Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Jo, det var något sådant jag tänkte. Kanske inte med en logga mitt i ansiktet dock. Tack.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Jag förstår ditt argument att det nödvändigtvis inte är regeringen som skall kritiseras här i alla lägen, men de är ändå den yttersta ledningen för vårat land. Att kommunen skall hantera äldreomsorgen är jag medveten om, lika medveten om är jag att kommunen i princip alltid saknar pengar och därmed någon medicinsk kompetens, har själv arbetat inom hemtjänsten, det var över åtta år sedan och redan då var resurs-,personal- och kompetensbrist uppenbar. Därför menar jag att de i synnerhet i kriser som denna behöver hjälp, de klarar det inte på egen hand. Samma sak med regionerna och testningen, många regioner har talat på brist på tydliga direktiv som orsak. Det blir ju löjligt när Hallengren och regionerna står och skyller på varandra om varför inte saker fungerar. Att kapaciteten inte kunnat etableras tidigare är ju ett aber, det måste i kriser som denna gå att mobilisera resurser och logistik snabbare, för brist på laboratorier, personal eller PCR-kit har det inte varit. Det blir ändå i slutändan Lena Hallengrens ansvar, om vi inte kan kräva regeringen på ansvar när vårat samhälle inte fungerar under kris vem ska vi då hålla till svars?

Läkemedelsupphandlingen var det exakt samma sak, det tog för lång tid innan regeringen tog tummen ur och tog ansvar att organisera regionerna tillsammans för större upphandlingar.

Man har hela tiden hävdat att det funnits tillgängliga intensivvårdsplatser men då vill man ju inte nämna alla de rapporter som kommer från människor som avlidit utan att blivit erbjudna intensivvård, inte ens blivit testade. Det kom flera rapporter redan i April om folk som bara ombedes stanna hemma och sedan dör i hemmet. Att man inte hade så god kunskap om symptombilden vid detta tillfälle är såklart förlåtande, men inte det faktum att det hade kunnat förhindrats om individen testats.

Det blir svårt för ett land i kris att verka effektivt när allt är decentraliserat och tydligt ledarskap saknas. Även om jag normalt är väldigt liberal i min politiska hållning och ogillar sådan auktoritär lagstiftning kan jag inte låta bli att i situationer som dessa se allmännyttan i någon form av lagstiftning för undantagstillstånd för att möjliggöra effektiv beslutsfattning

Det som kanske kan vara ett stort problem här är att vi ju har kommunalt- och regionalt självstyre i Sverige. Möjligen har mycket av det här handlat om att t.ex regionerna inte har velat att staten ska gå in och bestämma hur och vad de ska göra. Och det där med otydlighet ger jag inte många kronor för. Om en region tycker något är oklart så får de väl ta och kontakta den som de tycker är otydligt och få det förklarat för sig då. Men då verkar de istället ha gett fan i att göra något alls för att sedan bitcha efteråt att det var ju så oklart. På samma sätt kan man se på det där med upphandlingen av medicin. Regionerna vill ju ha sitt självstyre då får de väl se till att styre tillsammans då? Kontakta andra regioner för att göra samköp som det till slut blev nu ändå. De har t.o.m en egen liten "förening" för just sådana här frågor. Sveriges kommuner och Regioner heter den. Det är många frågor som borde tittas på efter det här har lugnat ner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Jag förstår ditt argument att det nödvändigtvis inte är regeringen som skall kritiseras här i alla lägen, men de är ändå den yttersta ledningen för vårat land. Att kommunen skall hantera äldreomsorgen är jag medveten om, lika medveten om är jag att kommunen i princip alltid saknar pengar och därmed någon medicinsk kompetens, har själv arbetat inom hemtjänsten, det var över åtta år sedan och redan då var resurs-,personal- och kompetensbrist uppenbar. Därför menar jag att de i synnerhet i kriser som denna behöver hjälp, de klarar det inte på egen hand. Samma sak med regionerna och testningen, många regioner har talat på brist på tydliga direktiv som orsak. Det blir ju löjligt när Hallengren och regionerna står och skyller på varandra om varför inte saker fungerar. Att kapaciteten inte kunnat etableras tidigare är ju ett aber, det måste i kriser som denna gå att mobilisera resurser och logistik snabbare, för brist på laboratorier, personal eller PCR-kit har det inte varit. Det blir ändå i slutändan Lena Hallengrens ansvar, om vi inte kan kräva regeringen på ansvar när vårat samhälle inte fungerar under kris vem ska vi då hålla till svars?

Läkemedelsupphandlingen var det exakt samma sak, det tog för lång tid innan regeringen tog tummen ur och tog ansvar att organisera regionerna tillsammans för större upphandlingar.

Man har hela tiden hävdat att det funnits tillgängliga intensivvårdsplatser men då vill man ju inte nämna alla de rapporter som kommer från människor som avlidit utan att blivit erbjudna intensivvård, inte ens blivit testade. Det kom flera rapporter redan i April om folk som bara ombedes stanna hemma och sedan dör i hemmet. Att man inte hade så god kunskap om symptombilden vid detta tillfälle är såklart förlåtande, men inte det faktum att det hade kunnat förhindrats om individen testats.

Det blir svårt för ett land i kris att verka effektivt när allt är decentraliserat och tydligt ledarskap saknas. Även om jag normalt är väldigt liberal i min politiska hållning och ogillar sådan auktoritär lagstiftning kan jag inte låta bli att i situationer som dessa se allmännyttan i någon form av lagstiftning för undantagstillstånd för att möjliggöra effektiv beslutsfattning

I Sverige har vi ju ett regionalt och kommunalt självstyre. Under resans gång har man lagt över ansvar för medicinska beredskapslager och upphandling av medicinsk utrustning (och kanske även läkemedel) på regionerna och ansvaret för äldrevården (inklusive hemtjänst) ligger på kommunerna. Grundtanken är nog god, att man på lokal nivå själv ska kunna styra hur man vill göra, men i praktiken är det nog så att man i många kommuner håller sig till lägsta möjlig nivå och pressar kostnaderna på alla möjliga sätt.

Sen har socialstyrelsen och FHM genom åren kommit med rapporter om att detta inte fungerar, t.ex. regionerna gör inte det som krävs, utan dom ignorerar i princip sin skyldighet att hålla beredskapslager. Ett annat exempel är att ansvarsfördelningen inte fungerar; kommunerna ska sköta äldrevården, men får inte anställa medicinsk personal, så om man vill ha sköterskor eller läkare på äldreboenden så får man alltså inte anställa sådana, utan det ska regionerna göra.

Min poäng här är att när du ställer frågan "Det blir ändå i slutändan Lena Hallengrens ansvar, om vi inte kan kräva regeringen på ansvar när vårat samhälle inte fungerar under kris vem ska vi då hålla till svars?", så är svaret; våra politiker! För skicket på hur vård och äldrevård och beredskap fungerar är ett resultat av en politisk lekstuga som pågått i många år och inget parti har mig veterligt försökt ta tag i detta. Att hålla nuvarande regeringen ansvarig för beslut som tagits av tidigare regeringar tycker jag inte är rimligt.

Personligen anser jag att de flesta partier och politiker bär ett ansvar i detta. SD som parti kan anses vara "oskyldiga", men samtidigt tror jag att en del av deras politiker var aktiva i andra partier när dessa beslut togs, så på politikernivå finns det nog en del ansvar att utkräva även inom SD.

Vidare anser jag också att det kanske är dags att flytta en del verksamheter tillbaka in i statlig regi. T.ex. kanske upphandling av medicinsk utrustning, läkemedel samt äldrevård.

Sen har du helt klart en poäng i att vi ska utkräva ett ansvar av den sittande regeringen och, utan att ha något konkret exempel, så är jag säker på att det finns saker som skötts både bra och dåligt, men jag tror att det är lite för tidigt att utvärdera detta.

Jag hoppas på någon trovärdig samhällsdokumentär som visar på hur vi kommit till nuläget i vår beredskap, vård och äldrevård och vem som beslutade vad och vad det ledde till, om inte annat för att det vore intressant att se hur olika beslut påverkat.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Visst är det lätt att vara efterklok men också dåligt att vara så senfärdig som regerering och FHM har agerat. Brister i äldreomsorg var uppenbara sedan tidigare innan denna kris och att storskalig testning är av nytta framförde både WHO och ett antal debattörer redan i början av Mars.
Att då stå och slå sig för bröstet som Lövfen & Hallengren gör med att skryta med att man nu inför hygienutbildningar och skalar upp testningen är ju bara löjligt. Det är ju gjort för sent, flera månader för sent, och under den tiden har tusentals personer dött.
Sen tror jag Sveriges ekonomi är för beroende av det globala läget så vår egen arbetslöshet och ekonomi är inget vi egentligen styr särskilt mycket över då efterfrågan för våra storbolag (Volvo, Scania, SSAB, Ericsson etc) som drar i den svenska ekonomimn är global.

Storföretagen kommer ändå alltid överleva eftersom staten ofta sitter på både ägar samt långivarsidan, behöver dessa pengar så kommer det ske, såvida inte staten är beredd att förlora hela innehavet.

Denna kris har förövrigt varit en slakt av framförallt mindre lokala företag som iprincip fått se omsättningen sjunka till 0, samtidigt som de haft fasta kostnader iform av lokaler och arbetskraft, därför har du även fått se många av våra kommiersiella fastighetsbolag på börsen komma ner rejält, deras hyresgäster kan inte betala hyran.
Än så länge verkar inte smittan spridits till banksektorn som ligger tung i fodringar mot fastighet.

De 500miljarder staten erbjudit i stödlön till mindre företag var även ett prakt fiasko och pengarna nekades även av storbankerna trots 0% ränta eftersom staten inte var beredd att ta på sig hela kreditförlusten utifall det skulle skita sig. En bank kan inte förmedla vidare pengar till företag som helt saknar omsättning, och sen behöva täcka kreditförlusterna till staten. Det är en riskfylld idiot affär för dess ägare som i värsta fall kan kosta långt mer än den smakar.

Isåfall är det bättre staten själva lånar summan vidare, och själv står för risken. Vid en total nedstängning hade det krävts långt mer ekonomiska stöd från staten.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Men det står ju inget om att de smittade inte tog sitt ansvar. Det stod ju att dom sattes i hemkarantän, även om den var frivillig. Finns det något belägg för att dessa sedan struntade i karantänen och begav sig ut och smittade andra?

Jag tycke det verkar mer som att en del personer hänger upp sig på att det här med frivillighet; typ frivilligt=dåligt, tvingande=bra.

Det var inte menat som ett påstående att dessa personer faktiskt var smittade eller spred smittan, utan ett svar till påståendet att man tillät flyg hur som helst från Wuhan och att inga karantänåtgärder tillämpades. Vilket det gjordes och OM smittan tog sig in just denna väg så var det pga individen och inte någon specifik person på FHM.

Edit: Citerar in inlägget som föranledde det hela:

Skrivet av landahl:

Man satte inte folk i karantän som kom från smittdrabbade områden utan man lät smittan sprida sig. Anders Tegnell gjorde många märkliga uttalanden i början som tex att det var osannolikt att viruset skulle sprida sig i Sverige. Man lät flygplan från Wuhan landa i Sverige trots att man kände till om viruset.

Missade kommentera påståendet om att smittan inte skulle sprida sig i Sverige. Det står tydligt i länken att man inte tror att just Den gruppen bär med sig viruset iom de redan suttit två veckor i karantän i Wuhan innan hemresan.
För att vid hemkomst bli instruerad om hemkarantän.

Men har man huvudet uppkört där solen inte skiner samt vinylspelaren fastnat i spåret så...

Permalänk
Medlem

"Ansträngningarna försvåras av att andelen döda i covid-19 under den senaste månaden varit fyra gånger högre i Skåne än i Köpenhamn och på Själland.
...
Allan Randrup Thomsen är professor i virologi vid Köpenhavns universitet och har i en intervju med Jyllandsposten sågat alla sådana förslag.
– Jag är dödstrött på politiker som säger att vi så sakteliga kan öppna gränsen till Sverige. Det finns fortfarande jättestora problem med smitta i Sverige. Jag vet mycket väl att det primärt handlar om Stockholmsområdet, men i Skåne, Halland och Blekinge är smittotrycket också högre än i Köpenhamn, säger han.
"
- https://www.sydsvenskan.se/2020-06-17/dodsfallen-i-covid-19-a...

Så det stämmer alltså inte att det är värre i Köpenhamn än i Skåne, som tidigare har påståtts i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

"Ansträngningarna försvåras av att andelen döda i covid-19 under den senaste månaden varit fyra gånger högre i Skåne än i Köpenhamn och på Själland.
...
Allan Randrup Thomsen är professor i virologi vid Köpenhavns universitet och har i en intervju med Jyllandsposten sågat alla sådana förslag.
– Jag är dödstrött på politiker som säger att vi så sakteliga kan öppna gränsen till Sverige. Det finns fortfarande jättestora problem med smitta i Sverige. Jag vet mycket väl att det primärt handlar om Stockholmsområdet, men i Skåne, Halland och Blekinge är smittotrycket också högre än i Köpenhamn, säger han.
"
- https://www.sydsvenskan.se/2020-06-17/dodsfallen-i-covid-19-a...

Så det stämmer alltså inte att det är värre i Köpenhamn än i Skåne, som tidigare har påståtts i tråden.

Nu följer inte jag detta speciellt noga men jag förstår inte vad som har förändrats eftersom UD börjar lätta på restriktionerna för att resa, vi ska få in folk från andra länder osv. Det är väl ingen skillnad idag mot vad det var för en månad sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

"Ansträngningarna försvåras av att andelen döda i covid-19 under den senaste månaden varit fyra gånger högre i Skåne än i Köpenhamn och på Själland.
...
Allan Randrup Thomsen är professor i virologi vid Köpenhavns universitet och har i en intervju med Jyllandsposten sågat alla sådana förslag.
– Jag är dödstrött på politiker som säger att vi så sakteliga kan öppna gränsen till Sverige. Det finns fortfarande jättestora problem med smitta i Sverige. Jag vet mycket väl att det primärt handlar om Stockholmsområdet, men i Skåne, Halland och Blekinge är smittotrycket också högre än i Köpenhamn, säger han.
"
- https://www.sydsvenskan.se/2020-06-17/dodsfallen-i-covid-19-a...

Så det stämmer alltså inte att det är värre i Köpenhamn än i Skåne, som tidigare har påståtts i tråden.

Beror väl iof när detta har påståts, då det faktiskt har stämt. Dock har jag också noterat detta påstående nyligen i tråden.

"I början av april hade Region Sjælland och Region Hovedstaden tio gånger fler covid 19-patienter i intensivvård än Region Skåne. Därefter minskade antalet intensivvårdsfall successivt i Danmark medan de ökade i Skåne.
I början av maj blev dessa patienter fler i Skåne än i Köpenhamn. Så har det förblivit sedan dess. I dagsläget har Skåne dubbelt så många intensivvårdspatienter som hela Danmark."

Skåne har haft 120 dödsfall från v19-v23, hela Danmark har haft 96 under samma period.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-...
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/

Danmark ser ut att ha ett väldigt stabilt läge för tillfället, trots att dom ser ut att testa väldigt mycket så ligger våra dödstal på ungefär samma siffror som deras konstaterade nya fall senaste veckorna!

Permalänk
Medlem

Jag skäms faktiskt över vår regering och fhm. Jag funderar faktiskt på att flytta till varmare breddgrader när det har börjat lugna ner sig.
Jag noterar att det är betydligt fler människor med ansiktsmasker ute nu än tidigare. Det känns tryggare för min del att passera en människa med ansiktsmask. Det är tyvärr väldigt många som inte respekterar distansen utan kommer väldigt nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag skäms faktiskt över vår regering och fhm. Jag funderar faktiskt på att flytta till varmare breddgrader när det har börjat lugna ner sig.
Jag noterar att det är betydligt fler människor med ansiktsmasker ute nu än tidigare. Det känns tryggare för min del att passera en människa med ansiktsmask. Det är tyvärr väldigt många som inte respekterar distansen utan kommer väldigt nära.

Jag har gnällt mycket på dig men jag håller med om att flytta till varmare breddgrader. Det känns inte aktuellt just idag men man räknar inte med många såhär varma veckor i Sverige. Vi har pratat om att flytta söderut här hemma i några år faktiskt, vi har haft utbildningar att bli klara med det är därför en del snack men ingen möjlighet att göra det just nu. Vår regering och riksdag i allmänhet finns många skäl att skämmas för också. Att folk dessutom inte kan förstå vikten av att hålla distans är ju också tråkigt. Jag har mycket att hålla med dig om idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Jag har gnällt mycket på dig men jag håller med om att flytta till varmare breddgrader. Det känns inte aktuellt just idag men man räknar inte med många såhär varma veckor i Sverige. Vi har pratat om att flytta söderut här hemma i några år faktiskt, vi har haft utbildningar att bli klara med det är därför en del snack men ingen möjlighet att göra det just nu. Vår regering och riksdag i allmänhet finns många skäl att skämmas för också. Att folk dessutom inte kan förstå vikten av att hålla distans är ju också tråkigt. Jag har mycket att hålla med dig om idag.

När det är så här fint väder så inser man att det borde vara så året runt. I och med pandemin så blir jag ännu mer sugen att flytta till ett land med sommarvärme året runt men först måste jag ordna med olika praktiska saker. Jag har dock lovat mig själv att jag kommer tillslut att bo i ett sådant land förr eller senare det är mitt mål.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Jag skäms faktiskt över vår regering och fhm. Jag funderar faktiskt på att flytta till varmare breddgrader när det har börjat lugna ner sig.
Jag noterar att det är betydligt fler människor med ansiktsmasker ute nu än tidigare. Det känns tryggare för min del att passera en människa med ansiktsmask. Det är tyvärr väldigt många som inte respekterar distansen utan kommer väldigt nära.

Skrivet av Lofen:

Jag har gnällt mycket på dig men jag håller med om att flytta till varmare breddgrader. Det känns inte aktuellt just idag men man räknar inte med många såhär varma veckor i Sverige. Vi har pratat om att flytta söderut här hemma i några år faktiskt, vi har haft utbildningar att bli klara med det är därför en del snack men ingen möjlighet att göra det just nu. Vår regering och riksdag i allmänhet finns många skäl att skämmas för också. Att folk dessutom inte kan förstå vikten av att hålla distans är ju också tråkigt. Jag har mycket att hålla med dig om idag.

Och ni tror det är bättre i andra länder? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och ni tror det är bättre i andra länder? 😂

Jag bodde två år i Los Angeles och jag älskade det klimatet med sol och värme året runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag hann inte se den och tycker också det är märkligt att den togs bort. Den lär väl finnas kvar i någon form, så kanske den dyker upp framöver. Han säger i princip samma sak som man har sagt i Sverige, men kanske än mer rakt på sakt än Giesecke som också har betraktas som "blunt" i en intervju med Sky News Australia; vid 2:16 (https://youtu.be/2SdUmsMLW0o?t=136):

"What do you do for the next thirty years? Will you close your borders completely? Quarantine for everyone who's going to Austrailia or New Zealand? Because the disease will be out there. I do know how you gonna handle that. But, that's your problem."

Wittkowski sade i länken du skickade:

"What we saw in Italy was that the virus was hitting those who were both old and had comorbidities, so lots of people died. But the median age of those who died in Italy was around 81 years."

"Sweden did the right thing. And they had to take a lot of heat for it. Now compare Sweden and the UK. The only difference is that Sweden did fine. They did have a problem. They had a relatively high number of deaths among the nursing homes.They decided to keep society open and they forgot to close nursing homes. Remarkably, the politicians acknowledged that it was a mistake to extend that open concept to nursing homes. The nursing homes should have been isolated to protect the elderly who are at high risk. But I think the Swedish government is doing well to even acknowledge that mistake".

Det Wittkowski har sagt i videointervjun lär vara i samma stil, men med någon form av okänslighet inför antalet dödsfall i kombination med politikers intelligens kan jag tänka mig.

Wittkowski was previously employed by Rockefeller as a biostatistician. He has never held the title of professor at Rockefeller.

Problemet med sådana som Wittkowski, Gisecke och andra äldre herrar som mår dåligt av att inte längre uppfattas som viktiga är att de tar alla tillfällen som bjuds för att få vara i mediastormens öga. Snabbaste vägen dit går via vilda påståenden och genom att piska upp hätsk stämning. Deras bidrag till diskursen skapar oreda och oro.

Jag betraktar dem därför som influencers snarare än auktoriteter inom de områden de påstår sig vara experter. Självklar kan Gisecke ändå få rätt i vissa av sina teorier, beroende på hur de tolkas, inom vilken tidsrymd resultaten skall mätas och i vilken kontext. Precis som att en tysk bläckfisk ibland kan spå rätt slutresultat i morgondagens fotbollsmatch.

Problemet är väl att de flesta förstår att man inte bör ta bläckfisken på allvar. Och även om man skulle göra det så påverkar det inte människors liv i någon större utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag bodde två år i Los Angeles och jag älskade det klimatet med sol och värme året runt.

För USA’s styre är ju Såååå mycket bättre än Sveriges

Och sjukvården?

Snacka om att skjuta sig i foten med en missil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och ni tror det är bättre i andra länder? 😂

Jag bodde i Irland 1 år för några år sedan. Vädret var inte bättre och lönen sög men jag gillade annat som är sämre här. Sen var jag i södra Europa några månader efter Irland och vädret var mer pålitligt. Coronan är ju sämre där dock men det går över

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag skäms faktiskt över vår regering och fhm. Jag funderar faktiskt på att flytta till varmare breddgrader när det har börjat lugna ner sig.
Jag noterar att det är betydligt fler människor med ansiktsmasker ute nu än tidigare. Det känns tryggare för min del att passera en människa med ansiktsmask. Det är tyvärr väldigt många som inte respekterar distansen utan kommer väldigt nära.

Du belyser faktiskt rätt bra ett av de tänkta problemen med ansiktsmasker. Du känner dig tryggare med ansiktsmask när du passerar nära en person med ansiktsmask. Det i förlängningen riskerar att man blir ännu mindre benägen att hålla de rekommenderade avstånden.

Sedan är ju frågan om användningen av ansiktsmasker hjälper så pass mycket att det överväger de potentiella nackdelarna, men det är väl där som forskarvärlden är lite splittrad just nu. Sverige och Finland har ju konstaterat att det INTE hjälper, många andra länder har konstaterat ATT det hjälper. Den enda egentliga slutsatsen man kan dra av det är att forskningsläget inte är direkt glasklart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Du belyser faktiskt rätt bra ett av de tänkta problemen med ansiktsmasker. Du känner dig tryggare med ansiktsmask när du passerar nära en person med ansiktsmask. Det i förlängningen riskerar att man blir ännu mindre benägen att hålla de rekommenderade avstånden.

Sedan är ju frågan om användningen av ansiktsmasker hjälper så pass mycket att det överväger de potentiella nackdelarna, men det är väl där som forskarvärlden är lite splittrad just nu. Sverige och Finland har ju konstaterat att det INTE hjälper, många andra länder har konstaterat ATT det hjälper. Den enda egentliga slutsatsen man kan dra av det är att forskningsläget inte är direkt glasklart...

Jag håller dock ändå avstånd från folk med mask.

Permalänk
Medlem

Dr. John Campbell intervjuar den svenska läkaren Dr. Tallinger: Dr. Tallinger reports from Sweden

Jag är lite förvånad över att ingen annan tagit upp denna i tråden än. Jon Tallinger driver någon form av initiativ om "Syrgas för alla". I videon menar han (om jag fattar det rätt) att alla(?) äldre redan vårdplanerats, dvs i de flesta fall beslutats om att de inte ska få någon annan vård annat än morfin i väntan på att dö och inte ska skickas in till sjukhus.

En väldigt dyster bild målas upp och jag har ärligt talat inte tagit mig igenom videon utan att skumma genom bitar för den är rätt jobbig (mao kan jag ju ha fått saker om bakfoten). Det pratas om bevis, men länken går till en FB sida som är otroligt rörig. Jag hittar inga faktiska bevis. Jag hoppas att någon annan kanske orkar ta sig igenom videon och hittar något.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

@Hurtigbullen:
Och?

Är det fel att vi har palleativ vård? Eller ska vi påtvinga fortsatt lidande för att "bevara alla liv (in i absurdum)"!

Jag tror jag missar poängen/argumentet här: Vad är det vi gillar/inte gillar?

Vänligen utveckla så att en sån som jag begriper

Permalänk
Medlem

@anon257891: Normalt är väl att man bedömer patienter individuellt efter insjuknande och beslutar om åtgärder och då kanske tillsammans med patienten och inte i förväg planerar vilken vård patienten ska få om denne insjuknar och dessutom utan att ta hänsyn till berörd persons åsikt och utan att informera densamme?

Om jag förstår videon rätt så påstås det just det senare som skett i stor skala, vilket jag nog tycker är lite upprörande om det är sant.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Ping @plunn @lorgix @KalBumling @josi @Hurtigbullen som tyckte att Sveriges strategi var förträfflig för ca. 10 veckor sedan när jag frågade vad ni håller på med och speciellt @Frispel som menade att Finlands fördubblingar sker raskare än för både Sverige och Danmark (vilket förvisso kan ändra sig) och om det håller i sig så kommer Finland så småningom gå om Sverige och sist och slutligen @Jumpcut som skulle lägga en reminder i sin kalender och kolla hur det ser ut om 12 veckor.

Det har förvisso bara gått 10 veckor nu men hur gick det? Finland kanske fortfarande bara är i en annan fas?

Sverige: 54562 fall och 5041 dödsfall
Finland: 7117 fall och 326 dödsfall

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Ping @plunn @lorgix @KalBumling @josi @Hurtigbullen som tyckte att Sveriges strategi var förträfflig för ca. 10 veckor sedan när jag frågade vad ni håller på med och speciellt @Frispel som menade att Finlands fördubblingar sker raskare än för både Sverige och Danmark (vilket förvisso kan ändra sig) och om det håller i sig så kommer Finland så småningom gå om Sverige och sist och slutligen @Jumpcut som skulle lägga en reminder i sin kalender och kolla hur det ser ut om 12 veckor.

Det har förvisso bara gått 10 veckor nu men hur gick det? Finland kanske fortfarande bara är i en annan fas?

Sverige: 54562 fall och 5041 dödsfall
Finland: 7117 fall och 326 dödsfall

Japp, Finland är i en annan fas. Jag trodde inte att nedstängningen av samhället skulle vara så effektiv som den visat sig vara, alternativt att coronaviruset inte visat sig vara så smittsamt som jag (och en hel del andra) trodde. Finland låg en eller ett par veckor efter oss i spridningstakt vilket gjorde att nedstängningen stoppade spridningen i en betydligt tidigare fas. Däremot har jag inget minne av att jag sagt att Finland dubblerades snabbare, även om det är fullt möjligt att jag skrivit något sådant. Finns det något speciellt citat du tänker på?

När det gäller strategin så verkar den vara fullt tillräcklig för att trycka tillbaka smittan, även om det inte sker lika snabbt som i de länder som haft hårdare begränsningar. Det i sig tolkar jag som att vår topp inte blivit högre av strategivalet, däremot blir den bredare. För att få samma utveckling som i Finland hade vi antagligen behövt införa våra restriktioner ett par veckor tidigare. Spontan gissning är att vi även fick in betydligt fler sportlovsfirare som bar på smittan än Finland vilket kickstartade spridningen här. Så här i efterhand har man ju konstaterat att det under sportlovsperioden var fler ställen där smittan spreds än Kina/Italien/Iran som man smittspårade folk från.

Samtidigt kan man ju konstatera att Finland troligen hade klarat sig utmärkt med en strategi motsvarande den Svenska

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Ping @plunn @lorgix @KalBumling @josi @Hurtigbullen som tyckte att Sveriges strategi var förträfflig för ca. 10 veckor sedan när jag frågade vad ni håller på med och speciellt @Frispel som menade att Finlands fördubblingar sker raskare än för både Sverige och Danmark (vilket förvisso kan ändra sig) och om det håller i sig så kommer Finland så småningom gå om Sverige och sist och slutligen @Jumpcut som skulle lägga en reminder i sin kalender och kolla hur det ser ut om 12 veckor.

Det har förvisso bara gått 10 veckor nu men hur gick det? Finland kanske fortfarande bara är i en annan fas?

Sverige: 54562 fall och 5041 dödsfall
Finland: 7117 fall och 326 dödsfall

Halmdocka och revisionistisk historieskrivning?

Meningsutbytet mellan dig och mig var typ:
Du: Många döda i Sverige, få döda i Finland
Jag: Dra inte för stora stora växlar på Finlands siffror än
Om det finns mer meningsutbyte så har det i så fall modererats.

Jag tämligen säker på att jag aldrig har beskrivit strategin som "förträfflig" och jag kan inte se någon fråga om "vad ni håller på med", varken till mig eller någon annan forummedlem. Jag anser att Sveriges strategi är rimlig, men givetvis finns det saker som borde gjorts bättre och vi har misslyckats med att skydda dom äldre.

Till sist, du frågar "hur gick det?" Jag vill nog mena på på att det är för tidigt att säga än så länge, men om vi bara ser till dödsfall så ser det just nu ut som att Finland klarat sig betydligt bättre. Om det sen beror på nedstängning, bättre smittspårning, bättre förutsättningar eller helt enkelt tur vet jag inte. Fast man ska ha klart för sig att detta är långt ifrån över. Det ska bli intressant att se hur det går för länderna som öppnar upp nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Nej @Frispel och @Hurtigbullen. Det är varken halmdocka, revisionism eller en annan fas. Tröttsamma ni är (och väldigt förutsägbara). Haha.

Finns svart på vitt att ni har fel. Ni kan argumentera hur mycket ni vill.

Sist jag läste nåt om corona här så hade vi en smittspridning på 0,8 per nytt fall.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Varför är det för tidigt att dra slutsatser? Verkligheten går ej att förneka, vi har otaligt högre dödstal än våra grannländer och proportionerligt högre än de flesta andra länder som har drabbats av Covid-19.

Vad exakt är det vi skall vänta ut, att fler dör?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hurtigbullen: Varför är det för tidigt att dra slutsatser? Verkligheten går ej att förneka, vi har otaligt högre dödstal än våra grannländer och proportionerligt högre än de flesta andra länder som har drabbats av Covid-19.

Vad exakt är det vi skall vänta ut, att fler dör?

Mvh

Vi ska vänta på att länder som haft restriktioner släpper på dem. Vad blir påföljderna när ett land som inte haft någon stor spridning (låg andel med antikroppar) öppnar upp?
Det är fysiskt omöjligt att globalt utrota viruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Nej @Frispel och @Hurtigbullen. Det är varken halmdocka, revisionism eller en annan fas. Tröttsamma ni är (och väldigt förutsägbara). Haha.

Finns svart på vitt att ni har fel. Ni kan argumentera hur mycket ni vill.

Sist jag läste nåt om corona här så hade vi en smittspridning på 0,8 per nytt fall.

Ja? Det motsäger mig veterligen inte på något det jag skrev? Det mesta tyder på att även vi har en smittspridning under 1 ny smittad/fall.

Vad exakt är det du menar bevisar svart på vitt att jag har fel? Var gärna konkret med påtagliga exempel. För mig är det uppenbart att Finland stannade i en tidigare fas av smittspridningen. Jag kan inte se något som direkt tyder på något annat

Som jag minns det så verkade siffrorna som fanns i början av pandemin visa just att Finland låg någon vecka eller två efter Sverige i smittspridningen. Har det ändrats?

Oavsett så är det kanske inte helt lyckat att bara säga: "Ni är dumma och ni hade fel"

Det är inte direkt övertygande argumentering för sin sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Nej @Frispel och @Hurtigbullen. Det är varken halmdocka, revisionism eller en annan fas. Tröttsamma ni är (och väldigt förutsägbara). Haha.

Finns svart på vitt att ni har fel. Ni kan argumentera hur mycket ni vill.

Sist jag läste nåt om corona här så hade vi en smittspridning på 0,8 per nytt fall.

Jag har inte påstått att Sveriges strategi är "förträfflig", det är du som påstår att jag gjort det! Sen har du aldrig frågat vad jag eller någon annan forummedlem håller på med i denna tråd, utan det är något som du återigen påstår att du gjort. Skärp till dig!

Ock exakt vad är det du menar på att vi har fel om och var har du "svart på vitt" om det?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Höll nog aldrig med om att vi låg några veckor efter i smittspridningen här i och med att vi hade vårt första fall före er @Frispel. Ska man invänta tiotusentals nya fall inom två veckor då?

Lite ha ha är det nog i och med att jag blev så påhoppad i tråden av alla förståsigpåare i tråden för några månader sedan.

Jag skrev exakt vad du hade skrivit i mitt tidigare inlägg dessutom så där har du ditt citat.

Vad du tar i @Hurtigbullen. Minns inte exakt hur jag formulerade det men något i stil med att resten av västvärlden undrar vad ni håller på med i Sverige.

Jag menar att ni hade fel om eran förträffliga strategi som är så rimlig. Siffrorna talar ju för sig själva.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR