Microsoft förklarar spel över generationer med Xbox Smart Delivery

Permalänk
Melding Plague

Microsoft förklarar spel över generationer med Xbox Smart Delivery

Med Smart Delivery kan Xbox One-ägare flytta med spel till Xbox Series X, komplett med sparfiler från föregående generation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gäller det här enbart digitala spel eller också fysiska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Gäller det här enbart digitala spel eller också fysiska?

"Den som köper en speltitel till Xbox One kan få denna uppdaterad kostnadsfritt till att stöda Xbox Series X, oavsett om det handlar om en digital eller fysisk kopia av spelet. Det är dock upp till spelets utgivare om de vill stöda Smart Delivery."

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Discokungen

Det känns som en stark feature för den nya generationen, speciellt när det faktiskt verkar som att PS5 kommer ha liknande system. På tiden då det känns rätt självklart för oss PC-spelare.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

"Den som köper en speltitel till Xbox One kan få denna uppdaterad kostnadsfritt till att stöda Xbox Series X, oavsett om det handlar om en digital eller fysisk kopia av spelet. Det är dock upp till spelets utgivare om de vill stöda Smart Delivery."

Dumt att låta utgivaren bestämma detta. De vill nog helst sälja spelet en gång till.. och helst ett par gånger till.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Dumt att låta utgivaren bestämma detta. De vill nog helst sälja spelet en gång till.

Dom kan ju inte göra på annat sett. det är ju utvecklarna som uppdaterar spelen, inte Microsoft.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Defender:

Dom kan ju inte göra på annat sett. det är ju utvecklarna som uppdaterar spelen, inte Microsoft.

Dom hade kanske kunnat tvinga dom, dunno

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dom hade kanske kunnat tvinga dom, dunno

Säkert, men att göra det frivilligt är bra. Inte alla små skitspel som har pengarna att fixa spelet så det fungerar även på series x utan att få in mer pengar. (jag antar att något behöver programmeras i alla fall?) Är ju populärt med lågbudget "retro" spel nu för tiden.

Men de skulle kunna tvinga spel över en viss nivå typ AA och AAA budget att ha smart delivery.
Om det inte finns lagar mot sådana tvång.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@flashen: Som plattformsägare skulle Microsoft i teorin kunna göra det till ett krav att stöda Smart Delivery, men i praktiken är det nog inget MS vill göra då det skulle kunna skrämma bort utgivare från plattformen. Med tanke på hur Xbox One-generationen gick är deras prioritet sannolikt att få med så många spel på tåget som möjligt, inte riskera att skrämma bort dem. Smart Delivery kan ju dock bli ett säljargument som ger en utgivare eller utvecklare pluspoäng hos kunderna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har Sony sagt något om detta?
Tex. Om jag köper last of us 2 till ps4 på skiva och sedan köper ps5 digital edition. Blir jag tvungen att köpa last of us 2 på nytt då eller kommer det funka på samma sätt som på xbsx?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

Låter bra, som relativt nybliven (typ 3 år) Nintendoägare blev jag imponerad av att Wii kunde spela även Gamecubespel, och att Wii U kunde spela Wii-spel (och Gamecubespel, med trixande), det underlättar bytandet till ny generation. Sedan bröt ju Switch det, med få spel undantaget (Minecraft kan väl överföra sparfiler, exempelvis, från Wii U, men då krävs köp av spelet även till Switch).

Jag tror användare som ofta har dator, platta eller mobil, är vana vid att allt ska fortsätta fungera även vid hårdvaruuppgraderingar numera. Bra move.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasRX:

Har Sony sagt något om detta?
Tex. Om jag köper last of us 2 till ps4 på skiva och sedan köper ps5 digital edition. Blir jag tvungen att köpa last of us 2 på nytt då eller kommer det funka på samma sätt som på xbsx?

De nämnde att många ps4 spel kommer fungera på ps5 i alla fall. (I den där videon där de tjatade om Ssd)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dom hade kanske kunnat tvinga dom, dunno

De har två alternativ
1. Tvinga, dvs utvecklarna väljer hellre kanske att då rikta sig mot PS5 enbart pga tvånget och Xbox förlorar kunder
2. Få massa kunder att gilla detta och därmed hoppas att det pressar utvecklare att stödja det samtidigt som Xbox säljer bättre.

Vilket tror du de satsar på?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood