm, de har verkligen lyckats med sockerfria Trocadero. Upplever den som lite sötare än originalet, men den är helt klart ett fullgott alternativ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Inte provat zero, men vanliga Cuba Cola finns på min lokala Willys, en underskattad cola helt klart med en säregen smak

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Vem som håller med mej eller ej är för mej helt irrelevant , jag har en egen åsikt och den är att naturligt socker smakar bättre än kemikalier.

Tbh tycker jag att all läsk smakar kemikalier men socker hjälper till att dölja det kanske?

OT: Tycker Cuba cola zero var OK bara om den är riktigt kall.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1