Intel kör Battlefield V på bärbar dator med integrerad Xe-grafik

Permalänk
Melding Plague

Intel kör Battlefield V på bärbar dator med integrerad Xe-grafik

Inför sommarens lansering av Tiger Lake-processorerna demonstrerar Intel att Battlefield V flyter på bra på integrerad Xe-grafik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Spelomgången innehåller ingen FPS-räknare och det är därmed svårt att avgöra exakt hur bra Battlefield V rullar på datorn"

Jag tycker mig då se att fraps är aktivt i övre vänstra hörn?

Permalänk
Medlem

@Eldarion: Det ser ut som att @loevet får ta och putsa upp glasögonen lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

"Spelomgången innehåller ingen FPS-räknare och det är därmed svårt att avgöra exakt hur bra Battlefield V rullar på datorn"

Jag tycker mig då se att fraps är aktivt i övre vänstra hörn?

Såg det jag med!
Men den ligger som lägst kring 27fps vad jag kunde se, vilket är helt klart spelbart om man är van vid konsoller!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

imponerande uppkliv från föregående iGPUer

Permalänk

För laptops är det mycket viktigt att jämföra med strömförbrukning. Ska bli intressant att se vad Intel levererar.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Azodan @Nbwu ja se där, antingen behöver jag uppsöka optiker eller stressa ned lite Helt rätt, nyheten är uppdaterad.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Känner mig som en gnällspik, men känns aldrig som om integrerad grafik varit ett alternativ för någon som vill spela. Visst, direkt när produkten lanserats har det fungerat att spela enklare spel i låg kvalitet och låg upplösning. Men hur intressant är egentligen detta för någon som är spelintresserad och som vill kunna behålla datorn i några år och spela även nyare/tyngre spel? Hade Xe kunnat presterat som ett mellanklasskort från Nvidia eller AMD hade det ju varit en annan sak. Ser vi tillbaka några år är det först nu som exempelvis ett GTX 960 börjar bli en ordentlig flaskhals, och det är nu närmare fem år sedan det kortet lanserades. Istället är Xe redan idag en flaskhals i ett extremt väloptimerat spel som BF V.

Permalänk
Medlem

Vart leder alla sladdar, säker att inte n går till en extern GPU?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
99:e percentilen

Fast alltså … nja. Jag kan förstå att folk spelar i 60 fps, men 30 fps med mus i ett FPS kan jag tyvärr inte kalla spelbart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Om den här går att trycka in i Nintendo Switch-liknande PC så kan det vara intressant

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ser ut att prestera ungefär som ett 960M vilket får vara godkänt om det är integrerad grafik i CPU!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känner mig som en gnällspik, men känns aldrig som om integrerad grafik varit ett alternativ för någon som vill spela. Visst, direkt när produkten lanserats har det fungerat att spela enklare spel i låg kvalitet och låg upplösning. Men hur intressant är egentligen detta för någon som är spelintresserad och som vill kunna behålla datorn i några år och spela även nyare/tyngre spel? Hade Xe kunnat presterat som ett mellanklasskort från Nvidia eller AMD hade det ju varit en annan sak. Ser vi tillbaka några år är det först nu som exempelvis ett GTX 960 börjar bli en ordentlig flaskhals, och det är nu närmare fem år sedan det kortet lanserades. Istället är Xe redan idag en flaskhals i ett extremt väloptimerat spel som BF V.

Spelintresserade köper dedikerade produkter säkerligen, inte heller målgruppen, snarare alla oss som bara vill lira ibland med det som finns på bordet så att säga, verkligen intressant, dedikerat grafikkort kostar massor i en bärbar och tar massa plats, kan man uteluta detta har man vunnit mycket för alla utom just de som säljer mellanklass GPUer.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Alling:

Fast alltså … nja. Jag kan förstå att folk spelar i 60 fps, men 30 fps med mus i ett FPS kan jag tyvärr inte kalla spelbart.

Vadå? Nu kommer en produkt som matchar din reaktionsförmåga.

BFV i 30 FPS är väl ok att spela i, iaf om man kommer från konsolvärlden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Impressive, most impressive..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Impressive, most impressive..

Ja! Verkligen.
Nu börjar det att hetta till lite

Kommer att döda dom lägsta instegs grafikkorten på marknaden, man kan hoppas att priserna följer med på övriga.

Samtidigt intressant att se vad AMD kontrar med i kommande APU
Den efter Renoir då...

Skrivet av KorvMos:

Vart leder alla sladdar, säker att inte n går till en extern GPU?

Ha ha...
Ja, det är ju inte första gången då som Intel avslöjats med byxorna nere
Om det är så nu får tiden utvisa...

Skrivet av Alling:

Fast alltså … nja. Jag kan förstå att folk spelar i 60 fps, men 30 fps med mus i ett FPS kan jag tyvärr inte kalla spelbart.

Är nog lite vad man är van vid sen tidigare.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Allt som Intels Propagandaminister Shrout säger skall tas med minst 1kg salt.
Kan inte påstå att han är direkt känd för att säga sanningen så som de flesta uppfattar den.
Men kul att Intel äntligen verkar få en iGPU som faktiskt duger till mer än bara driva runt Windows.

Permalänk
Medlem

Kommer lagom efter att AMD släppte videon med Crysis

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Kommer lagom efter att AMD släppte videon med Crysis

Men den viktiga frågan kvarstår: Funkar Xe med Crysis

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Datavetare

Inser att Intel vill visa lite spelprestanda för att peka på att de nu jobbar mer aktivt med en GPU. Men visar inte detta precis vad alla andra "starka" iGPUer visat innan: begränsningar i TDP och minnesbandbredd jämfört med även enklare dGPUer gör att iGPUer bara kommer fungera ihop med enklare titlar.

För att sätta detta i relation till iGPU i Ryzen 4900HS

"AdoredTV editor Matthew Connatser commented that his Asus ROG Zephyrus G14 with AMD Ryzen 9 4900HS, running Battlefield V with the same settings, achieved an average 25fps in the same scene."

Så det är ett riktigt bra resultat för att vara en iGPU, framförallt om Intel körde på en 1165G7 som har cTDP på 12-25 W, d.v.s. man lär i så fall kört på 25 W (finns rykten om en 1168G7 på 28 W TDP, vet inte vilken cTDP den maximalt har). 4900HS är en 35 W TDP krets. Går ändå inte att komma ifrån att ~30 FPS är inte superspännande.

Vad som faktiskt är spännande med Xe är allt jobb Intel plöjer in i oneAPI. Maskininlärning börjar nu allt mer hitta in i "vanliga" applikationer, t.ex så har senaste versionen av Photoshop funktioner som använder AI.

OneAPI har en lång rad bibliotek som inte bara användas i program som Matlab och liknande, utan dessa bibliotek används också av de flesta maskininlärningsramverk. På serversidan pushar Intel AVX-512 för detta, men man lägger och till stöd för att köra dessa bibliotek på Xe.

Om man antar att Xe i Tiger Lake U kommer vara klockade runt 1,5 GHz så kommer ultrabook ha högre beräkningskapacitet för AI-relaterade saker än i9-10900K (även om den använder alla kärnor och AVX). Även program som Matlab kommer kunna dra väldigt fin nytta av Xe då Intel kör med 1:4 mellan FP32 och FP64 jämfört med AMDs 1:16 och Nvidias 1:32. Så också i program som använder FP64 kommer Tiger Lake ungefär matcha 10900K i rå flyttalskapacitet, skillnaden är att det kan göras med 15-25 W TDP!

När man har en iGPU delar ju GPU och CPU på RAM, vilket betyder att GPU-delen har samma storlek på RAM att tillgå som CPU. Det kostar heller inget att växla mellan CPU och GPU då de jobbar mot samma RAM. Så GPGPU är den killer-app:en "stark" iGPU letat efter, för att det ska realiseras krävs egentligen långt mer jobb på programvarusidan än på kiselsidan! Intel kan ha fått till den delen med oneAPI.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Vart leder alla sladdar, säker att inte n går till en extern GPU?

Hahaha true! Men varför skulle dom då nöja sig med en gpu som bara ger 30 fps?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande. Bärbart spelande borde lyftas till ny nivå då detta sätter Switch i skamvrån.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Avstängd

Ändå imponerade med tanke på inställningarna, det går framåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Hahaha true! Men varför skulle dom då nöja sig med en gpu som bara ger 30 fps?

För trovärdigheten, ingen hade trott på det om det stått 70 fps. (obs jag tror ej de ljuger)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ser ut att prestera ungefär som ett 960M vilket får vara godkänt om det är integrerad grafik i CPU!

Tycker inte alls det är imponerande. Ett mobilt grafikkort från 2014 imponerar inte mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fast alltså … nja. Jag kan förstå att folk spelar i 60 fps, men 30 fps med mus i ett FPS kan jag tyvärr inte kalla spelbart.

Du har ju inte varit med på 90 talet det märker jag ;=)

Skämt o sido. Håller med att 30fps är ganska nära den hastighet jag själv kan skyffla diabilder med vilket inte räcker till denna genre med mus som inmatningsenhet.

Permalänk
Medlem

Rätt ok! Man får säkert bra fps i CS och enklare spel.

Tror man att man ska får desktop prestanda i en intern GPU tror man fel.

Semi-OT: RX 5600M som äpple ska ha på 50W imponerar rätt rejält!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Kul ändå. Jag hade nog kunnat tänka mig spela single player kampanjer i 30fps "bara för att det går" med integrerad grafik. Men nä, självklart är inte 30fps något man vill lira med mus och tangentbord. Men det finns ju många spel som inte är first person shooters som kräver mus å tangentbord heller. Skulle aldrig ha en laptop som main gaming rigg ändå. Hade varit nöjd med något som "kan" spela spel och det kan den här uppenbarligen och bör kunna prispressas kan man ju tycka.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dinkefing:

Tycker inte alls det är imponerande. Ett mobilt grafikkort från 2014 imponerar inte mig!

Jag sa inte att det var imponerade. Du citerade ju mig till och med!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ser ut att prestera ungefär som ett 960M vilket får vara godkänt om det är integrerad grafik i CPU!

Fast det testet använder nog inte 100%uppskalning.
Däremot räcker det inte att para MX150 längre utan det krävs bättre prestanda om det ska vara värt att para.