SweLäskers på skattjakt hos Soda Nation

Permalänk
Konsolpleb 🕹

SweLäskers på skattjakt hos Soda Nation

Sveriges mest raffinerade läsktestare åker till Soda Nation för första gången. Ett väldigt långt kvitto senare kom vi tillbaka ut i den stekheta sommarluften med rumstempererad läsk.

Nu har vi säkrat underlag till kommande tester i alla fall.

#SweLäskers

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kul med lite nytt (och gammalt) från Sweläskers! Ser fram emot testerna och betygen :).

Visa signatur

Fractal Design Meshify C || AMD Ryzen 7 5800X || Noctua NH-D15 || Gigabyte B550 AORUS PRO || Corsair Vengeance LP 32GB 3600MHz || ASUS TUF RTX3080 || Intel 660P 2TB

Permalänk
Medlem

Rumstempererad!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Testa Cockta! Jätte god herb dryck, finns att hitta på Coop oftast

Permalänk

Ja och nu har gbg (har för mig) 400 kvadratmeter systembolag med bara öl så där borde ni hitta öl till öl tester om ni gör några.. finns nog nått som ingen har testat än... 🤪

Permalänk
Medlem

Den absolut bästa läskedrycken är IMO Haiwa från Vasa Bryggeri! Synd att det inte går att få tag på i Sydsverige

Permalänk
Medlem

Pop Arts Hjortrongranat kan vara den godaste läsken någonsin.

Permalänk
Medlem

Om ni ska prova en Pop Art (beerstudio från Umeå) så sikta på
http://popartcraftsoda.se/
Denna med mycket is och en liten kvist med mynta i är mums. Utan is så kan den bli lite väl kraftig i smaken.

Permalänk
Medlem

Dear LäskBlaskers,
Testa Nocco Blodapelsin.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Näbbdjuret:

Dear LäskBlaskers,
Testa Nocco Blodapelsin.

Jag har letat efter den men har inte hittat någon än. Vet du något ställe som har fått in den?

Permalänk
Snusfri

Ni måste testa lite klassiker från Vasa Bryggeri som: Vira Blåtira, Pomril, Haiwa, Cherry, Rio, Citronil, Coco Bahia, Festbrus (sjukt god) XL Cola.

http://www.vasabryggeri.se/laskedrycker.php

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Dear LäskBlaskers,
Testa Nocco Blodapelsin.

Ställer mig tveksam till klorerat socker som till slut hamnar i naturen och inte bryts ner. Varför används inte aspartam som kan brytas ner av kroppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ni måste testa lite klassiker från Vasa Bryggeri som: Vira Blåtira, Pomril, Haiwa, Cherry, Rio, Citronil, Coco Bahia, Festbrus (sjukt god) XL Cola.

http://www.vasabryggeri.se/laskedrycker.php

Lite synd att Vasa inte kunde förnya licensen för Trocadero. Lätt bästa drickan från dom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Kontot avslutas

Om det ska va' läskeblask, så ska de va' Old Jamaica Ginger Beer.

Iskall, en het, solig sommardag.

Finns näppeligen något bättre, möjligtvis förutom min salig hädangångna farmors hemgjorda fläderblomssaft. Men den var ju förvisso inte kolsyrad!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

@Kenneth:
Ah, hittade på ICA i Kärrtorp
Den är god.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Näbbdjuret:

@Kenneth:
Ah, hittade på ICA i Kärrtorp
Den är god.

Nämen! Det är inte alls långt ifrån mig. Ska gå på skattjakt idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Ställer mig tveksam till klorerat socker som till slut hamnar i naturen och inte bryts ner. Varför används inte aspartam som kan brytas ner av kroppen?

Du kan väl ställa frågan till tillverkaren och meddela oss sen, vore ganska intressant att veta.
Edit: Svarade fel inlägg.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

@Näbbdjuret Frågan nu ställd till Nocco! Uppdaterar med svar här när/om jag erhåller det

Permalänk
Skrivet av µiCro:

@Näbbdjuret Frågan nu ställd till Nocco! Uppdaterar med svar här när/om jag erhåller det

Vet kanske redan svaret.. men uppdatera gärna ändå.. tror att detta är därför dem inte anväder aspartam. Sjukdomen PKU innebär att kroppen har svårt att bryta ner, metabolisera, överskott av fenylalanin och därför måste personer med PKU hålla sitt intag av fenylalanin lågt. Färdigförpackade livsmedel som innehåller aspartam måste därför märkas med uppgift om att de innehåller fenylalanin. Och nocco vill nog sälja till alla personer även dem som lider av PKU..

Permalänk
Medlem

Är det någon här som provat cactus cooler?

Permalänk
Medlem

Skål då med en iskall Jolt cola i värmen

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag har letat efter den men har inte hittat någon än. Vet du något ställe som har fått in den?

Dom har den till rätt bra extrapris på ICA Bea i Svedmyra just nu.

Permalänk
Medlem

https://tastyamerica.se/drycker/ finns en hel del kul att testa

Visa signatur
Permalänk

Pommac och Champis är två självklara läsker i ett sådant här test.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Pommac och Champis är två självklara läsker i ett sådant här test.

Rly pommac och champis har ju funnits hur länge som helst varför testa dem? Inte så stor skillnad på dem faktiskt förutom att en smakar sötare och den andra smakar lite mer vad den är gjord av kommer ej ihåg vilket tror champis är lite sötare än pommacen.. ok pommac har hallon juice och champis har druvor det är typ den största skillanden men smaken är ändå identisk pga äppeljuicen tar över mkt av smaken på så sätt så är en av dem sötare än den andra. Det är ialla fall vad jag tycker om dem 2.. sen har alla olika smaklökar 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Vet kanske redan svaret.. men uppdatera gärna ändå.. tror att detta är därför dem inte anväder aspartam. Sjukdomen PKU innebär att kroppen har svårt att bryta ner, metabolisera, överskott av fenylalanin och därför måste personer med PKU hålla sitt intag av fenylalanin lågt. Färdigförpackade livsmedel som innehåller aspartam måste därför märkas med uppgift om att de innehåller fenylalanin. Och nocco vill nog sälja till alla personer även dem som lider av PKU..

PKU är extremt ovanligt, cirka 5 per 100 000 födda. Det är något annat som ligger bakom valet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

PKU är extremt ovanligt, cirka 5 per 100 000 födda. Det är något annat som ligger bakom valet.

Ok.. Har ju varit stora demonstrationer i usa mot pepsi max för att dem använder aspartam för att det är cancerframkallande men det behövs ca 2400 burkar om dagen för att det ska bli så alvarligt.. kanske är en av anledningarna vad vet jag..😁

Permalänk

LingonDrickers

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

finns en del intressant här, t. ex. Canada dry
https://www.shopamerica.se/produktkategori/amerikanska-drycke...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

Tips på läsk att testa (om ni inte redan har testat dessa)

chinotto
COla Bio
chinotto
Cedrata
http://www.lacollina.se/products_categories/lask-och-dryck/

Lime & Cocco Bona
Chinotto Bona
https://www.italianissimo.nu/12-produkter

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |