Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du rider verkligen på höga hästar.
Oersättlig, oumbärlig.

Säger inte jag är oersättlig eller oumbärlig, presenterar bara fakta på hur det är och skäms inte för att jag levererar. Det är en extremt säker bransch jag jobbar i och rent mätbart presterar jag bra i den branschen.

Skrivet av SUMITOMO:

Vad händer om du skulle råka ut för en tuff cancerbehandling, trafikolycka, hjärnblödning eller nåt annat?
Lång rehabilitering och du orkar inte nå upp till genomsnittet och arbetsgivaren ser dig mer som
en belastning än en tillgång. Eftersom du inte är med i facket är tillgången att det är lätt att ge dig kicken.

Då blir det en rättsprocess och sen gör jag något annat istället, dvs inte så stor skillnad. Om det skulle ske är det troligare att de skulle ge mig ett erbjudande om avgångsvederlag för att säga upp mig, då tar jag det och tar det lugnt ett tag. Sannolikheten för det är dock låg när det gäller sjukdom, både för att företagen i branschen är väldigt måna om att uppfattas som etiska och följa regler. Samt för att om jag inte ska kunna prestera så skall jag vara så pass dålig att jag inte kan jobba alls, då är jag sjukskriven istället.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom industri och så länge Metall IF donerar pengar till sossarna kommer jag inte vara med i facket.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemurenSwe:

Nej jag förhandlar best själv, så facket är inget för mig.

Funkar inge vidare på vissa företag om du inte är med i facket, du får sämre lön först och främst.

I mitt senaste jobb (Arbetslös) hade vi en som inte var med i facket och alltid fick förhandla själv och han fick alltid bara den grundläggande lönehöjningen, vi hade en pott på ca 600-800 kr varje år och hälften av dom pengarna fick alla oavsett om man var med i facket eller ej men resterande brukade alltid fördelas till dom som var med i facket och den här personen blev alltid utan så han släpade efter mer och mer för varje år som gick och till slut insåg han att han var tvungen att gå med i facket och de här gäller nog på många företag som inte har fantasilöner utan vanliga arbetslöner runt 25-30 tusen.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag är lite splittrad till det här, förstår absolut solidaritets grejen trots jag är mera till höger på den politiska skalan.

Jag ser flera problem:

1. Vilken kvalité det är på facket beror exceptionellt mycket på den lokala fackrepresentanten.
2. Räkna inte med att facket kan stoppa varsel/avskedningar, det är oerhört sällsynt.
3. Skulle du permitteras så får alla oftast (men inte alltid) samma deal ändå, detta beror på företaget.
4. I bästa fall (om det är ett bra fack) kan de hjälpa till att förhandla sig till lite bättre avgångsvederlag men räkna inte med att få behålla jobbet.
5. Om man bör gå med i facket eller inte beror också väldigt mycket på vilket företag man jobbar för. Det finns företag som har en gedigen bra företagskultur och då är det inte nödvändigt tycker jag.
6. Kan bli ganska dyrt, tar man hela paketet med fackavgift, a-kassa och inkomstförsäkring så blir det ofta en ganska hög månadskostnad (det beror väl på vilken lön man har).
7. Inte säkert att chefen uppskattar att man är med i facket vilket omedvetet kan påverka lönesättning etc. Självklart inte bra att det är så, men det kan förekomma beroende på vilken chef man har och hur han/hon är som person.

Permalänk
Inaktiv

Gällande hög månadsavgift så kan jag hålla med men man måste inse att man får en hel del med på köpet.

Jag betalar 490 kr per månad och då har jag förutom A-kassa även.....

Olycksfallsförsäkringen Medlemsolycksfall
Kompletterings-TGL
Barngrupplivsförsäkring
Sjuk- och efterlevandeförsäkring

När jag slutade på mitt senaste jobb fick jag ut pengar från AFA för att jag blivit uppsagd, var drygt 50 tusen.

När jag var långtidssjukskriven fick jag extra pengar från min gruppförsäkring som jag också har via facket, var drygt 1500 kr per månaden och jag fick de i 18 månader totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Jobbar inom industri och så länge Metall IF donerar pengar till sossarna kommer jag inte vara med i facket.

Du tog orden ur min mun!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Alltså, jag är lite splittrad till det här, förstår absolut solidaritets grejen trots jag är mera till höger på den politiska skalan.

Jag ser flera problem:

1. Vilken kvalité det är på facket beror exceptionellt mycket på den lokala fackrepresentanten.
2. Räkna inte med att facket kan stoppa varsel/avskedningar, det är oerhört sällsynt.
3. Skulle du permitteras så får alla oftast (men inte alltid) samma deal ändå, detta beror på företaget.
4. I bästa fall (om det är ett bra fack) kan de hjälpa till att förhandla sig till lite bättre avgångsvederlag men räkna inte med att få behålla jobbet.
5. Om man bör gå med i facket eller inte beror också väldigt mycket på vilket företag man jobbar för. Det finns företag som har en gedigen bra företagskultur och då är det inte nödvändigt tycker jag.
6. Kan bli ganska dyrt, tar man hela paketet med fackavgift, a-kassa och inkomstförsäkring så blir det ofta en ganska hög månadskostnad (det beror väl på vilken lön man har).
7. Inte säkert att chefen uppskattar att man är med i facket vilket omedvetet kan påverka lönesättning etc. Självklart inte bra att det är så, men det kan förekomma beroende på vilken chef man har och hur han/hon är som person.

Ett anställningsavtal är i grunden ett avtal. Arbetsgivaren kan alltid säga upp avtalet, men du har då rätt till ersättning för den skada du lider. Som sagts på flera ställen i tråden så har ett fackförbund större möjligheter att driva en sådan fråga än du har själv.

Om du är med i ett fackförbund som har kollektivavtal så kan ditt fack driva din fråga i en uppsägningsprocess speciellt. Detta kan vara bra om det finns särskilda aspekter för just dig. Är det ingen skillnad mellan dig och din arbetskamrat så blir det så klart ingen skillnad. Särskilda aspekter kan vara att du har något handikapp som gör det svårare att få jobb, eller om du för tillfället är med i en rehabiliteringsprocess osv.
Detta gäller om du är medlem i ett fackförbund som har kollektivavtal med din arbetsgivare, annars händer det så klart inte.

Mitt fackförbund har en platt avgift och avgiften till a-kassan är större än till förbundet. Tidigare sambos/fru har dock varit med i förbund som tagit typ en procentsats av lönen och betalade mer än jag gjorde som tjänade mer. Dessa fackförbund skulle jag hålla mig borta ifrån.

Att särbehandla någon för att han är med i facket är olagligt och det är ofta inget problem för facket att ta upp dessa frågor. Jag har varit med om chefer på första linjen som hållit på med sånt, men jag har aldrig sett detta stöttas av VD/HR. Stöttar VD sånt beteende hade jag bytt jobb ändå. Det företaget är inte sunt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Du tog orden ur min mun!

Gillar man inte S så finns det förstås andra fackförbund. Dock är det kanske inte så mycket till hjälp i en del frågor om man är den enda medlemmen i ett visst förbund. Man kan inte kräva att få förhandla om kollektivavtal exempelvis (se exempelvis konflikten för hamnarbetarna för några år sedan). Men det finns förstås inga fackföreningar ute på högerkanten, det går ju inte ihop med ideologin liksom. Men kolla på Unionen eller varför inte SAC om du vill provocera lite.

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe:
Och de flesta har tid, ekonomiska resurser och framför allt kunskapen till att göra detta tror du? Speciellt när man precis blivit uppsagd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

@LemurenSwe:
Och de flesta har tid, ekonomiska resurser och framför allt kunskapen till att göra detta tror du? Speciellt när man precis blivit uppsagd.

Göra vad?

Permalänk

Jag ser facket som en försäkringspremie.

Du betalar försäkring för din bil eller hemförsäkring av en anledning. Det kan går flera år, om inte aldrig att det händer något och du aldrig utnyttjar det. Ändå är du villig att betala det.

Facket för mig är det, en försäkring.

Jag är glad så länge jag slipper använda det. men om det skulle vara så att något händer, då är jag glad över att ha det.

Känner vissa som aldrig använt det och aldrig behövt använda det. Finns även de jag känner som inte är med men önskade vid vissa tillfällen att de var med.

Kanske inget direkt svar till din fråga

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem

SACO har fina rabatter hos danskebank. Fick ner lånet 0.5% mot Swedbank så sparade 5000kr per år.

Så jag går +\- 0 på att vara med (ink alla sjukvårdsförsäkringar).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vad händer om du skulle råka ut för en tuff cancerbehandling, trafikolycka, hjärnblödning eller nåt annat?
Lång rehabilitering och du orkar inte nå upp till genomsnittet och arbetsgivaren ser dig mer som
en belastning än en tillgång. Eftersom du inte är med i facket är tillgången att det är lätt att ge dig kicken.

Det där är faktiskt en god poäng. Jag vet folk som haft både hjärnblödning eller hjärtinfarkt, eller drabbats av TBE, i inte alltför gamla år (innan 50), och sedemera ansetts fullt friska av försäkringskassan - men inte alls kunnat jobba med det de jobbade med tidigare. En gick i "frivillig" pension vid typ 50 tror jag, klarade sig ekonomiskt på besparingar innan den riktiga pensionen, men att återgå till ett arkitektliknande jobb var helt uteslutet och att ställa sig vid bandet på Scania var liksom inte heller aktuellt. Har man ett toppjobb, stora pengar på bank eller kapital och inga stora skulder kan man nog hoppa över en del försäkringar, men det är mycket som kan hända som gör att även den toppresterande helt plötsligt anses vara en rejäl hämsko.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Hej!
Är i dagsläget med i Vision, men jag har nyligen bytt tjänst och tillhör nog egentligen mer Ledarna eller Unionen nu.
Finns det någon fördel för mig egentligen att krångla med att byta?
Är mest med för inkomstförsäkringens skull..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

För mig är det viktigt att vara med i facket eftersom det är genom dom jag kan sätta press på min arbetsgivare att faktiskt följa alla de regler som finns. Varje gång min arbetsgivare ens försökt skarva det minsta har jag bara hänvisat till att jag tycker det är en diskussion vi behöver ta med facket och då har hon alltid gått på min linje direkt eftersom hon ej pallar bråka med facket.

När jag slutade på mitt förra jobb hamnade jag i konflikt om pengar med min dåvarande arbetsgivare och det var först efter förhandlingar med facket som jag fick dom pengar som jag faktiskt hade rätt till. Hade jag ej varit med i facket hade jag kunnat glömma dom pengarna eller behövt betala juridiska kostnader själv.

För mig är det en självklarhet att man är med i facket för att gemensamt på arbetsplatsen kunna sätta press på arbetsgivaren när det behövs.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

För mig är det viktigt att vara med i facket eftersom det är genom dom jag kan sätta press på min arbetsgivare att faktiskt följa alla de regler som finns. Varje gång min arbetsgivare ens försökt skarva det minsta har jag bara hänvisat till att jag tycker det är en diskussion vi behöver ta med facket och då har hon alltid gått på min linje direkt eftersom hon ej pallar bråka med facket.

När jag slutade på mitt förra jobb hamnade jag i konflikt om pengar med min dåvarande arbetsgivare och det var först efter förhandlingar med facket som jag fick dom pengar som jag faktiskt hade rätt till. Hade jag ej varit med i facket hade jag kunnat glömma dom pengarna eller behövt betala juridiska kostnader själv.

För mig är det en självklarhet att man är med i facket för att gemensamt på arbetsplatsen kunna sätta press på arbetsgivaren när det behövs.

Men å andra sidan, har man en väldigt bra arbetsgivare, tex ett familjeägt företag som behandlar de anställda bättre än de flesta andra företag kan jag tycka det skulle kännas knepigt, nästan illojalt att springa till facket.

Jag är splittrad.... får intrycket av att en del här vägrar förstå att det faktiskt finns bra arbetsgivare.

Tänk er själva, ni har ett eget företag och behandlar de anställda generösare och bättre än de flesta andra företag, sedan får ni höra att vissa av de anställda gaddar ihop sig i diverse halvhemliga fackmöten, på arbetstid dessutom.

Själv skulle jag nog känna mig lite ledsen.

Men absolut, jag har full förståelse för att man i vissa företag verkligen vill/behöver gå med i ett fack, absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Men å andra sidan, har man en väldigt bra arbetsgivare, tex ett familjeägt företag som behandlar de anställda bättre än de flesta andra företag kan jag tycka det skulle kännas knepigt, nästan illojalt att springa till facket.

Jag är splittrad.... får intrycket av att en del här vägrar förstå att det faktiskt finns bra arbetsgivare.

Tänk er själva, ni har ett eget företag och behandlar de anställda generösare och bättre än de flesta andra företag, sedan får ni höra att vissa av de anställda gaddar ihop sig i diverse halvhemliga fackmöten, på arbetstid dessutom.

Själv skulle jag nog känna mig lite ledsen.

Facket kan ju bara se till att de regler som finns inom kollektivavtalet och för arbetsplatser i allmänhet efterföljs. Om man har en shysst arbetsgivare så behöver den ju inte oroa sig eftersom det ingår att följa de regler som finns i att "vara en shysst arbetsgivare". Sen är det även en solidaritetsgrej gentemot andra inom samma fack som kanske är hos mindre shyssta arbetsgivare att man betalar in till förbundet så att de har möjligheten att hjälpa de som behöver det på oshyssta arbetsplatser.

Man ska heller inte glömma bort att det är mycket tack vare facken som vi har fem veckors lagstadgad semester, 8h arbetsdag, bra minimilöner osv, det är den svenska modellen att förbunden och arbetsgivarorganisationer förhandlar centralt kring dessa minimikrav vilket ger en tryggare arbetsmarknad. En shysst arbetsgivare behöver ju såklart inte oroa sig för någon av de här sakerna.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Facket kan ju bara se till att de regler som finns inom kollektivavtalet och för arbetsplatser i allmänhet efterföljs. Om man har en shysst arbetsgivare så behöver den ju inte oroa sig eftersom det ingår att följa de regler som finns i att "vara en shysst arbetsgivare". Sen är det även en solidaritetsgrej gentemot andra inom samma fack som kanske är hos mindre shyssta arbetsgivare att man betalar in till förbundet så att de har möjligheten att hjälpa de som behöver det på oshyssta arbetsplatser.

Man ska heller inte glömma bort att det är mycket tack vare facken som vi har fem veckors lagstadgad semester, 8h arbetsdag, bra minimilöner osv, det är den svenska modellen att förbunden och arbetsgivarorganisationer förhandlar centralt kring dessa minimikrav vilket ger en tryggare arbetsmarknad. En shysst arbetsgivare behöver ju såklart inte oroa sig för någon av de här sakerna.

Ja, sedan är det så klart så att det är lättare att leda ett företag i medvind jämfört med i motvind.

Det är i motvind som arbetsgivarens goda vilja vekligen ställs på sin spets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, sedan är det så klart så att det är lättare att leda ett företag i medvind jämfört med i motvind.

Det är i motvind som arbetsgivarens goda vilja vekligen ställs på sin spets.

Ja precis, det är då arbetsgivare kommer börja be en att jobba över gratis för att dom minsann var så shyssta och lät en gå tidigt på fredagar osv. Men det är också då det är viktigt att vara med i facket och inte ställa upp på det utan att ta betalt, om en arbetsgivare vill ge bort en förmån vid ett tillfälle har dom ingen rätt att kräva tillbaka det i gengäld senare om inget sådant avtal har upprättats. Jag menar så klart inte att man inte under några som helst omständigheter någonsin kan tänka sig att vara shysst tillbaka mot sin arbetsgivare, men det är ett vanligt förekommande problem att just sån här utpressning sker mot arbetstagare och då i en mer omfattande utsträckning.

Jag är principfast vad gäller avtal och vill ha skrivna avtal alternativt inspelade avtal om något är utanför min ordinarie anställning, det handlar liksom inte om att jag inte litar på min chef eller liknande utan om att vara förberedd på att chefen kanske får sparken eller blir sjuk eller får nya hårdare direktiv från sin chef och då vill jag inte stå där med ett muntligt avtal som inte är värt någonting. Blir det några problem så vet jag att facket kan backa mig, det är tryggt tycker jag

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag som Klubbordförande och har förhandlat om korttidspermitteringar och dvs. andra saker dom senaste månaderna på mitt företag så är lite bais. Hos en bra arbetsgivare så får man agera mycket bollplank, så man slipper hamna i förhandlingsläge.
Men har 3 bra exempel på varför facket är bra.
Företaget anställer en ny lärling(tjej), Chefen ger mig lönesumman och jag konstaterar snabbt att summan stämmer inte överens med den nivån som vi har på våra lärlingar(vi har alla på samma lön i dom två lärlingsstegen) Den nyanställda hamnar i ett lönenivå för lågt och detta rättar till sig innan anställningsavtalen skrivs på. Här förhindras både för låg lön som kan vinklas som att tjejer får lägre lön på företaget jämfört med killar och framtida bekymmer med att man har en anställd som släpar i lönelistan. Lättare att ändra nu än när man ska löneförhandla då dessa pengar ska oftast tas från potten vid löneförhandlingarna för detta utrymme finns aldrig i företaget ekonomi trots att dom gått med dessa pengar i vinst över ett år.

vi har ett grej som pågår just nu på ett företag vi jobbar med mycket. Man har gett en anställd 2st provansällningar/6månader(fel bara här man får inte ge två provanställningar på rad enligt avtalen) = Personen har jobbat i 12 månader på samma ställe och där med rätt till fast anställning för länge sedan.
Nu säger man upp personen för att dess provanställningar har gått ut. pga. arbetsbrist på företaget säger upp den anställde trots att de finns 2st till bakom personen som inte drabbas av uppsägning(man kringgår LAS och turordningslistan på detta sätt). Facket klev in. stoppar uppsägningen och påpeka att det är fel. Företaget ville inte göra sig av med den som ligger sist på listan så då var det helt plötsligt ingen arbetsbrist längre.

Vi förhandlar även lite titt som tätt nattjobb. Företaget kan egentligen kräva övertid 50% 16-18 75% 18-20 100% 20-07. Men vi sätter alltid nivån på natt jobb minst 100% från 16.00. Vi har ställt detta krav så pass ofta att detta numer är praxis på företaget så detta inte är några bekymmer att få igenom.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Men å andra sidan, har man en väldigt bra arbetsgivare, tex ett familjeägt företag som behandlar de anställda bättre än de flesta andra företag kan jag tycka det skulle kännas knepigt, nästan illojalt att springa till facket.

Jag är splittrad.... får intrycket av att en del här vägrar förstå att det faktiskt finns bra arbetsgivare.

Tänk er själva, ni har ett eget företag och behandlar de anställda generösare och bättre än de flesta andra företag, sedan får ni höra att vissa av de anställda gaddar ihop sig i diverse halvhemliga fackmöten, på arbetstid dessutom.

Själv skulle jag nog känna mig lite ledsen.

Men absolut, jag har full förståelse för att man i vissa företag verkligen vill/behöver gå med i ett fack, absolut.

Tja, en bra arbetsgivare borde väl uppskatta att de anställda organiserar sig, att den får en mer jämbördig part att förhandla med. Jämför med ett kärleksförhållande exempelvis: "Vi har det jättebra, min partner bestämmer allt men han/hon/hen är snäll och rättvis" eller "Vi har det jättebra, vi diskuterar igenom saker och kommer till gemensamma beslut". Jag vet ju i vilket förhållande jag vill vara, och samma sak med en arbetsgivare.

Sen är det väldigt lätt att vara en bra chef så länge företaget går bra, vem som faktiskt är det visar sig ju först när det börjar gå lite knackigt eller man får problem på något sätt. Själv har jag haft chefer av alla sorter, alltifrån den snälla men lite lessna som bara vill att hans företag ska gå bra och att de anställda ska "ställa upp" och "rädda företaget" genom att jobba dubbelskift eller varje helg samtidigt som han inte jobbade mer än några timmar i veckan och plockade ut ett par miljoner om året med typ fem fastanställda och ett 40-tal på evigt staplade korttidskontrakt. Till en chef som inte fick igenom den löneökningen han tyckte jag förtjänade och som därför rådde mig att hitta ett bättre jobb någon annanstans, ställde upp som referens samtidigt som han var min chef och liknande. Den förstnämnda tyckte förstås inte att någon skulle vara med i facket medan den senare bad mig i hemlighet som ledamot i facket att ta upp missförhållanden och konstiga saker som vi i facket missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, en bra arbetsgivare borde väl uppskatta att de anställda organiserar sig, att den får en mer jämbördig part att förhandla med. Jämför med ett kärleksförhållande exempelvis: "Vi har det jättebra, min partner bestämmer allt men han/hon/hen är snäll och rättvis" eller "Vi har det jättebra, vi diskuterar igenom saker och kommer till gemensamma beslut". Jag vet ju i vilket förhållande jag vill vara, och samma sak med en arbetsgivare.

Bra liknelse med kärleksförhållandet, men jag skulle säga att det snarare är såhär:

I ena förhållandet är det jag och min partner som pratar och kommer överens om vad som är viktigt i vårt förhållande, om saker uppstår som gör att endera part inte längre vill vara tillsammans gör vi slut genom de avtal, lagar och regler som rör det.

I det andra förhållandet så säger jag till min partner att ”mig ska du inte prata med, du ska prata med Leffe”. Leffe bestämmer då en stor del av hur vårt förhållande skall se ut, oberoende av vad jag och min partner tycker. Om min partner vill göra slut kommer Leffe göra allt för att partnern ska tvingas kvar i förhållandet med mig. Leffe kan också bestämma att vi måste göra saker som varken jag eller min partner vill göra.

Jag vet verkligen vilket förhållande jag helst är i...

Permalänk
Medlem

Känns lite som en "Hur långt är ett snöre"-fråga.

Om facket är värt det eller inte beror väl på många olika faktorer, varav en är vilket fackförbund är det pratar vi om, samt vilket yrke gäller det? (För samma fackförbund kan agera helt olika beroende på vilken yrkeskår det gäller, rättvisa bland deras medlemmarna är ingen självklarhet.)

På mitt förra jobb skulle jag aldrig få för mig att gå med i facket (Transport, sket i mitt yrke men vet att dom brydde sig om andra yrkeskårers medlemmar). Hade dessutom noll problem med arbetsgivaren.

På mitt blivnade yrke lär jag gå med i facket (Seko, bryr sig om mitt yrkes medlemmar, men vet att de är mindre bra för andra yrkeskårers medlemmar), trots att jag inte räknar med att ha problem med arbetsgivaren.

Kan tyvärr inte hjälpa dig TS då jag personligen inte är så insatt i varken Kommunal eller Unionen, eller hur de behandlar sina medlemmar som jobbar inom IT.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Men å andra sidan, har man en väldigt bra arbetsgivare, tex ett familjeägt företag som behandlar de anställda bättre än de flesta andra företag kan jag tycka det skulle kännas knepigt, nästan illojalt att springa till facket.

Jag är splittrad.... får intrycket av att en del här vägrar förstå att det faktiskt finns bra arbetsgivare.

Tänk er själva, ni har ett eget företag och behandlar de anställda generösare och bättre än de flesta andra företag, sedan får ni höra att vissa av de anställda gaddar ihop sig i diverse halvhemliga fackmöten, på arbetstid dessutom.

Själv skulle jag nog känna mig lite ledsen.

Men absolut, jag har full förståelse för att man i vissa företag verkligen vill/behöver gå med i ett fack, absolut.

Har tyvärr upplevt att en bra arbetsgivare blir en rutten sådan på nolltid mer än ett par gånger i mitt liv. Det krävs oftast bara lite motgångar. Och då är det oftast för sent för arbetarna att organisera sig. Så jag köper inte längre att facket endast behövs i "vissa företag".

Jag har lärt mig att en bra arbetsgivare samarbetar med facket. Och det kan vara en positiv sak för arbetsgivaren på många sätt, de får en enklare och bättre kommunikationsväg till arbetarna och kan upptäcka och förebygga diverse problem innan de blir allvarliga. Detta gäller åt båda håll, det händer också att arbetsgivare förlorar arbetare som de egentligen ville ha kvar på grund av problem som de inte kände till. Det är många som har problem med att vara ärliga mot sin arbetsgivare, vilket jag tror kan göra bra arbetsgivare ledsna också! Så länge arbetsgivaren och facket har regelbunden kommunikation så tror jag det är väldigt få arbetsgivare som upplever det som att de anställda "gaddar ihop sig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Bra liknelse med kärleksförhållandet, men jag skulle säga att det snarare är såhär:

I ena förhållandet är det jag och min partner som pratar och kommer överens om vad som är viktigt i vårt förhållande, om saker uppstår som gör att endera part inte längre vill vara tillsammans gör vi slut genom de avtal, lagar och regler som rör det.

I det andra förhållandet så säger jag till min partner att ”mig ska du inte prata med, du ska prata med Leffe”. Leffe bestämmer då en stor del av hur vårt förhållande skall se ut, oberoende av vad jag och min partner tycker. Om min partner vill göra slut kommer Leffe göra allt för att partnern ska tvingas kvar i förhållandet med mig. Leffe kan också bestämma att vi måste göra saker som varken jag eller min partner vill göra.

Jag vet verkligen vilket förhållande jag helst är i...

Det är en snedvriden liknelse eftersom du bara tagit bort kollektivet på en sida, så jag antar att du glömt att den chef man förhandlar med knappast agerar på egen hand utan enligt företagets order (vilket sannolikt också är länkat till en arbetsgivarorganisation). Jag skulle därav säga att din situation beskrivs mer korrekt som att när du diskuterar med din partner gör du det själv medan partnern har ett team med sig som bestämmer, om man ska använda denna typ av liknelse.

Permalänk
Medlem

Jag är bara med i A-Kassan och inte haft någon situation där ett Fackförbund skulle hjälpt mig och väljer att spara dom pengarna. Min attityd är att det är i så fall bättre att ha ögonen öppna efter möjligt skumrask och hålla koll på sina rättigheter. för min del ser jag nästan bara fördelar att undvika Facket och förhandlar bäst själv men har också med mig attityden att skall jag betala för att vara medlem också så skall jag vara engagerad i det på någon nivå.

Min fru som däremot jobbar inom det offentliga är med i Unionen (tror jag) eller någon annan och det passar henne bra om man som hon jobbar inom den Svenska byråkratiska kolossen, ok på att hålla reda på saker utan att engagera sig för mycket, inte den bästa på arbetspolitik men är i en sådan position att sådant gnissel kan förekomma ändå. Hon har även haft nytta av Facket. Lite genom att vara en nagel i ögat när det faktiskt behövdes men det var enormt hjälpsamt. Får man dom i rullning på sin sida så finns det mycket makt där. Ser dom lite som jag ser på bitar av Sjukvården, ibland måste man vara frisk för att orka vara sjuk och driva sitt egna ärende.

Så det beror enligt mig på flera faktorer då men primärt ens egna personlighet samt arbetssituation. T.ex så skulle jag hamna i en sådan sits att jag skulle behöva Facket så sjappar jag hellre så snart som möjligt då jag har mycket mer flexibilitet på den fronten en min fru och värdesätter min tid och mentala energi högre än många andra saker.

Fackförbunden tillför mycket nytta, allra bäst är dom om det finns en aktiv bas på företaget som har en bra och regelbunden dialog och det knyter tillbaka till det jag sa att jag inte gillar att vara medlem i saker om jag inte är aktiv och att göra detta passar ej mig. Så trots att jag har en ideologisk svängning emot Facken så är deras existens positiv och framförallt med aktiva deltagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är en snedvriden liknelse eftersom du bara tagit bort kollektivet på en sida, så jag antar att du glömt att den chef man förhandlar med knappast agerar på egen hand utan enligt företagets order (vilket sannolikt också är länkat till en arbetsgivarorganisation). Jag skulle därav säga att din situation beskrivs mer korrekt som att när du diskuterar med din partner gör du det själv medan partnern har ett team med sig som bestämmer, om man ska använda denna typ av liknelse.

Jag skriver inte avtal med min chef utan med min arbetsgivare, dvs en juridisk person så i liknelsen är det min partner. Det är ingen tredje part där utan båda avtalsparterna är de som är investerade i ”förhållandet”.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

SACO har fina rabatter hos danskebank. Fick ner lånet 0.5% mot Swedbank så sparade 5000kr per år.

Så jag går +\- 0 på att vara med (ink alla sjukvårdsförsäkringar).

Gjorde samme. Från 1.9 % hos Swedbank till 1.19 % på Danske. Ganska värt avgiften till Sve. Ingenjörer

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag skriver inte avtal med min chef utan med min arbetsgivare, dvs en juridisk person så i liknelsen är det min partner. Det är ingen tredje part där utan båda avtalsparterna är de som är investerade i ”förhållandet”.

Den andra postarens inlägg fungerar bättre genom att han inte blandar individer och organisationer/grupper. Därför haltar den jämförelsen inte alls så mycket som din alternativa. Som du väljer att se det är partnern i flera förhållanden, och medan vissa gillar sådant tror jag de flesta finner det sämre snarare än att ge en idealbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Den andra postarens inlägg fungerar bättre genom att han inte blandar individer och organisationer/grupper. Därför haltar den jämförelsen inte alls så mycket som din alternativa. Som du väljer att se det är partnern i flera förhållanden, och medan vissa gillar sådant tror jag de flesta finner det sämre snarare än att ge en idealbild.

Hur man än väljer att se det är ”partnern” i flera förhållanden, oavsett om det är chefen eller företaget som är partnern. Att man är okej med det bör alltså vara givet för annars hade man nog inte gått in i förhållandet.

Så oavsett vill jag inte ta in en tredje part som skall tala för mig i förhållandet eller blanda sig i vad jag och min partner kommer överens om.