Regler för mat som resande montör

Permalänk
Medlem

Regler för mat som resande montör

Hej!

Försöker läsa lite kring regler för mat och matutrymme men hittar inte precis det jag söker. Det är såhär:

Vi har ett antal montörer i vårat arbetslag som vissa dagar kan vara många mil bort från arbetsplatsen. Ibland djupt i en skog med flera mil till närmaste mack, om man vill köpa dricka eller något att äta. Våra montörer vill köpa sig en kylbox att ha i sina arbetsbilar, där de kan ha mat och dryck etc. Men arbetsgivaren gillar inte detta alls och menar att det inte är företaget som ska stå för att de anställda ska kunna kyla sin mat etc.

Vad finns det för regler och vad är skäligt?

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Se §104-§105 i AFS 2009:2 Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsplatsens utformning samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna. Citerad nedan:

Citat:

Matutrymme

104 § Arbetstagare ska under matraster eller måltidsuppehåll kunna äta under tillfredsställande förhållanden. Det ska normalt ske i en personalrestaurang, en annan restaurang, ett matrum eller ett matutrymme. För den som genomgår utbildning godtas dock även andra lämpliga utrymmen.

105 § Arbetstagare som äter medhavd mat ska ha tillgång till ett matrum eller plats i en personalrestaurang. På arbetsställen där högst fyra arbetstagare arbetar samtidigt får det i stället för matrum finnas ett avskilt matutrymme i arbetslokalen eller i ett klädrum med klädskåp om arbetet inte är smutsande, medför risk för smitta eller utförs med hälsofarligt eller starkt luktande ämne. Nära platsen där medhavd mat intas ska det finnas uppvärmningsanordning, kylskåp, förvaringsutrymmen, uppsamlingskärl för avfall, tillgång till varmt och kallt vatten och möjlighet att diska. Sittplatser ska ha ryggstöd.

Det ni kan göra som arbetstagare i så fall är att helt enkelt åka fram och tillbaka mellan själva monteringsplatsen och arbetsplatsen där matutrymme finns, på arbetstid. En smart arbetsgivare kommer nog fatta att några kylboxar för några hundringar styck från valfritt gubbdagis blir billigare än den förlorade arbetstiden som i stället skulle gå till resor mellan monteringsplatsen och matrummet.

Permalänk
Medlem

Det låter som riktiga dumheter av arbetsgivaren.

MEN en kylbox är däremot ingen stor utgift så köp en kylbox privat så sticker arbetslaget hem tidigare några/någon dag som kompensation. Så brukar jag göra när jag köper semi-arbetsgrejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Hej!

Försöker läsa lite kring regler för mat och matutrymme men hittar inte precis det jag söker. Det är såhär:

Vi har ett antal montörer i vårat arbetslag som vissa dagar kan vara många mil bort från arbetsplatsen. Ibland djupt i en skog med flera mil till närmaste mack, om man vill köpa dricka eller något att äta. Våra montörer vill köpa sig en kylbox att ha i sina arbetsbilar, där de kan ha mat och dryck etc. Men arbetsgivaren gillar inte detta alls och menar att det inte är företaget som ska stå för att de anställda ska kunna kyla sin mat etc.

Vad finns det för regler och vad är skäligt?

Liknande situation togs upp hos oss

Kom tillbaka från jobb i Finland nu idag och där var det ca 50min bilfärd från boende eller närmsta affär/mack ut till området vi utgår ifrån, där tar vi 6 hjuling ~ 30 min ut i skogen, vad tror du det kostar för två eller tre man att köra tillbaks tur o retur för att köpa sig något att äta jämfört med att köpa en kylbox. effektivt arbete blir typ inte ens en halv dag om vi skulle hållt på så, behövde bara säga som det var till chefen så löste det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Se §104-§105 i AFS 2009:2 Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsplatsens utformning samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna. Citerad nedan:

Det ni kan göra som arbetstagare i så fall är att helt enkelt åka fram och tillbaka mellan själva monteringsplatsen och arbetsplatsen där matutrymme finns, på arbetstid. En smart arbetsgivare kommer nog fatta att några kylboxar för några hundringar styck från valfritt gubbdagis blir billigare än den förlorade arbetstiden som i stället skulle gå till resor mellan monteringsplatsen och matrummet.

Det var det som våra montörer tog som exempel. "Ska vi pausa arbetet, åka tillbaka 5 mil för att äta och sedan åka tillbaka?"

Det bemöttes med typ, "Gör ni så, så är ni inte lojala etc etc."

Lustigt detta. Jag är ju en av dom som är med och tar beslutet om köpet ska göras, och jag godkände det (boxarna kostade 400kr styck). Men jag fick nedslag av dom över mig om att vi hade dåligt omdöme som köpte dessa osv. (Jag arbetar på kontoret och åker inte ut på jobb).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det var det som våra montörer tog som exempel. "Ska vi pausa arbetet, åka tillbaka 5 mil för att äta och sedan åka tillbaka?"

Det bemöttes med typ, "Gör ni så, så är ni inte lojala etc etc."

Lustigt detta. Jag är ju en av dom som är med och tar beslutet om köpet ska göras, och jag godkände det (boxarna kostade 400kr styck). Men jag fick nedslag av dom över mig om att vi hade dåligt omdöme som köpte dessa osv. (Jag arbetar på kontoret och åker inte ut på jobb).

Vissa verkar ju tro att lojalitet bara funkar åt ena hållet.

Alla arbetstagare har ju egentligen rätt till att ha ett matutrymme med kyla, uppvärmning, möjlighet att diska, etc, etc. En arbetstagare som avstår möjlighet att värma upp mat och diska t.ex. för att slippa kosta företaget en massa arbetstid har redan uppvisat lojalitet utöver vad som krävs av dem.

Det är då bara rimligt att kräva åtminstone en kylbox som motprestation för denna uppoffring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det bemöttes med typ, "Gör ni så, så är ni inte lojala etc etc."

Typiskt svar från en arbetsgivare som ser sina anställda som löneslavar. Lojalitet är en dörr som svänger åt båda hållen, en arbetsgivare skall också vara lojal mot sina anställda.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Coca:

Typiskt svar från en arbetsgivare som ser sina anställda som löneslavar. Lojalitet är en dörr som svänger åt båda hållen, en arbetsgivare skall också vara lojal mot sina anställda.

Det är just på grund av såna här arbetsgivare som vi har nödvändiga ont som fackföreningar och kollektivavtal tyvärr.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad det är för (ursäkta franskan) skitställe att jobba på, låter som att ledningen inte riktigt är helt hundra, du gjorde ju helt rätt som godkände det, men dom över dig kanske borde fundera ett varv till.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Typiskt svar från en arbetsgivare som ser sina anställda som löneslavar. Lojalitet är en dörr som svänger åt båda hållen, en arbetsgivare skall också vara lojal mot sina anställda.

Det roliga brukar vara när dom anställda får bättre jobb och sedan drar, då står den förra arbetsgivaren där och fattar inte varför alla har dragit.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det var det som våra montörer tog som exempel. "Ska vi pausa arbetet, åka tillbaka 5 mil för att äta och sedan åka tillbaka?"

Det bemöttes med typ, "Gör ni så, så är ni inte lojala etc etc."

Lustigt detta. Jag är ju en av dom som är med och tar beslutet om köpet ska göras, och jag godkände det (boxarna kostade 400kr styck). Men jag fick nedslag av dom över mig om att vi hade dåligt omdöme som köpte dessa osv. (Jag arbetar på kontoret och åker inte ut på jobb).

Den lojala lösningen är givetvis att de över dig som tyckte detta var en omotiverad utgift turas om med att köra ut varm mat till de som jobbar ute i skogen. Det skulle tveklöst upskattas och stärka lagkänslan.
Gissningsvis är inte de över dig särskilt lojala mot företaget de heller.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720