Bygga speldator för under 3000kr?

Permalänk
Medlem

Bygga speldator för under 3000kr?

Hej!

Inleder med att säga att jag inte har mycket koll på dagens hårdvara
(sist jag byggde pc så hade den ett 3dfx kort,haha).
Äldsta sonen har en speldator som vi köpte begagnad för 2 år sen, nu börjar den strula lite grann, tänkte då köpa nytt till honom(+ till 2 av hans småbröder, dvs tot 3 datorer).
Dom spelar mest Fortnite,Warzone och lite Roblox, kravet/önskemålet är att få bra flyt/fps i Fortnite, klarar detta bygge verkligen av att leverera detta?

Har kollat runt lite på youtube och fastnat lite för denna:
budget bygge

Komponenterna han använt sig av:

Intel Xeon X5680 CPU ($45)
eller:
*SIMILAR CPU* W3680 ($45)
-AMD RX 580 ($100)
-Dell Workstation Motherboard ($30)
-16GB ECC RAM ($20)
-500W Power Supply ($40)
-120GB SSD ($20)
-1TB Hard Drive ($25)
-CPU Cooler & Fan ($20)
-EATX PC Case ($80)
-RGB LED Fans ($40)

Permalänk
Medlem

@D1360: Finns endast en lösning med den budgeten och den stavas begagnatmarknad

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Hedersmedlem

De där är inga nypriser, det där är begpriser, så om du vill undvika strul genom att köpa nytt går det inte.

Totalt omöjligt att bygga en ny speldator för 3000 kr hur som helst.

Jag hade rekommenderat att du startar en tråd på forumet för att lösa strulet med din "beg speldator" som du har, och sedan bygger eller köper 2 begagnade för resten av pengarna.

I allmänhet skulle jag säga att gamla Xeon-processorer för Ebay inte riktigt är en särskilt bra lösning i allmänhet för att bygga i Sverige där vi har en ganska bra begmarknad för PC-hårdvara.

Permalänk
Medlem

@D1360: Det går, men kanske inte att rekommendera:

Bättre vore att utröna vilken/vilka delar som krånglar.
Kan du återanvända Chassi, PSU & HDD så sparar du en tusing och kan göra nåt sånt här:

Begagnade grafikkort känns ändå lite som ett krav.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem

@Fenrisulvfan: Tappert kämpat! Men 4GB räcker inte att spela några spel på, särskilt inte när du tänker på att en andel av RAM-minnet också måste användas som videominne om du kör en APU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

De där är inga nypriser, det där är begpriser, så om du vill undvika strul genom att köpa nytt går det inte.

Totalt omöjligt att bygga en ny speldator för 3000 kr hur som helst.

Jag hade rekommenderat att du startar en tråd på forumet för att lösa strulet med din "beg speldator" som du har, och sedan bygger eller köper 2 begagnade för resten av pengarna.

I allmänhet skulle jag säga att gamla Xeon-processorer för Ebay inte riktigt är en särskilt bra lösning i allmänhet för att bygga i Sverige där vi har en ganska bra begmarknad för PC-hårdvara.

Ah, missade att det var beggat i videon

Permalänk
Medlem

Kan komma in och tillägga att det här med moderkort till den generationen du kollar på är en djungel när det kommer till priser. Exakt det moderkortet som används i videon går förmodligen inte att hitta (till mindre än hutlösa priser) och att många andra oem workstations kan ha en strömförsörjning som ej är standard.
Jag har byggt en dator på det här sättet och ångrar inget men om du vill ha något som bara funkar så är det här fel väg att gå