Köpråd: Uppgradering av dator från 2014-15.

Permalänk
Medlem

Köpråd: Uppgradering av dator från 2014-15.

Hej

Jag har surfat runt lite här och försökt bilda mig en uppfattning av vilka komponenter som erbjuder bra prestanda/kr. Och har nu tänkt uppgradera min gamla dator, jag har tänkt behålla mitt nuvarande grafikkort ett zotac geforce gtx 970 för att uppgradera senare med följande spec:

CPU
Intel Core i7 4790 @ 3.60GHz

RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (9-9-9-24)

Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. B85M-G (SOCKET 1150)

Graphics
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (ZOTAC International) 59 °C

Storage
931GB Seagate ST1000DM003-1SB10C (SATA ) 27 °C

Jag har tagit ut ett förslag nedan:

Några frågor,

AMD eller INTEL vad skiljer sig blir prisskillnaden med likvärdiga övriga komponenter för intel (moderkort etc.) stor?

Borde jag lägga till separata kylare för CPU etc?

Information om mitt dator användande,

Jag rullar på 2 skärmar, spelar idagsläget inte så mkt HD eller 4k, utan prioriterar nog mer prestanda i form av bra FPS.
Spel jag spelar mycket är world of warcraft: classic (eventuellt testa retail senare), valorant, call of duty warzone.

Nuvarande dator kan uppfattas som seg, långa laddningstider etc (ingen ssd), samt när man spelar ex. WoW kan de bli en del fps dropp vid situationer där det är många spelare på samma ställe, med mycket animationer samtidigt spells etc. Vill även kunna klara att datorn ska flyta hyfsat om det även rullar något på den andra skärmen, youtube, serier dylikt.

Gällande budget, vill jag att det ska vara så prisvärt som möjligt men runt 5000-6000 tkr. För att sedan lägga något mer vid uppgradering av ev gpu vid senare tillfälle.

Jag har inte jättebra koll på hårdvara etc. Så tar emot all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

@adjek Förutom den överdrivna SSDn ser det bra ut, skulle själv också lagt ett par hundralappar på 3600 MHz RAM. Skulle tagit det du sparar in på SSDn och lagt på en bättre kylare(den som medföljer är inge vidare). Några kronor billigare men bättre prestanda:

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna börja med att bara slänga in en ssd och nyinstallerat os på nuvarande dator och se hur du gillar det. Är det fortfarande trögt går du vidare med uppgraderingen.

Är datorn överklockad? Annars kan du testa det.

Permalänk
Medlem

@OllO:

Man kan ej överklocka med B85 moderkort dessutom verkar det ej vara en K-modell.
Hade jag varit i TS situation hade jag köpt ett bättre grafikkort + SSD och avvaktat med att byta plattform till ryzen 4000 serien, spelar han på 1080p kanske han tom kan klara sig något år till.

Permalänk
Medlem

Ditt gtx 970 lär väl vara flaskhalsen i dagsläget?
Tycker du ska byta ut det för mest prestanda per krona och sen när du har råd, köpa ryzen 4000

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@OllO:

Man kan ej överklocka med B85 moderkort dessutom verkar det ej vara en K-modell.
Hade jag varit i TS situation hade jag köpt ett bättre grafikkort + SSD och avvaktat med att byta plattform till ryzen 4000 serien, spelar han på 1080p kanske han tom kan klara sig något år till.

Jag tänkte precis samma sak, bottlneck i TS dator är definitivt GPU, att byta cpu och behålla ett gtx 970 kommer knappt göra någon som helst skillnad. Jag skulle också ha börjat med en ssd och köra en clran install av windows för att få snabbare laddtider och en allmänt kvickare dator samt t.ex. ettt RX 5700 XT, det skulle bli enorm skillnad.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13794372

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Stämmer som de andra säger, hakade själv upp mig på att din nuvarande dator inte går att överklocka men börja helt klart med grafikkort och en SSD.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren. Då ska jag kanske tänka om lite gällande det hela. Eventuellt om jag ska uppgradera med något billigare grafikkort nu och istället sikta in mig på en hel nytt bygge inom något år? Är det RX 5700 XT, RX 5600 XT och GTX 1660 Super som är de som klassas under "mest bang for the bucks" ?