Sålde fungerande grafikkort här på SC, köpare vill ha pengar tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Nåväl, jag förstår inte meningen med denna typ av tråd helt ärligt, ingen utanför kan veta vem av dessa två som talar sanning. Det blir chansningar hit och dit vem som har rätt eller inte, och onödig pajkastning. Nu såg jag dock att det fanns någon snäll vid namn Kent som hjälpte till att reda ut problemet, så lite mening fanns det ju ändå med tråden.

Det roliga i sammanhanget är ju att alla har talat sanning.

Jag har aldrig varit med om att ett grafikkort fungerar perfekt o ett annat inte i samma system - trots att båda faktiskt fungerar.

Jag uppdaterade ju bios sist när jag installerade 1060, vilket är ett nyare grafikkort. Då tror man ju också att man är på det goda när man installerar ett 5 år gammal kort som 980 ti, men jag hade uppenbarligen fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag håller med dig, vågar nog aldrig mer köpa begagnat efter att ha skrollat igenom denna tråd när man ser personers resonemang kring hur begagnat-affärer skall gå till. Också intressant att så många tar säljarens parti när man inte kan veta utanför affären vem det är som säger sanning eller ej, ingen här vet om kortet fungerade eller inte när det såldes.

Har själv köpt saker här på marknaden, och mycket på blocket och använt mig av blocket-paket, står det att en vara som man köper fungerar så förväntar man sig det också. Hade varan inte fungerat, ja, då hade jag inte riktigt varit glad. Hade man då fått tillbaka att ”det är så det är med begagnat” så hade jag nog varit ännu mindre glad, om man säger så - för mig kallas det att bli lurad på pengar.

Nåväl, jag förstår inte meningen med denna typ av tråd helt ärligt, ingen utanför kan veta vem av dessa två som talar sanning. Det blir chansningar hit och dit vem som har rätt eller inte, och onödig pajkastning. Nu såg jag dock att det fanns någon snäll vid namn Kent som hjälpte till att reda ut problemet, så lite mening fanns det ju ändå med tråden.

Poängen med tråden från början var ju att få lite feed back på hur man kan lösa den här typen av problem. Det rimliga är väl då att utgå från att TS (jag) talar sanning för att ge råd på min faktiska fråga. Jag bjöd senare in köparen att diskutera i tråden för att få någon typ av medling. I det här fallet löste det sig ju till det absolut bästa och jag tror det varit uppenbart för alla att varken jag eller köparen på något sett försökt lura den andra eller inte talat sanning varpå det väl absolut går att ge råd.

Men om du inte förstår poängen med en tråd som resulterade i att problemet nu eventuellt är löst både vad gäller affären och funktionen för köparen så kan jag säga att poängen var att just att lösa den uppstådda problematiken, vilket den ju också verkar ha gjort. Som bonus så bjöd tråden ju på en spänning som följdes av en rad medlemmar här på forumet där @Kent hade huvudrollen som hjälte.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Sålde ett fullt fungerande grafikkort här på marknaden som jag skickade till köparen i antistatisk påse i sin originalförpackning. Nu har köparen fått problem med blåskärmar och den felkod han skickat till mig tyder på mjukvarufel. Köparen kräver nu att jag ska köpa tillbaka kortet och jag undrar om någon har några förslag på hur man löser detta på bästa sätt? Jag vill inte ta hela smällen om det är så att kortet gått sönder i frakten vilket jag för visso tycker verkar otroligt. Sen vill jag ju inte köpa tillbaka ett kort om det är så att köparen bara inte fått rätta på mjukvaruproblemen.

Har ni några förslag på hur man bäst kan lösa detta?

"den felkod han skickat till mig tyder på mjukvarufel."
Säg att du går med på ett villkor:
Han ska ladda upp en dump av sin blåskärm till oss så får vi se.
Garanterat att han inte kört windows update/chipsets whatever eller ens avinstallerat föregående drivrutiner.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Skönt att allt verkar ha löst sig nu. Utan att peka finger så hoppas jag bara helt allmänt att alla inser att köpare och säljare ska ha samma ansvar för att kunna få ha en fullt fungerande begagnatmarknad för alla! Det har varit kul att se att så många har velat hjälpa till i den här frågan!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

"den felkod han skickat till mig tyder på mjukvarufel."
Säg att du går med på ett villkor:
Han ska ladda upp en dump av sin blåskärm till oss så får vi se.
Garanterat att han inte kört windows update/chipsets whatever eller ens avinstallerat föregående drivrutiner.

Läs tråden för fan.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Vadå finns det olika bra sätt att blåsa någon på menar du?

Jag kan felsöka och åtgärda problem själv. Jag har skrivit vad jag gjort hittills o kommit fram till. Har någon något förslag eller invändning så välkomnar jag det! Det går knappt o stresstesta kortet eftersom det kraschar efter 5 min. Jag har inte heller någon annan lämpligt dator att testa kortet i, tyvärr

Jag kan såklart inte tro att du väljer att sälja mig ett trasig kort, men det är ju liksom inte lite fel på detta kortet. Det är obrukbart o går ej att använda.

Lite förvånad att ingen har tipsat om att titta på loggboken om varför det krashar. Vad finns det för inlägg i loggboken vid tidpunkten för krasherna?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det roliga i sammanhanget är ju att alla har talat sanning.

Jag har aldrig varit med om att ett grafikkort fungerar perfekt o ett annat inte i samma system - trots att båda faktiskt fungerar.

Jag uppdaterade ju bios sist när jag installerade 1060, vilket är ett nyare grafikkort. Då tror man ju också att man är på det goda när man installerar ett 5 år gammal kort som 980 ti, men jag hade uppenbarligen fel.

Hoppas du lärt dig något av den här historien. Kan ju inte komma någon hem till dig från sweclockers varje gång du köper något begagnat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFlodqvist:

Poängen med tråden från början var ju att få lite feed back på hur man kan lösa den här typen av problem. Det rimliga är väl då att utgå från att TS (jag) talar sanning för att ge råd på min faktiska fråga. Jag bjöd senare in köparen att diskutera i tråden för att få någon typ av medling. I det här fallet löste det sig ju till det absolut bästa och jag tror det varit uppenbart för alla att varken jag eller köparen på något sett försökt lura den andra eller inte talat sanning varpå det väl absolut går att ge råd.

Men om du inte förstår poängen med en tråd som resulterade i att problemet nu eventuellt är löst både vad gäller affären och funktionen för köparen så kan jag säga att poängen var att just att lösa den uppstådda problematiken, vilket den ju också verkar ha gjort. Som bonus så bjöd tråden ju på en spänning som följdes av en rad medlemmar här på forumet där @Kent hade huvudrollen som hjälte.

Det är tyvärr inte rimligt alls då jag som forummedlem inte vet vem du är som person på riktigt, du hade lika gärna kunnat vara en person som håller på med bedrägerier. Utan att folk här vet vem du är på riktigt (förmodar jag för de allra flesta) börjar man ge dig medhåll och startar en pajkastning på köparen vilket blir konstigt då detta är en affär där man inte vet vilken sida som talar sanning eller inte, samt om affären verkligen gick till som du beskrivit den. Att han sedan fick komma in i tråden var bra av dig, men låt säga att det inte hade löst sig på det sättet som det löste sig så hade folk kastat pajer åt båda hållen och det hade varit en tråd som är svår att reda ut.

Nu vet man ju dock hela historien, och att du skrev som det faktiskt var, men det finns personer där ute som inte alltid är ärliga - det är därför som jag menar på att trådar som denna (om det nu inte löst sig så som det gjorde) är helt meningslösa då ingen här kan veta hur saker och ting egentligen gått till, och ingen här vill nog hjälpa en bedragare. Skönt att det löste sig för er två dock!

Permalänk

[quote postid="18468324" userid="275107" name="xxargs"]
Köper man begagnat så tar man en risk som köpare - därav den lägre summan också

Det jag tycker är lite märkligt i det här forumet. Saker säljer för relativt höga priser, folk kastar sig över ett 5 år gammalt moderkort och 6700k för över 2000:-. Kan rasa en konding när som. Känns som att priserna lätt trissas upp i förhoppningen att grejerna ska hålla för evigt. Min uppfattning är att saker går för fantasisummor här på forumet för jämnan.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kRYSSET:

I all välmening mot båda parterna så bör @Ruzikx undvika begagnatmarknaden av datordelar då du försöker få säljaren till att stå för fel som inte kan bevisas vara orsakade redan innan köpet.

Begagnat är begagnat och således en risktagning utan garanti. Är man inte beredd på att ta smällen om något inte fungerar, så bör man heller inte besöka den här typen av marknad.

Jag försvarar inte @JohanFlodqvist men med tanke på hur mycket hjälp han lägger ner på att försöka få dig på banan så ser jag inte heller hur han skulle ha försökt lura på dig ett trasigt kort.

Min personliga åsikt är att köpet är genomfört. Produkten är köpt i befintligt skick och skulle köparen varit tveksam om funktion skulle denne antingen testat kortet innan köpet eller avstått helt för att undvika att hamna i en sådan här situation.

Nu är det inte längre Säljarens ansvar eller problem, utan köparens.

Sedan är det skittråkigt att hamna i en sådan här situation - men på begagnatmarknaden måste man vara beredd på att sådant här kan hända.

För att ge några konkreta tips i felsökningsväg hade jag först:

- Uppdaterat BIOS till senaste version.
- Installerat samtliga Windows updates.
- Avinstallerat allt vad NVIDIA heter i kontrollpanelen.
- Installerat en mycket äldre drivrutin, exempelvis 361.75 som användes mycket av överklockare för 4 år sedan när det här kortet var populärt.
https://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/97759/en-u...

Jag hade även kört en runda med BurnInTest för att hitta eventuella ramminnes-fel eller liknande för att utesluta att det inte är något annat än just grafikkortet som får NVIDIA drivrutinen att krascha.

En sista utväg är att sälja kortet vidare som defekt, med en förklaring till att du inte lyckas få kortet att gå bra i din maskin för att således minska förlusten något.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

Mvh
Richard

Även mindre summor kan vara jobbigt att bli av med för den med krasslig ekonomi som kanske har sparat ihop till något som hen bara har råd att köpa begagnat istället för att köpa nytt. Att då få hem något som är trasigt och sedan inte kunna göra något åt saken är något som jag själv inte visste om hur det såg ut gällande rättigheter. Jag själv bor på ett ställe där det oftast inte finns andra alternativ än att få saker skickat till mig, om jag inte vill resa 135 mil förstås, lite svårt att testa saker på plats då, och i så fall hade jag aldrig kunnat köpa något begagnat, men jag förstår nu att det är lite av ett lotteri även om en köpare skriver att produkten fungerar.

Vill därför tacka dig och andra i denna tråd med att få upp ögonen för hur begagnat marknaden kan se ut även utanför bedrägerier och vilka rättigheter man i så fall har, blir att bara köpa nytt hädanefter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Det är tyvärr inte rimligt alls då jag som forummedlem inte vet vem du är som person på riktigt, du hade lika gärna kunnat vara en person som håller på med bedrägerier. Utan att folk här vet vem du är på riktigt (förmodar jag för de allra flesta) börjar man ge dig medhåll och startar en pajkastning på köparen vilket blir konstigt då detta är en affär där man inte vet vilken sida som talar sanning eller inte, samt om affären verkligen gick till som du beskrivit den. Att han sedan fick komma in i tråden var bra av dig, men låt säga att det inte hade löst sig på det sättet som det löste sig så hade folk kastat pajer åt båda hållen och det hade varit en tråd som är svår att reda ut.

Nu vet man ju dock hela historien, och att du skrev som det faktiskt var, men det finns personer där ute som inte alltid är ärliga - det är därför som jag menar på att trådar som denna (om det nu inte löst sig så som det gjorde) är helt meningslösa då ingen här kan veta hur saker och ting egentligen gått till, och ingen här vill nog hjälpa en bedragare. Skönt att det löste sig för er två dock!

Jag frågade inte om råd kring en angiven annons eller en angiven köpare utan det var en rent genrell fråga kring hur man löser den här typen av problem. Självklart kan folk ljuga, men jag tänker att man får utgå ifrån att folk talar sanning i synnerhet om det som i det här fallet ändå rör sig om aktiva medlemmar på SC där det inte finns anledning att tro någonting annat.

Och som sagt, sjukt märkligt att inte förstå poängen med en sån här tråd när problemet är löst 100% tack vare tråden.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Nu har kortet gått ca 1h i Heaven o allt verkar fungera.

När jag uppdaterade BIOS så återställdes min minnesprofil. Mina minnen ska gå i 15-17-17-35, med 1,35v, 3000mhz Stämmer dessa inställningar då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ruzikx:

Nu har kortet gått ca 1h i Heaven o allt verkar fungera.

När jag uppdaterade BIOS så återställdes min minnesprofil. Mina minnen ska gå i 15-17-17-35, med 1,35v, 3000mhz Stämmer dessa inställningar då?

https://i.imgur.com/Zb0hlzQ.jpg

Ifall du fick dessa när du valde XMP profilen är det nog rätt. Har du testat minnena och processorn på respektive hastigheter, i så fall på vilket sätt?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ruzikx:

Nu har kortet gått ca 1h i Heaven o allt verkar fungera.

När jag uppdaterade BIOS så återställdes min minnesprofil. Mina minnen ska gå i 15-17-17-35, med 1,35v, 3000mhz Stämmer dessa inställningar då?

https://i.imgur.com/Zb0hlzQ.jpg

Det ser fel ut, ser inte ut som att du har aktiverat XMP utan bara ändrat ett par inställningar kopplat till minnet. XMP ändrar mycket mer än bara tre-fyra inställningar.

Lösning:
Återställ till stock
Ändra CPU frekvens och spänning.
Aktivera XMP utan att pilla på något annat som har med minnet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag frågade inte om råd kring en angiven annons eller en angiven köpare utan det var en rent genrell fråga kring hur man löser den här typen av problem. Självklart kan folk ljuga, men jag tänker att man får utgå ifrån att folk talar sanning i synnerhet om det som i det här fallet ändå rör sig om aktiva medlemmar på SC där det inte finns anledning att tro någonting annat.

Och som sagt, sjukt märkligt att inte förstå poängen med en sån här tråd när problemet är löst 100% tack vare tråden.

Din tråd fick ett positivt slutresultat, absolut, och det håller jag med om, ej skrivit motsatsen så trodde det var uppenbart. Men, jag påstår ändå att dessa trådar förövrigt är poänglösa då problematiken som jag beskrev ovan finns. Det läggs också till en poänglöshet i att det blir otroligt mycket onödig pajkastning från folk som inte ens vet hur saker och ting har gått till på riktigt. det vore otroligt godtroget att bara lita på en sida av en historia likt många kommentarer gjorde här. Att Din tråd fick en poäng och ett positivt slutresultat behöver inte betyda att trådar som denna alltid slutar bra.

Jag kan tycka det är märkligt att du inte kan se problematiken med att ställa frågor likt denna på ett forum när ingen vet hur saker gått till i affären förutom du och köparen, såklart kan man svara och hjälpa till, men återigen, är det en bedragare man hjälper så är det inte kul, nu var inte du det som tur var, och inte köparen heller. Men hur skall man veta vem som talar sanning? Det är min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det ser fel ut, ser inte ut som att du har aktiverat XMP utan bara ändrat ett par inställningar kopplat till minnet. XMP ändrar mycket mer än bara tre-fyra inställningar.

Lösning:
Återställ till stock
Ändra CPU frekvens och spänning.
Aktivera XMP utan att pilla på något annat som har med minnet.

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Din tråd fick ett positivt slutresultat, absolut, och det håller jag med om, ej skrivit motsatsen så trodde det var uppenbart. Men, jag påstår ändå att dessa trådar förövrigt är poänglösa då problematiken som jag beskrev ovan finns. Det läggs också till en poänglöshet i att det blir otroligt mycket onödig pajkastning från folk som inte ens vet hur saker och ting har gått till på riktigt. det vore otroligt godtroget att bara lita på en sida av en historia likt många kommentarer gjorde här. Att Din tråd fick en poäng och ett positivt slutresultat behöver inte betyda att trådar som denna alltid slutar bra.

Jag kan tycka det är märkligt att du inte kan se problematiken med att ställa frågor likt denna på ett forum när ingen vet hur saker gått till i affären förutom du och köparen, såklart kan man svara och hjälpa till, men återigen, är det en bedragare man hjälper så är det inte kul, nu var inte du det som tur var, och inte köparen heller. Men hur skall man veta vem som talar sanning? Det är min poäng.

Jag har läst om trådstarten några gånger nu och kan helt ärligt inte förstå hur detta skulle vara problematiskt. Jag undrar över hur man bästa kan gå till väga efter ett uppstått problem och att jag inte vill ta hela smällen om det hänt nåt med kortet. Då är det ju fritt fram att komma med tips som "dela på förlusten", "du som säljare bör då ta tillbaka kortet" eller tvärt om "det är köparens problem OM du skickat en fungerande kort". Eftersom det inte ens finns en annons att för någon att kolla upp för att se vem köparen är så är det alltså en frågeställning helt utan syndabock utan jag bad om genrella tips.

Till @Ruzikx så är jag bara glad att kortet nu verkar funka och hoppas att du ska bli likan nöjd med det som jag har varit!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@korvOlle @JohanFlodqvist
Nu ser vi detta sidospåret som avslutat? Det är okej att tycka olika och som hela tråden visar, man kan båda ha skiljande åsikter och ha rätt trots det. Man är begränsad av sin egna perceptionsförmåga och åsikter härstammar från olika grunder.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@dmutm @JohanFlodqvist
Nu ser vi detta sidospåret som avslutat? Det är okej att tycka olika och som hela tråden visar, man kan båda tycka skiljande åsikter och ha rätt trots det. Man är begränsad av sin egna perceptionsförmåga och åsikter härstammar från olika grunder.

Haha, det tycker jag låter bra

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Hedersmedlem

@JohanFlodqvist @Ruzikx Härligt att kortet verkar att fungera som det ska, nu kan vi fira midsommar i lugn och ro (och regn)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@JohanFlodqvist @Ruzikx Härligt att kortet verkar att fungera som det ska, nu kan vi fira midsommar i lugn och ro (och regn)

Det låter bra det! Och där kanske vi kan se den här tråden som avslutad efter osannolika 170 inlägg och över 13.000 visningar på ett dygn

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag är så grymt imponerad av allas samarbetsförmåga och hur snyggt ni sköter det! Sen att @kent kommer in och ger av sin tid för att hjälpa till är ju fantastiskt.

Angående att handla av privatpersoner är det viktigt att känna till att det är köplagen och inte konsumentköplagen som gäller. Köparen har därför mycket färre rättigheter än vid köp från t.ex en butik. Exempelvis tar köparen över ansvaret för varan redan vid överlämnandet till transportören, om ingenting annat avtalats.

När det kommer till rena fel på varan blir det desto knivigare. Generellt sett har dock köparen mycket större ansvar än vad många tror och kan vid förskottsbetalning anses ha avböjt att undersöka varan och fullföljt köpet - beroende på vad parterna kommit överens om. Detta förutsatt att varan sålts "i befintligt skick" och att allting i övrigt stämmer överens med beskrivningen.

För att undvika tvister är det således viktigt att själv avtala om vad som gäller innan köpet genomförs.

Citat:

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

[S2]Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

[S3]Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Avgörande tidpunkt för bedömningen av om fel föreligger

21 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare.

[S2]Uppkommer en försämring av varan efter det att risken har gått över på köparen, skall varan anses felaktig, om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott. Detsamma gäller om säljaren genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under en viss tid svara för varans användbarhet eller andra egenskaper och försämringen avser en egenskap som omfattas av utfästelsen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag håller med dig, vågar nog aldrig mer köpa begagnat efter att ha skrollat igenom denna tråd när man ser personers resonemang kring hur begagnat-affärer skall gå till. Också intressant att så många tar säljarens parti när man inte kan veta utanför affären vem det är som säger sanning eller ej, ingen här vet om kortet fungerade eller inte när det såldes.

Har själv köpt saker här på marknaden, och mycket på blocket och använt mig av blocket-paket, står det att en vara som man köper fungerar så förväntar man sig det också. Hade varan inte fungerat, ja, då hade jag inte riktigt varit glad. Hade man då fått tillbaka att ”det är så det är med begagnat” så hade jag nog varit ännu mindre glad, om man säger så - för mig kallas det att bli lurad på pengar.

Nåväl, jag förstår inte meningen med denna typ av tråd helt ärligt, ingen utanför kan veta vem av dessa två som talar sanning. Det blir chansningar hit och dit vem som har rätt eller inte, och onödig pajkastning. Nu såg jag dock att det fanns någon snäll vid namn Kent som hjälpte till att reda ut problemet, så lite mening fanns det ju ändå med tråden.

Det handlar inte om "resonemang kring hur begagnat-affärer skall gå till", det handlar om gällande lagstiftning för försäljning av lös egendom mellan privatpersoner.

Klart du inte hade varit glad om du hade fått något som inte fungerar för dig, men det *är* en risk du får ta när du köper begagnat, rent juridiskt. Svårare än så är det faktiskt inte. Sen kan du och säljaren avtala fram en jäkla massa parametrar utöver vad du har juridisk rätt till, för att du ska kunna känna dig tryggare - så du är givetvis inte helt rökt. Men det är upp till dig att kräva/efterfråga de här avtalsvillkoren innan köp om inte säljaren angivit några sådana.

En sådan här tråd är bra för att belysa just den här aspekten av begagnatförsäljning, samt hur problem kan lösas - även om det kanske inte är optimalt, då utomstående inte känner till alla aspekter. Men det ger samtidigt personer som @Kent en möjlighet att hjälpa till och lösa problem.

Skrivet av waverider:

Skönt att allt verkar ha löst sig nu. Utan att peka finger så hoppas jag bara helt allmänt att alla inser att köpare och säljare ska ha samma ansvar för att kunna få ha en fullt fungerande begagnatmarknad för alla! Det har varit kul att se att så många har velat hjälpa till i den här frågan!

Om du menar att båda parter har ett ansvar att upprätta ett hållbart avtal sinsemellan, så ja.

Skrivet av korvOlle:

Det är tyvärr inte rimligt alls då jag som forummedlem inte vet vem du är som person på riktigt, du hade lika gärna kunnat vara en person som håller på med bedrägerier. Utan att folk här vet vem du är på riktigt (förmodar jag för de allra flesta) börjar man ge dig medhåll och startar en pajkastning på köparen vilket blir konstigt då detta är en affär där man inte vet vilken sida som talar sanning eller inte, samt om affären verkligen gick till som du beskrivit den. Att han sedan fick komma in i tråden var bra av dig, men låt säga att det inte hade löst sig på det sättet som det löste sig så hade folk kastat pajer åt båda hållen och det hade varit en tråd som är svår att reda ut.

Nu vet man ju dock hela historien, och att du skrev som det faktiskt var, men det finns personer där ute som inte alltid är ärliga - det är därför som jag menar på att trådar som denna (om det nu inte löst sig så som det gjorde) är helt meningslösa då ingen här kan veta hur saker och ting egentligen gått till, och ingen här vill nog hjälpa en bedragare. Skönt att det löste sig för er två dock!

Skrivet av korvOlle:

Din tråd fick ett positivt slutresultat, absolut, och det håller jag med om, ej skrivit motsatsen så trodde det var uppenbart. Men, jag påstår ändå att dessa trådar förövrigt är poänglösa då problematiken som jag beskrev ovan finns. Det läggs också till en poänglöshet i att det blir otroligt mycket onödig pajkastning från folk som inte ens vet hur saker och ting har gått till på riktigt. det vore otroligt godtroget att bara lita på en sida av en historia likt många kommentarer gjorde här. Att Din tråd fick en poäng och ett positivt slutresultat behöver inte betyda att trådar som denna alltid slutar bra.

Jag kan tycka det är märkligt att du inte kan se problematiken med att ställa frågor likt denna på ett forum när ingen vet hur saker gått till i affären förutom du och köparen, såklart kan man svara och hjälpa till, men återigen, är det en bedragare man hjälper så är det inte kul, nu var inte du det som tur var, och inte köparen heller. Men hur skall man veta vem som talar sanning? Det är min poäng.

Se ovan, en sådan här tråd behöver inte vara enbart för att hänga ut - utan för att belysa hur begagnatförsäljning kan se ut, riskerna med det, samt även en öppen fråga om hjälp att lösa ett problem. Ser med andra ord ett ganska solklart syfte med en sådan här tråd. (Förutsatt att det inte medvetet kastas paj från första början, och bara fortsätter på det spåret.)

Skrivet av The Kristoffer:

[quote postid="18468324" userid="275107" name="xxargs"]
Köper man begagnat så tar man en risk som köpare - därav den lägre summan också

Det jag tycker är lite märkligt i det här forumet. Saker säljer för relativt höga priser, folk kastar sig över ett 5 år gammalt moderkort och 6700k för över 2000:-. Kan rasa en konding när som. Känns som att priserna lätt trissas upp i förhoppningen att grejerna ska hålla för evigt. Min uppfattning är att saker går för fantasisummor här på forumet för jämnan.

Tillgång och efterfrågan, det finns ingen som förbjuder dig att köpa en begagnad vara för något som andra anser vara ett över- eller underpris - är avtalet mellan köpare och säljare godtagbart för båda parter och ingen övrig lagstiftning bryts (häleri, exempelvis) så är det inget att gnälla på egentligen.

Skrivet av korvOlle:

Även mindre summor kan vara jobbigt att bli av med för den med krasslig ekonomi som kanske har sparat ihop till något som hen bara har råd att köpa begagnat istället för att köpa nytt. Att då få hem något som är trasigt och sedan inte kunna göra något åt saken är något som jag själv inte visste om hur det såg ut gällande rättigheter. Jag själv bor på ett ställe där det oftast inte finns andra alternativ än att få saker skickat till mig, om jag inte vill resa 135 mil förstås, lite svårt att testa saker på plats då, och i så fall hade jag aldrig kunnat köpa något begagnat, men jag förstår nu att det är lite av ett lotteri även om en köpare skriver att produkten fungerar.

Vill därför tacka dig och andra i denna tråd med att få upp ögonen för hur begagnat marknaden kan se ut även utanför bedrägerier och vilka rättigheter man i så fall har, blir att bara köpa nytt hädanefter!

Det finns flera anledningar att nytt är dyrare, tryggheten i dina rättigheter som köpare är en av dem.
Blir upp till var och en att värdera risken man tar med ett begagnatköp.

Ingen tvingar någon att köpa något begagnat, och det är omöjligt som köpare att kräva samma rättigheter som om varan hade köpts ny - skillnaden (som @Dimestam nämner) mellan Köplagen och Konsumentköplagen är stor.

Du får väl pruta om du känner att avtalet säljaren erbjuder inte är godtagbart - det är det som är det fina med begagnatmarknaden, du kan värdera risken du tar och förhandla om priset.

Skrivet av Dimestam:

Jag är så grymt imponerad av allas samarbetsförmåga och hur snyggt ni sköter det! Sen att @kent kommer in och ger av sin tid för att hjälpa till, svårt att inte bli tårögd.

Angående att handla av privatpersoner är det viktigt att känna till att det är köplagen och inte konsumentköplagen som gäller. Köparen har därför mycket färre rättigheter än vid köp från t.ex en butik. Exempelvis tar köparen över ansvaret för varan redan vid överlämnandet till transportören, om ingenting annat avtalats.

När det kommer till rena fel på varan blir det desto knivigare. Generellt sett har dock köparen mycket större ansvar än vad många tror och kan vid förskottsbetalning anses ha avböjt att undersöka varan och fullföljt köpet - beroende på vad parterna kommit överens om. Detta förutsatt att varan sålts "i befintligt skick" och att allting i övrigt stämmer överens med beskrivningen.

För att undvika tvister är det således viktigt att själv avtala om vad som gäller innan köpet genomförs.

Ungefär som jag nämnde för någon sida sedan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

När det kommer till rena fel på varan blir det desto knivigare. Generellt sett har dock köparen mycket större ansvar än vad många tror

Jag skulle snarare säga att "säljare och köpare har mycket större ansvar än många verkar tro". Det dyker alltid upp inlägg av formen "sålt är sålt!", "säljaren har inga skyldigheter", köparen har undersökningsplikt" (köparens ansvar är att undersöka varan efter att den avlämnats) etc.
Gemensamt så propagerar dessa inlägg en felaktig bild av att säljaren alltid har ryggen fri bara denne har betalning i hand, vilket bidrar till en ohälsosam andrahandsmarknad. Säljare och köpare är jämbördiga i Köplagen, och även om det rent praktiskt är ovanligt med juridiska konskvenser så tjänar vi på att båda parter tar ansvar för sina respektive delar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av twit:

Jag skulle snarare säga att "säljare och köpare har mycket större ansvar än många verkar tro". Det dyker alltid upp inlägg av formen "sålt är sålt!", "säljaren har inga skyldigheter", köparen har undersökningsplikt" (köparens ansvar är att undersöka varan efter att den avlämnats) etc.
Gemensamt så propagerar dessa inlägg en felaktig bild av att säljaren alltid har ryggen fri bara denne har betalning i hand, vilket bidrar till en ohälsosam andrahandsmarknad. Säljare och köpare är jämbördiga i Köplagen, och även om det rent praktiskt är ovanligt med juridiska konskvenser så tjänar vi på att båda parter tar ansvar för sina respektive delar.

Stämmer såklart, men jämfört med att handla av butik blir det en helt annan ansvarsfördelning än i konsumentköplagen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Säljer du något begagnat, på en andrahandsmarknad då säljer du varorna i befintligt skick. I annonsen skrivs det att produkterna fungerar och kan hämtas eller skickas.

Undersökningsplikt faller på köparen. Den såldes i befintligt skick.

Om inget så bevisade denna annons det yttersta exemplet på köparens undersökningsplikt och dennes ansvar.

Prova att köpa en bil, klocka, elektronik eller för den delen ett hus via Kronofogden och se att all ansvar faller på dig som köpare. Dvs. Undersökningsplikt.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag skulle snarare säga att "säljare och köpare har mycket större ansvar än många verkar tro". Det dyker alltid upp inlägg av formen "sålt är sålt!", "säljaren har inga skyldigheter", köparen har undersökningsplikt" (köparens ansvar är att undersöka varan efter att den avlämnats) etc.
Gemensamt så propagerar dessa inlägg en felaktig bild av att säljaren alltid har ryggen fri bara denne har betalning i hand, vilket bidrar till en ohälsosam andrahandsmarknad. Säljare och köpare är jämbördiga i Köplagen, och även om det rent praktiskt är ovanligt med juridiska konskvenser så tjänar vi på att båda parter tar ansvar för sina respektive delar.

"Avtalat är avtalat" är väl egentligen den mest passande formuleringen?
Och däri har du en god poäng - båda parter har ett ansvar i att upprätta ett ömsesidigt fungerande avtal. Oftast brukar någorlunda sunt förnuft och hyfs räcka ganska långt, men det är bra att vara medveten om ansvar, rättigheter och skyldigheter också.

När man däremot har accepterat och ingått ett avtal är det svårt att hävda ytterligare eller lika rättigheter, bara för att. Det gäller förvisso säljare också. Går inte att komma som säljare efter ett avtal har ingåtts och säga att du kräver tillbaka hela/delar av varan, vill ha mer betalt eller så, ex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Pettson88: Förklarade kanske lite luddigt, ja, jag menar att det ska vara ett rättvist avtal för både köpare och säljare. Annars funkar det ju inte i längden. Man ska kunna känna sig trygg, vare sig man säljer eller köper.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk

Fantastisk tråd, kul att se att lite kommunikation kunde lösa problemet trots en något bråkig start. Hade sympati för både säljaren och köparen från sida ett, skönt att alla vann till slut!

@kent är en riktig hjälte!

Permalänk

"Tillgång och efterfrågan, det finns ingen som förbjuder dig att köpa en begagnad vara för något som andra anser vara ett över- eller underpris - är avtalet mellan köpare och säljare godtagbart för båda parter och ingen övrig lagstiftning bryts (häleri, exempelvis) så är det inget att gnälla på egentligen. "

Jag kan bara inte förstå att folk budar ihjäl sig på dammig konsumentelektronik som kan kasta in handduken imorgon. Det är ingen som tvingas till något, men det är ett beteende som är mig helt frånvänt. Jag köper aldrig begagnat till mig själv, och ser man till priserna här, så känns det ekonomiskt vansinnigt att inte köpa nytt.
Där jag bor är betalningen ett paket kaffe, eller en ekologisk olivolja för allt mellan möbler såsom sängar till barnvagnar och hemelektronik. Det är ju bara kul om någon orkar med ens gamla skräp, och om det går sönder imorgon, så kostade det något som inte är värt att skriva 2000 inlägg på SweClockers om.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision