I all välmening mot båda parterna så bör @Ruzikx undvika begagnatmarknaden av datordelar då du försöker få säljaren till att stå för fel som inte kan bevisas vara orsakade redan innan köpet.
Begagnat är begagnat och således en risktagning utan garanti. Är man inte beredd på att ta smällen om något inte fungerar, så bör man heller inte besöka den här typen av marknad.
Jag försvarar inte @JohanFlodqvist men med tanke på hur mycket hjälp han lägger ner på att försöka få dig på banan så ser jag inte heller hur han skulle ha försökt lura på dig ett trasigt kort.
Min personliga åsikt är att köpet är genomfört. Produkten är köpt i befintligt skick och skulle köparen varit tveksam om funktion skulle denne antingen testat kortet innan köpet eller avstått helt för att undvika att hamna i en sådan här situation.
Nu är det inte längre Säljarens ansvar eller problem, utan köparens.
Sedan är det skittråkigt att hamna i en sådan här situation - men på begagnatmarknaden måste man vara beredd på att sådant här kan hända.
För att ge några konkreta tips i felsökningsväg hade jag först:
- Uppdaterat BIOS till senaste version.
- Installerat samtliga Windows updates.
- Avinstallerat allt vad NVIDIA heter i kontrollpanelen.
- Installerat en mycket äldre drivrutin, exempelvis 361.75 som användes mycket av överklockare för 4 år sedan när det här kortet var populärt.
https://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/97759/en-u...
Jag hade även kört en runda med BurnInTest för att hitta eventuella ramminnes-fel eller liknande för att utesluta att det inte är något annat än just grafikkortet som får NVIDIA drivrutinen att krascha.
En sista utväg är att sälja kortet vidare som defekt, med en förklaring till att du inte lyckas få kortet att gå bra i din maskin för att således minska förlusten något.
Ha en fortsatt trevlig kväll.
Mvh
Richard