Permalänk

Prissättningen hos Dell XPS 13

Kikar just nu på laptop till höstens studier och intresserar mig för en Dell XPS 13.

Jag tycker att Dell gör ett underbart dåligt jobb med att visa vilka modeller de erbjuder och vad skillnaderna är mellan dem. Det verkar som de har tre-fyra modeller med i7, 16 GB RAM och 512 GB SSD, till synes identiska specs, till olika priser.

Dessutom kan man på startsidan välja om man handlar åt företag eller hem. Maskinerna på företagssidan är avsevärt billigare än de som erbjuds för hemmet, inklusive 25% moms såklart. Pluspoäng till Dell som också ger företagskunder bättre erbjudanden med kupongkoder upp till 25% rea.

Min fråga är alltså om jag som student kan välja att köpa laptop åt företaget (moms läggs till i kassan) och varför det alternativet ens finns. (Varför erbjuda företagsprodukter om man säljer det med moms?) Finns det även någon vettig återförsäljare av Dells datorer där jag kan köpa utan att behöva gå igenom Dells svettiga djungel till hemsida och utcheckning.

P.S. Får gärna lämna förslag till rimliga alternativ på laptops. Gillar egentligen inte OEMs som fyller hårddisken med antivirus och bloatware.

Permalänk
Medlem

Dustin säljer en hög Dell XPS, även en version som skeppas med Ubuntu.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hjälpa dig så mycket när det gäller hemsidan men om du tycker att det är orättvisa erbjudanden på företagssidan kan du testa att kontakta deras kundtjänst och fråga om de kan fixa någon rabatt för att matcha. Förmodligen lönlöst men jag har haft med deras kundtjänst att göra ett par gånger och den brukar vara väldigt bra.

När det gäller rekommendation av dator föreslår jag Dell XPS 13 med Ubuntu, som nämnd ovan. Den har jag kört med i många år och varit extremt nöjd. Vill du ändå köra Windows av någon anledning kan du köpa till det och installera själv, så slipper du bloatware. Du har ju ändå sluppit betala för det när du köpte datorn och som student har du kanske till och med möjlighet att ta ner Windows gratis.

Permalänk
Medlem

Dell är ett jävligt märkligt bolag i det avseendet att de gör bra prylar och har bra service, men de verkar inte så intresserade av att sälja grejjerna. Praxis i laptop-branschen är ju annars precis raka motsatsen.
Dells hemsida känns som en ordentligt sminkat koleldat gammalt legacysystem som stått och gått sedan 1978, och beställningsprocesser och produktbeskrivningarna kan va helt uppåt väggarna.

Mitt tips för att komma runt detta är att kontakta deras företagssäljare och säg vad du vill ha, så skickar dom över en offert. Då finns också ett större utbud än vad man kan hitta på hemsidan.