Verifierade annonser i SweClockers Marknad med IDkollen

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett ett betygssystem eller liknande men det här blir kanske en mer effektiv lösning.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@superegg skaffa Bank-ID nu.

Permalänk
Medlem

Kom precis på det när jag läste några kommentarer. Ha gärna så att man kan logga in med BankID på kort tillsammans med dosa för oss som inte har Iphone eller Android.

Edit: Läste för snabbt funkar tydligen med kort också.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

@Coca:

Fick en begäran från id kollen att bekräfta min identitet. Vilket jag gjorde. Bara att det användes på fel sätt. Skapade kontot precis innan och signeringsrutorna är mycket lika, för olika syften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att du kommer att bli lite besviken för körkorten kommer snart att göras om så att de upphör att gälla som identitetshandling och i samband med det så kommer det att införas ett nytt id kort som även ersätter passet inom EU, bara polisen kommer att få utfärda id korten (likt passen idag) och det kommer även att innefatta ett system för elektronisk identifiering och biometriuppgifter, Bank id får alltså en "naturlig konkurrent" som troligen nästan alla i Sverige kommer att ha för jag tror inte många kommer att avstå att skaffa e leg delen när de förr eller senare behöver uppdatera de id kort, pass och körkort de har idag. Det ska införas 2022.

Säkert id ska ersätta körkort och andra leg
https://www.svd.se/utredare-foreslar-nytt-id-kort

Ett säkert statligt ID-kort – med e-legitimation
https://www.regeringen.se/4961ec/contentassets/689f5a032b4f4a...

Jag personligen blir inte besviken eftersom jag inte har nått körkort! Jag skrev inte att de nya körkorten nödvändigtvis blir giltiga ID handlingar utan bara att det kommer bli elektroniskt och förmodligen blir det då krav på mobilt Bank ID eller liknande för att kunna logga in på det. Eller jag kanske missuppfattat detta, för när jag tänker på det så måste man väl ha nått sorts körkort för att tex kunna köra bil utomlands.

Skrivet av Findecanor:

Risken är att bristen på smidighet hos olika system kan ställa till det för folk.
Ta t.ex. 1177.se t.ex. där informationen inuti kan vara oerhört viktig, och vårdcentraler inte gör det lätt att få ut sin information för "det finns ju på 1177.se" ...

Bank-ID är ett privat system och klienter finns endast för specifika versioner av specifika operativsystem.
Viktiga funktioner för medborgare bör absolut inte vara kontrollerade av ett fåtal privata aktörer. Helst ska de vara teknikoberoende och inte kopplade till specifika plattformar som de är nu.

I tidigare diskussioner på forumet har det också kommit fram att säkerheten i Bank-ID är beroende av att mjukvaran som utför transaktionen är buggfri och inte hackad.
Säkerheten i min bank-dosa å andra sidan är säkerställd av matematik — och det är så det ska vara.

Man ska aldrig ta för givet att ens eget use-case är samma för alla andra.
Själv föredrar jag t.ex. liten telefon och stor platta istället för en dyrare enhet som är en kompromiss och går sönder för lätt. Det är inte att vara teknik-fientlig utan precis tvärtom.

Jag är inte gråhårig men tillräckligt gammal för att ha sett flera teknik-skiften, och övertygad att det kan komma fler.
(Förresten, ordet "teknologi" på svenska betyder "läran om tekniken". )

Ber om ursäkt för mitt stora brott att jag använde ordet teknologi felaktigt!

Detta är inte mitt eget user case då jag har Mobilt Bank ID i min Nokia 7 Plus mobil. Har du upplevt att et är svårt att få ut uppgifter från behandlande mottagning/vårdcentral? Det ska det inte vara som patient har du rätt till din journal. Det är bara säga att man inte har nån mobil/bank ID så ska de nog inte krångla. Vad gäller säkerheten så finns det ingen som lyckats hacka Bank ID ännu, det är väldigt säkert. vad gäller Mobilt bank ID tex så fick de begära undantag från Apple om jag inte missminner mig för att få finnas i deras store eftersom det tydligen i normala fall inte var tillåtet med eget tangentbord som döljer sig för underliggande operativsystem. Så det egna tangentbordet är en del av säkerhetstänket och gör det svårt att angripa.

Man behöver inte vara gammal för att bli gråhårig, det är främst gener som styr när man blir gråhårig, det är en missuppfattning att gråhårighet är en del av åldrandet (det är bara det att den statistiska sannolikheten för att få grå hår ökar för varje år så det finns ett samband men inte på det sätt som många tror). Jag själv är inte gammal bara 40 men är redan helt gråhårig(eller mer silverhårig) Började få grå hår i 25 års åldern. Det är gener från morfar som blev också blev gråhårig tidigt.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoL_:

@superegg: Det står ju i artikeln att man har möjlighet att använda sig av det, inte att man måste. Däremot kan det ju såklart vara till säljarens nackdel att inte verifiera sig.

Nu har jag aldrig beställt något beg från någon privatperson utan har bara träffas i IRL och betalat kontanter, så ser ingen fördel med Bank-ID.

Skrivet av lindahlj:

@superegg skaffa Bank-ID nu.

Försök att tvinga mig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag personligen blir inte besviken eftersom jag inte har nått körkort! Jag skrev inte att de nya körkorten nödvändigtvis blir giltiga ID handlingar utan bara att det kommer bli elektroniskt och förmodligen blir det då krav på mobilt Bank ID eller liknande för att kunna logga in på det. Eller jag kanske missuppfattat detta, för när jag tänker på det så måste man väl ha nått sorts körkort för att tex kunna köra bil utomlands.

Ber om ursäkt för mitt stora brott att jag använde ordet teknologi felaktigt!

Detta är inte mitt eget user case då jag har Mobilt Bank ID i min Nokia 7 Plus mobil. Har du upplevt att et är svårt att få ut uppgifter från behandlande mottagning/vårdcentral? Det ska det inte vara som patient har du rätt till din journal. Det är bara säga att man inte har nån mobil/bank ID så ska de nog inte krångla. Vad gäller säkerheten så finns det ingen som lyckats hacka Bank ID ännu, det är väldigt säkert. vad gäller Mobilt bank ID tex så fick de begära undantag från Apple om jag inte missminner mig för att få finnas i deras store eftersom det tydligen i normala fall inte var tillåtet med eget tangentbord som döljer sig för underliggande operativsystem. Så det egna tangentbordet är en del av säkerhetstänket och gör det svårt att angripa.

Man behöver inte vara gammal för att bli gråhårig, det är främst gener som styr när man blir gråhårig, det är en missuppfattning att gråhårighet är en del av åldrandet (det är bara det att den statistiska sannolikheten för att få grå hår ökar för varje år så det finns ett samband men inte på det sätt som många tror). Jag själv är inte gammal bara 40 men är redan helt gråhårig(eller mer silverhårig) Började få grå hår i 25 års åldern. Det är gener från morfar som blev också blev gråhårig tidigt.

Ja det kommer att finnas ett körkort men det kommer inte längre att gälla som id-handling utan vara vara en handling som visar vilket typ av fordon man har godknd utbildning för, det sker en rejäl rensning av vad som gäller som id handling för att göra det enklare att känna igen dem (id-kortet och passet blir kvar) och det blir Polisen som utfärdar ID handlingar, bankernas/sis-märkta kort kommer alltså att försvinna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Findecanor:

Om personnummer endast används för kontroll av att två nummer inte matchar, bör de inte vara envägs-krypterade?

Envägskryptering i det här fallet, om man skall kunna matcha och jämföra personnummer måste resultera i samma sträng, det går inte att ha olika salt och peppar. Som lösenorden, de är helt unika, även om vi alla använder 1234. Det finns en given standard på hur personnummer ser ut t.ex. 760910-0552 och det finns en matematiskt formel att beräkna kontrollsiffran. Det är därför möjligt att brute-force sig till alla envägskrypterade personnummer, om så önskas.

Nu har jag inte kontrollerat matematiken, men av våra medlemmar beskriver den här principen här och hur långt tid det bör ta att bryta sig in.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av firstofmay:

Hade hellre sett ett betygssystem eller liknande men det här blir kanske en mer effektiv lösning.

Det enda behöver inte utesluta det andra

Vi är absolut inte klara med Marknaden, vi har fler förbättringar på g men först ska vi ha lite semestrar och ro iland några andra projekt!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av str8forthakill:

@UndaC:
På tal om marknaden, möjlighet att avbryta/radera en annons som aldrig skapades? Nu ligger de under ens annonser som dold. Går inte att avbryta/radera.

Vi sätter upp det på agendan här och kollar på det!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

@ronnylov: Efter vinnande budet är lagt skickas ett mail med info om säljaren, iallafall var det så förr på tradera. Inte handlat där på några år nu...

Ja och det är ju rimligt att parterna i affären får varandras kontaktuppgifter på säkert sätt. Vinnande bud är också bindande vilket jag tycker är bra. Då blir det inte tjafs med köpare som ångrar sig eller de som säljer till någon annan på sidan om trots att man lagt högsta bud i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det enda behöver inte utesluta det andra

Vi är absolut inte klara med Marknaden, vi har fler förbättringar på g men först ska vi ha lite semestrar och ro iland några andra projekt!

Givetvis inte! Menar mest att det, som tidigare sagt i tråden, vore skönt att kunna sälja saker utan att behöva få mitt användarnamn förknippat med min identitet.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Tråkigt för de som inte har Bank ID som inte kan nyttja tjänsten, det borde vara valfritt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kroken:

Tråkigt för de som inte har Bank ID som inte kan nyttja tjänsten, det borde vara valfritt.

Hur ska du då i dagsläget verifiera din identitet ?
Att styrka identiteten är inget tvång så du kan annonsera utan bank id likt det tidigare fungerade, verifieringen är en frivillig funktion men den kommer troligen att innebära en fördel för de som använder den men hindrar inte de som inte vill eller kan användas den från att handla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra sweclockers <3
Har gjort en hel del affärer här, aldrig blivit lurad.
Betalar helst kontant+upphämtning men de flesta vill inte ha kontanter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ska du då i dagsläget verifiera din identitet ?
Att styrka identiteten är inget tvång så du kan annonsera utan bank id likt det tidigare fungerade, verifieringen är en frivillig funktion men den kommer troligen att innebära en fördel för de som använder den men hindrar inte de som inte vill eller kan användas den från att handla.

"Fungerar allt som vi förväntar oss kommer IDkollen bli ett obligatoriskt steg i annonsskapandet"

Visa signatur

Citera för svar.