Här samlar vi ombudsmän som kan lösa twister i Swec's marknad.

Permalänk
Medlem

Här samlar vi ombudsmän som kan lösa twister i Swec's marknad.

Med inspiration tagen från ett nyblivet dilemma så tänkte jag skapa en tråd med opartiska ombudsmän( dvs vanliga swec-medlemmar) som kan funktionstesta prylar som köpts igenom marknaden och på så vis lättare lösa twister.

Ett exempel:

Jonte köper ett moderkort av Adam. Jonte får inte moderkortet att fungera och begär att Adam ska köpa tillbaka moderkortet. Adam har däremot testat moderkortet innan försäljning och vet därmed för sin del att det fungerade.

Nu har alltså Adam och Jonte fått en twist där båda tror att de har rätt. Här kan vi få hjälp utav denhär tråden då en neutral tredjepart kan verifiera om moderkortet faktiskt funkar eller inte funkar.

Ett upplägg jag tänker mig är exempelvis ett krav om 2 års medlemsskap samt ett par referenser från tidigare köp för att få anmäla sig som möjlig swecbudsman.

Känner ni att detta låter som en bra idé så lämna gärna en anmälan om att ni vill vara med i detta upplägget som swecombudsmän.

Jag kommer skapa en lista sorterat geografiskt för att köpare/säljare lättare ska kunna hitta en swecbudsman.

Permalänk
Medlem

Och om kortet iaf inte funkar? Är det en garanti mm hur mycket ersättning ska ombudsmannen få för arbete, ska det skrivas papper, har man något ansvar, väger egna ord tyngre vid dispyt?
Känns som en vacker tanke som inte är praktiskt genomförbar utan att göra det till ett företag mm

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det som dessa personer ska göra? Ska de få produkten hemskickad för att sedan testa den själva ifall det fungerar? Vad förhindrar att produkten ska bli skadad i frakten dit osv osv?

Kanske funkar bra i teorin, vet inte riktigt hur väl det kommer fungera i praktiken däremot..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

För det första, är detta något som är sanktionerat från Sweclockers / Geeks eller är det ditt egna påhitt? På vilket sätt skulle en s.k. påhittad "ombudsman" kunna avgöra en tvist mellan två parter? Vad händer om nu moderkortet inte visar sig fungera, men säljaren påstår ändå att det fungerade när det skickades medans köpare påstår att det aldrig fungerat. Nej låt personerna sköta det själva och blanda inte in fler personer..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Och om kortet iaf inte funkar? Är det en garanti mm hur mycket ersättning ska ombudsmannen få för arbete, ska det skrivas papper, har man något ansvar, väger egna ord tyngre vid dispyt?
Känns som en vacker tanke som inte är praktiskt genomförbar utan att göra det till ett företag mm

Som ombudsman ser jag det som att man gör det som en tjänst. Någon hundring kan man väl få för att täcka frakten typ.

Sen så tycker jag att ombudsmannen ska vara neutral och helt enkelt säga som det är, delen är eller är inte funktionell. Sen får de två tvistande parterna komma överens för sig efter det. Ombudsmannen ska inte behöva vara domstol men ska på en neutral grund kunna testa grejen helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

För det första, är detta något som är sanktionerat från Sweclockers / Geeks eller är det ditt egna påhitt? På vilket sätt skulle en s.k. påhittad "ombudsman" kunna avgöra en tvist mellan två parter? Vad händer om nu moderkortet inte visar sig fungera, men säljaren påstår ändå att det fungerade när det skickades medans köpare påstår att det aldrig fungerat. Nej låt personerna sköta det själva och blanda inte in fler personer..

Dethär är inte på något vis sanktionerat eller har något med sweclockers att göra, annat än att det skrivs på deras forum.

Denna "ombudsmannen" kommer helt enkelt kunna lösa twisten om båda parter är villiga att lita på ombudsmannen. Det förhindrar tvångsgreppet jag har både läst på forumet och hittat migsjälv i där köparen säger att produkten är trasig medans säljaren säger att den funkar galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Dethär är inte på något vis sanktionerat eller har något med sweclockers att göra, annat än att det skrivs på deras forum.

Denna "ombudsmannen" kommer helt enkelt kunna lösa twisten om båda parter är villiga att lita på ombudsmannen. Det förhindrar tvångsgreppet jag har både läst på forumet och hittat migsjälv i där köparen säger att produkten är trasig medans säljaren säger att den funkar galant.

Vet inte om jag förstått det hela rätt men är tanken att säljaren först ska skicka säg en cpu till ombudet för att ombudet sedan ska skicka cpu´n vidare till köpare?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Svarade utan tvekan nej. Det här är inte Swec's ansvar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Nja känns overkill, vi kan väl vara glada att det finns schyssta personer som är villiga att hjälpa till ibland bara :)?

Permalänk
Medlem

Förstår tanken men i praktiken är detta nog väldigt rörigt. Hur vet vi att någon är opartisk mellan båda parterna? Måste vi ha en lista över vilka som är vän med vilka?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar grundidén, att det ska finnas en lista med Sweclockers-medlemmar som är villiga att hjälpa till med att ställa upp och testa och felsöka hårdvara! Det är ju användbart i andra sammanhang också, inte bara köp och sälj-tvister. Jag tänker mig att det ibland är svårt att felsöka vad det är som är fel på en dator. Datorn visar inte bild. Är det datorn, skärmen, CPU:n, minnet, eller nätdelen som strular? Omöjligt för någon som inte har åtkomst till andra delar och mätinstrumen att ta reda på.

Jag röstade därför "ja", även om jag ser lite problem med ditt förslag till upplägg och namn.

Att kalla det för en "ombudsman" för ju dock tanken till att de ska vara någon slags medlare som ska avgöra vem det är som har rätt i en sån situation, vilket inte alls stämmer. Det är fortfarande säljare och köpare som ska lösa sina egna tvister. Ett opartiskt utlåtande kan vara en ledning till hur man löser en tvist, särskilt om man kommer överens i förväg vad som ska gälla. Men en sådan "testare" ska aldrig föreslå hur man löser en sådan tvist.

Till sist: Vi behöver absolut inte krångla till det angående opartiskhet. Det är upp till säljaren och köparen att gemensamt välja en oberoende testare de båda känner sig bekväma med. Det är inte upp till någon annan att bestämma eller avgöra.

Permalänk
Medlem

Inte dags att instifta en domstol också? Ser fram emot straff som hängning med mus-sladd (bara lite jobbigt nu när allt skall vara trådlöst), brännas över Intel-processor och dränkning med vattenkylare.

God tanke, men nog bättre att informera om lagar i Sverige när man skapar en annons.

Permalänk
Medlem

Fallet som inspirerade denna tråd innehåller en välvillig säljare och en välvillig köpare. Problemet kunde lösas på grund av att köparen lät en fysiskt närbelägen tredje part testa kortet och konstatera att den är felfri -- något som han accepterade och riktade sitt fokus till andra komponenter som eventuella felkällor.

Det kan bli mycket svårare om ena parten har onda avsikter eller om någondera hävdar att felet absolut inte ligger hos dem. Om man även inkluderar de olika begränsningarna som kompetens, hårdvarutillgänglighet, transportering och kostnader så är jag ganska skeptisk till att det här kommer att fungera.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Hedersmedlem

Bra tanke i teorin men som de flesta andra här ser jag för många problem för att det ska kunna införas praktiskt utan väldigt mycket förarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Som ombudsman ser jag det som att man gör det som en tjänst. Någon hundring kan man väl få för att täcka frakten typ.

Sen så tycker jag att ombudsmannen ska vara neutral och helt enkelt säga som det är, delen är eller är inte funktionell. Sen får de två tvistande parterna komma överens för sig efter det. Ombudsmannen ska inte behöva vara domstol men ska på en neutral grund kunna testa grejen helt enkelt.

Fast om du skickar en fungerande del till en ombudsman som du vet funkar men den säger att den inte funka?

Om du inte testar delen men antar den funkar, skickar till en ombudsman som säger att den funkar men personen som köper får en del som inte funkar?

Vem bär ansvar vart och till vilken gräns?

Missbruk av systemet om ombudsmannens kompis ska sälja en defekt del och sedan blir köparen då automatiskt misstrodd på SweC?

Säg teoretiskt att säljaren har ett ombud som säger att delen funkar, köparen har ett annat ombud som tog emot delen som säger att den inte funkar?

Vad ska funktionen faktiskt göra om något går fel? Kommer ombudsmännen samlas i grupp utanför den som "har fel" och tvinga den att göra något åt saken? Ska folk som inte vill gå genom något ombud inte få sälja? Eller automatiskt antas vara bedragare? Ska SweC själva då lägga in någon form av verifierings markering på marknaden för de som "Verifierat sina delar" som fungerande?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Många intressanta frågor. Så här känner jag.

Skrivet av Ferrat:

Fast om du skickar en fungerande del till en ombudsman som du vet funkar men den säger att den inte funka?

Om du inte testar delen men antar den funkar, skickar till en ombudsman som säger att den funkar men personen som köper får en del som inte funkar?

Vem bär ansvar vart och till vilken gräns?

Säljaren och köparen bär ansvaret, och det är också de som ska komma överens om det är en tvist. Blir det en tvist i frågan "funkar delen eller ej" så kan man skicka den till en oberoende tredje part, som inte egentligen ska komma med något mer än "delen funkar" eller "delen funkar ej". Det är alltså att ses som ett slags felsökning, ett sätt att samla in fakta. Ombudsmannen/testaren bär inget ansvar i frågan.

Varken säljaren eller köparen får några utökade förpliktelser genom detta. Båda parterna måste komma överens om att använda detta system för att lösa sin tvist.

Skrivet av Ferrat:

Missbruk av systemet om ombudsmannens kompis ska sälja en defekt del och sedan blir köparen då automatiskt misstrodd på SweC?

Säg teoretiskt att säljaren har ett ombud som säger att delen funkar, köparen har ett annat ombud som tog emot delen som säger att den inte funkar?

Säljaren och köparen kommer överens om en obereoende testare som båda kan acceptera. Finns det ingen testare/ombudsman som båda kan acceptera så får de lösa sitt problem på ett annat sätt.

Normalfallet som jag ser det är att säljaren och köparen kommer överens om ett ombud/testare som testar produkten, inte flera stycken. Då bör man också ha tänkt på i förväg vad som händer om båda testarna kommer fram till olika resultat. Man kan rent teoretiskt t.ex. sätta upp en nämnd med tre testare, men det förutsätter att alla testarna accepterar trippelarbetet. Jag tror dock inte det är rätt vettigt i normalfallet.

Skrivet av Ferrat:

Vad ska funktionen faktiskt göra om något går fel? Kommer ombudsmännen samlas i grupp utanför den som "har fel" och tvinga den att göra något åt saken? Ska folk som inte vill gå genom något ombud inte få sälja? Eller automatiskt antas vara bedragare? Ska SweC själva då lägga in någon form av verifierings markering på marknaden för de som "Verifierat sina delar" som fungerande?

Ingenting alls. Säljaren och köparen är de som ska lösa tvisten sinsemellan. Testaren/ombudsmannens enda roll är att ta fram ett oberoende utlåtande om huruvida en del är hel eller inte. Vad parterna sedan väljer att göra med det utlåtandet och hur de väljer att lösa tvisten är upp till dem.

Permalänk
Medlem

Nä, ska man behöva förlita sig på att det både finns ett digert utbud med ombudsmän samt behöva vänta på dessa herrar och damer för att genomföra ett köp? Det är en fin idé i grunden, precis som med kommunism :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Nä, ska man behöva förlita sig på att det både finns ett digert utbud med ombudsmän samt behöva vänta på dessa herrar och damer för att genomföra ett köp? Det är en fin idé i grunden, precis som med kommunism :>

Är det någon som föreslagit att alla affärer ska gå genom dessa testare/ombudsmän då?

Permalänk
Medlem

Tycker det är en bra idé, speciellt ifall man kan ha en lista över dessa medlemmar och vilka städer de bor/befinner sig vid.

Behöver inte vara något officiellt, utan hjälpsamma medlemmar som är villiga att testa en hårdvara, om köparen/säljaren kommer och lämnar produkten till den hjälpsamma medlemen.

Så istället för tjafs, kan den som påstår att produkten inte fungerar dubbel kolla med en hjälpsam medlem som bor i närheten!

Friendly Neighborhood Sweclocker!

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Hedersmedlem

En praktisk aspekt som måste lösas är att alla kan inte testa alla komponenter. Skulle någon t.ex. skicka en Intel i5-2500K på mig och fråga om den funkar så har jag inget sätt att testa det så jag inte har ett moderkort som passar denna plattform.

En ren lista på möjliga testare är alltså inte komplett utan att dessa personer också listar vilken slags utrustning de kan testa. Det kan bli lite av en utmaning att hålla en sån databas igång på forumet.

Permalänk

Jag tror inte att det kommer fungera bra i praktiken, även om tanken är god. Tänk om köparen inte behandlar eller använder varan på rätt sätt, som att t.ex. dammsuga grafikkortet innan det monteras i datorn. Listan kan göras lång. Dessutom kan Posten ligga bakom defekta varor. Det enda en ombudsman skulle kunna göra är att konstatera om en pryl fungerar eller ej, men sedan behöver det inte hända mer, säljaren kan fortfarande hävda att den fungerade när han skickade den, precis som köparen kan påstå att han inte alls hanterat varan fel.
Det kan alltså lika gärna vara köparen, posten eller säljaren som gör fel.

Vad händer om ombudsmannen konstaterar att varan är defekt? Ord kommer fortfarande stå mot ord. Även om köparen skulle göra en polisanmälan och det av otroliga anledningar skulle leda till ett förhör så är jag i princip säker på att förundersökningen läggs ner, en åklagare kommer inte kunna bevisa vem som har rätt eller fel.

Då hade det snarare varit bättre med någon form av lättöverskådligt omdömessystem för medlemmarna, likt tradera. Köper man en vara av någon utan omdöme så kanske man som köpare vill kräva att säljaren lämnar funktionsgaranti, då får den personen bestämma hur den vill göra.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Ingen bra ide.

Enligt köplagen tar köparen över risken för varan när den avlämnats till transportören (7§ 2st, 12§, 13§). Det spelar alltså inte så stor roll om varan fungerar eller inte, det som spelar roll juridiskt är när varan slutade fungera. Det kan ingen "ombudsman" reda ut på ett opartiskt vis.

Om man redan när köpet inleddes kommit överens om något slags skiljeförfarande är det helt OK, köplagen är dispositiv. Men att i efterhand komma överens om det bygger helt på säljarens välvilja, i synnerhet om betalningen redan är gjord, vilket den ju nästan alltid är.

Permalänk
Medlem

Varför krångla till allt så förbannat.
Jag vill köpa en sak av kalle och litar inte på honom, Då åker jag hem till Kalle och kollar så att produkten fungerar och åker hem och alla är nöjda, Kan du inte ta dig till säljaren så får du vänta tills det dyker upp något närmre ditt hem.Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Varför krångla till allt så förbannat.
Jag vill köpa en sak av kalle och litar inte på honom, Då åker jag hem till Kalle och kollar så att produkten fungerar och åker hem och alla är nöjda, Kan du inte ta dig till säljaren så får du vänta tills det dyker upp något närmre ditt hem.Svårare än så är det inte.

Låt oss säga att Kalle bor i Kalix och att du bor i Malmö (eller Nol )....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Låt oss säga att Kalle bor i Kalix och att du bor i Malmö (eller Nol )....

Läs en gång till
"Kan du inte ta dig till säljaren så får du vänta tills det dyker upp något närmre ditt hem"

Permalänk
Medlem

Inte ett problem som kommer hända för ofta men... Vad skulle gälla om en ombudsmans dator går sönder vid testning av en datorkomponent? Vem står för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Läs en gång till
"Kan du inte ta dig till säljaren så får du vänta tills det dyker upp något närmre ditt hem"

Har inte tid med sådant

Permalänk
Medlem

@Wasp: Detta är som kommunismen fast ännu bättre i teorin och förmodligen klart sämre i praktiken Kan omöjligt se att detta skulle fungera och vilka som skulle vilja vara dessa ombudsmän.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Gjort en pytteliten rensning av lite oseriösa inlägg, plz don´t hit me.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Bildexpert

Fin tanke i sig men jag vet ändå inte... Jag har gjort över tusen affärer med privatpersoner genom internet och det ska strula mycket innan jag börjar blanda in en tredje part. Kan inte komma tänka på ett enda tillfälle av min erfarenhet där ett system med ombudsmän skulle lösa något, och om det i så fall skulle ske tänker jag att det är bättre om man ordnar något som funkar just för stunden.

Annars blir det väl mest ett koncept som tar en massa tid att införa och göra i ordning men som sällan används. Fast om någon/några verkligen känner att de vill bli ombudsmän på Sweclockers så har jag inga problem med det förstås.