AMD: "Rykten om försenad Zen 3-lansering stämmer inte"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Rykten om försenad Zen 3-lansering stämmer inte"

Att Zen 3-arkitekturen dröjer till början av år 2021 är bara tomt prat, menar AMD:s tekniska marknadschef Robert Hallock.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken höst och vinter 2020 det kommer bli. Redaktionen kommer få slita hund, men dom kommer älska det! 👍💪

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

in b4 papperslansering den 31 december.

Permalänk
Medlem

Men såå gööött! Blev lite svettig där ett tag. Riktigt sugen på att byta min gen1 ryzen 5 mot en ryzen 4000 och ett B550 itx. Tur att jag inte slog sönder spargrisen!

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Zen3 betyder inte nödvändigtvis Ryzen 4000, kan handla om EPYC också...

Permalänk
Medlem

Kommer i September.. Det sa Lisa till mig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Zen3 betyder inte nödvändigtvis Ryzen 4000, kan handla om EPYC också...

Eller zen++ 😉

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

Zen3 betyder inte nödvändigtvis Ryzen 4000, kan handla om EPYC också...

Det kan det göra, men det är möjligt att det avser båda produktserier. Techpowerup deltog också i den konferens som uttalandet gjordes vid, och drar slutsatsen att "Vermeer" (Ryzen 4000) också täcks in i AMD:s löfte.

"The call was chaired by AMD's client-segment product managers who were speaking purely in context of their product segment, which is how we deduce that they were referring to 'Vermeer' and not [just] 'Milan.'"

Permalänk
Medlem

bort

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

En artikel i Taiwanesiska Digitimes som Chiakokhua har översatt till engelska
https://twitter.com/chiakokhua/status/1272426145544237056?s=1...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Ja då var det nog så att XT-modellerna från början var tänkt som plåster på såren för de som satt på 400-seriens chipset, eftersom de inte skulle fått tillgång till Ryzen 4000. Men, så tvingades de backa, och kände väl att då XT-modellerna redan var färdiga så kunde de lika gärna släppa dem oavsett. Fantastiskt kul vad lite "gnäll" från konsumenterna kan åstadkomma ibland

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja då var det nog så att XT-modellerna från början var tänkt som plåster på såren för de som satt på 400-seriens chipset, eftersom de inte skulle fått tillgång till Ryzen 4000. Men, så tvingades de backa, och kände väl att då XT-modellerna redan var färdiga så kunde de lika gärna släppa dem oavsett. Fantastiskt kul vad lite "gnäll" från konsumenterna kan åstadkomma ibland

Det där är en teori jag kan köpa! Men fortfarande tror jag inte på 4000 innan årsskiftet om det inte är max 12 core (trasigt kisel, alla fungerande 8 core blir epyc) och jag tror inte heller på bred tillgänglighet även om viss kapacitet nu finns över efter Huawei blev utsparkade

Permalänk
Medlem

Bra, då lämnar jag öppet Zen 3 som potentiell uppgraderingspath. Hade det blivit försening hade det mera lutat åt en mindre 8600K -> 9700K uppgradering nu i sommar istället.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det där är en teori jag kan köpa! Men fortfarande tror jag inte på 4000 innan årsskiftet om det inte är max 12 core (trasigt kisel, alla fungerande 8 core blir epyc) och jag tror inte heller på bred tillgänglighet även om viss kapacitet nu finns över efter Huawei blev utsparkade

Så var det ju med 3000-serien också (3950X lanserades senare än övrig lineup) så det är väl inte omöjligt. AMD vill göra vad de kan för att bygga förtroende inom serverbranchen så då får konsumenterna stå tillbaka. Sen är ju detta 7nm+ så det är inte en helt ny nod vilket möjligtvis innebär att de har tillräckligt med kretsar för att klara av att leverera "4950X" redan från start. Sedan spelar det väl också in att 16-kärnigt på konsumentmarknaden inte är "oh wow!" längre så det kommer kännas lite "meh" om de håller på den. Och då 4000-serien blir svansången för AMD, eller åtminstonne 400-seriens chipset så tror jag fler tänker att de lika gärna kan köpa det bästa då det är möjligt att systemet man byggt ska stå sig ett tag, så det är många parametrar som spelar in. Det blir spännande att se hur de gör

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Kommer i September.. Det sa Lisa till mig.

Phew, då kan jag andas ut. Siktar nämligen på ny burk till hösten och vore trist om jag fick skjuta upp det.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Härligt att höra

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ryktena har säkert nån liten sanning i sig. Gissar det spånats hos AMD att skjuta på lanseringen då de tjänar fina pengar på nuvarande 3000 serie och de kastar ut XT nu i sommar. De leder och allt handlar om att göra aktieägarna glada.. sen om vi som sidobonus blir glada så är det väl ok.
Börjar lukta mer och mer Intel om AMDs buisness istället för att köra stenhård innovation och längre fram tjäna på det. Är som sagt Aktieägarna som ska bli lyckliga i första hand o inget annat.
Kan nästan lova att nästa generation INTE blir billig! Samt att om de når ifatt Nvidia på grafikfronten o ev går om i topp så kommer det kosta skjortan. Gångna är de dagarna då AMD var nördarnas vän..

Håller helt o fullt med Notanapplefan att AMD blir mer o mer Anticonsumer precis som Intel/Nvidia är o varit lång tid.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

@EvonS: "Håller helt o fullt med Notanapplefan att AMD blir mer o mer Anticonsumer precis som Intel/Nvidia är o varit lång tid."

AMD tjänade 341$ miljoner i fjol vs Nvidia 2800$ miljoner, 8,2 gånger mer än AMD och Intel 21050$ miljoner, 61,7 gånger mer.
Det är inte precis som att AMD mjölkar konsumenterna, de går ju knappt med vinst om man jämför med konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

@EvonS: "Håller helt o fullt med Notanapplefan att AMD blir mer o mer Anticonsumer precis som Intel/Nvidia är o varit lång tid."

AMD tjänade 341$ miljoner i fjol vs Nvidia 2800$ miljoner, 8,2 gånger mer än AMD och Intel 21050$ miljoner, 61,7 gånger mer.
Det är inte precis som att AMD mjölkar konsumenterna, de går ju knappt med vinst om man jämför med konkurrenterna.

Du kan glo på vinstsiffror hit o dit ... Vad du bör titta på är hur de agerar samt prissättning. Du tror mig inte men nästa generation kommer kosta därför att de kommer i position att kunna ta betalt. Det är vad aktieägarna kräver.. de skiter i vad vi tycker så länge vi köper
Vad mer nämde jag? att de bör kanske satsa på innovation all in några år till innan de börjar försöka tjäna mer... för att ev kunna dra ifrån. Aktieägare, investerare är generellt idag inte intresserade av om de tjänar mkt om 10 år.. de vill tjäna nu på en gång. Därav förljer prissättning högt för tidigt... som det verkar ske i AMDs fall. De är inte stora nog att diktera prissättning.. men.. Ägarna vill ha cash NU!
Varför tror du Lisa är den högst betalda CEO ever? För att hon är innovativ? Nä.. hon är buisness ut i fingerspetsarna och vet hur göra aktieägarna glada... pengar...NU

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Viking
Skrivet av EvonS:

Varför tror du Lisa är den högst betalda CEO ever? För att hon är innovativ? Nä.. hon är buisness ut i fingerspetsarna och vet hur göra aktieägarna glada... pengar...NU

Kanske dels för att hon precis lyft ett företag från zero to hero på tre år?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Du kan glo på vinstsiffror hit o dit ... Vad du bör titta på är hur de agerar samt prissättning. Du tror mig inte men nästa generation kommer kosta därför att de kommer i position att kunna ta betalt. Det är vad aktieägarna kräver.. de skiter i vad vi tycker så länge vi köper
Vad mer nämde jag? att de bör kanske satsa på innovation all in några år till innan de börjar försöka tjäna mer... för att ev kunna dra ifrån. Aktieägare, investerare är generellt idag inte intresserade av om de tjänar mkt om 10 år.. de vill tjäna nu på en gång. Därav förljer prissättning högt för tidigt... som det verkar ske i AMDs fall. De är inte stora nog att diktera prissättning.. men.. Ägarna vill ha cash NU!
Varför tror du Lisa är den högst betalda CEO ever? För att hon är innovativ? Nä.. hon är buisness ut i fingerspetsarna och vet hur göra aktieägarna glada... pengar...NU

Visst hade AMD kunnat fortsätta gå minus ett tag till men de hade väldigt dålig kredit ranking vilket gör lånen dyra och de hade redan sålt av nästan allt de kan. Deras skulder var högre än tillgångarna. Om de inte hade börjat tjäna pengar igen så hade de blivit tvingade att sälja grafik divisionen. (De kan inte sälja CPU divisionen pga x86 licensen med Intel). För att kunna konkurrera långsiktigt behöver ett företag tjäna pengar.

Sen AMD började tjäna pengar igen har de använt allt till forskning och att betala av skulder. De har inte delat ut några pengar till aktieägarna eller köpt tillbaka aktier. Anledningen till den höga ersättningen till Lisa är ett bonus system och de består av aktieoptioner. De ger ut nya aktier till hon, de försvinner inga pengar från företaget. Däremot så spär man ut aktierna vilket gör att övriga aktieägare äger en mindre del av företaget.

Permalänk
Medlem

"Zen 3 remains on track, on schedule"

Så länge det inte är som när Intel säger att "10nm is on track and on schedule" så är jag nöjd

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det kan tänkas att det blir lansering i nov/dec 2020, men att försäljningsstart är i jan/feb 2021. Och så tar det väl nån månad eller två till innan rimliga volymer finns i svenska butiker. Så en 4950X (eller vad den nu kan tänkas heta) går säkert att köpa i april eller så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja då var det nog så att XT-modellerna från början var tänkt som plåster på såren för de som satt på 400-seriens chipset, ...

... och framför allt alla som sitter med 300-seriens chipset, som nu får en slutgiltig möjlighet att byta ut sin första generations Ryzen till något betydligt bättre!

När det gäller Epyc med Zen 3 hade jag nog förväntat mig att de skulle presenterats offentligt i slutet av maj (tillsammans med hintar om konsumentprodukterna) och nu vara på väg till större kunder. Där kan man misstänka att pandemin satt lite käppar i hjulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Ryktena har säkert nån liten sanning i sig. Gissar det spånats hos AMD att skjuta på lanseringen då de tjänar fina pengar på nuvarande 3000 serie och de kastar ut XT nu i sommar. De leder och allt handlar om att göra aktieägarna glada.. sen om vi som sidobonus blir glada så är det väl ok.
Börjar lukta mer och mer Intel om AMDs buisness istället för att köra stenhård innovation och längre fram tjäna på det. Är som sagt Aktieägarna som ska bli lyckliga i första hand o inget annat.
Kan nästan lova att nästa generation INTE blir billig! Samt att om de når ifatt Nvidia på grafikfronten o ev går om i topp så kommer det kosta skjortan. Gångna är de dagarna då AMD var nördarnas vän..

Håller helt o fullt med Notanapplefan att AMD blir mer o mer Anticonsumer precis som Intel/Nvidia är o varit lång tid.

De har aldrig varit nördarnas vän. De har, precis som sina konkurrenter, tagit ut de priser de kunnat för sina produkter och tjänster. Har man en till synes sämre produkt/sämre rykte så måste man reflektera det i sina priser för att få sålt. När de med ärlighet kan säga att de har en bättre produkt och därtill etablerat den väl, typ Ryzen, så kommer de inte längre rabattera produkten eftersom de inte behöver göra det för att sälja den.

Skrivet av inquam:

"Zen 3 remains on track, on schedule"

Så länge det inte är som när Intel säger att "10nm is on track and on schedule" så är jag nöjd

Zen 3 2024 confirmed! Det kliar lite i köptarmen så vore trevligt om Zen 3 kunde komma snart, eller iaf få specs och spikat releasedatum.

Permalänk
Medlem

Ingen stress för min del, har tänkt byta till en 4800X men först när de vart ute ett tag så bios är mogna och nuvarande 3800X räcker egentligen mer än väl tills vidare utan minsta problem.

Byter mest för då vet jag att allt jag kan göra med burken så långt är gjort liksom. Nästa nivå få blir steget över till DDR5 när det känns som ett nog stort hopp i framtiden

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det är viktigare att man får ut Big Navi 2020 tycker jag då AMD inte haft en high-end grafikkort på marknaden för consumers på evigheter.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jag tror på lansering i september med tillgänglighet i oktober.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Pweh... Trodde det skulle bli försenat med tanke på XT-serien. Kanske blir en ny HTPC-burk då med Ryzen 4000 men håller nog ett år till på speldatorn till Ryzen 5000 (eller Intels motsvarighet).

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det finns ytterligare en anledning för AMD att inte hålla på Zen 3 längre än tekniskt nödvändigt:
Intels nästa generation av processorer, som förväntas släppas nästa höst, kan vara mycket konkurrenskraftiga gentemot Zen 3. Zen 4 ska enligt planerna släppas Q4'21 och låta AMD återta sin ledning. Zen 4 får alltså inte försenas, och om man håller på Zen 3 till fördel för Zen 2 får den en förhållandevis kort livslängd i handeln!
AMD vill hålla sin takt med släpp av ny generation var (ca) 15:e månad.