Permalänk
Medlem

PC startar inte utan att först...

Hej.

jag har alltid stäng av min dator när det är läggdags.. senaste veckan har jag inte fått igång datorn på morgonen utan att först behöva klicka av strömmen helt och hållet till datorn i kanske 10-15 minuter.. första dagarna rev jag hela datorn först, sen funkade det utan problem igen i flera dagar, och nu är det tillbaka igen

byggde datorn för kanske 14 månader sedan, och har funkat i princip felfritt sen dess.. förutom att stockkylaren fick bytas ut pga sjukt höga temperaturer. Postmord hade hoppat jämfota på kartongen, så jag har väl med viss fasa väntat mig att nått ska hända för eller senare.. men det kan ju vara orelaterat till detta problem.

är det nått fel med nätagget? eller låter det mer som modermodemet?
har själv en rätt bristfällig kompetens för felsökning.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Ryzen 7 2700X
Processorkylare: Noctua D15
Moderkort: ROG STRIX B450-F GAMING
Minne: 16gb ... minns inte modell eller märke...
Grafikkort: 1080
Hårddisk: samsung evo 850/860 och ett gäng mekaniska..
Nätaggregat:cooler master mwe gold 650

Permalänk
Medlem

Hej Niphilim

Testa först med två standard felsöknikgsåtgärder, uppdatera bios (om det finns nyare version att tillgå), återställ bios till standardvärden och se om det hjälper? Fungerar systemet som tänkt efter dessa åtgärder testa att applicera xmp-profil på minnena och eventuell överklock, gör momenten separat för att se om något av demv säller till med problem. Inte alls säkert att ditt problem är av bios karaktär men det är åtminstone en start till felsökning.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Prova låna ett annat nätaggregat och testa med det.

Vad innebär "ett gäng mekaniska" i absoluta tal?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Sitter ingen bootbar usb i, eller har du nyligen stoppat i en gammal hårddisk/ssd du haft i en annan burk? med en ev gammal Windows som datorn försöker boota ifrån?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Vad innebär det att den inte fungerar? Får du nån bild alls (ens svart, så att skärmen i alla fall reagerar) eller startar fläktar eller lampor när du trycker på knappen?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Niphilim:
Låter som nätaggregatet...
Hade nästan samma fenomen på morsan burk för en par månader sen... Startade inte utan att ha bort strömmen..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Batteri

Testa att byta batteriet på moderkortet

Visa signatur

Thorax

Permalänk
Medlem

ibland är ju denna Fast Startup ett problem kan vara värt att stänga av både i Windows och BIOS om möjlighet finns

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Sitter ingen bootbar usb i, eller har du nyligen stoppat i en gammal hårddisk/ssd du haft i en annan burk? med en ev gammal Windows som datorn försöker boota ifrån?

nej, har inte ändrat något på länge. men jag hinner inte ens komma till någon botmeny. får ingen ström alls i burken.. stendöd tills jag haft huvudbrytarn avstängd ett tag.

Skrivet av Sando:

Vad innebär det att den inte fungerar? Får du nån bild alls (ens svart, så att skärmen i alla fall reagerar) eller startar fläktar eller lampor när du trycker på knappen?

Inget händer, pc'n är stendöd, inget startar, inga lampor eller något.

Skrivet av Wyver:

@Niphilim:
Låter som nätaggregatet...
Hade nästan samma fenomen på morsan burk för en par månader sen... Startade inte utan att ha bort strömmen..

misstänkte det. men eftersom det inte är mer än 12-15 månader sen jag köpte det så kunde man hoppats på nått annat.. finns ju visserligen dyrare komponenter jag inte vill byta

Skrivet av Tea42BBS:

ibland är ju denna Fast Startup ett problem kan vara värt att stänga av både i Windows och BIOS om möjlighet finns

// LZ

den stänger jag "alltid" av när jag bygger en ny dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niphilim:

nej, har inte ändrat något på länge. men jag hinner inte ens komma till någon botmeny. får ingen ström alls i burken.. stendöd tills jag haft huvudbrytarn avstängd ett tag.

Inget händer, pc'n är stendöd, inget startar, inga lampor eller något.

misstänkte det. men eftersom det inte är mer än 12-15 månader sen jag köpte det så kunde man hoppats på nått annat.. finns ju visserligen dyrare komponenter jag inte vill byta

den stänger jag "alltid" av när jag bygger en ny dator..

Råkar du ha en fläkt du kan koppla till molex för att testa strömmen, eller multimätare?

Du kan också testa genom en kortslutning: https://www.neweggbusiness.com/smartbuyer/components/how-to-t....

Tyvärr funkar det inte med vissa nätagg med halv-passiv kylning.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

för den intresserade så var det nätagget som strulade..

Köpte ett nytt, som såklart var defekt, och efter några veckor kom det ett nytt och nu har jag fått igång datorn utan problem i flera dagar..

jag börjar dock misstänka att mitt ryzenbygge gillar att slakta nätagg, för jag har fått byta det 3 ggr på lite mindre än 2 år...

Tack Wyver för att du peka mig i rätt riktning.. och er andra för era råd..

Permalänk
Medlem

Tack för uppdateringen!

Ja det är för jäkligt när det händer, hoppas det håller nu ett tag.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Borde du inte ha garanti kvar på det första aggregatet? De brukar ju komma med en väldans massa års garanti

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600