Överklocka GeForce GTX 1070 Windforce 8 gb i GPU Tweak

Permalänk

Överklocka GeForce GTX 1070 Windforce 8 gb i GPU Tweak

Hej!

Är det någon som kan ge mig ett tips på hur man kan göra för att överklocka ett GeForce GTX 1070 8 gb i programmet GPU Tweak? Försöker till höger och vänster men verkar ha svårt att få balans (antingen kraschar spelet eller så får jag ingen märkbar skillnad alls i antal FPS - syftet med detta är att få en rejäl FPS ökning)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Är det någon som kan ge mig ett tips på hur man kan göra för att överklocka ett GeForce GTX 1070 8 gb i programmet GPU Tweak? Försöker till höger och vänster men verkar ha svårt att få balans (antingen kraschar spelet eller så får jag ingen märkbar skillnad alls i antal FPS - syftet med detta är att få en rejäl FPS ökning)...

Någon rejäl fpsökning kan du inte räkna med vid överklockning av ett grafikkort, runt 10-15% förbättring får man vara nöjd med. Jag skulle rekommendera att överklocka i msi afterburner, det finns gott om tutorials på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=k1dGwFOdFLI

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Någon rejäl fpsökning kan du inte räkna med vid överklockning av ett grafikkort, runt 10-15% förbättring får man vara nöjd med. Jag skulle rekommendera att överklocka i msi afterburner, det finns gott om tutorials på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=k1dGwFOdFLI

Har försökt Afterburner och det har gått åt helvete varje gång tyvärr

Så fort mitt grafikkorts temperatur höjs lite grann så blir det "black screen" när jag lirar COD WZ exempevis.

Det kanske inte ens är värt att överklocka?

Jag har runt 80-110 fps i Pubg exempelvis. Om det skulle innebär 90-120 fps så tycker jag inte att det är värt det...

Vill ligga på 144 hz konstant men det kanske är svårt med en i7 4790k tillsammans med ett Geforce GTX 1070.

Tror ni att det skulle bli stor skillnad om jag skaffade ett GeForce GTX 1080? Vet ej om jag vill lägga runt 3500-4500 kr på någonting som kanske inte kommer göra en enorm skillnad...

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Har försökt Afterburner och det har gått åt helvete varje gång tyvärr

Så fort mitt grafikkorts temperatur höjs lite grann så blir det "black screen" när jag lirar COD WZ exempevis.

Det kanske inte ens är värt att överklocka?

Jag har runt 80-110 fps i Pubg exempelvis. Om det skulle innebär 90-120 fps så tycker jag inte att det är värt det...

Vill ligga på 144 hz konstant men det kanske är svårt med en i7 4790k tillsammans med ett Geforce GTX 1070.

Tror ni att det skulle bli stor skillnad om jag skaffade ett GeForce GTX 1080? Vet ej om jag vill lägga runt 3500-4500 kr på någonting som kanske inte kommer göra en enorm skillnad...

Vad tycker ni?

Man kan dessvärre inte räkna med så mycket mer prestandaökning vid överklockning. Kan du inte bara skruva ner inställningarna lite? Du borde ju kunna lira PubG på iaf näst högsta inställningar med 150-200fps. Ditt kort är likvärdigt med mitt 980 ti jag hade innan ungefär ochdet spelade jag PubG med shyssta fps på höga inställningar.

Skulle ej köpa ett gtx 1080 för en krona mer än 3000:- egentligen är ca 2500:- rimligt, men det kommer nog inte göra så stor skillnad heller. Ska du lägga pengar i de prisklasserna skulle jag hålla koll efter ett RX 5700 XT i fymndhörnan påo Netonnet, de brukar gå för mellan 3500-4000:- beroende på modell på kortet.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Man kan dessvärre inte räkna med så mycket mer prestandaökning vid överklockning. Kan du inte bara skruva ner inställningarna lite? Du borde ju kunna lira PubG på iaf näst högsta inställningar med 150-200fps. Ditt kort är likvärdigt med mitt 980 ti jag hade innan ungefär ochdet spelade jag PubG med shyssta fps på höga inställningar.

Skulle ej köpa ett gtx 1080 för en krona mer än 3000:- egentligen är ca 2500:- rimligt, men det kommer nog inte göra så stor skillnad heller. Ska du lägga pengar i de prisklasserna skulle jag hålla koll efter ett RX 5700 XT i fymndhörnan påo Netonnet, de brukar gå för mellan 3500-4000:- beroende på modell på kortet.

Är RX 5700XT mycket bättre än Geforce GTX 1070 8 gb?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är stor prestandaskillnad på dessa kort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det är stor prestandaskillnad på dessa kort.

https://www.youtube.com/watch?v=qTakNMg271g

Tror du ett sådant kort passar i mitt moderkort (sockel 1151) eller är moderkortet för gammalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Så fort mitt grafikkorts temperatur höjs lite grann så blir det "black screen" när jag lirar COD WZ exempevis.

COD WZ är extremt känsligt för överklockning. Det finns många av trådar på reddit om detta. En del behöver till och med underklocka sina grafikkort för att COD WZ inte ska crasha.

Jag har en lätt överklockning på mitt grafikkort som fungerat utan problem i säkert 20 olika spel.
Men för COD WZ så måste jag stänga av överklockningen annars crashar spelet sporadiskt varannan match eller så.

Permalänk
Inaktiv

Håll dig till MSI afterburner och räkna inte med mer än 5% förbättring, du kan få mer men räkna där någonstans.

Edit: Testa överklocken med MSI kombustor t.ex. 5-10min utan artefakter/krasher brukar räcka
Edit: Angående tempertatur så bör du justera fläktkurvan så att du hålls under ca. 80c, det är enkelt i MSI Afterburner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Tror du ett sådant kort passar i mitt moderkort (sockel 1151) eller är moderkortet för gammalt?

Är det Core-4-serien från Intel bör det inte vara något problem att välja dessa kort nej.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Tänk på att temp över 65c gör att ditt kort trottlar.
Det bästa sättet att klocka ditt kort är att hålla det svalt under last, under 65c och sen kanske undervolta det med.
Mitt 1070 ligger på 2075MHz när jag spelar med +90 på core och +500 på minne med MSI Afterburner.

Det boostar så bra för att det går svalt.

Kör en autoscan i MSI Afterburner o se vad du får.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.