Verifierade annonser i SweClockers Marknad med IDkollen

Permalänk
Melding Plague

Verifierade annonser i SweClockers Marknad med IDkollen

Vi fortsätter att förbättra SweClockers Marknad och inför nu möjligheten att verifiera annonser med hjälp av IDkollen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tumme upp

Permalänk
Medlem

Mycket bra vapen i kampen mot scammers, även om det tycks vara få här.

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt jobbat alla inblandade, det här tror jag är ett stort steg mot att göra marknaden ännu bättre!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra idé! Jag hade gärna sett en indikation på att en annons har verifierats med IDKollen i listan av alla annonser, t.ex. via en liten ikon på högra, nedre hörnet av bilden som visas för varje annons.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Låter som en ID-iotsäker idé! Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Det är bra att ni jobbar för att bli av med lurendrejare. Men, hur blir det med namn och identitet? Jag har inget att dölja för köparen/säljaren, men jag vill för den sakens skull inte att mitt namn synes publikt och dessutom knutet till ett online handle.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Okay, bra tanke men behövs mer info. Vad har ni tänkte göra med informationen från idkollen ifall det ändå är någon som blir lurad? Lämna ut till kreti och pleti? Lämna ut på begäran av polis? Domstolsbeslut?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag gillar't!

Fint att ni lyssnade på alla röster angående det här

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Låter kanon, men hur lagras dessa person uppgifter undrar jag ala gdpr

Permalänk
Medlem

Mycket bra jobbat sweclockers.

Permalänk
Hedersmedlem

Går denna funktion också att använda om man vill verifiera köparens identitet?

Permalänk
99:e percentilen

Frågor och svar

Utdrag ur verifieringssteget när man skapar en annons:

Klicka för mer information

Verifierar ni mitt konto eller bara annonsen?
Vi verifierar enbart själva annonsen. Därför måste du också verifiera din identitet varje gång du lägger upp eller redigerar en annons.

Kan flera olika personer skapa annonser med samma användarkonto?
Nej, har du verifierat en annons med ett personnummer så kan du inte använda andra personnummer för att verifiera annonser med det kontot.

Kan olika användarkonton använda samma personnummer för att skapa annonser?
Nej, detta tillåts inte. Inte minst eftersom man inte tillåts att ha flera konton till att börja med.

Vad lagrar vi?
Vi lagrar alltid ditt personnummer och fullständiga namn vid en genomförd verifiering samt en signatur från IDkollen. Ditt personnummer lagras krypterat och vi kan inte läsa dina personuppgifter, de lagras utan något grafiskt gränssnitt.

Vi sparar personuppgifterna så länge som det behövs för de ändamål de samlades in eller så länge som det krävs enligt lagar och andra författningar.

I vilka syften lagrar vi personuppgifter?
För att du ska kunna verifiera din annons måste vi lagra dina kompletta personuppgifter för att ha som referens vid en eventuell granskning och för att du ska kunna redigera din annons.

Säkerhet och personlig integritet
Vi tar personlig integritet på största allvar och följer en tydlig integritetspolicy. Det innebär att ditt krypterade personnummer och fullständiga namn behandlas med sekretess.

Dina rättigheter
Dina personuppgifter lagras hos oss så länge du väljer det, du kan när som helst kontakta Geeks AB för att få dina uppgifter raderade. Om du önskar få dina personuppgifter raderade behöver du kunna styrka din identitet. Vi kräver att du gör en fotokopia på din giltiga identitetshandling och skickar till Geeks AB.

Visa mer

En passus jag inte förstår är följande:

Ditt personnummer lagras krypterat och vi kan inte läsa dina personuppgifter, de lagras utan något grafiskt gränssnitt.

Vad menas?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jättebra. En bedragare på Blocket försökte i förra veckan sälja min bil i mitt namn till vrakpris för att lura folk på handpenning. Det gäller att inte möjliggöra för dessa människor att verka, och BankID-verifiering är säkert en stor hjälp på vägen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Använde idkollen på ett köp på swec marknaden för några år sedan men blev tyvärr den gången lurad ändå. Killen sitter nu på stora skulder och får brev lite då och då om vilka han är skyldig m.m

Visst det är en förbättring men vissa bryr sig inte än fast de har verifierat sig, skulle även vilja se en omdömes sida mer likt traderas fast det vi har idag med marknadsreferenser fungerar också

Skrev lite snabbt med autocorrect men alla verkade förstå ändå
Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Bästa som hänt marknaden på många år!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Toppen!

Dock.. bägge oseriösa typer jag råkat ut för på marknaden har gladeligen lämnat ut namn och korrekt mobilnummer, så denna lösning hade ej hjälpt vid dessa två fall.

Jag tror att de som är ute efter att blåsa folk på pengar är i en sån sits att dom inte bryr sig om man har deras namn, adress och kontaktuppgifter.

Eftersom Swec marknad utgår från förskottsbetalning eller paket i förskott bör man kanalisera antalet annonser till varje individ på ett bättre sätt (som en slags resumé eller poäng) och kanske t om ligga som praxis för vem av parterna som betalar / skickar först

Detta eliminerar givetvis inte alla bedrägerier, men det ger ytterligare en barriär att ta sig igenom.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Är det bara Mobilt ID? Jag har enbart Bank ID på fil

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Ett bra steg i rätt riktning!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Som stor användare av marknaden så tycker jag det här är suveränt! Ser verkligen fram emot det! Än så länge har jag inte blivit blåst, men det känns helt klart tryggare!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Avstängd

Jag använder inte ens Bank ID, då blir det att lägga ut på andra ställen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag använder inte ens Bank ID, då blir det att lägga ut på andra ställen.

Bank har du väl? bara att skaffa ett ID om du inte har något

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är bra att ni jobbar för att bli av med lurendrejare. Men, hur blir det med namn och identitet? Jag har inget att dölja för köparen/säljaren, men jag vill för den sakens skull inte att mitt namn synes publikt och dessutom knutet till ett online handle.

Exakt! Jag kommer inte att sälja nåt om mitt privata namn syns intill mitt användarnamn. Det blir nog snarare så att det leder till att folk skapar extrakonton för att ha som "anonyma".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

synd, jag får inte ha mobilt/bank id eftersom jag har förvaltare

Permalänk
Medlem

Mycket bra grej!

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur det här ska hjälpa om personnumret lagras krypterat även för Sweclockers dock?

Om ni inte känner till det så kan ju inte någon som blivit blåst få reda på vem det är heller. Har jag missförstått något med @Alling s förklarande text om personuppgifter ovan?

Permalänk
Medlem

👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är det bara Mobilt ID? Jag har enbart Bank ID på fil

Skrivet av superegg:

Jag använder inte ens Bank ID, då blir det att lägga ut på andra ställen.

Skrivet av AMD-FX:

Bank har du väl? bara att skaffa ett ID om du inte har något

take your own advice? Telefon har du väl? Bara skaffa Mobilt ID då om du inte har något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Använde idkollen på ett köp på swec marknaden för några år sedan men blev tyvärr den gången lurad och ändå. Killen sitter nu på stora skulder och får brev lite då och då om vilka han är skyldig m.m

Visst det är en förbättring men vissa bryr sig inte än fast de har verifierat sig, skulle även vilja se en omdömes sida mer likt traderas fast det vi har idag med marknadsreferenser fungerar också

En fördel nu är möjligen att en person bara kan scamma vid ett tillfälle, sedan lär ju personnumret vara spärrat för ytterligare annonser. Man kan alltså inte bara använda ett annat konto och annonsera igen.