Intel Cypress Cove är Willow Cove-arkitekturen på 14 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel Cypress Cove är Willow Cove-arkitekturen på 14 nanometer

Arkitekturen i den kommande elfte generationens Core-processorer "Rocket Lake-S" sägs vara annan teknik med nytt namn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så skylake kossan skall mjölkas lite till...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zargoz:

Så skylake kossan skall mjölkas lite till...

Nja, detta är väl en ny arkitektur? Det är 14 nm(++ osv) som mjölkas lite till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kommer nog kunna posta den här i några år till.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll så länge det funkar? Förmodligen får de ju högre prestanda på en större storlek eftersom de kan köra på en högre frekvens i snitt. Hade det varit bättre med 7 nm och 1 GHz lägre frekvenser med samma IPC, tycker ni? Jag menar inte att det ser ut exakt så, men i grund och botten måste det ju vara prestanda som räknas, inte HUR nåt tillverkats.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad spelar det för roll så länge det funkar? Förmodligen får de ju högre prestanda på en större storlek eftersom de kan köra på en högre frekvens i snitt. Hade det varit bättre med 7 nm och 1 GHz lägre frekvenser med samma IPC, tycker ni? Jag menar inte att det ser ut exakt så, men i grund och botten måste det ju vara prestanda som räknas, inte HUR nåt tillverkats.

Nå, handlar inte enbart om prestanda. Strömförbrukning är viktigt. Sen riskerar Intel att halka efter ännu mer i hela processen och blir i dagsläget omkörda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad spelar det för roll så länge det funkar? Förmodligen får de ju högre prestanda på en större storlek eftersom de kan köra på en högre frekvens i snitt. Hade det varit bättre med 7 nm och 1 GHz lägre frekvenser med samma IPC, tycker ni? Jag menar inte att det ser ut exakt så, men i grund och botten måste det ju vara prestanda som räknas, inte HUR nåt tillverkats.

Problemet är ju att den blir så satans varm.
Kan ju vara en fördel om man bor i Norrland och vill spara in och slippa köpa element till vintern.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Nå, handlar inte enbart om prestanda. Strömförbrukning är viktigt. Sen riskerar Intel att halka efter ännu mer i hela processen och blir i dagsläget omkörda.

Strömförbrukning, nja, det är väl inget relevant? Om det skulle handla om 50 W mer. Säg tre timmar per dag i snitt som en speldator går maxat. Det är typ 55 kWh per år. Motsvarar ungefär vad en billig pizza kostar.

Om de blir omkörda, ja då är det ju en prestandafråga, men det påverkar ju inte de processorer som faktiskt tillverkas på en "gammal" teknik och som presterar bra, både relativt föregående modellgeneration, och konkurrerande tillverkares processorer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Problemet är ju att den blir så satans varm.
Kan ju vara en fördel om man bor i Norrland och vill spara in och slippa köpa element till vintern.

Så stor skillnad är det inte. I extremfallet kan det handla om upp till kanske 50 W mer för jämförbara processorer. Det ger en ganska obetydlig extra uppvärmning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Strömförbrukning, nja, det är väl inget relevant? Om det skulle handla om 50 W mer. Säg tre timmar per dag i snitt som en speldator går maxat. Det är typ 55 kWh per år. Motsvarar ungefär vad en billig pizza kostar.

Om de blir omkörda, ja då är det ju en prestandafråga, men det påverkar ju inte de processorer som faktiskt tillverkas på en "gammal" teknik och som presterar bra, både relativt föregående modellgeneration, och konkurrerande tillverkares processorer.

Inte för konsumenter annars så skulle AMD aldrig kunnat sälja några Bulldozer processorer ifall strömförbrukningen verkligen är så viktigt det viktiga är prestandan och priset.

Cypress Cove är nog inte heller riktad till server där strömförbrukningen verkligen är väldigt viktigt.

Det stora problemet är nog ifall de inte klarar av att klämma in 10c på 14nm.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad spelar det för roll så länge det funkar? Förmodligen får de ju högre prestanda på en större storlek eftersom de kan köra på en högre frekvens i snitt. Hade det varit bättre med 7 nm och 1 GHz lägre frekvenser med samma IPC, tycker ni? Jag menar inte att det ser ut exakt så, men i grund och botten måste det ju vara prestanda som räknas, inte HUR nåt tillverkats.

Priset? Med mindre tillverkningsteknik går det knö in fler chip per wafer. Är intel kvar på 14nm så får de färre kretsar per tidsenhet maskintid vilket gör att de får en ökad kostnad jämfört med konkurrenterna. Och det är nog ingen som tror att de tänker vara helylle och ta smällen själva utan den kostnaden kommer självklart pådyvlas konsumenterna i slutändan, vilket gör att de kommer få svårare att konkurrera då deras produkter blir mindre prisvärda, så att harva på med 14nm är ett problem både för Intel och för konsumenterna. Ingen skulle plöja ner miljarder i att krympa tillverkningstekniken om det inte var lönsamt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed var det inte efter 14nm som det började bli dyrare igen. Eller var det redan vid 20nm och 28nm?

Hittade denna men det betuder ju inte att andra tillvärkare har det så. Eller anns det än stämmer då artikeln är från 2018.

On:
Jag som hade hoppats på bättre IPC även på desktop. Kommer visserligen bli en ny AMD och inte Intel för min del men ändå.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Det stora problemet är nog ifall de inte klarar av att klämma in 10c på 14nm.

Handlar nog inte om vad de kan klämma in. Om du tittar på testerna av Comet Lake och latenserna från kärna till kärna så märker du något intressant:

https://www.anandtech.com/show/15785/the-intel-comet-lake-rev...

Intel kör med en ensam ringbus för att koppla ihop kärnorna, och den lösningen knakar betänkligt i fogarna med 10 kärnor. Bekymret då är att de vanligare 8-kärniga och t.o.m vissa 6-kärniga får sämre prestanda. Bättre kanske att göra en 8-kärnig mask (samt en vanlig quad) med en ring, och satsa på att sälja en Xeon-design med mesh till de som vill ha fler kärnor.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Ozzed var det inte efter 14nm som det började bli dyrare igen. Eller var det redan vid 20nm och 28nm?

Hittade denna men det betuder ju inte att andra tillvärkare har det så. Eller anns det än stämmer då artikeln är från 2018.

On:
Jag som hade hoppats på bättre IPC även på desktop. Kommer visserligen bli en ny AMD och inte Intel för min del men ändå.

Jag tror att den jämförelsen gällde att man sparar dubbelt per krympning eller något sådant, och det gäller ju definitivt inte längre. Men det är knappast så att man inte tjänar på att krympa efter 14nm. Vore det så så skulle inget företag med vinstintresse vilja göra det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Strömförbrukning, nja, det är väl inget relevant? Om det skulle handla om 50 W mer. Säg tre timmar per dag i snitt som en speldator går maxat. Det är typ 55 kWh per år. Motsvarar ungefär vad en billig pizza kostar.

Om de blir omkörda, ja då är det ju en prestandafråga, men det påverkar ju inte de processorer som faktiskt tillverkas på en "gammal" teknik och som presterar bra, både relativt föregående modellgeneration, och konkurrerande tillverkares processorer.

För strömförbrukning har bara med elräkningen att göra och gör absolut inte att processorn går varmare och blir svårare att kyla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FribBe:

Nå, handlar inte enbart om prestanda. Strömförbrukning är viktigt. Sen riskerar Intel att halka efter ännu mer i hela processen och blir i dagsläget omkörda.

Fast är verkligen strömförbrukningen ett problem? Trots att Intel skruvat upp maxfrekvensen förbi 5 GHz ser det ju inte alls så galet ut för att vara desktop.

Länk till Phoronix test

10900K drar faktiskt mindre än 3900X men presterar ändå bättre när Phoronix körde över 380 testfall

På bärbara har Intel problem med 14 nm, misstänker att enda orsaken till att man ens har kvar produkter på 14 nm är bristande kapacitet på 10 nm.

Skrivet av hACmAn:

@Ozzed var det inte efter 14nm som det började bli dyrare igen. Eller var det redan vid 20nm och 28nm?

Hittade denna men det betuder ju inte att andra tillvärkare har det så. Eller anns det än stämmer då artikeln är från 2018.

On:
Jag som hade hoppats på bättre IPC även på desktop. Kommer visserligen bli en ny AMD och inte Intel för min del men ändå.

När Moores "lag" var i full swing så var priset per mm² kretsyta relativt konstant mellan processer. Det slutade någonstans 16-28 nm (vid införandet av FinFET kanske?).

Priset per transistor minskar fortfarande, men numera ökar priset per mm². Vi hade länge CPUer för konsumentbruk ~200 mm², men trenden har helt klart gått mot betydligt mindre kretsar. Idag känns 10900K kretsen stor, men den är faktiskt något mindre i mm² räknat jämfört med t.ex. Sandy Bridge 2600K samt Zen+ 2700X.

Du lär få se bättre IPC på desktop med Rocket Lake. Känns helt vettigt att man inte kallar mikroarkitekturen i Rocket Lake för Willow Cove (Tiger Lake) då en av de stora nyheterna där är en ny cache-design. Om de läckta resultat som finns för Rocket Lake S stämmer saknas den nya cache-designen, för storlekar samt designen med ring-buss vi ser i bilden pekar på att man kör samma cache-design som i Sunny Cove (Ice Lake) i Rocket Lake S.

Känns inte helt osannolikt att just väsentligt större L1$ och L2$ cache är något som får stryka på foten om man back-porterar något från 10 nm till 14 nm.

IPC mässigt borde Cypress Lake (om det nu är rätt namn) hamna mellan Sunny Cove och Willow Cove, d.v.s. någonstans mellan 18 % till 25 % högre IPC jämfört med Skylake. Blir ett hyfsat lyft, även med 8C/16T, om man kan hålla ~5 GHz! Och det känns inte alls osannolikt då Tiger Lake läckor pekar på att man når 4,4-4,7 GHz även på 10 nm med 15-28 W TDP (värt att notera att det är på samma 10 nm+ process som Ice Lake byggs på, så verkar mest handla om intrimmad kretsdesign än förändringar i process).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intel får verkligen äta sitt snack om "ihopklistrade processorer"

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@meantek kan ni inte göra ett diagram för alla dessa arkitekturer och kodnamn? Jag har fullständigt gett upp på vad Intel sysslar med

Permalänk

Vänta nu, vet man alltså inte när det är dags för 10 nm för stationära datorer? Jag tycker det känns som att man i tre års tid har hört att "nu är det på gång", känns som att det har passerat typ fem processorgenerationer sen det först lät som att det var "dags".

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast är verkligen strömförbrukningen ett problem? Trots att Intel skruvat upp maxfrekvensen förbi 5 GHz ser det ju inte alls så galet ut

Inte ett problem i stock, men då jag antar att de flesta som köper exempelvis en 10900k också kör en OC så bör man titta på dessa siffror också. Enligt Gamers Nexus mätningar så går 10900k från ca 130W i stock till ca 315W vid en 5,2Ghz OC och då börjar det krävas lite mer av både kylare och VRM. Dock så kan man nog se detta som ett extremfall.
Länk till video: https://www.youtube.com/watch?v=yYvz3dObHws

Finns även exempel på z490 moderkort med otillräcklig VRM för att klara av en 10900k stock, rekommenderar Hardware Unboxed som testar ett gäng moderkort: https://www.youtube.com/watch?v=rdgNEXpBrfg&t=1s

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Vänta nu, vet man alltså inte när det är dags för 10 nm för stationära datorer? Jag tycker det känns som att man i tre års tid har hört att "nu är det på gång", känns som att det har passerat typ fem processorgenerationer sen det först lät som att det var "dags".

Min gissning är att vi aldrig kommer få se några S-serie CPU från Intel på 10 nm. Detta då man aldrig kommer få speciellt hög kapacitet på 10 nm då vissa byggen av fabriker ändrats till att direkt gå till 7 nm. Vidare ökade man ju kapaciteten på 14 nm så sent som förra året, det pekar rätt mycket på att man förväntar sig behöva 14 nm ett tag till.

Ryktena hävdar att Ocean Cove definitivt kommer på 7 nm (det 2021-2022), lite mer blandade bud på Golden Cove (efterföljaren till Willow Cove) då både 10 nm och 7 nm nämnts där.

Om ryktet kring IPC hos Golden Gove är någorlunda i närheten verkligheten, ca 50 % högre jämfört med Skylake, så låter det mer som 7 nm produkt än en 10 nm produkt för det borde rimligen gå åt rätt mycket transistorer till en sådan ökning!

Sunny Cove har ~18 % högre IPC jämfört med Skylake, det med ~30 % fler transistorer för CPU-kärnorna och ~100 % fler transistorer för L1/L2$ cache.

Skrivet av meanh:

Inte ett problem i stock, men då jag antar att de flesta som köper exempelvis en 10900k också kör en OC så bör man titta på dessa siffror också. Enligt Gamers Nexus mätningar så går 10900k från ca 130W i stock till ca 315W vid en 5,2Ghz OC och då börjar det krävas lite mer av både kylare och VRM. Dock så kan man nog se detta som ett extremfall.
Länk till video: https://www.youtube.com/watch?v=yYvz3dObHws

Finns även exempel på z490 moderkort med otillräcklig VRM för att klara av en 10900k stock, rekommenderar Hardware Unboxed som testar ett gäng moderkort: https://www.youtube.com/watch?v=rdgNEXpBrfg&t=1s

Så det är ett problem för att man kan få CPUn att dra väldigt mycket om man kör den utanför specifikation? Även 3900X drar mer ström om man överklockan den, 10900K/3900X/3950X delar alla egenskapen att det enda man verkar få av att överklocka är minimal ökning i prestanda jämfört med ökning av strömtuggande. D.v.s. alla är rätt poänglösa att överklocka om man inte tar till mer extrema kylmetoder.

10600K är väl den enda aktuella CPU som ser någon större relevant vinst av överklockning, men vid 5,0 GHz all-core drar det ett bit över 200 W så den vinner inga effektivitetspris.

Vad testet du länkar också visar är att två av de absolut billigaste Z490 modellerna fixar inte bara att köra en 10900K utan problem, de fixar även att köra överklockade 10600K och 10900K utan problem! Så hur stort problem är då strömförbrukningen?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Dumbullen:

@meantek kan ni inte göra ett diagram för alla dessa arkitekturer och kodnamn? Jag har fullständigt gett upp på vad Intel sysslar med

Jo, det ligger i pipelinen. Ska försöka få med det till nästa Intel-nyhet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@meantek kan ni inte göra ett diagram för alla dessa arkitekturer och kodnamn? Jag har fullständigt gett upp på vad Intel sysslar med

Sky Lake (14nm)
Sky Lake SP (14nm+)
Cascade Lake (14nm++)
Cascade Lake SP (14nm+++)
Sky Lake X (14nm++++)
Sky Lake S (14nm+++++)
Kaby Lake (14nm++++++)
Kaby Lake S (14nm+++++++)
Kaby Lake Refresh (14nm++++++++)
Gemini Lake (14nm+++++++++)
Coffe Lake (14nm++++++++++)
Coffe Lake S (14nm+++++++++++)
Coffe Lake Refresh (14nm++++++++++++)
Cannon Lake (14nm+++++++++++++)
Whisky Lake (14nm++++++++++++++)
Comet Lake (14nm+++++++++++++++)
Comet Lake S/U (14nm++++++++++++++++)
Ice Lake (14nm+++++++++++++++++)
Sapphire Lake (14nm++++++++++++++++++)
Rocker Lake (14nm+++++++++++++++++++)
Tiger Lake (14nm++++++++++++++++++++)
Palm Cove (14nm+++++++++++++++++++++)
Sunny Cove (14nm++++++++++++++++++++++)
Willow Cove (14nm+++++++++++++++++++++++)
Cypress Cove (14nm++++++++++++++++++++++++)
Ocean Cove (14nm+++++++++++++++++++++++++)

Sen några U/H modeller på det.
Inte så svårt att ha koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Sky Lake (14nm)
Sky Lake SP (14nm+)
Cascade Lake (14nm++)
Cascade Lake SP (14nm+++)
Sky Lake X (14nm++++)
Sky Lake S (14nm+++++)
Kaby Lake (14nm++++++)
Kaby Lake S (14nm+++++++)
Kaby Lake Refresh (14nm++++++++)
Gemini Lake (14nm+++++++++)
Coffe Lake (14nm++++++++++)
Coffe Lake S (14nm+++++++++++)
Coffe Lake Refresh (14nm++++++++++++)
Cannon Lake (14nm+++++++++++++)
Whisky Lake (14nm++++++++++++++)
Comet Lake (14nm+++++++++++++++)
Comet Lake S/U (14nm++++++++++++++++)
Ice Lake (14nm+++++++++++++++++)
Sapphire Lake (14nm++++++++++++++++++)
Rocker Lake (14nm+++++++++++++++++++)
Tiger Lake (14nm++++++++++++++++++++)
Palm Cove (14nm+++++++++++++++++++++)
Sunny Cove (14nm++++++++++++++++++++++)
Willow Cove (14nm+++++++++++++++++++++++)
Cypress Cove (14nm++++++++++++++++++++++++)
Ocean Cove (14nm+++++++++++++++++++++++++)

Sen några U/H modeller på det.
Inte så svårt att ha koll på.

Känns sweet att ha originalet, kan ju bli värt något om 30 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Förmodligen får de ju högre prestanda på en större storlek eftersom de kan köra på en högre frekvens i snitt. ...

Eftersom arkitekturen är framtagen för en mindre storlek är det närmast frågan om att frekvenserna måste bli lägre när den tillverkas på större nod.
Den enda förlåtande faktorn är att 14 nm är så mogen att de möjligen klarar att köra arkitekturen på samma frekvenser som en omogen 10 nm.
Dessutom behöver arkitekturen anpassas på andra sätt, så ökningen i IPC blir sannolikt mindre än om man övergått till 10 nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Eftersom arkitekturen är framtagen för en mindre storlek är det närmast frågan om att frekvenserna måste bli lägre när den tillverkas på större nod.
Den enda förlåtande faktorn är att 14 nm är så mogen att de möjligen klarar att köra arkitekturen på samma frekvenser som en omogen 10 nm.
Dessutom behöver arkitekturen anpassas på andra sätt, så ökningen i IPC blir sannolikt mindre än om man övergått till 10 nm.

Inte helt säker på det, känns mer som intel har svårt att få upp frekvensen tillräckligt på 10nm så att de chipsen (trots bättre ipc) ska få högre prestanda än 14nm chipsen, på laptop är det ju inget problem då du har andra faktorer (strömbudget m.m) som ändå begränsar frekvensen. Intel har nog omedvetet målat in sig i ett hörn genom att lyckas kräma ur så mycket prestanda ur 14nm som de gjort (imponerande!) att det förnärvarande helt enkelt inte går att ersätta 14nm desktop med 10nm produkter utan ett prestanda bortfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

... intel har svårt att få upp frekvensen tillräckligt på 10nm så att de chipsen (trots bättre ipc) ska få högre prestanda än 14nm chipsen, ...

Men då jämför du med Skylake, som utvecklades för 14nm.
Jag snackar om Willow Cove, som utvecklats för 10nm och nu (enligt ryktena) kommer portas till 14 nm. Med (i princip) samma arkitektur på de två noderna kommer (sannolikt) 10nm ge både högre frekvens och IPC. Största problemet för Intel är att 10 nm fortfarande har för dålig yield och produktionskapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Men då jämför du med Skylake, som utvecklades för 14nm.
Jag snackar om Willow Cove, som utvecklats för 10nm och nu (enligt ryktena) kommer portas till 14 nm. Med (i princip) samma arkitektur på de två noderna kommer (sannolikt) 10nm ge både högre frekvens och IPC. Största problemet för Intel är att 10 nm fortfarande har för dålig yield och produktionskapacitet.

Tror ärligt inte att intel kommer att lyckas få upp 10nm till 5ghz, framtiden får utvisa.

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

Sky Lake (14nm)
Sky Lake SP (14nm+)
Cascade Lake (14nm++)
Cascade Lake SP (14nm+++)
Sky Lake X (14nm++++)
Sky Lake S (14nm+++++)
Kaby Lake (14nm++++++)
Kaby Lake S (14nm+++++++)
Kaby Lake Refresh (14nm++++++++)
Gemini Lake (14nm+++++++++)
Coffe Lake (14nm++++++++++)
Coffe Lake S (14nm+++++++++++)
Coffe Lake Refresh (14nm++++++++++++)
Cannon Lake (14nm+++++++++++++)
Whisky Lake (14nm++++++++++++++)
Comet Lake (14nm+++++++++++++++)
Comet Lake S/U (14nm++++++++++++++++)
Ice Lake (14nm+++++++++++++++++)
Sapphire Lake (14nm++++++++++++++++++)
Rocker Lake (14nm+++++++++++++++++++)
Tiger Lake (14nm++++++++++++++++++++)
Palm Cove (14nm+++++++++++++++++++++)
Sunny Cove (14nm++++++++++++++++++++++)
Willow Cove (14nm+++++++++++++++++++++++)
Cypress Cove (14nm++++++++++++++++++++++++)
Ocean Cove (14nm+++++++++++++++++++++++++)

Sen några U/H modeller på det.
Inte så svårt att ha koll på.

Glömde Covfeefeelake (14nm++++++++++++++++++++++++++)
Eller var det Covfeefeecove?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Eftersom arkitekturen är framtagen för en mindre storlek är det närmast frågan om att frekvenserna måste bli lägre när den tillverkas på större nod.
Den enda förlåtande faktorn är att 14 nm är så mogen att de möjligen klarar att köra arkitekturen på samma frekvenser som en omogen 10 nm.
Dessutom behöver arkitekturen anpassas på andra sätt, så ökningen i IPC blir sannolikt mindre än om man övergått till 10 nm.

Det är väl snarare tvärt om, att deras 14 nm klarar högre frekvenser, även om det handlar om saker utvecklade för en annan process men som omkonstruerats för 14 nm?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S