Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag gillar Zorin, ser precis ut som Windows och allt bara fungerar, kör med dual boot och har Zorin på en egen SSD disk, kommer åt mina Windows diskar när jag kör Linux, har flera med musik och bilder och jag har inte behövt installera så många program eftersom allt fanns som jag behövt, och dom saker jag lagt till har varit enkla att installera.

Windows är klart bäst till spel, testade att installera steam på Linux men de var värre med grafiken, testade Fishing Planet och de går inte att köra mer en 60hz och grafiken var inte så bra, har installerat Nvidia drivrutiner men som sagt såg inte alls bra ut, i Windows ser de helt annars ut, kan köra 144hz och max på grafiken och de är otroligt vad mycket bättre de ser ut så Linux är nog inte nån spel maskin precis, men jag kör alla mina klassiska emulatorer på Linux och de funkar bra så jag kommer nog fortsätta med de.

Finns en del saker att hålla reda på när man spelar på Linux-baserade OS, Steam for Linux tror jag fortfarande inte har Proton/Wine aktiverat från första början.
Har för mig att du kan behöva växla till Steams Beta-klient via Steam interfacet för att få med det alternativet.
-Om det inte var aktiverat när du provade spelet senast lär all grafik ha gått via det äldre och långsammare OpenGL API:et.
Slår du på Proton kommer du troligtvis märka en rejäl skillnad i prestanda då det aktiverar DXVK (DirectX over Vulkan) så du kan dra nytta av optimeringar som gjorts mot DirectX för Windows-plattformen samtidigt som du istället använder Vulkan som presterar långt bättre än OpenGL.

I vissa spel är implementationen såpass bra att det knappast skiljer någonting mellan Windows och Linux-baserade OS i prestanda.

Hur som helst är det ändå så att spel görs i princip uteslutande för Windows plattformen och tweakas därefter, Linux-distros får vara glada med vad de lyckas åstadskomma med det som finns att jobba med, dvs. oftast noll support från spelutvecklaren.
Likväl får man säga att de ändå lyckats riktigt bra med det under de senare åren och de har bara fått mer och mer vind i seglen tack vare tekniker som Vulkan och initiativ och engagemang från bl.a. Valve/Codeweavers samt mindre företag med insikt i spelvärlden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Finns en del saker att hålla reda på när man spelar på Linux-baserade OS, Steam for Linux tror jag fortfarande inte har Proton/Wine aktiverat från första början.
Har för mig att du kan behöva växla till Steams Beta-klient via Steam interfacet för att få med det alternativet.
-Om det inte var aktiverat när du provade spelet senast lär all grafik ha gått via det äldre och långsammare OpenGL API:et.
Slår du på Proton kommer du troligtvis märka en rejäl skillnad i prestanda då det aktiverar DXVK (DirectX over Vulkan) så du kan dra nytta av optimeringar som gjorts mot DirectX för Windows-plattformen samtidigt som du istället använder Vulkan som presterar långt bättre än OpenGL.

I vissa spel är implementationen såpass bra att det knappast skiljer någonting mellan Windows och Linux-baserade OS i prestanda.

Hur som helst är det ändå så att spel görs i princip uteslutande för Windows plattformen och tweakas därefter, Linux-distros får vara glada med vad de lyckas åstadskomma med det som finns att jobba med, dvs. oftast noll support från spelutvecklaren.
Likväl får man säga att de ändå lyckats riktigt bra med det under de senare åren och de har bara fått mer och mer vind i seglen tack vare tekniker som Vulkan och initiativ och engagemang från bl.a. Valve/Codeweavers samt mindre företag med insikt i spelvärlden.

Mitt svar blev lite blandat och inte enbart riktat mot citerat inlägg.
Du behöver inte beta klient av steam längre.
OpenGL är ofta ett dåligt val om man har nvidia hårdvara med kan vara ett bra val med amd hårdvara.
AMD har snabbare OpenGL och nvidia har snabbare vulkan även om det kan skilja mellan titlar.
Drivrutiner i linux kan upplevas som en djungel för nya användare där vissa saker fungerar utan att man installerar drivrutiner medan andra kräver att man installerar drivrutiner.
Native eller proton kan även det vara svårt att förstå och proton kan prestera bättre än native men detta kan även skilja beroende på om du har nvidia eller amd GPU.
Lägg där till alla olika kompatibilitetslager som även de ibland är olika beroende på GPU så blir allt rörigare.

Permalänk
Medlem

Har en gammal laptop med i5 och 8gb + ssd som jag tänkte använda dels för att köra VirtualBox+Windows 7+felsökningsprogram för bilen.

Van med Fedora 31 KDE. Men installerade Linux Mint 19.3 Mate (vilket drar ca 700mb) och funderar på installera KDE på den vilket ska gå.

Håller ni med diverse webbsidor att Linux Mint är bra för gamla laptops?
Även om jag är nyfiken på pröva Debian. Fram tills jag läste om att dom haft maleware infekterade iso, tvångsuppdaterinhar och strular vid uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Har en gammal laptop med i5 och 8gb + ssd som jag tänkte använda dels för att köra VirtualBox+Windows 7+felsökningsprogram för bilen.

Van med Fedora 31 KDE. Men installerade Linux Mint 19.3 Mate (vilket drar ca 700mb) och funderar på installera KDE på den vilket ska gå.

Håller ni med diverse webbsidor att Linux Mint är bra för gamla laptops?
Även om jag är nyfiken på pröva Debian. Fram tills jag läste om att dom haft maleware infekterade iso, tvångsuppdaterinhar och strular vid uppdateringar.

Du gör naturligtvis som du finner är bäst lämpat för dig, själv så kör vi Debian Stable på alla våra datorer nuförtiden utom på firewall(pfSense).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Får du skärmen att funka i 144hz över huvud taget i Linux då? Man får mixtra i nvidia-settings lite för att få det att funka.

Jo de var de första jag ställde in efter installationen av Linux, de var inställd på 60hz och jag behövde bara ändra till 144hz så de var inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jo de var de första jag ställde in efter installationen av Linux, de var inställd på 60hz och jag behövde bara ändra till 144hz så de var inga problem.

Orättvist. Har AMD GPU och en sådan där Korea-skärm (X-star) och har i flera år försökt hitta lösningen men hittils har ingen lyckats lösa mitt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NodCommander:

Orättvist. Har AMD GPU och en sådan där Korea-skärm (X-star) och har i flera år försökt hitta lösningen men hittils har ingen lyckats lösa mitt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag löste den biten relativt enkelt genom att haxxa EDID filer på min Koreaskärm (Qnix) för en herrans massa år sen.
Kommer inte ihåg om jag hade AMD eller nvidia då dock.

Tänkte bara tipsa om det är så att du inte har gjort det redan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Orättvist. Har AMD GPU och en sådan där Korea-skärm (X-star) och har i flera år försökt hitta lösningen men hittils har ingen lyckats lösa mitt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Var lika enkelt som i Windows, bara gå in i Linux så kallade kontrollpanel och ändra under skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Orättvist. Har AMD GPU och en sådan där Korea-skärm (X-star) och har i flera år försökt hitta lösningen men hittils har ingen lyckats lösa mitt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av huttala:

Jag löste den biten relativt enkelt genom att haxxa EDID filer på min Koreaskärm (Qnix) för en herrans massa år sen.
Kommer inte ihåg om jag hade AMD eller nvidia då dock.

Tänkte bara tipsa om det är så att du inte har gjort det redan.

Skrivet av anon301768:

Var lika enkelt som i Windows, bara gå in i Linux så kallade kontrollpanel och ändra under skärm.

Korea skärmar måste man överklocka, normalt kan du bara välja 60Hz i inställningarna för skärmen.

Jag lyckades får min Korea skärm (Yamakasi) att köra i 100Hz med Nvidia GPU. Körde med en egen xorg.conf fil för att sedan i Nvidias kontrollpanel kunna byta mellan 60, 75 och 100Hz.

Efter byte till AMD GPU försökte jag trixa med xorg.conf filen, men gav sedan upp.
Det var väldigt omständligt att försöka få till det. Gjorde du något fel, så fick du ingen bild. (Både med Nvidia & AMD).
Har funderat om jag ska ge det ett försök till, när tid finnes

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv

Jag har en 35 tums böjd Benq skärm som klarar 144hz och Zorin hittade den direkt och la in den i kontrollpanelen, behövde bara ändra till 144hz.

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

OpenGL är ofta ett dåligt val om man har nvidia hårdvara med kan vara ett bra val med amd hårdvara.
AMD har snabbare OpenGL och nvidia har snabbare vulkan även om det kan skilja mellan titlar.

Drivrutiner i linux kan upplevas som en djungel för nya användare där vissa saker fungerar utan att man installerar drivrutiner medan andra kräver att man installerar drivrutiner.

Jag skulle efter erfarenhet säga helt tvärtom på dem
Vulkan är ju dessutom byggt på teknik från AMD(Mantle) och en eftertanke på allt innan 2000-serien hos nvidia.
OpenGL fungerar OK nu på AMD med OK prestanda, men t.ex äldre native titlar fungerar inte alls (t.ex OG Unreal Tournament, eller kanske med en massa hack)

I regel gällande drivrutiner:
Nvidia - installera proprietary drivarna från disten man kör.
AMD - Kör på det som följer med, oftast behöver man inte installera något, ibland så följer dock inte vulkan-paketet med, så det kan behöva installeras.
Och gällande båda, glöm vad man lärt sig gällande drivrutiner i Windows, se bara till att köra en dist som är up to date.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Jag skulle efter erfarenhet säga helt tvärtom på dem
Vulkan är ju dessutom byggt på teknik från AMD(Mantle) och en eftertanke på allt innan 2000-serien hos nvidia.
OpenGL fungerar OK nu på AMD med OK prestanda, men t.ex äldre native titlar fungerar inte alls (t.ex OG Unreal Tournament, eller kanske med en massa hack)

I regel gällande drivrutiner:
Nvidia - installera proprietary drivarna från disten man kör.
AMD - Kör på det som följer med, oftast behöver man inte installera något, ibland så följer dock inte vulkan-paketet med, så det kan behöva installeras.
Och gällande båda, glöm vad man lärt sig gällande drivrutiner i Windows, se bara till att köra en dist som är up to date.

OpenGL stödet i AMD öppna drivrutin (Gallium3D) är i en klass för sig och Nvidia proprietära drivrutin är inte lika bra optimerad vilket syns i benchmarks (finns gott om dom hos phoronix), OpenGL stödet i Gallium3D är även bättre än stödet i AMD drivrutiner för windows.
Däremot så presterar Nvidia bra i vulkan men sedan det inlägget skrevs så har vulkanresultaten blivit bättre för AMD (RADV+ACO) men jag tycker fortfarande att Nvidia presterar bättre än så länge.
Det ska bli spännande att se hur Intels kommande GPU:er presterar med Intels nya Gallium3D baserade drivrutin Iris.
Jag postar två benchmark med OpenGL för att förtydliga.

Dawn of war finns även med Vulkan

Jag testade precis Unreal Tournament och det fungerade bra.
När jag installerade spelet så startade det inte pga att det är kompilerad mot så gamla bibliotek.
Jag laddade då hem https://downloads.dotslashplay.it/resources/unreal-tournament...
Sedan packade jag upp ut99v451-linux.2019-07-21.tar.gz i mappen där UT är installerat och valde att skriva över samtliga befintliga filer med samma namn.
Sedan var det bara att starta spelet.
Att det kan vara lite problem med så gamla spel i linux är ganska normalt men ofta även lätt åtgärdat.
https://downloads.dotslashplay.it/resources/unreal-tournament...

Permalänk

Vet inte om det är bättre köra ny tråd eller köra på här

Fattar inte att Linux basen verkar hata GUI (så mycket enklare att navigera i inställningar), än googla på obskyra kommandon, där vissa inte ens fungerar.

Fixa remote desktop får man räkna med minst en halvdag för få upp

Nu försöker jag fixa vettig sätt flytta filer från ena disken till annan (gnome schedule är dess värre nerlagt). Grsync kan bara spegla filer genom, (ja går köra kommandon, men dessa tecken tar den inte*). Sen behöver jag något för Grsync ska köra detta och troligen det mindre roliga cron för sätta någon regel (inget roligt jobba med).

Finns det inget bra schedule som inte kräver man gått både högskola och universitet (i windows är det ju gjort på par minuter och finns vettiga 3djepartsprogram som är enkla och fungerar)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Rsync och Crontab. Båda är relativt lätta att använda från terminalen.

Permalänk

Syncthing

@Broken-arrow: Kört Syncthing i flera år nu, stabilt och bra , synkar i realtid. https://syncthing.net

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte om det är bättre köra ny tråd eller köra på här

Fattar inte att Linux basen verkar hata GUI (så mycket enklare att navigera i inställningar), än googla på obskyra kommandon, där vissa inte ens fungerar.

Fixa remote desktop får man räkna med minst en halvdag för få upp

Nu försöker jag fixa vettig sätt flytta filer från ena disken till annan (gnome schedule är dess värre nerlagt). Grsync kan bara spegla filer genom, (ja går köra kommandon, men dessa tecken tar den inte*). Sen behöver jag något för Grsync ska köra detta och troligen det mindre roliga cron för sätta någon regel (inget roligt jobba med).

Finns det inget bra schedule som inte kräver man gått både högskola och universitet (i windows är det ju gjort på par minuter och finns vettiga 3djepartsprogram som är enkla och fungerar)?

Det är väl lite vad man är van vid. Själv svär jag varje gång jag ska försöka hitta en inställning i Windows, och letar hellre efter powershellcmdlets så jag kan scripta det jag försöker få till, så jag slipper använda gui igen nästa gång samma sak behöver göras.

Faktum är att ett av mina senaste äventyr med Windows på jobbet var en Scheduled Task som ingen högskoleutbildning i världen hade hjälpt mig felsöka eftersom loggningen och felmeddelandena i det programmet är sämre än om de helt saknades, och kommandoparsern inte följer någon logik jag känner igen vad gäller var man behöver citationstecken och var de absolut inte får finnas om det ska fungera. 🙃

Rsync och chron är vad Windows försökt efterlikna i robocopy och task scheduler. De funkar finfint om du orkar ta några minuter med en sökmotor.

Permalänk
Skrivet av ojz0r:

@Broken-arrow: Rsync och Crontab. Båda är relativt lätta att använda från terminalen.

Skrivet av Smolovski:

@Broken-arrow: Kört Syncthing i flera år nu, stabilt och bra , synkar i realtid. https://syncthing.net

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är väl lite vad man är van vid. Själv svär jag varje gång jag ska försöka hitta en inställning i Windows, och letar hellre efter powershellcmdlets så jag kan scripta det jag försöker få till, så jag slipper använda gui igen nästa gång samma sak behöver göras.

Faktum är att ett av mina senaste äventyr med Windows på jobbet var en Scheduled Task som ingen högskoleutbildning i världen hade hjälpt mig felsöka eftersom loggningen och felmeddelandena i det programmet är sämre än om de helt saknades, och kommandoparsern inte följer någon logik jag känner igen vad gäller var man behöver citationstecken och var de absolut inte får finnas om det ska fungera. 🙃

Rsync och chron är vad Windows försökt efterlikna i robocopy och task scheduler. De funkar finfint om du orkar ta några minuter med en sökmotor.

Ja det är ju enkelt om man kört det i åratal.

Nej har inte själv fått chron fungera.

Fått in kommandot * * * * * tar -zcf /var/games/minecraft/backup/Midgardsaga /media/admin/Backup/MC-Midgardsaga_backup/Server_backups/Midgardsaga/

men den gör inget, kom även på det är inte heller bästa sättet. Skulle behöva en metod som både flyttar filerna och samtidigt inte skriver över dom gamla (skriver in siffra efter namnet eller datum). Alternativet om man kan länka om en map väg till annan disk enkelt (tyvärr har inte det programmet vi använder, byggt in så man kan ändra vart den gör backup och den disken har inte obegränsat med plats).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ja det är ju enkelt om man kört det i åratal.

Nej har inte själv fått chron fungera.

Fått in kommandot * * * * * tar -zcf /var/games/minecraft/backup/Midgardsaga /media/admin/Backup/MC-Midgardsaga_backup/Server_backups/Midgardsaga/

men den gör inget, kom även på det är inte heller bästa sättet. Skulle behöva en metod som både flyttar filerna och samtidigt inte skriver över dom gamla (skriver in siffra efter namnet eller datum). Alternativet om man kan länka om en map väg till annan disk enkelt (tyvärr har inte det programmet vi använder, byggt in så man kan ändra vart den gör backup och den disken har inte obegränsat med plats).

Jaha - men då ska du ju använda "tredjepartsprogramvara" - nämligen ett backupprogram. Du kan handhacka sånt med rsync (och vissa av de mest kända backupprogrammen i Linux gör det), men det är ju ingen idé när andra redan gjort de svåra delarna av jobbet.

Kolla in https://www.tecmint.com/linux-system-backup-tools/ - där listas en hel del verktyg både med och utan GUI. Om platsbesparing är en grej så rekommenderar jag dig att titta efter program som deduplicerar data; exempelvis Duplicity (och möjligen dess grafiska gränssnitt Deja Dup).

Edited to add: Naturligtvis är deduplicering helt poänglös på komprimerad eller krypterad data; har du mycket sånt är det bättre att välja inkrementella eller differentiella backuper.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Nej har inte själv fått chron fungera.

Fått in kommandot * * * * * tar -zcf /var/games/minecraft/backup/Midgardsaga /media/admin/Backup/MC-Midgardsaga_backup/Server_backups/Midgardsaga/

Det kan vara så enkelt som att chron inte hittar programmet tar om du inte anger dess fulla sökväg. Kolla denna genom att fråga datorn `which tar` eller `whereis tar` i ett skal.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jaha - men då ska du ju använda "tredjepartsprogramvara" - nämligen ett backupprogram. Du kan handhacka sånt med rsync (och vissa av de mest kända backupprogrammen i Linux gör det), men det är ju ingen idé när andra redan gjort de svåra delarna av jobbet.

Kolla in https://www.tecmint.com/linux-system-backup-tools/ - där listas en hel del verktyg både med och utan GUI. Om platsbesparing är en grej så rekommenderar jag dig att titta efter program som deduplicerar data; exempelvis Duplicity (och möjligen dess grafiska gränssnitt Deja Dup).

Edited to add: Naturligtvis är deduplicering helt poänglös på komprimerad eller krypterad data; har du mycket sånt är det bättre att välja inkrementella eller differentiella backuper.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det kan vara så enkelt som att chron inte hittar programmet tar om du inte anger dess fulla sökväg. Kolla denna genom att fråga datorn `which tar` eller `whereis tar` i ett skal.

Ja du ser hur dålig jag är på linux Nej jag ska flytta hel folder, tittade på listan av program (tydligen rätt dålig på googla), men vill inte ha spegling egentligen (kan i för sig lösa det med 45 4 * * * find /var/games/minecraft/backup/ -type f -mtime +6 -exec rm -rf {} ; om inte kommandot är fel).

Sen om du har lust hjälpa lite till, ändrar man detta ip 127.0.0.1 till den ip man ansluter extern dator med (eller ska den stå) och skriver lokala ip (den ligger bakom en router) här sammy your_server_ip? Port förstår jag jag kan ändra på (bara frågan om det är lokal port eller den porten jag vill ansluta ifrån, utefrån):)
ssh -L 5901:127.0.0.1:5901 -C -N -l sammy your_server_ip

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

cron (dvs. utan 'h') har inte samma skal eller samma miljövariabler som du har när du loggar in med tex. terminal eller via ssh - så det är mycket lämpligt att göra full sökväg till alla binärer som skall startas för sina jobb i cron och även i dess refererade script om det startar med en script.

- tänk på att använda shell i cron är inte alltid det önskade [1] och kan få script skrivna för bash att inte fungera som tänkt, så anropar man script i sin tur i script i cron så kan det vara lämpligt att skriva "* * * * /bin/bash /path/bash_script_for_backup.sh" så att skriptet körs med förväntad shell.

---

Det här att arbeta i terminal beror på att det med vana går snabbare den vägen i uppgifter där du upprepar samma saker ofta i tex. produktionsmiljöer - där kör man nästan aldrig via GUI av anledningen att det tar längre tid att orientera sig, rutor som skymmer varandra etc. och kräver mus medans i en shell behöver bara ett tangentbord förutom monitorn och med piltangenter och motsvarande och med shellets history och TAB väldigt snabbt kan göra det som skall. (det gör också att väldigt dumma saker i GUI kan gå förbi obemärkt igenom hela produktionssvängen eftersom ingen jobbar igenom detta (då det är för plågsamt för att det skall vara nybörjavänligt sas. och inte går att arbeta effektivt med) utan alla går bakvägar...)

I Unix-världen kokas en stor del alla GUI-event i slutändan till ett script eller en kommandosträng som sedan exekveras av en kommando-lineprogram som gör grovjobbet.

Samma sak med GUI i tex en köpeNAS och deras webbbaserade miljöer - det mesta du gör där är i slutändan kommandon som körs i en shell eller som en kommandosträng med gamla och mycket välbeprövade program som gör grovjobbet.

folk som är lite vana med terminal och det har gått inte som tänkt lite för många gånger via GUI/webb slutar med att man själv skriver sina kommandon då man har exakt koll på vad som faktiskt används och körs och inte gråzons-spya från en backupfuktion i en GUI som använder flaggor till tex. rsync som man absolut inte vill använda...

GUI är resultatet av en annan person som försökt tänka ut hur du skall lösa en uppgift - och det fungerar så länge det verkligen gör det du tänkte dig men inte alls bra och oflexibelt om du vill gör saken på lite annat sätt eller prova olika alternativ - då programmeraren som gör det kan inte tänka ut alla olika varianter av användning som verkligheten ändå visar behov av.

[1]

brukar vara 'csh' eller 'sh' just för att de är mycket mindre i storlek och mindre tungdrivet och kräver mindre resurser i form av RAM än bash - effektivitet och minnessnålhet är prio i OS-nära operationer då sådant också skall fungera i microkontroller-miljöer med mycket lite RAM och lagring (tänk RPI1 eller ännu mindre microkontrollermiljöer på ARM-miljö) - bloatade mjukvaror får komma sedan och på användarnivå om det finns plats för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Riktiga haxxors använder inte mus

Nej, håller med, musupplevelsen är mycket mer Smooth i Windows!

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt. Jag känner att musupplevelsen är mycket bättre i Linux Mint än i Windows Är nog bara en vanesak, antar jag.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

cron (dvs. utan 'h')

Sorry, my bad.

Skrivet av xxargs:

brukar vara 'csh' eller 'sh' just för att de är mycket mindre i storlek och mindre tungdrivet och kräver mindre resurser i form av RAM än bash

Nitpick: /bin/sh är ofta en symbolisk länk till Bash i moderna operativsystem - det är inte tungdrivet om du räknar ditt minne i mer än tiotals megabyte och din klockfrekvens i många hundra MHz. 😁

I övrigt ett bra inlägg!

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

ssh -L 5901:127.0.0.1:5901 -C -N -l sammy your_server_ip

Kommandot här kommer högst troligen inte att göra det du vill. Vad vill du göra?

Manualen säger att ssh -L [IP]:port:host:hostport -l username låter ssh på din dator lyssna efter anslutningar på port, och sen försöka reläa den anslutningen till host på hostport med användarnamn username. Sätter du 127.0.0.1 i hostport kommer du att försöka öppna en anslutning till den egna datorn när någon försöker köra ssh mot den, och det är ju rätt poänglöst - de är redan anslutna till datorn, eller hur? Plus att du nästan garanterat inte vill öppna en ny anslutning till den port du redan använder för att lyssna på på den egna datorn.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Kommandot här kommer högst troligen inte att göra det du vill. Vad vill du göra?

Manualen säger att ssh -L [IP]:port:host:hostport -l username låter ssh på din dator lyssna efter anslutningar på port, och sen försöka reläa den anslutningen till host på hostport med användarnamn username. Sätter du 127.0.0.1 i hostport kommer du att försöka öppna en anslutning till den egna datorn när någon försöker köra ssh mot den, och det är ju rätt poänglöst - de är redan anslutna till datorn, eller hur? Plus att du nästan garanterat inte vill öppna en ny anslutning till den port du redan använder för att lyssna på på den egna datorn.

Tanken är säkra upp VNC anslutningen och köra den över ssh. Men det kanske är säkert nog utan det?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tanken är säkra upp VNC anslutningen och köra den över ssh. Men det kanske är säkert nog utan det?

Varför inte bara:

ssh -Y user@server.localnet

Så kan du starta GUI program på servern och få upp resultatet på din lokala X-server.

Du måste så klart slå på X-forwarding in din /etc/ssh/ssh.config på servern.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Tanken är säkra upp VNC anslutningen och köra den över ssh. Men det kanske är säkert nog utan det?

Måste du köra VNC? Om inte vill jag tipsa om NX-nomachine, den tekniskt sett bästa remote-desktop lösning jag kör på Linux, väsentligt bättre än VNC över länkar med lite högre latens och/eller lägre bandbredd.

Den har inbyggd kryptering (och komprimering) av uppkopplingen. Men går att tunnla över SSH om det finns andra tekniska orsaker än just kryptering (i det läget kan man välja att stänga av NX Nomachines egna kryptering).

Så var det i all fall sist jag behövde en grafiskt gränssnitt för att jobba remote, men är ett par år sedan nu...

Skrivet av SAFA:

Varför inte bara:

ssh -Y user@server.localnet

Så kan du starta GUI program på servern och få upp resultatet på din lokala X-server.

Du måste så klart slå på X-forwarding in din /etc/ssh/ssh.config på servern.

Problemet med X11 är att det fungerar uruselt om man inte har extremt låg latens mot remote-maskinen. Program som Firefox/Chrome fungerar allt annat än optimalt mot remote X11 ens när man har maskinerna på samma LAN.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

X2Go

@Broken-arrow ett annat alternativ är X2Go om du vill ha Gui. Här ett ex på Ubuntu 1804

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Måste du köra VNC? Om inte vill jag tipsa om NX-nomachine, den tekniskt sett bästa remote-desktop lösning jag kör på Linux, väsentligt bättre än VNC över länkar med lite högre latens och/eller lägre bandbredd.

Den har inbyggd kryptering (och komprimering) av uppkopplingen. Men går att tunnla över SSH om det finns andra tekniska orsaker än just kryptering (i det läget kan man välja att stänga av NX Nomachines egna kryptering).

Så var det i all fall sist jag behövde en grafiskt gränssnitt för att jobba remote, men är ett par år sedan nu...

Problemet med X11 är att det fungerar uruselt om man inte har extremt låg latens mot remote-maskinen. Program som Firefox/Chrome fungerar allt annat än optimalt mot remote X11 ens när man har maskinerna på samma LAN.

Såg bra ut i alla fall och enligt guiden ska det vara hyfsat enkelt sätta upp (har inte kollat in hur den installeras på linux , men hoppas det är hyfsat enkelt).

Nu ska jag få fungera med ssl, (använder multicraft och den har tydligen inte bra ssl stöd). Så inloggning går på http, får se om man lyckas med det.

Mesta står om xampp är för windows, när man söker på ssl (inte hur man sätter upp det och länkar till foldern som sköter webbui).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@Broken-arrow ett annat alternativ är X2Go om du vill ha Gui. Här ett ex på Ubuntu 1804

Jag kör också x2go. Det använder någon äldre version av NX nomachine protokollet har jag för mig då det fortfarande var open source. Funkar tillräckligt bra och är enkelt att installera då det ingår som standard i de flesta distars programvaruförråd.