Permalänk
Medlem

Avanza World Tech by TIN vad tror folket?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Avanza World Tech by TIN vad tror folket?

Kommer börja styra lite fondspar dit!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Litenskit:

Avanza World Tech by TIN vad tror folket?

Håller på och lyssnar på avanzapodden nu faktiskt. Trivts bra med Core/TIN innan och lär nog bli att investera här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Avanza World Tech by TIN vad tror folket?

TINs egna fond är billigare än Avanza's om du vill satsa på teknik. Lite annat fokus dock om jag förstod rätt.

https://savr.com/sv/fondutbud/tin-fonder/SE0012193019/tin-ny-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

TINs egna fond är billigare än Avanza's om du vill satsa på teknik. Lite annat fokus dock om jag förstod rätt.

https://savr.com/sv/fondutbud/tin-fonder/SE0012193019/tin-ny-...

Har den redan på dotterns sparande så har koll på den. Men det jag ser nu är att jag kanske borde flytta det till savr istället skiljer ju hur mycket som helst i avgift.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Litenskit:

Avanza World Tech by TIN vad tror folket?

Jag gillar förvaltarna och har mycket pengar i TIN.

Risken som jag ser det är att det blir kaka på kaka, och att dessa två är riktigt bra på svenska bolag (bara kolla på deras historik med Robur-fonden). Att denna nya fonden är ett resultat av deras "fame" och kommer prestera sämre. Men, det är förståss spekulation.

Får se på innehavet sen, om den liknar Öhman global growth kanske den kan vara ett alternativ för vissa, men som sagt jag tycker det blir för mycket risk om man redan sitter med TIN. edit: Kollade på interview, låter som den blir liknande Öhman.

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att de flesta börserna backade med 5-6% idag?
Har det kommit någon nyhet som fick folk att sälja i panik? Vad har hänt?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

Vad är anledningen till att de flesta börserna backade med 5-6% idag?
Har det kommit någon nyhet som fick folk att sälja i panik? Vad har hänt?

Normal korrektion i samband med massiv uppgång. Se det som ett köpläge.

Sen kan det vara slagigt ett tag framöver, upp/ned/sidledes osv. Men det mesta pekar ju på att vi faktiskt får ut fungerande vaccin. Då kommer börserna bli höga, och ta dessutom alla stimulanser som injiceras i ekonomin. Så även om det kan gå ned med (det kan det alltid) så skulle jag säga att trenden är väldigt tydlig bull just nu.

Elefanten i rummet är relaterat till det monetära systemet, men det utspelar sig över en längre tidsperiod. Vi har ju t.ex. ingen inflation ännu, trots att alla trodde det när QE började efter finnanskrisen. Jag är bear makroekonomiskt men bull på börsen. Ha dock lite guld också, det finns sytemrisker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Vad är anledningen till att de flesta börserna backade med 5-6% idag?
Har det kommit någon nyhet som fick folk att sälja i panik? Vad har hänt?

För snabb uppgång och oro för en andra coronavåg.

https://edition.cnn.com/2020/06/11/investing/global-stocks-co...

Skrivet av The Kristoffer:

nu är folk trötta på överprisat skit.

Den var rolig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

För snabb uppgång och oro för en andra coronavåg.

https://edition.cnn.com/2020/06/11/investing/global-stocks-co...

Den var rolig.

Ja, förstår inte riktigt varför jag sålde in the first place.. men det löste sig... Kan bli stort med arm. Surt att det är så svårt att köpa in sig på SoftBank här i Sverige Apple Will do!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tesla 1000$ 😎🤑

Min syster måste hata mig... Avrådde henne att köpa dem för ~2 år sedan

Skrivet av Litenskit:

Avanza World Tech by TIN vad tror folket?

Har svårt att tro att de skulle prestera mycket sämre på en större marknad än vad de gjort med "X Ny Teknik" hitintills, så det blir säkert bra. Svårare att säga om den skulle kunna tänkas gå bättre eller sämre än Ny Teknik dock, såg att avanza inte heller hade någon lista på vad den faktiskt består av än, så jag väntar med att fundera över om det är värt att flytta dit lite kapital.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Avanza World Tech by TIN vad tror folket?

Jag köpte för 50k vi får se vart det landar om några år

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ja, förstår inte riktigt varför jag sålde in the first place.. men det löste sig... Kan bli stort med arm. Surt att det är så svårt att köpa in sig på SoftBank här i Sverige Apple Will do!

Varför tycker du om SoftBank? De har väl varit tvungna att skriva ner värdet rejält på en hel del investeringar på sistone?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Varför tycker du om SoftBank? De har väl varit tvungna att skriva ner värdet rejält på en hel del investeringar på sistone?

Berättigad fråga, men jag tror att de via arm kommer bli nya x86 inom 10 år. Intel, men större. De har mobile idag, när prestandan är 4x högre på desktop, kan inte ens Microsoft hålla emot. Apple lär flytta snart, om inte allt i år, så mycket. Apple var en stor kund, men jag kan se framför mig att det sitter ett arm-chip i min näst-nästa stationära pc, för att prestandan kommer kullkasta både amd och Intel.
Det enda vi har är tröghet och ovilja till förändring. Men som det verkar har x86 gjort sitt. När MS anammar arm på ett mer seriöst sätt, då kan det gå fort!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Jag köpte för 50k vi får se vart det landar om några år

Ofta brukar man inte klunsa in allt i en fond eller aktie, utan lägga en summa varje månad för att sprida risk och träffa dalar som toppar. Hoppas du har mer att klunsa in framöver.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Ofta brukar man inte klunsa in allt i en fond eller aktie, utan lägga en summa varje månad för att sprida risk och träffa dalar som toppar. Hoppas du har mer att klunsa in framöver.

Jag fondsparar annars i Länsförsäkringars fonder och skjuter in 2k per månad. Men nu gjorde jag bra vinst i några aktier och sålde dessa Maha Energy och Oil State international, G5. Tog ut alla pengar och la halva vinsten i en fond som jag tror kan vara bra på sikt. Men tänkte stoppa in 10k var tredje månad i denna fond utöver mina ”vanliga” fondsparande.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Jag fondsparar annars i Länsförsäkringars fonder och skjuter in 2k per månad. Men nu gjorde jag bra vinst i några aktier och sålde dessa Maha Energy och Oil State international, G5. Tog ut alla pengar och la halva vinsten i en fond som jag tror kan vara bra på sikt. Men tänkte stoppa in 10k var tredje månad i denna fond utöver mina ”vanliga” fondsparande.

Fint! Har tappat kollen på maha, så de behagade att gå plus till slut? Det här måste jag kolla upp. Kändes haussat som f*n från dag ett och jag har aldrig haft ett sug för bolaget..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Fint! Har tappat kollen på maha, så de behagade att gå plus till slut? Det här måste jag kolla upp. Kändes haussat som f*n från dag ett och jag har aldrig haft ett sug för bolaget..

Köpte bolaget (Maha)på 6,85,skrev tidigare om oil state här i tråden och gjorde 100% på den aktien också. G5 köpte jag på 125 och sålde på 205.

Tycker Maha är lite högt värderade just nu men faller de tillbaka till 10 så skulle jag säga köp läge igen.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ofta brukar man inte klunsa in allt i en fond eller aktie, utan lägga en summa varje månad för att sprida risk och träffa dalar som toppar. Hoppas du har mer att klunsa in framöver.

Nja, detta stämmer inte över tid.

Permalänk
Skrivet av Abbs:

Nja, detta stämmer inte över tid.

Fint, då vet vi

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Fint, då vet vi

https://personal.vanguard.com/pdf/ISGDCA.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Nja, detta stämmer inte över tid.

Precis, det som räknas är time in the market. Speciellt om man har en lång sparhorisont. Man ska däremot inte trycka in allt i en fond eller aktie, vilket enligt undersökningar många verkar göra. Sprid riskerna!

För vissa och speciellt nya kan det mentalt kännas tryggare, men historiskt har de som gått in med allt direkt kommit ut som vinnare mot de som spridit ut sina köp. Sen ska man givetvis månadsspara ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

För vissa och speciellt nya kan det mentalt kännas tryggare, men historiskt har de som gått in med allt direkt kommit ut som vinnare mot de som spridit ut sina köp. Sen ska man givetvis månadsspara ändå.

Fast det det stämmer ju bara om du slumpvis väljer punkter att börja investera på utan någon hänsyn till några förhållanden som rådde då och hur vi människor skulle kunna dra slutsatser från dessa.

Om du står där morgonen 15e september 2008 och har en stor påse pengar som du måste börja investera direkt, säger du fortfarande att det smartaste är att lägga in allt? Lehman har just ansökt om konkurs och även utan att veta vad som hände sen kan man räkna ut att det troligtvis kommer påverka marknaden drastiskt. Historiskt har det ju dock varit bäst att lägga in allt direkt, så litar du då blint på det?

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Fast det det stämmer ju bara om du slumpvis väljer punkter att börja investera på utan någon hänsyn till några förhållanden som rådde då och hur vi människor skulle kunna dra slutsatser från dessa.

Om du står där morgonen 15e september 2008 och har en stor påse pengar som du måste börja investera direkt, säger du fortfarande att det smartaste är att lägga in allt? Lehman har just ansökt om konkurs och även utan att veta vad som hände sen kan man räkna ut att det troligtvis kommer påverka marknaden drastiskt. Historiskt har det ju dock varit bäst att lägga in allt direkt, så litar du då blint på det?

Ja, eller att man klunsade in 10 miljoner i H&M i februari 2015. Skitfint om man investerar allt i ett asbrett index. Men att lägga alla ägg i samma korg på en specifik dag är aldrig att rekommendera. Då börjar vi prata lotto.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ja, eller att man klunsade in 10 miljoner i H&M i februari 2015. Skitfint om man investerar allt i ett asbrett index. Men att lägga alla ägg i samma korg på en specifik dag är aldrig att rekommendera. Då börjar vi prata lotto.

Jag pratar inte ens specifika aktier, utan att det sker saker här i världen som man kan anta kommer påverka hela marknaden på i var fall kort sikt. Att då inte väga in sådant i sina beslut och endast gå på att ”historiskt lönar det sig att investera allt” gör att man inte drar rätt slutsats baserat på statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det det stämmer ju bara om du slumpvis väljer punkter att börja investera på utan någon hänsyn till några förhållanden som rådde då och hur vi människor skulle kunna dra slutsatser från dessa.

Om du står där morgonen 15e september 2008 och har en stor påse pengar som du måste börja investera direkt, säger du fortfarande att det smartaste är att lägga in allt? Lehman har just ansökt om konkurs och även utan att veta vad som hände sen kan man räkna ut att det troligtvis kommer påverka marknaden drastiskt. Historiskt har det ju dock varit bäst att lägga in allt direkt, så litar du då blint på det?

OMXSPI har gått upp 652,50/262,83=248 % sedan 2008-09-15, det motsvarar i genomsnitt 7,8% per år sedan dess. Helt ok om du frågar mig men det är klart att utvecklingen varit betydligt bättre om man träffat botten istället, 369% eller 11,5% årligen, men hur skall man veta det? Redan 10 månader efter Lehman-kraschen var Stockholmsbörsen på plus igen (2009-07-23) och har därefter inte varit så lågt igen.

Det svåra är inte att tjäna pengar på börsen över lång tid, det svåra är att hålla nerverna i styr och inte sälja för tidigt efter en tids nergång.

Källa: http://www.nasdaqomxnordic.com/index/historiska_kurser?langua...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

OMXSPI har gått upp 652,50/262,83=248 % sedan 2008-09-15, det motsvarar i genomsnitt 7,8% per år sedan dess. Helt ok om du frågar mig men det är klart att utvecklingen varit betydligt bättre om man träffat botten istället, 369% eller 11,5% årligen, men hur skall man veta det? Redan 10 månader efter Lehman-kraschen var Stockholmsbörsen på plus igen (2009-07-23) och har därefter inte varit så lågt igen.

Det svåra är inte att tjäna pengar på börsen över lång tid, det svåra är att hålla nerverna i styr och inte sälja för tidigt efter en tids nergång.

Källa: http://www.nasdaqomxnordic.com/index/historiska_kurser?langua...

Ja men frågan var ju inte om det gått upp sedan dess eller hur snabb återhämtningen var, frågan var om det alltid är rätt att gå all in oavsett vilken information man har tillgänglig. Jag hade inte gått all in bull morgonen som Lehman ansökt om konkurs då man kunde förvänta sig en nedgång, de flesta jag kände då gick däremot in hårt i olika Bear-certifkat och tjänade en fin hacka.

Om Ryssland förklarar krig mot USA under natten, är det fortfarande smart att gå all in i aktier/fonder på morgonen? De flesta skulle säga nej på den frågan då det uppenbarligen kommer slå hårt på de flesta marknader.

Det finns helt enkelt mycket som kan hända som man kan räkna med kommer påverka börsen negativt som man bör ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men frågan var ju inte om det gått upp sedan dess eller hur snabb återhämtningen var, frågan var om det alltid är rätt att gå all in oavsett vilken information man har tillgänglig. Jag hade inte gått all in bull morgonen som Lehman ansökt om konkurs då man kunde förvänta sig en nedgång, de flesta jag kände då gick däremot in hårt i olika Bear-certifkat och tjänade en fin hacka.

Om Ryssland förklarar krig mot USA under natten, är det fortfarande smart att gå all in i aktier/fonder på morgonen? De flesta skulle säga nej på den frågan då det uppenbarligen kommer slå hårt på de flesta marknader.

Det finns helt enkelt mycket som kan hända som man kan räkna med kommer påverka börsen negativt som man bör ta hänsyn till.

En rejäl börskrasch sker väl med sisådär 10 års mellanrum, och ja då känns det kanske tråkigt om man just smällt in sina livsbesparingar på börsen. Men är man så rädd för nedgångar ska man nog inte investera på börsen. Sen vet jag inte hur stor del av folk som sitter på jättesummor och inte redan har de placerade på ett eller annat sätt, och funderar på att gå "all in". Är man rädd av sig så visst, pytsa in lite då och då, men annars är time in the market alltid ett rätt säkert bet. Investerar man i saker man tror på långsiktigt är det enligt mig bäst att köra in alltihop. Hålla på med bear-cert etc är inte investering. Det är gambling.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

En rejäl börskrasch sker väl med sisådär 10 års mellanrum, och ja då känns det kanske tråkigt om man just smällt in sina livsbesparingar på börsen. Men är man så rädd för nedgångar ska man nog inte investera på börsen. Sen vet jag inte hur stor del av folk som sitter på jättesummor och inte redan har de placerade på ett eller annat sätt, och funderar på att gå "all in". Är man rädd av sig så visst, pytsa in lite då och då, men annars är time in the market alltid ett rätt säkert bet. Investerar man i saker man tror på långsiktigt är det enligt mig bäst att köra in alltihop. Hålla på med bear-cert etc är inte investering. Det är gambling.

Som sagt, läs det jag skrev. Det handlar bara om att tänka kritiskt och inse att man kan inte förenkla investeringstrategier till en slagkraftig slogan, det finns helt enkelt massvis med saker som påverkar.

Behöver ju inte vara jättesummor för att man kan vilja tänka på hur världshändelser påverkar marknaden, jag hade t.ex. gjort det redan om jag skulle gå in med 500k.

För övrigt är även en stor del av investering i aktier gambling enligt definition, aktievärdena är helt enkelt baserade på framtida vinster och inte bara underliggande värden vilket ju gör att du bettar på att de framtida vinsterna faktiskt inträffar. Sen att många certifikat har högre risker håller jag med om, men givet vissa händelser så kan nog ett bear-cert bära lägre risk på kort sikt än att äga vissa aktier (tänk världskrig mm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men frågan var ju inte om det gått upp sedan dess eller hur snabb återhämtningen var, frågan var om det alltid är rätt att gå all in oavsett vilken information man har tillgänglig. Jag hade inte gått all in bull morgonen som Lehman ansökt om konkurs då man kunde förvänta sig en nedgång, de flesta jag kände då gick däremot in hårt i olika Bear-certifkat och tjänade en fin hacka.

Om Ryssland förklarar krig mot USA under natten, är det fortfarande smart att gå all in i aktier/fonder på morgonen? De flesta skulle säga nej på den frågan då det uppenbarligen kommer slå hårt på de flesta marknader.

Det finns helt enkelt mycket som kan hända som man kan räkna med kommer påverka börsen negativt som man bör ta hänsyn till.

Hur vet man vad som påverkar hur mycket? Att USA och Ryssland förklarar varandra krig är väl ett ganska enkelt scenario från börsens synvinkel men vem trodde den 19 februari att corona skulle komma att sänka börsen 35% på ett par veckor? Varför kom smällen just då och inte dagen innan?

Vissa saker ger börsen kräksjuka och rännskita samtidigt, andra får den bara att hicka till. Hur vet man vad som ger vilken reaktion? Eller skall man aldrig gå in på börsen, eftersom det alltid finns tecken som skulle kunna tyda på att en börskrasch är nära förestående?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.