Verifierade annonser i SweClockers Marknad med IDkollen

Permalänk
Medlem

Lägg fokus istället på att skapa ett betygsystem / feedback.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Toppen!

Dock.. bägge oseriösa typer jag råkat ut för på marknaden har gladeligen lämnat ut namn och korrekt mobilnummer, så denna lösning hade ej hjälpt vid dessa två fall.

Jag tror att de som är ute efter att blåsa folk på pengar är i en sån sits att dom inte bryr sig om man har deras namn, adress och kontaktuppgifter.

Eftersom Swec marknad utgår från förskottsbetalning eller paket i förskott bör man kanalisera antalet annonser till varje individ på ett bättre sätt (som en slags resumé eller poäng) och kanske t om ligga som praxis för vem av parterna som betalar / skickar först

Detta eliminerar givetvis inte alla bedrägerier, men det ger ytterligare en barriär att ta sig igenom.

Nu kan de endast lura en person innan deras id blir avstängt dock.

Permalänk
Medlem

Målvakter använder BankID utan problem.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av HoboCop:

Inledningsvis, men det insinueras iaf att det kommer bli obligatoriskt längre fram. Hur påverkar detta annonsavgiften förövrigt @jreklund? Kommer priset att gå upp för verifieringsavgiften, eller kommer ni att få en mindre peng mot att verifieringsavgiften ingår i nuvarande annonsavgift?

Vår kostnad för verifieringen rör sig om 0,5-3kr per verifiering ungefär. Så det är inget som kommer att vara grund för (eller användas som svepskäl för den delen) en prishöjning.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av muSashi:

Lägg fokus istället på att skapa ett betygsystem / feedback.

Hej. Utveckla gärna vad du skulle vilja se. Tänker du helt enkelt att man betygsätter varandra som köpare och säljare?

Men angående ”istället”: för att folk ens ska kunna bygga upp någon historik att förlita sig på även i ett betygsystem så vill vi höja lägstanivån med denna manöver.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Kamouflage:

Varför inte? Att bekräfta att man använder en algoritm accepterad av branchen (och vilken) är ju ingen nackdel på något sätt även om någon skulle få tillgång till databasen.
Att ni inte gör det luktar ju snarare som att ni kör typ caesarchiffer för att det är praktiskt, tyvärr..

Det är ju inte jättelänge sedan ni blev hackade och läckte uppgifter som hade hashats med md5 vilket sedan länge vart en väldigt dålig metod.https://i.imgur.com/IfD7OXm.png
Detta är anledningen till att jag frågar, ni börjar ju tyvärr med minus på kontot vad gäller mitt förtroende att ni hanterar uppgifterna rätt.

Skrivet av xtQ:

Tråkigt med så låg transparens. Det måste gå att kommunicera säkerheten som berör personuppgifterna utan att ni går "in i detaljer", varför nu det skulle vara ett problem, kanske pga avtal. Följer IDKollen någon standard som reglerar säkerheten? Kan ni peka på en standard som ni följer? Saltar ni hasharna?

Det är kul att ni tar säkerheten på stort allvar. I detalj menar jag exakt vad vi gör med den kryptologiska algoritmen. Vi använder självfallet inte md5 för att maskera ert personnummer och vi har ingen munkavel p.g.a. något luddigt avtal. Det är något vi inte skulle acceptera.

Idag används SHA-3 512 om vi önskar att få en säker hash av någonting och önskar vi att återläsa informationen till klartext, så använder vi oss utav AES-256 som algoritm. På det här används det lite salt och peppar, lite här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Finns assymetrisk encryption där en nyckel kan användas för kryptering och en annan för avkryptering. Då kan man ha servrar som bara kan kryptera och sedan, helst med airgap, en annan enhet som har avkrypterings nyckeln.

Problemet går också att lösa via hashing med väldigt selektiv salt användning och smart applicering.

Den sista lösningen är att förlita sig på sin databas säkerhets modell, finns många som har row level security, men det kräver rätt hög disciplin.

Man kan ju hoppas på asymmetrisk kryptering och att nyckeln för avkryptering inte ens lagras i systemet, den behövs ju inte annat än om då tex polisen skulle vilja ha den informationen.

Men, sett till vad som krypteras så kommer ju inte bara det räcka, krävs ju att krypteringsfunktionen är tillräckligt långsam för annars räcker det ju bara att kryptera alla möjliga personnummer och jämföra.

Alla och alla, det går ju att reducera rätt så kraftigt. Totalt 36,5 miljoner möjliga personnummer. Finns en minimiålder för konto och för att skapa en annons, 16 år kanske? Då försvinner runt 5,5 miljoner, sätt en maxålder på 45, då försvinner ytterligare 20 miljoner, Kvar är då 11 miljoner, men könsfördelningen på sweclockers är _kraftigt_ skev... så halvera den siffran, kvar blir då 5,5 miljoner...

Kan man kryptera några personnummer i sekunden så behöver man ju inte reducera så kraftigt eller alls, men tar det 5 sekunder per personnummer så tar de 5,5 miljonerna runt ett år.

Och är det inte asymmetrisk krypterat så är krypteringsfunktionen definitivt inte långsam, om de då skall kunna lämna ut information.

Man skulle kunna använda asymmetrisk kryptering och något slumpmässigt salt, men då förlorar man ju möjligheten att kunna se om flera användare använder sig av samma personnummer, om en användare använder flera personnummer, eller om ett personnummer är flaggat.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av StuntmanMike:

Grejen med marknaden är ju att den är till för medlemmar. Även om kraven inte är särskilt höga så får man engagera sig i forumet för att kunna få något tillbaka. Bara det och möjlighet att kunna läsa dessa inlägg sållar bort några rötägg.
Att ha folk som kommer hit enbart för ekonomisk vinning kommer inte bidra till en bättre atmosfär här.
Däremot så kan denna IDkoll vara ett bra komplement.

Sålänge vi kan hålla en hög nivå och det är swecare som är delaktiga på marknaden så tänker vi att vi vill släppa in fler.
Vi har tiotusentals medlemmar som är aktiva här genom att läsa sidan varje dag, delta i omröstningar, upvotar inlägg de tycker är bra osv.
Den typen av användare som man kanske slentrianmässigt kallar lurkers.

De är så pass många att de överskuggar de som är direkt aktiva i forumet med råge.
De kanske har följt med på resan är tio år här. Men av olika anledningar vill man inte skriva i forumet. Social fobi, osäkerhet, känslan av att man inte har något att bidra med, att man inte uppskattar tonen, man kanske har dyslexi och ser det som ett hinder.
Eller så är man bara en ganska passiv medlem. Man läser i forumet varje dag, man känner igen andra användare och känner sig som en del av communityt ändå.

Vi vill att de också ska kunna ta del av marknaden. De har uttryckt den önskan också många gånger via våra kontaktformulär etc.
Förhoppningsvis gör ju det här att de också vågar tagga till o bli mer aktiva på forumet till och med.

Men kort sagt: våra läsare och medlemmar är väldigt mycket mer än den relativt lilla klick som är väldigt aktiva i forumet och vi vill även skapa värde för dem också. Skulle det bli på bekostnad av kvaliteten eller ha några andra konsekvenser så ska vi såklart vara 100% lyhörda för det.

Men vi måste våga testa lite saker.
Blir det tokigt ändrar vi bara tillbaka igen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Det ända tråkigt för mig som bor i Finland är att jag inte kan verifiera det med mitt finska bank id antar jag

Annars superbt att det finns nu!

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem

Perfekt. Då ska bara blocket ta efter också. Att man inte infört BankID på bilanonser är ett skämt, där bara den som står på regnummret kan sälja.

Nästa steg blir väll att man verifierar köparen identitet

Hade också varit trevligt med digitalt körkort. En funktion som hade varit bra är att man samtidigt kan verifiera med polisenmannens app att det är en polis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej. Utveckla gärna vad du skulle vilja se. Tänker du helt enkelt att man betygsätter varandra som köpare och säljare?

Men angående ”istället”: för att folk ens ska kunna bygga upp någon historik att förlita sig på även i ett betygsystem så vill vi höja lägstanivån med denna manöver.

Tycker bara att ni tar allt bakvänt, ni borde ha utvecklad ett betygsystem för många år sedan, men jag antar att just den här funktionen är lättare att implementera.

Det jag menar med betygsystem är liknande det som redan finns på Tradera och Ebay. Det skulle få eran marknaden att sticka ut lite, och rättfärdiga den höjning av priset som ni gjorde för ett par månader sen, vilket jag tyckte var alldeles för hög.
Tror fler skulle välja er framför era andra konkurrenter som Blocket och Facebook Marketplace om ni fick till denna mycket efterfrågade funktionen.

Det skulle få många att känna sig mer trygga, där man enkelt kan se folks olika referenser från tidigare affärer på eran marknad.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Sålänge vi kan hålla en hög nivå och det är swecare som är delaktiga på marknaden så tänker vi att vi vill släppa in fler.
Vi har tiotusentals medlemmar som är aktiva här genom att läsa sidan varje dag, delta i omröstningar, upvotar inlägg de tycker är bra osv.
Den typen av användare som man kanske slentrianmässigt kallar lurkers.

De är så pass många att de överskuggar de som är direkt aktiva i forumet med råge.
De kanske har följt med på resan är tio år här. Men av olika anledningar vill man inte skriva i forumet. Social fobi, osäkerhet, känslan av att man inte har något att bidra med, att man inte uppskattar tonen, man kanske har dyslexi och ser det som ett hinder.
Eller så är man bara en ganska passiv medlem. Man läser i forumet varje dag, man känner igen andra användare och känner sig som en del av communityt ändå.

Vi vill att de också ska kunna ta del av marknaden. De har uttryckt den önskan också många gånger via våra kontaktformulär etc.
Förhoppningsvis gör ju det här att de också vågar tagga till o bli mer aktiva på forumet till och med.

Men kort sagt: våra läsare och medlemmar är väldigt mycket mer än den relativt lilla klick som är väldigt aktiva i forumet och vi vill även skapa värde för dem också. Skulle det bli på bekostnad av kvaliteten eller ha några andra konsekvenser så ska vi såklart vara 100% lyhörda för det.

Men vi måste våga testa lite saker.
Blir det tokigt ändrar vi bara tillbaka igen.

Jag förstår men håller inte riktigt med, ja skulle personligen aldrig köpa något av en person som inte skrivit något jag kan läsa på forumet. Ja iallafall inget över 2-300kr. Däremot om någon som varit medlem utan att skriva vill köpa något så kan det räcka med denna IDkoll.

Permalänk
Medlem

Hade snarare sagt att ett betygssystem hade varit bättre. Det finns inga garantier med att "Id kollen" kan motverka mot fusk i marknaden.

Trots att någon blir lurad så kan inte systemet göra något åt detta, och det lär bli mer jobb ifall ni på SweC ska sitta och granska varje "lurad" handel och ev svartlista vissa personnummer.

Ett uppdaterat betygssystem som uppmuntrar efter varje sälj/köp till att betygsätta användaren hjälper mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Man får spara dem så länge man kan motivera syftet. T.ex. tycker jag det låter rimligt med en livstidsspärr p.g.a brottslig aktivitet.

Livstid? Glöm det. Finns ingen chans i världen att man får spara den typen av personuppgifter så länge. Sweclockers är ett företag och man ska akta sig för att lagra det för länge, för du får ingen andra chans om Datainspektionen tycker du har gjort fel.
Myndigheter har mer skälig motivation för att spara det längre.
Om personen väljer att bli borttagen, vad händer då? Då försvinner personen ur registret och kan välja att skapa en ny annons utan att det få finnas några kopplingar till honom hos Sweclockers.

Permalänk
Medlem

@Teicaus: Gissar att det blir lättare för eventuellt polisarbete om man har ett personnummer redan.

Permalänk
Medlem

Angående spärrade ID, vem beslutar om någon har lurat någon? Räcker det med ett påstående ifrån den ena parten?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Gissar att det blir lättare för eventuellt polisarbete om man har ett personnummer redan.

Med betoning på eventuellt. Dessa fall är lågprioriterade p.g.a. dess enskilda belopp samt stora omfattning till antalet. Även om man har personnummer, IP-adress, klockslag, inspelat telefonsamtal, kamerabilder m.m. så har dom rätt att lägga ner ärendet med motiveringen att spaningsuppslag saknas och brott kan ej styrkas.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Hoppas man åtminstone kan hänvisa till tidigare auktioner som referens då, blir väl inte så trovärdig längre efter detta annars... Kan inte ha BankID på Linux och vägrar skaffa Android/iOS-telefon. Har det jobbigt nog som det är när folk vill ha Swish, men det går åtminstone att be andra att skicka åt en.

Hade ärligt talat hellre sett att ni inför ett omdömessystem i stil med Traderas, det funkar ju bra där. Visst, det finns en tråd som ska motsvara det här men det är inte så ofta folk faktiskt använder den, tror ett omdömessystem skulle användas mer flitigt (då folk är bra på att använda det på Tradera).

Med det sagt har jag använt er marknad ganska mycket och det har aldrig varit några problem, folk här verkar överlag mycket mer pålitliga än på Tradera (där jag stött på problem ett fåtal gånger).

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Veni:

Med betoning på eventuellt. Dessa fall är lågprioriterade p.g.a. dess enskilda belopp samt stora omfattning till antalet. Även om man har personnummer, IP-adress, klockslag, inspelat telefonsamtal, kamerabilder m.m. så har dom rätt att lägga ner ärendet med motiveringen att spaningsuppslag saknas och brott kan ej styrkas.

Nja, riktigt så illa är det faktiskt inte
Visst prioriteras det inte som grövre brott (mord, rån osv) men det är inte riktigt samma delar som sitter med detta.

Jag kan inte ge några direkta siffror såhär på kvällskvisten och vill inte dra fram några ur ändan men det jag sett så är det (för mig) förvånansvärt hög siffra som går till rättegång eller löser sig med polisens hjälp

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

@Teicaus: Gissar att det blir lättare för eventuellt polisarbete om man har ett personnummer redan.

Tror inte det hjälper mycket för polisen. Har sett flertal bedrägerier där man polisanmält, gett personnummer, bevis, adress etc och polisen lägger trots det ner ärendet oftast för att summan är för liten. För varor över 10k kanske de undersöker men det är ingen garanti och vad jag vet så brukas det inte säljas saker här för över 10k.

Edit: Jag är fortfarande inte motiverad till hur det här ska motverka bedrägerier. Om inte SweC ska anställa personal som är dedikerat till att vidarebefordra bedrägerier till polis ser jag ingen mening med systemet. Det kommer motverka nada och med allt så kommer det också kosta extra för SweC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nja, riktigt så illa är det faktiskt inte
Visst prioriteras det inte som grövre brott (mord, rån osv) men det är inte riktigt samma delar som sitter med detta.

Jag kan inte ge några direkta siffror såhär på kvällskvisten och vill inte dra fram några ur ändan men det jag sett så är det (för mig) förvånansvärt hög siffra som går till rättegång eller löser sig med polisens hjälp

Frågan är då om man enbart är ute efter en fällande dom eller att faktiskt få tillbaks det man förlorat, plus skadestånd för sveda och värk.

När det gäller målvakter så är svårt att få något ut ur dom. Här i Malmö har vi gott om sådana. Tror vi ligger 1:a i Sverige på fordonssidan, men kan ha tappat något i rankningen sedan jag sist kollade för några år sedan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Även om det är mindre smidigt så går det fortfarande att klara sig utan Bank ID. I alla fall om man inte är bilägare för då måste man nog ha det bla för att betala parkeringsavgifter och inom några år kommer nog körkortet att endast vara elektronisk och därmed kräva Bank ID. Vad gäller exempelvis banken så finns ju där fortfarande bankdosan att logga in med, om man deklarerar hos Skatteverket och vill göra det elektroniskt kan man fortfarande göra det via de koder som står tryckta på deklarationsblanketten man fått i brevlådan. För 1177 så kan man använda bank ID på fil eller skippa 1177 helt och hållet och få sina besked via telefon eller besök hos mottagningen.

Vad gäller verifierade annonser tycker jag det är en bra utveckling men jag tycker det borde utvecklas vidare till verifierade köpare också! Bra att Sweclockers även valde ta med Bank ID på fil som alternativ, annars vanligt idag att utvecklare är för lata att implementera annat än Mobilt Bank ID och gör den felaktiga slutsatsen att alla idag har en smart mobil men det finns som sagt folk som tar lite avstånd från den teknologin.

Jag tror att du kommer att bli lite besviken för körkorten kommer snart att göras om så att de upphör att gälla som identitetshandling och i samband med det så kommer det att införas ett nytt id kort som även ersätter passet inom EU, bara polisen kommer att få utfärda id korten (likt passen idag) och det kommer även att innefatta ett system för elektronisk identifiering och biometriuppgifter, Bank id får alltså en "naturlig konkurrent" som troligen nästan alla i Sverige kommer att ha för jag tror inte många kommer att avstå att skaffa e leg delen när de förr eller senare behöver uppdatera de id kort, pass och körkort de har idag. Det ska införas 2022.

Säkert id ska ersätta körkort och andra leg
https://www.svd.se/utredare-foreslar-nytt-id-kort

Ett säkert statligt ID-kort – med e-legitimation
https://www.regeringen.se/4961ec/contentassets/689f5a032b4f4a...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att du kommer att bli lite besviken för körkorten kommer snart att göras om så att de upphör att gälla som identitetshandling och i samband med det så kommer det att införas ett nytt id kort som även ersätter passet inom EU, bara polisen kommer att få utfärda id korten (likt passen idag) och det kommer även att innefatta ett system för elektronisk identifiering och biometriuppgifter, Bank id får alltså en "naturlig konkurrent" som troligen nästan alla i Sverige kommer att ha för jag tror inte många kommer att avstå att skaffa e leg delen när de förr eller senare behöver uppdatera de id kort, pass och körkort de har idag. Det ska införas 2022.

Säkert id ska ersätta körkort och andra leg
https://www.svd.se/utredare-foreslar-nytt-id-kort

Ett säkert statligt ID-kort – med e-legitimation
https://www.regeringen.se/4961ec/contentassets/689f5a032b4f4a...

Angående din länkning och text till SVD.
"...föreslår regeringens utredare."
Så det är alltså inte klart ännu, ville bara förtydliga ditt inlägg.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backspace:

Angående din länkning och text till SVD.
"...föreslår regeringens utredare."
Så det är alltså inte klart ännu, ville bara förtydliga ditt inlägg.

Förslaget är framme och riksdagen har inte protesterat så det är väl ganska rimligt att anta att det införs även om det ännu inte är voterat.
Hade icke regeringspartierna haft nått emot det hade det hörts men nu tycks ju alla partier vara överens om att det är bra att EU anpassa legitimationerna och körkorten och även öka deras säkerhetsnivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Att vi inte lagrar ditt personnummer i klartext, ifall databasen skulle hamna på villovägar. De måste veta hur de ska få tillbaka den. Ingen av personalen kan se din information annat än via databasen.

Om personnummer endast används för kontroll av att två nummer inte matchar, bör de inte vara envägs-krypterade?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@UndaC:
På tal om marknaden, möjlighet att avbryta/radera en annons som aldrig skapades? Nu ligger de under ens annonser som dold. Går inte att avbryta/radera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jättebra!

Om man tänker ägna sig åt bedrägerier är man förmodligen inte alls sugen på att verifiera sin identitet, så detta borde få bort bedragare om nu sådant förekommer. Själv har jag bara goda erfarenheter av både köp och sälj i marknaden, men att folk som vill gömma sig inte kan det är förstås en extra trygghet.

Det är tvärt om hyfsat vanligt att folk som redan har en massa betalningsanmärkningar utför bedrägerier på Blocket etc. med sina riktiga personuppgifter. De verkar väldigt sällan åka fast, tillsynes oavsett mängden bevis (inklusive direkta erkännanden). Om de väl blir dömda har de inga pengar att betala skadestånd med och eftersom de knappt har någon inkomst skulle inte en utmätning på lönen ge så mycket heller.

Skrivet av NordhNet:

Nja, riktigt så illa är det faktiskt inte
Visst prioriteras det inte som grövre brott (mord, rån osv) men det är inte riktigt samma delar som sitter med detta.

Jag kan inte ge några direkta siffror såhär på kvällskvisten och vill inte dra fram några ur ändan men det jag sett så är det (för mig) förvånansvärt hög siffra som går till rättegång eller löser sig med polisens hjälp

Det vore kul att höra detaljer när du har möjlighet. Min känsla är att de knappt utreder dessa ärenden alls, men jag blir gärna motbevisad i denna fråga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Även om det är mindre smidigt så går det fortfarande att klara sig utan Bank ID.

Risken är att bristen på smidighet hos olika system kan ställa till det för folk.
Ta t.ex. 1177.se t.ex. där informationen inuti kan vara oerhört viktig, och vårdcentraler inte gör det lätt att få ut sin information för "det finns ju på 1177.se" ...

Bank-ID är ett privat system och klienter finns endast för specifika versioner av specifika operativsystem.
Viktiga funktioner för medborgare bör absolut inte vara kontrollerade av ett fåtal privata aktörer. Helst ska de vara teknikoberoende och inte kopplade till specifika plattformar som de är nu.

I tidigare diskussioner på forumet har det också kommit fram att säkerheten i Bank-ID är beroende av att mjukvaran som utför transaktionen är buggfri och inte hackad.
Säkerheten i min bank-dosa å andra sidan är säkerställd av matematik — och det är så det ska vara.

Skrivet av Joakim Ågren:

... det finns som sagt folk som tar lite avstånd från den [tekniken].

Man ska aldrig ta för givet att ens eget use-case är samma för alla andra.
Själv föredrar jag t.ex. liten telefon och stor platta istället för en dyrare enhet som är en kompromiss och går sönder för lätt. Det är inte att vara teknik-fientlig utan precis tvärtom.

Jag är inte gråhårig men tillräckligt gammal för att ha sett flera teknik-skiften, och övertygad att det kan komma fler.
(Förresten, ordet "teknologi" på svenska betyder "läran om tekniken". )

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas att det fortsättningsvis kommer fungera bra att köpa och sälja mellan Finland och Sverige. Började använda Sweclockers flitigt under mina studier i Sverige och vi har inte ens någon hemsida i närheten här i Finland, nu när jag tänker på det vet jag ingen globalt som har det ni har.

Permalänk
Medlem

@jreklund: Tack för svar! Uppskattas verkligen!

Ja, säkerhet är ett stort intresse samt mitt jobb.

Lycka till nu och glad midsommar!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB