Ångrat er efter byte till Android?

Permalänk

Ångrat er efter byte till Android?

Hej! Jag vet att min fråga inte kommer vara enkel att besvara men jag vill verkligen ha era åsikter i frågan. Min fråga är till er som har haft Iphone under en längre period och sedan bytt till Android.

Har ni ångrat ert val?

Jag vill inte prata om prisperspektivet låt oss diskutera sakligt om hur det kändes efter att gå över till Android.

Jag själv är en Iphone ägare och har varit det sedan 2015. Har haft en Android mobil innan, men jag bytte för att "testa" den "andra sidan". Varit nöjd sedan dess, men tankarna finns där om vad skulle hända om jag byter igen. Jag vill verkligen veta hur det faktiskt var i verkligheten för er som bytte.

Läser rätt så mycket om mobiltelefoner så vi behöver inte diskutera fördelarna mellan IOS o Android, men jag är väldigt nyfiken på era tankar som bytt operativsystem.

Hälsningar Gabbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbesz78:

Hej! Jag vet att min fråga inte kommer vara enkel att besvara men jag vill verkligen ha era åsikter i frågan. Min fråga är till er som har haft Iphone under en längre period och sedan bytt till Android.

Har ni ångrat ert val?

Jag vill inte prata om prisperspektivet låt oss diskutera sakligt om hur det kändes efter att gå över till Android.

Jag själv är en Iphone ägare och har varit det sedan 2015. Har haft en Android mobil innan, men jag bytte för att "testa" den "andra sidan". Varit nöjd sedan dess, men tankarna finns där om vad skulle hända om jag byter igen. Jag vill verkligen veta hur det faktiskt var i verkligheten för er som bytte.

Läser rätt så mycket om mobiltelefoner så vi behöver inte diskutera fördelarna mellan IOS o Android, men jag är väldigt nyfiken på era tankar som bytt operativsystem.

Hälsningar Gabbe

Blir ju svårt att prata om det om man inte skall diskutera fördelarna, vad är poängen då liksom?

Jag hade iPhone 3, 3G samt 4 när det begav sig. Android var inte mycket att hurra för då.
Kört android sedan dess och skaffade en iPhone X vid release.

Det var så otroligt mycket jag saknade så jag bytte tillbaka till android. Såsom att kunna FTPa till hemservern, köra torrents i telefonen och installera program som inte finns i butiken exempelvis.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

För mig var det främst flytet av iOS som jag saknade. Det känns så mer responsivt på något vis. Bättre touchkänsla.
Och sedan kameran. Jag gillar iPhone kamera och dess färgåtergivning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hade några androids först när smartphones kom. Sen blev det iphoneoch för några år sedan var det en
kort vända på android lurar(testade 2 top modeller). Bytte tillbaks till Iphone rätt snabbt och lär aldrig byta tillbaks igen. Vet inte hur jag ska förklara det bättre än att android känns laggigt och jag står inte ut med det.

typos
Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk

@Lodisen: Fördelar och nackdelar tycker jag finns med både Android och IOS. Det gäller att hitta dina egna behov att avgöra vad som är viktigt i en mobiltelefon.

Jag vet att exempelvis Huawei HAR bättre kamera än Iphonen har. Samsung ligger där på toppen med att ha helheten och det sägs att det är den bästa Androiden enligt olika tester.
Jag vill inte gå på tester jag vill gå på känsla:visst svaret om hur det är att byta från Iphone till Android får jag reda på själv vid bytet, men VAD TYCKTE DU SOM BYTTE?

Jag vill bara höra erfarenheter från folk som bytte.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är en försvinnanden lite skillnad för mig på senare tid. Android har kommit väldigt långt generellt i användarvänlighet och mer specifikt finns det nu nästan lika mycket skillnader mellan android versioner som mellan android och iOS.

Har hoppat rätt friskt emellan även om min första smartphone var den första iPhone som släpptes. Bortsett från några dagars smärtsam omställning i interaktionsmönster så kan jag varken säga bu eller bä. Jag har sällan ångrat mitt val baserat på OS, utan då har det varit en fråga om andra delar i mobilupplevelsen.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en Galaxy Note 9 till en 11 Pro Max så jag gick åt andra hållet istället. När android begav sig så tyckte jag det var jättekul att roota min gamla telefon (HTC Wildfire, den första) för att få ut mer prestanda och lulla runt. Men ju mer tiden gick desto mindre orkade jag hålla på med sådant. Jag har även haft en Sony Z3 compact och en Samsung Galaxy S7 Edge efter det.

Det jag upplever med android är dock att apparna inte är särskilt optimerade. Det finns för många telefoner vilket gör att operativsystemet blir någon "ska passa alla" istället för att fungera bra. Upplever att saker och ting flyter på bättre med min iPhone.

Jag är medveten om att det går att göra väldigt mycket med UI och standardappar och det ena och det andra med en android men efter att allt intresse för att hålla på pilla med telefonen försvann så tyckte jag det var skönt att ha något som var väloptimerat direkt ur lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbesz78:

VAD TYCKTE DU SOM BYTTE?

Jag vill bara höra erfarenheter från folk som bytte.

Vad menar du? Vad tyckte vi om vad?
Jag skrev att jag gick till en iPhone en vända och inte trivdes och bytte tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbesz78:

@Lodisen: Fördelar och nackdelar tycker jag finns med både Android och IOS. Det gäller att hitta dina egna behov att avgöra vad som är viktigt i en mobiltelefon.

Jag vet att exempelvis Huawei HAR bättre kamera än Iphonen har. Samsung ligger där på toppen med att ha helheten och det sägs att det är den bästa Androiden enligt olika tester.
Jag vill inte gå på tester jag vill gå på känsla:visst svaret om hur det är att byta från Iphone till Android får jag reda på själv vid bytet, men VAD TYCKTE DU SOM BYTTE?

Jag vill bara höra erfarenheter från folk som bytte.

Nu är det så att jag har Android som privat och en iPhone som arbetstelefon.

En sak är att inte vara van vid ett visst OS, men det jag saknar på iPhonen är att kunna konfigurera den precis så jag vill ha den.

Detta är inte knutet till att den ena är bättre än den andra. Båda har sina brister och fördelar.

Men känner att de brister Android har kan jag själv göra mig av med så att telefonen fungerar efter mina behov.

Något jag inte kan göra med iPhone om jag inte Jailbreakar den, vilket jag inte tänker göra på en jobbtelefon.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Jag har gjort några försök att byta från iOS till Android tidigare men har alltid trillat tillbaka till iOS. Förmodligen därför att jag är en sucker för ett enhetligt UI och klart designsspråk.

Men efter mitt senaste försök, då jag gick till en Pixel 3 med ett rent Android, har jag faktiskt aldrig tittat tillbaka.

Man märker också att det händer allt mindre mellan OS-versionerna, vilket pekar på att Android är ett moget OS och har kommit så pass långt att det mest är finjusteringar som behövs. Material Design är ju dessutom ett riktigt snyggt gränssnitt.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk

Kört nexus och sedan pixel så länge jag kan minnas. Jag tror frågan snarare borde ställas kring vilken av alla telefoner i android-träsket är tillräckligt bra?

Samsung levererar en hög med bloatware som vill att du skaffar ett Samsung account, "Bixbyknappen" etc.
Likaså Sony om jag förstått det rätt.

En av få telefonserier som får uppdateringar i tid, inte har en vassa vendorspecifik bloat, eller extra knappar för att åkalla röstassistenter på kinesiska servrar är väl just Pixel. One+ kanske kan vara ett annat hett alternativ?

Ni som är bättre insatta i Androidsfären än jag i dagsläget, som bara slutat bry mig efter att ha hakat på Nexus/pixeltåget, vad tycker ni?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

@Lodisen: Inget illa menat! Du svarade på frågan så jag bara upprepade min ursprungliga fråga:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För mig var det främst flytet av iOS som jag saknade. Det känns så mer responsivt på något vis. Bättre touchkänsla.
Och sedan kameran. Jag gillar iPhone kamera och dess färgåtergivning.

Håller med!
Har iPhone som jobbmobil och Android privat. iPhone känns rappare även om Androiden har bättre hårdvara på pappret.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Har kört iPhone sedan iPhone 4-tiden och har provat android ett par gånger i mellan men aldrig fastnat. Många pratar om att man är låst och inte kan göra vissa grejer med iPhone men det är nog så att man kanske inte ens behöver dessa och då är det ju ingen direkt skillnad så. Jag ser det lite som att alla får köra vilka mobiler dom vill (Vilket kan vara lite tabu på vissa sidor att prata om)..

Men jag som provat båda, men alltid kommer tillbaka till iPhone ser det som att -ja jag kan göra mycket med en android osv, men det är inget som jag saknar så jag kommer alltid tillbaka till iOS då jag tycker det fungerar bättre (För mig).

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

@The Kristoffer: Du har helt klart en intressant synpunkt där: vilket av Android träsket är tillräckligt bra?

Innan jag bytte till Iphone hade jag en Sony Xperia L det var en telefon i mellanklasssegmentet från Sony. Gillade den mycket, men även som @Shiftypants skriver: apparna kändes inte helt optimerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Håller med!
Har iPhone som jobbmobil och Android privat. iPhone känns rappare även om Androiden har bättre hårdvara på pappret.

Den nackdelen försvinner dock om man kör en Android med 90 eller 120 Hz skärm.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Har just nu en Huawei P30 Pro (med Nova launcher), har tidigare haft iPhone 4 till 7. Hade valt en iPhone om jag hade haft möjligheten idag. iMessage var något jag trodde jag kunde leva utan, men visar sig att det är en av funktionerna jag faktiskt saknar riktigt mycket.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Gick från iPhone 6 plus till OnePlus 6 för två år sedan, har tidigare haft Samsung som telefon på jobb och visste att jag ville ha en hyfsat ren android, inte massa bloat och annat. Där upplever jag den stora skillnaden, flyt är detsamma i både iOS och android men det är stor skillnad på android och android.

Kort och gott, svårt att säga att det ena är bättre än det andra men just nu trivs jag bra med android och funderar på att göra mitt hem smart, av vad jag kunnat läsa känns Googles alternativ snäppet vassare och mer öppet.

Permalänk
Medlem

Inte en enda sekund

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

@TheBodyLotion: Men jag tänker att just Huawei P30 pro är en väldigt bra mobil? Tänker då framför allt kamera och hört från många Android användare att den är riktigt bra.

Sedan kan man tycka olika såklart!

Permalänk
Medlem

Använd iPhone sedan iPhone 2g ända till iPhone 7 som jag har idag. Testat på Nexus S med stock android som jag gillade skarpt. Använde galaxy s6 några månader innan jag byte till iPhone igen. Behåller min iPhone 7 så länge den fungerar.

Om jag någonsin ångrat mina val ?

Ja endast bytet till Samsungs version utav "android" med deras värdelösa appar som inte gick och avinstallera.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Utvärderade flera plattformar runt 2010-11. (-För både jobb och personligt bruk)

Kravet var simpelt:
"Kunna ansluta mobilen till datorn, vilket system det än månne vara (Win, Linux, OSX), för att överföra filer likt ett USB-media och kunna accessa/använda dem på mobilen utan strul".

Windows Phone 7, 7.5 Mango = Nej (Zune = diskvalificerad)
iPhone 4 IOS 4, 5 = Nej (Itunes = diskvalificerad)
Android 2.3, 4.3 = Japp *Förekom dock vissa skillnader i att välja överföringsmetod beroende på tillverkare och modell. Undvek Samsungs modeller p.g.a. TouchWiz, hemskaste skit jag haft den äran att uthärda.
Nokia N9 MeeGo = Japp, funkade klockrent och utan några som helst problem.

Så för min del valde jag Nokia N9, resten av historien blev ungefär såhär:
MS tog över Nokia, skrotade MeeGo, vilket gjorde att alternativet som kvarstod var Android.

Så det gjorde mitt val ännu enklare, då jag tror att det ännu idag är enda valet sett utifrån min kravställning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Som några andra så har jag Iphone (XS just nu) som jobbmobil och Android (1+7t) privat.
Finns för och nackdelar med båda. Sen så märks det att XS har rappare CPU men eftersom 7t har så mycket mer ram och lagringen är lika snabb för båda så är prestandan ofta samma.

Jag personligen gillar inte att man inte kan använda saker som imessage på andra enheter som inte är Apple. det går utmärkt att köra Hangouts på Mac eller vad man nu vill...

Men om jag börjat köra Iphone så skulle jag förmodligen vara nöjd med det också.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3700x|Gigabyte X570 Elite|64GB 3200CL14|Corsair P510 480GB|Samsung 840Pro 512GB x 4 Raid 0|Asus RTX 2080 Dual OC|

Permalänk
Proffsmoddare

Tycker de är extremt lika nuförtiden. Nu jämför jag med en Pixel 2, men Android känns mer snappy och responsivt medans iOS är mer långsamt och smooth.

Kvaliteten på apparna är betydligt högre i iOS
UX i iOS är betydligt mer polerat och enhetligt, dock rätt ologiskt

Kameran kan jag inte jämföra då mina enheter är lite för olika. Men känns mer som en smakfråga

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Inaktiv

Haft iPhone 3, 4, 5 och 6 men sedan bytte jag till Huawei P20 Pro och de är lätt den bästa luren jag haft, kört Android på jobbet i många år men aldrig riktigt gillat de men nu när jag även kör privat och lärt mig mera så kommer jag aldrig gå tillbaka, min nästa telefon blir en Huawei P40 Pro och jag kommer byta när de finns stöd för alla appar jag använder, just nu är de några kvar som jag använder som inte finns i deras store ännu men jag hoppas dom kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

UX i iOS är betydligt mer polerat och enhetligt, dock rätt ologiskt

Lite motsägelsefullt kanske?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Min Nokia smartphone från 2013 fungerar finfint men 2018 bytte jag till Pixel 2.

Nokias interface är bland de bästa jag någonsin upplevt, spelar ingen roll om du är gammal, tekniknörd eller barn, det var solklart och lättnavigerat men samtidigt lika innehållsrikt som Android. Tyvärr sålde Nokia sin själ till microsoft och apputbudet for åt skogen, nu är det Android som gäller.

Om jag fick välja skulle Nokias perfekta skapelse få byta ut androids råddiga textmenyer och gömda inställningar.

Permalänk
Medlem

Apparna är avsevärt bättre på iOS i och med att utvecklare inte behöver programmera för 1000 olika telefoner med OS som kan vara flera år gammalt, annars tycker jag inte det är så jättestor skillnad längre.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att från att ha kört Samsung ett bra tag och då topptelefonerna bara till att sen gå över till Huawei så kan jag säga att det är som att vara på två olika planeter i jämförelse. Samsungs telefoner har alltid varit när jag tittar i backspegeln väldigt sega, speciellt efter en tids användning. Min P30 Pro har jag haft i ett år nu ungefär och den är lika rapp som första dagen jag hade den och den är den snabbaste telefon jag haft i användarupplevelse. Aldrig ett lagg. Raka motsatsen till min S8+ tex. Eller min Note 3.

Så man måste ha testat endel telefoner innan man säger bu eller bä om android och hur det är. Huawei har fått mig att ändra åsikt om android. Även OnePlus gör snabba androidgränssnitt.

Sen att både kamera och batteritid är på min P30 Pro också är sjukt bra är bara en trevlig bonus.

Android eller IOS, ja det är ju en smaksak egentligen och handlar inte om prestanda utan om vilket operativ man trivs bäst med. Är du inne i Apples ekosystem redan så är det väl ide att stanna kan jag tänka mig. Eller det är ju enklare att argumentera för att stanna även där med telefonen.

Det är inte så viktigt vad vi tycker egentligen, det är ju detaljerna som avgör många gånger och hur dina vanor och användarmönster ser ut. Det kan vi inte veta utan att lära känna dom mer i detalj.

Tester rent hårdvarumässigt finns ju hur mycket som helst om du vill ha hårda fakta, för och emot. Men det handlar ju inte om det i slutändan ändå.

Det kan ju räcka att din favoritapp inte finns eller inte fungerar som du vill på ena eller andra sidan så är det som för dig att tippa över till ena eller andra sidan.

Så här tänker jag, som aldrig haft en appletelefon som min daily driver utan mer som jobb-test-telefon tillsammans med macbook aris och ipads. Det jag kan säga om IOS är att det är mer begränsat än android men samtidigt verkar vara väldigt intiutivt och har många små finurliga smidigheter inbygt i sitt ekosystem som lockar. Jag ser och förstår grejen med hur vissa blir frälsta. Nu är jag inte så dum att jag tror att allt är guld och gröna skogar. Men dom har något som ändå lockar som android inte har, så klart. Android har inte den produktportföljen. Så det blir inte en rättvis jämförelse. Du väljer inte mellan en Iphone och en Androidtelefon. Du väljer mellan något större skulle jag kunna tänka mig. Om du nu har airpods...apple watch...ipad...apple tv...macbook...ja du fattar...

Om vi bara jämför topptelefonerna mot varandra...ja då kanske det blir enklare...kanske...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag hade iPhone 3GS till iphone 5 > iphone SE. Och bytte till Oneplus 7, förra sommaren. Skulle aldrig gå tillbaka till iphone.