Svenska Quixels grundare blir mångmiljonärer efter Epic Games-uppköpet

Permalänk
Medlem

Nu i mars var det rea på "A Plague Tail: Innocence" från Asobo Studio på Steam, så jag slog till. Det har en egenutvecklad spelmotor, med väldigt stämningsfulla och imponerande omgivningar rent visuellt, bl a eftersom det använde Quixel Megascans.

Interaktivt var det av en lite äldre skola, det har ju inte samma stora budget som de stora studiorna, men det vore väl ändå lite trist om uppköpet gör att Asobo inte längre kan använda Quixel Megascans i sin egen spelmotor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jisses vilka summor! Inte för att summan i sig skulle vara ovanlig när det gäller företagsköp, men i relation till företagets storlek är det här massivt!

Quixel Ab hade 2018 en omsättning på ca 15,6 miljoner kr och ett resultat på -16,7 miljoner (minus!). Jag kommer inte på när jag senast skulle ha hört om en affär med sån hävstång! Om man t.ex. jämför med när Tencent köpte Supercell så var köpesumman ca 5 ggr omsättningen och 11 ggr priset. Här blir motsvarande för relationen mellan pris och omsättning 801/15,6=51 ggr, och det med ett ordentligt minusresultat.

Killarna fick nog till ett rätt fint pris, faktiskt! Snyggt förhandlat skulle jag säga.

Man betalar ju för framtida intäkter med, inte bara vad företaget drar in idag. Epic ser nog en stor intäktspotential hos Quixel och därför de betalar så bra trots att omsättning och resultat är som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Även om de blir giriga och paranoida, så betalar de ju rejäla summor i skatt. Bor de kvar i Sverige och spenderar/investerar sina pengar bidrar de både till konsumtion och välfärd.

Finns ingen logik i att vara avundsjuk på andras framgång. Dessutom gör personer med stort kapital ofta investeringar i onoterade bolag (läs = tar höga risker) och bidrar till att utveckla nya företag.

Exakt.

De har av allt att döma redan skattat lika mycket som de fått ut i näven. Att vara avundsjuk på innovativa entreprenörer som berikar det allmänna med enormt mycket skatteintäkter är en svensk nationalsport. Trist, eftersom det negativa kan bli en sannprofetia om man fortsätter piska upp dålig stämning i en allt mer globaliserad och digitaliserad ekonomi.

Fantastiskt kul för Bergsman och Azim, önskar dem all lycka i sina fortsatta investeringar och hoppas de hittar på något nytt spännande nu när de fått större ekonomiska muskler.

Permalänk
Skrivet av kotz:

Glöm det.

Vid samma ögonblick pengarna är på kontot har deras personlighet förändats.
Giriga och paranoida.

Du har redan fått några svar men du får gärna utveckla ditt uttalande och förklara hur du menar och vad du baserar det på.

Man ska nog vara både girig och paranoid för att behålla sådana enorma summor själv. Tyvärr tror jag många gamla ”vänner” plötsligt hör av sig för att be om hjälp. Självklart skulle man ge sin familj och sina vänner närmast oändlig hjälp, men någonstans måste man dra gränsen. Eller ska man bara sprida pengarna omkring sig tills de är slut enligt dig?

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Man betalar ju för framtida intäkter med, inte bara vad företaget drar in idag. Epic ser nog en stor intäktspotential hos Quixel och därför de betalar så bra trots att omsättning och resultat är som det är.

Förstås, men med nuvarande siffror och en rätt normal lönsamhet för ett starkt framgångsrikt företag på 30% så kommer break-even först om 150 år, och det är före inflation och förutsatt att resultatet stiger med mer än 100% av omsättningen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Bill och Melinda Gates har gett över 45 miljarder dollar till välgörenhet.
Är det girigt ?

Det måste ställas i proportion till vad de har kontroll över.

Om jag ger 50% av min samlade förmögenhet är jag utan boende och bil. Om Gates ger bort 50% av sin förmögenhet är de utan... Tror faktiskt inte de ens skulle märka det annat än att det är lite andra siffror i bokföringen. Samtidigt går det inte att förneka att storleken på deras förmögenhet gör att de gör mer nytta genom att ge bort växelpengar än om jag levde som asket och gav bort allt jag någonsin haft.

Det är både girigt och inte.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av Sando:

Förstås, men med nuvarande siffror och en rätt normal lönsamhet för ett starkt framgångsrikt företag på 30% så kommer break-even först om 150 år, och det är före inflation och förutsatt att resultatet stiger med mer än 100% av omsättningen.

De har mer eller mindre revolutionerat marknaden, (som de varit med och skapat), de har haft en ruskigt stark utveckling med mer eller mindre hela världens mediamarknad som kunder.
Billigt köp av Epic skule jag säga, hade Qixel varit amerikanskt så hade de varit värderade till miljardbelopp pga deras stora försprång gentemot konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Det måste ställas i proportion till vad de har kontroll över.

Om jag ger 50% av min samlade förmögenhet är jag utan boende och bil. Om Gates ger bort 50% av sin förmögenhet är de utan... Tror faktiskt inte de ens skulle märka det annat än att det är lite andra siffror i bokföringen. Samtidigt går det inte att förneka att storleken på deras förmögenhet gör att de gör mer nytta genom att ge bort växelpengar än om jag levde som asket och gav bort allt jag någonsin haft.

Det är både girigt och inte.

De lägger ju också rätt mycket tid på sin välgörenhet och tid är ju lättare att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Förstås, men med nuvarande siffror och en rätt normal lönsamhet för ett starkt framgångsrikt företag på 30% så kommer break-even först om 150 år, och det är före inflation och förutsatt att resultatet stiger med mer än 100% av omsättningen.

Jo, men nuvarande siffror kan alltid förbättras, speciellt gällande intäkterna. Det är säkert något sådant som Epic tagit i beaktning + värdeökningen av Unreal Engine av att ha Quixels tjänst osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Som utvecklare säljer man väl spelet på den platform man vill? Finns ju flera Unreal Engine spel på steam tex.

Hur många Source Engine spel hittar du i utbudet hos EGS, GOG.com eller Origin eller någon annan butiksplattform?

Man måste alltid våga vända på steken också.

Nej, det kan på ytan verka som att du har ett fritt val som utvecklare, men vissa försöker stänga inne utvecklarna i sin egen butiksplattform därmed är exklusitiveten ett faktum. I just ovan exempel finns det troligtvis ett sätt som du kan komma undan att behöva använda just Steam som din plattform, även om du bygger på just Source Engine men då lär du få hosta upp med kosing i rätt brutala summor för en licens.
Tyvärr också något jag inte skulle tveka på, är en nivå som EGS med Sweeney i spetsen, skulle kunna sjunka till om så vore fallet.

Att bekämpa eld med eld är inte alltid så effektivt, att däremot erbjuda liknande men ännu bättre tjänster tror iaf. jag är ett recept på att vinna kunder/spelare, det har historiskt sett varit dem som betalat för spelen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.