Verifierade annonser i SweClockers Marknad med IDkollen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Bank har du väl? bara att skaffa ett ID om du inte har något

Ja bank har jag, men det betyder inte att jag kommer skaffa Bank-ID.

Skrivet av ToirRisker:

take your own advice? Telefon har du väl? Bara skaffa Mobilt ID då om du inte har något...

Använder aldrig Bank-ID och tänker inte skaffa det heller.

Klara mig fint med Bank-dosa.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Utdrag ur verifieringssteget när man skapar en annons:

Klicka för mer information

Verifierar ni mitt konto eller bara annonsen?
Vi verifierar enbart själva annonsen. Därför måste du också verifiera din identitet varje gång du lägger upp eller redigerar en annons.

Kan flera olika personer skapa annonser med samma användarkonto?
Nej, har du verifierat en annons med ett personnummer så kan du inte använda andra personnummer för att verifiera annonser med det kontot.

Kan olika användarkonton använda samma personnummer för att skapa annonser?
Nej, detta tillåts inte. Inte minst eftersom man inte tillåts att ha flera konton till att börja med.

Vad lagrar vi?
Vi lagrar alltid ditt personnummer och fullständiga namn vid en genomförd verifiering samt en signatur från IDkollen. Ditt personnummer lagras krypterat och vi kan inte läsa dina personuppgifter, de lagras utan något grafiskt gränssnitt.

Vi sparar personuppgifterna så länge som det behövs för de ändamål de samlades in eller så länge som det krävs enligt lagar och andra författningar.

I vilka syften lagrar vi personuppgifter?
För att du ska kunna verifiera din annons måste vi lagra dina kompletta personuppgifter för att ha som referens vid en eventuell granskning och för att du ska kunna redigera din annons.

Säkerhet och personlig integritet
Vi tar personlig integritet på största allvar och följer en tydlig integritetspolicy. Det innebär att ditt krypterade personnummer och fullständiga namn behandlas med sekretess.

Dina rättigheter
Dina personuppgifter lagras hos oss så länge du väljer det, du kan när som helst kontakta Geeks AB för att få dina uppgifter raderade. Om du önskar få dina personuppgifter raderade behöver du kunna styrka din identitet. Vi kräver att du gör en fotokopia på din giltiga identitetshandling och skickar till Geeks AB.

Visa mer

En passus jag inte förstår är följande:

Ditt personnummer lagras krypterat och vi kan inte läsa dina personuppgifter, de lagras utan något grafiskt gränssnitt.

Vad menas?

Det låter för mig som "personnumret lagras krypterat och vi har nyckeln(?), men inte heller våra adminanvändare har något smidigt sätt att titta på varken personnummer eller andra personuppgifter".

Lite knepig är ju hela funktionen i det avseendet.
För om ingen i efterhand skulle kunna ta fram vem det var så fyller det ju ingen direkt funktion att man validerade identiteten på annonsskaparen.

Jag förmodar ju att man i något läge faktiskt skulle gå in och läsa datan och dekryptera personnumret (lite manuellt och bökigt då kanske, om man ska tro beskrivningen) för att t.ex. kunna tillhandahålla identiteten som en del i en eventuell polisanmälan eller liknande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag använder inte ens Bank ID, då blir det att lägga ut på andra ställen.

Skaffa bank id. Det är väldigt praktiskt när du ska handla på internet, gå in på skatteverket, csn och mycket annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Är det bara Mobilt ID? Jag har enbart Bank ID på fil

Har inte testat men jag klickade igenom annons-skaparprocessen, du kan välja mellan mobilt BankID och BankID på datorn.

BankID på kort och på fil verkar alltså som att de bör funka.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Icte:

Väldigt bra idé! Jag hade gärna sett en indikation på att en annons har verifierats med IDKollen i listan av alla annonser, t.ex. via en liten ikon på högra, nedre hörnet av bilden som visas för varje annons.

Bra idé, vi tar upp den inför vidare utveckling av tjänsten!

Skrivet av NodCommander:

Det är bra att ni jobbar för att bli av med lurendrejare. Men, hur blir det med namn och identitet? Jag har inget att dölja för köparen/säljaren, men jag vill för den sakens skull inte att mitt namn synes publikt och dessutom knutet till ett online handle.

Det enda som syns publikt är själva "verifierad med idkollen"-märkningen på annonsen. Dina personuppgifter blir inte synliga publikt på något sätt.

Skrivet av Litenskit:

Okay, bra tanke men behövs mer info. Vad har ni tänkte göra med informationen från idkollen ifall det ändå är någon som blir lurad? Lämna ut till kreti och pleti? Lämna ut på begäran av polis? Domstolsbeslut?

Informationen fyller två syften: vi kontrollerar så att inte samma personnummer verifierar annonser på mer än ett konto och så att inte ett konto verifierar annonser med olika personnummer (dvs man ska inte bara kunna skapa ny användare om man blir blockad här, vilket är svårt att enforca i dagsläget och man ska inte kunna stjäla ett login från någon som tidigare skött sig o lägga ut bedrägeriannonser med deras användare)
Det andra syftet är att vi förser polisen eller högre instans med dessa uppgifter om det upprättas en polisanmälan.

Skrivet av pv2b:

Går denna funktion också att använda om man vill verifiera köparens identitet?

I dagsläget är det enbart för att lägga ut annonser. Men vi vet att det finns några andra lösningar där även köparen behöver identifiera sig, vi tittar på det för framtiden!

Skrivet av AMD-FX:

Är det bara Mobilt ID? Jag har enbart Bank ID på fil

Det funkar med BankID på fil också.

Skrivet av cyklonen:

Jag kommer inte att sälja nåt om mitt privata namn syns intill mitt användarnamn.

Det gör det inte

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Frispel:

En fördel nu är möjligen att en person bara kan scamma vid ett tillfälle, sedan lär ju personnumret vara spärrat för ytterligare annonser. Man kan alltså inte bara använda ett annat konto och annonsera igen.

Ja precis, det är en av de stora fördelarna.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av NodCommander:

Men, hur blir det med namn och identitet? Jag har inget att dölja för köparen/säljaren, men jag vill för den sakens skull inte att mitt namn synes publikt och dessutom knutet till ett online handle.

Vi är rekommenderade att spara informationen vi får tillbaka av BankID via IDkollen för att ha som en framtida referens eller om vi blir granskade, om hur vi hanterar dina personuppgifter. Informationen är inte publikt åtkomlig för någon, det sparas bara ned i databasen utan något gränssnitt.

Ditt användarkontot kopplas ihop med en annons, som verifieras. Och för att du ska kunna redigera din annons, måste vi be dig att bekräfta din identitet på nytt (samma identitet). För att det inte ska ske en så kallad ID-växling.

Skrivet av Hansar:

Låter kanon, men hur lagras dessa person uppgifter undrar jag ala gdpr

Se följande utdrag från när man skapar en annons:

Klicka för mer information

Verifierar ni mitt konto eller bara annonsen?
Vi verifierar enbart själva annonsen. Därför måste du också verifiera din identitet varje gång du lägger upp eller redigerar en annons.

Kan flera olika personer skapa annonser med samma användarkonto?
Nej, har du verifierat en annons med ett personnummer så kan du inte använda andra personnummer för att verifiera annonser med det kontot.

Kan olika användarkonton använda samma personnummer för att skapa annonser?
Nej, detta tillåts inte. Inte minst eftersom man inte tillåts att ha flera konton till att börja med.

Vad lagrar vi?
Vi lagrar alltid ditt personnummer och fullständiga namn vid en genomförd verifiering samt en signatur från IDkollen. Ditt personnummer lagras krypterat och vi kan inte läsa dina personuppgifter, de lagras utan något grafiskt gränssnitt.

Vi sparar personuppgifterna så länge som det behövs för de ändamål de samlades in eller så länge som det krävs enligt lagar och andra författningar.

I vilka syften lagrar vi personuppgifter?
För att du ska kunna verifiera din annons måste vi lagra dina kompletta personuppgifter för att ha som referens vid en eventuell granskning och för att du ska kunna redigera din annons.

Säkerhet och personlig integritet
Vi tar personlig integritet på största allvar och följer en tydlig integritetspolicy. Det innebär att ditt krypterade personnummer och fullständiga namn behandlas med sekretess.

Dina rättigheter
Dina personuppgifter lagras hos oss så länge du väljer det, du kan när som helst kontakta Geeks AB för att få dina uppgifter raderade. Om du önskar få dina personuppgifter raderade behöver du kunna styrka din identitet. Vi kräver att du gör en fotokopia på din giltiga identitetshandling och skickar till Geeks AB.

Visa mer
Skrivet av pv2b:

Går denna funktion också att använda om man vill verifiera köparens identitet?

Nej, i dagsläget erbjuder vi endast verifiering utav annonser.

Skrivet av Alling:

Ditt personnummer lagras krypterat och vi kan inte läsa dina personuppgifter, de lagras utan något grafiskt gränssnitt.

Vad menas?

Att vi inte lagrar ditt personnummer i klartext, ifall databasen skulle hamna på villovägar. De måste veta hur de ska få tillbaka den. Ingen av personalen kan se din information annat än via databasen.

Skrivet av AMD-FX:

Är det bara Mobilt ID? Jag har enbart Bank ID på fil

Vi accepterar BankID på fil, kort och Mobilt BankID.

Permalänk
Testpilot

Detta är toppen!

Även om det inte direkt stoppar folk som sitter i en sådan sits där de skiter i vilket även med riktiga uppgifter (varit så dom 2 gånger jag dragit nitlott under mina 9+ år här), så hjälper det ju enormt med att stänga av användare permanent genom personnummer då dom inte kan registrera nya konton bara med nya alias eller komma över konton med god status och fortsätta så.

Om detta kan överföras på något smidigt vis även på köpare (någon form av "check-up" på köparen) så är ju praktiskt taget Sweclockers snart i hamn som det enda stället man behöver vända sig till för annonseringen och man kan glömma allt vad som heter Blocket, Tradera och Marketplace

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

En fråga till swec:

Kostar bankID tjänsten något för er eller är det gratis att använda?

Måste man göra ett avtal med BankID?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon56869:

En fråga till swec:

Kostar bankID tjänsten något för er eller är det gratis att använda?

Måste man göra ett avtal med BankID?

Det kostar en (väldigt liten) slant per verifiering

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

En passus jag inte förstår är följande:

Ditt personnummer lagras krypterat och vi kan inte läsa dina personuppgifter, de lagras utan något grafiskt gränssnitt.

Vad menas?

Att det inte finns något gränssnitt för dom att ens se personnumret och personuppgifterna. Så även om man går in i deras servrar så går det inte att komma åt utan man skulle va tvungen att veta exakt vart på servrarna och i vilka filer det är sparat för att sedan försöka knäcka krypteringen för att komma åt allt.

Så det går inte att typ bara logga in som admin och sen in på fliken personuppgifter å se allt där.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av cyklonen:

Exakt! Jag kommer inte att sälja nåt om mitt privata namn syns intill mitt användarnamn. Det blir nog snarare så att det leder till att folk skapar extrakonton för att ha som "anonyma".

Du får välja vilket namn du vill ska synas intill annonsen, många skriver sitt förnamn idag. Vi visar inte ditt fulla namn som vi får tillbaka från BankID via IDkollen.

Skrivet av evil penguin:

Det låter för mig som "personnumret lagras krypterat och vi har nyckeln(?), men inte heller våra adminanvändare har något smidigt sätt att titta på varken personnummer eller andra personuppgifter".

Lite knepig är ju hela funktionen i det avseendet.
För om ingen i efterhand skulle kunna ta fram vem det var så fyller det ju ingen direkt funktion att man validerade identiteten på annonsskaparen.

Jag förmodar ju att man i något läge faktiskt skulle gå in och läsa datan och dekryptera personnumret (lite manuellt och bökigt då kanske, om man ska tro beskrivningen) för att t.ex. kunna tillhandahålla identiteten som en del i en eventuell polisanmälan eller liknande.

Det stämmer, det finns inget fält vid annonsen eller på din profil som berättar vilket namn eller personnummer du har. Det är endast utvecklarna som kan läsa informationen, då det bara är vi som har åtkomst till databasen. Och det är bara vi som vet hur krypteringen fungerar, och kan göra det åt andra hållet.

Skrivet av anon56869:

Kostar bankID tjänsten något för er eller är det gratis att använda?
Måste man göra ett avtal med BankID?

Ja, det är en transaktionskostnad för varje lyckad verifiering.
Ja, eller en tredje part. Vi har avtal med IDkollen.

Permalänk
Medlem

Hoppas det ej innebär extra kostnad vill inte ge pengar till banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Du får välja vilket namn du vill ska synas intill annonsen, många skriver sitt förnamn idag. Vi visar inte ditt fulla namn som vi får tillbaka från BankID via IDkollen.

Och kan jag välja att inte visa nåt namn alls? För annars är det ju som att skriva ut namnet, åtminstone för vissa. Alla heter inte Johan, liksom...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ja bank har jag, men det betyder inte att jag kommer skaffa Bank-ID.

Använder aldrig Bank-ID och tänker inte skaffa det heller.

Klara mig fint med Bank-dosa.

Varför inte? Mycket smidigt att komma in på sidor utan att behöva hålla reda på lösenord. Jag använder det när jag behöver logga in på Svenska Spel, Försäkringskassan och 1177.se

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av cyklonen:

Och kan jag välja att inte visa nåt namn alls? För annars är det ju som att skriva ut namnet, åtminstone för vissa. Alla heter inte Johan, liksom...

Du kan fylla i "cyklonen" i namnfältet om du så önskar. Då blir det namn i annonsen "cyklonen (cyklonen)".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Du kan fylla i "cyklonen" i namnfältet om du så önskar. Då blir det namn i annonsen "cyklonen (cyklonen)".

Bra!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Uppskattas!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Ja bank har jag, men det betyder inte att jag kommer skaffa Bank-ID.

Använder aldrig Bank-ID och tänker inte skaffa det heller.

Klara mig fint med Bank-dosa.

Vill du ge någon närmare förklaring till varför eller vägrar du bara för att?

Permalänk

Grymt bra!

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ.
Har själv inte köpt något ifrån Swec marknaden om jag inte vet exakt vem den personen är (ex en välkänd moddare).

Sure man kan fortfarande enkelt scamma någon men det tar nog mot mer att använda sitt bank-id för 1 annons scam.

Kommer ju absolut inte köpa ifrån någon som inte är verifierad nu.

Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Ja men de är ju bara välkommet finns de bankid så ska man ju utnyttja den delen till fullo. Säkerheten går först liksom. Bra jobbat sweclockers!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Att vi inte lagrar ditt personnummer i klartext, ifall databasen skulle hamna på villovägar. De måste veta hur de ska få tillbaka den. Ingen av personalen kan se din information annat än via databasen.

Jag blir väldigt bekymrad av att ni lyfter fram 'inget grafiskt gränssnitt' som någon slags feature samt att 'bara utvecklarna kan läsa det'. Det låter som security by obscurity vilket är helt värdelöst i sammanhanget.

Vad använder ni för teknik för att kryptera uppgifterna?

När databasen är i drift, är den då okrypterad? D.v.s kan en utvecklare med access till databasen läsa uppgifterna i klartext?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Varför inte? Mycket smidigt att komma in på sidor utan att behöva hålla reda på lösenord. Jag använder det när jag behöver logga in på Svenska Spel, Försäkringskassan och 1177.se

Kan hålla med TS om bank id, det senaste har jag upplevt problem att logga in via bank id, man kommer inte in eller så funkar det inte att swisha, gå in via banken för det blir något fel fast man provat med flera telefoner.
Skriver hellre in siffrorna via bank dosan och har inte ens bank id via telefonen sen tar inte många extra sekunder, men men så är det.
Kul att det blir säkrare med detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ja bank har jag, men det betyder inte att jag kommer skaffa Bank-ID.

Använder aldrig Bank-ID och tänker inte skaffa det heller.

Klara mig fint med Bank-dosa.

Jag använder det nog tio gånger om dagen och har haft det sedan urminnes tider. Varför vill du inte ha Bank-ID? Det är en av fintechens bästa uppfinningar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vill du ge någon närmare förklaring till varför eller vägrar du bara för att?

Ptja man klarar sig ypperligt utan bank id om man nu vill köra med bank dosan.
Det enda är väl att man inte kan logga in eller handla med vissa saker som kräver bank id men annars är det ju sak samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vi fortsätter att förbättra SweClockers Marknad och inför nu möjligheten att verifiera annonser med hjälp av IDkollen.

Fungerar marknaden för oss som bor i Finland/Åland? Det var alltid problem förut med telefonnummer och betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

En fördel nu är möjligen att en person bara kan scamma vid ett tillfälle, sedan lär ju personnumret vara spärrat för ytterligare annonser. Man kan alltså inte bara använda ett annat konto och annonsera igen.

Jag håller med att detta möjligen blir en fördel med det nya systemet, men vem/hur ska avgöra vem som är en "scammer"? Jag såg senast igår en tråd där det var ord mot ord om att säljaren sålt en trasig vara och sedan visade det sig att varan faktiskt fungerade.

Trist om man blir stämplad som en "scammer" bara för att köparen inte klarar av att felsöka ordentligt och startar en häxjakt...

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Kamouflage:

Jag blir väldigt bekymrad av att ni lyfter fram 'inget grafiskt gränssnitt' som någon slags feature samt att 'bara utvecklarna kan läsa det'. Det låter som security by obscurity vilket är helt värdelöst i sammanhanget.

Vad använder ni för teknik för att kryptera uppgifterna?

När databasen är i drift, är den då okrypterad? D.v.s kan en utvecklare med access till databasen läsa uppgifterna i klartext?

Vi visste att vi skulle få frågan om moderatorer eller administratörer kan se dina uppgifter, därför valde vi det beskriva det som "inget grafiskt gränssnitt". Och vi har inte heller någon funktion som hämtar ditt krypterade personnummer (eller som kan avkryptera den). För att inte av misstag ska råka visa det på hemsidan.

Jag kan tyvärr inte gå in på detalj hur vi väljer att kryptera dina uppgifter.
Vi kan aldrig se ditt personnummer i klartext, även vid drift. Den biten är alltid låst.

Permalänk
Medlem

Jag har inte lagt till så många inlägg så jag passar på att skriva ett så att jag får använda marknaden sen

on topic: bra idé!