Logitech G915 TKL – litet tangentbord med stor prislapp

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Sagofiguren:

Jo det vet jag, men det betyder väl inte att det är dålga brytare eller då får det att låta så Det dom nämde sist var att dom har tagit fram en ny brytare ihop med Gateron så vi får se vad det betyder framöver!

Inte dåliga men ska tydligen inte vara lika bra som Lekker. Sen vet jag inte hur tid Wooting vill lägga ner på att utveckla mer stöd för gamla Flaretech-brytaren. Som sagt, vore trevligt om dom gjorde en Lekker-variant av One också eftersom den har något bättre analog inmatning och kommer få lite mer kärlek än Flaretech-brytaren.

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Nån som vet om det finns någon Num-lock-funktion på TKL-tangentbordet så man kan använda en numpad på tangentbordet(som inkluderar siffrorna 7, 8 och 9)?

I Logitech's mjukvara så kan du programmera så tex fn+qweasdzxc blir en numpad

Permalänk
Medlem

Tips på handledsstöd till detta tangentbord?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tips på handledsstöd till detta tangentbord?

Något i låg höjd typ denna som exempel. Finns säkert flera andra liknande.
https://www.inet.se/produkt/6608555/glorious-gaming-stealth-s...

Edit: Enligt Glorious sajt är slim 17mm hög, normal 25mm hög. Jag vet inte hur bra deras handledsstöd är. Jag själv har ett mer standard från Ducky eftersom jag har ett normalhögt tangentbord.
https://www.pcgamingrace.com/products/glorious-padded-keyboar...

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Jag kör med en stor musmatta till både tangentbord och mus, funkar utmärkt för mig. Gick ifrån handledsskydd till denna setup och stormtrivs, testa det först om du inte har gjort det :)!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: behövs inte, som @sarlucic nämnde så skaffa en xxl musmatta för tangentbord och mus istället

Permalänk
Skrivet av sarlucic:

@Nima2001: Jag kör med en stor musmatta till både tangentbord och mus, funkar utmärkt för mig. Gick ifrån handledsskydd till denna setup och stormtrivs, testa det först om du inte har gjort det :)!

+ @Dumbullen

Alltså meningen med handledsstöd är att få en bättre vinkel för handleden. Med en stor musmatta är vinkeln densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Eller hur, varför sitter alla inte bara kvar på PS/2?

Ja du, https://www.youtube.com/watch?v=AWkvzycD5PE

Där finns tydliga för- och nackdelar beskrivna. Det fanns tydliga argument för varför PS/2 inte var att föredra. Fördelarna med USB-C vs USB är inte lika tydliga när det kommer till tangentbord.

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Jo, men det är ett så pass lågprofilstangentbord att ett handledsstöd kan göra mer skada än nytta om man får fel vinkel/ kommer för högt upp hela tiden. Ergonomiskt sett ska man lyfta händerna och hålla dem rakt när man skriver oavsett om man har handledsstöd eller ej. En mjuk musmatta gör det behagligt att vila händerna på den när man inte skriver, med mina ganska så fåniga små händer så ligger mina händer med den mjuka delen vid tummen platt med tangentbordet när jag vilar dem avslappnat.

Permalänk

@sarlucic: Att det är bekvämare för armarna med en stor musmatta säger jag inte emot. Men är man i behov av ett handledsstöd så gör det ingen skillnad.

Använder själv en musmatta av model stooor. Har tangentbordet i övre vänstra hörnet av den och en liten handduk som jag har vikt några gånger för att sedan ha den liggandes ner till nedre hörnet och låter sedan vänsterarmen vila där och har sedan oförskämt mycket plats för musen att arbeta på. =P

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt ranten om olika priser, TKL är billigare om man köper direkt från Logitech jämfört med fullstora och de olika varianterna kostar dessutom lika mycket. Vad sen olika ÅFar sätter för pris kanske man inte ska lasta Logitech för..

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av improwise:

Förstår inte riktigt ranten om olika priser, TKL är billigare om man köper direkt från Logitech jämfört med fullstora och de olika varianterna kostar dessutom lika mycket. Vad sen olika ÅFar sätter för pris kanske man inte ska lasta Logitech för..

Vad ÅF sätter för pris är absolut baserat på vad tillverkaren (Logitech i det här fallet) kan ge för inköpspris. Ibland får ÅF även kickback från tillverkaren för att försöka sälja lite mer vilket är anledningen till kampanjer från ett specifikt märke. Det är just därför jag tycker deras prissättning är konstig. Varför är fullstora med just en specifik brytare billigare? Och tycker fortfarande att TKL är alldeles för högt prissatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vad ÅF sätter för pris är absolut baserat på vad tillverkaren (Logitech i det här fallet) kan ge för inköpspris. Ibland får ÅF även kickback från tillverkaren för att försöka sälja lite mer vilket är anledningen till kampanjer från ett specifikt märke. Det är just därför jag tycker deras prissättning är konstig. Varför är fullstora med just en specifik brytare billigare? Och tycker fortfarande att TKL är alldeles för högt prissatt.

Fast i detta fall handlar det förmodligen mer om en helt ny produkt jämfört med en som funnits på marknaden länge (i sammanhanget). Att produkter sjunker i pris efter lansering är knappast unikt för just Logitechs tangentbord.

I och med att Logitech själva säljer direkt till slutkund behöver man bara gå till deras site för att se deras prissättning, där är det större dyrare och priserna är desamma oavsett brytare.

Permalänk
Medlem

Måste säga jag är orimligt nöjd med det här tangenbordet ändå. Enda nackdelen skulle jag säga är att jag inte lyckats få in min profil på onboard memory så att den kör samma färg även i bios och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Måste säga jag är orimligt nöjd med det här tangenbordet ändå. Enda nackdelen skulle jag säga är att jag inte lyckats få in min profil på onboard memory så att den kör samma färg även i bios och liknande.

Har det inbyggt minne?
Mitt vanliga 915 har det inte vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har det inbyggt minne?
Mitt vanliga 915 har det inte vad jag kan se.

Jodå det finns allt under inställningar, inte använt det själv dock.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jodå det finns allt under inställningar, inte använt det själv dock.

Tack för den, fanns ju på annat ställe än på 518 musen och har inte sett det förrän nu

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Uppdatera gärna om du lyckas spara en egen profil till det inbyggda minnet. Jag testade en liten stund men det gick inte överdrivet bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@MacAllan: Uppdatera gärna om du lyckas spara en egen profil till det inbyggda minnet. Jag testade en liten stund men det gick inte överdrivet bra.

Absolut, nu använder jag ju iofs inte RGB utan har stängt av det mesta, men kan prova vid tillfälle.
Tänkte på en sak, det funkar inte bättre och spara om du ansluter USB kabeln som du laddar med?

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Nope, försöker också få bort RGB så default mode är en solid färg med otroligt låg ljusstyrka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@MacAllan: Nope, försöker också få bort RGB så default mode är en solid färg med otroligt låg ljusstyrka

I G hub mjukvaran kan du gå in på tangentbordet, tryck på kugghjulet uppe i högra hörnet, aktivera inbyggt minnesläge och ställ sedan in en minnesprofil du vill ha.

Säg själv nu att du ska kunna bläddra mellan minnesprofiler genom att hålla inne ljusstryka-knappen och trycka på nummertangent 8 och 9. Inget jag prövat själv dock.

Permalänk
Medlem

@ChuniaC: Ja, men det fanns inget fast färg mode i de inbyggda minnesläget vad jag kunde se. Lyckades inte spara över egna profiler heller. Ska testa lite mer framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@ChuniaC: Ja, men det fanns inget fast färg mode i de inbyggda minnesläget vad jag kunde se. Lyckades inte spara över egna profiler heller. Ska testa lite mer framöver

Inte säker på att det går att spara över externa profiler till det interna, tror man måste aktivera interna profiler och sedan göra inställningen man vill ha.
Så är det iaf på min MX 518 mus.

Permalänk
Medlem

@ChuniaC @Gainsgoblin @MacAllan @Valonen

  1. Skapa din profil under "Lightsync - Freestyle"

  2. Tryck på kugghjulet i övre högra hörnet

  3. Menyn längst ner till höger nu "Sparad Anpassad Belysning", välj din egna profil och det borde stå att den laddas in i minnet nu

  4. Aktivera inbyggda minnesläget och under M1 så väljer du din profil i rullgardinsmenyn (inte på Profil 1 utan den vita menyn till höger

Rätt så funky, men jag fick det iallafall att lira

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Tackar, ska testa och se om jag får det att fungera.

Permalänk
Medlem

Fick hem detta tangentbordet idag, mycket trevligt måste jag säga.
Var lite kul när man spelade CS:GO och det automatiskt enbart lyser upp de knapparna som man kan använda i spelet.

I början av en runda lyser t.ex "2" och "3" sedan om du köper ett primärt vapen som finns på knapp 1 så lyses den upp, samma sak med om du köper HE/flashbang som finns på knapp 4.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man assignments/uppgifter för tangentbordet i GHUB?
Jag har inte standard tangenter inne i spelet, så det lyser upp helt fel knappar.
Går jag in i uppgifter/assignments så är de enda tangenterna jag kan dra till är F1-F12, resterande knappar är "greyed out".

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@ChuniaC @Blomkungen @MacAllan @Valonen

  1. Skapa din profil under "Lightsync - Freestyle"

  2. Tryck på kugghjulet i övre högra hörnet

  3. Menyn längst ner till höger nu "Sparad Anpassad Belysning", välj din egna profil och det borde stå att den laddas in i minnet nu

  4. Aktivera inbyggda minnesläget och under M1 så väljer du din profil i rullgardinsmenyn (inte på Profil 1 utan den vita menyn till höger

Rätt så funky, men jag fick det iallafall att lira

Jag får det där att fungera (typ). Tusen tack! En annan generell fundering;

Jag har t ex konfigurationerna "standard" och "CoD". Som standard har jag vit bakgrundsbelysning på alla tangenter, och i CoD har jag valt att endast ha wasd + några till (q,e,r,,f,x,c,3,4,m) upplysta i rött. Det fungerar ok, men problemet är att inställningarna för CoD även finns under Lightsync -> freestyle trots att profilen "standard" är vald. Om jag öppnar G-hub och ställer mig i freestyle i profilen "standard" och sedan stänger ner programmet, så får jag "Cod" tangenterna aktiverade. Det här innebär också att om jag aktiverar inbyggda minnesläget enligt beskrivningen ovan, så får jag samma freestylebelysning, trots att jag endast vill ha vit bakgrundsbelysning. Någon som vet vad jag kan tänkas göra för fel?

Edit;

Jag hittade det själv. Om någon med samma bekymmer läser, så löser man det genom att att klicka på rullgardinen "effekt" i freestylemenyn. Där kan man skapa nya, dock lyckas jag inte döpa om dem.

Generell kommentar, G-hub känns ologiskt och onödigt invecklat.

Permalänk
Medlem

@carlbanan:

Tack för ditt uppdaterade svar, det kan nog hjälpa en del. Sedan håller jag med om att Ghub är lite ologiskt, nästan som att varje enhet/flik har sina egna utvecklare och inte samkör något.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Finns det någon som äger tangentbordet och kan konfirmera att det verkligen har n-key rollover - och att detta även inkluderar control, windows, alt och shift-knapparna? Svårt att hitta info om detta.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34