Sålde fungerande grafikkort här på SC, köpare vill ha pengar tillbaka

Permalänk
Medlem

Mest underhållande tråden på länge här på sweclockers Kul att se hur olika människor tycker om saker och ting. Ska bli kul att se resultatet nu när Kent ska prova kortet.

Jag tror varken att köparen eller säljaren försöker luras, eller jag är helt övertygad om det. Antingen har något hänt kortet i frakten eller så fungerar kortet helt enkelt inte i köparens dator.
*Visar det sig att kortet är trasigt tycker jag att ni delar på "förlusten", och biter i det sura äpplet att frakt och transporter med allt det innebär tyvärr kan innebära att grafikkort etc. skadas. OBS: Min åsikt. (Alternativet vore att säljaren står för hela förlusten.)
*Visar det sig att kortet fungerar behåller naturligtvis köparen kortet, bara för att det inte fungerar i köparens dator ska inte säljaren köpa tillbaka det.

Sköt om er. God natt

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk

Hoppas det löser sig så att båda parter kan gräva ned stridsyxan 🙂

Permalänk
Hedersmedlem

Kortet rullande på fint i min gamla rigg, så nu har jag installerat kortet i min vanliga dator och kommer återigen att testa Unique heaven, några GPU-krävande spel samt lite annat smått o gott. Resultatet kommer som sagt imorgon.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kortet rullande på fint i min gamla rigg, så nu har jag installerat kortet i min vanliga dator och kommer återigen att testa Unique heaven, några GPU-krävande spel samt lite annat smått o gott. Resultatet kommer som sagt imorgon.

Redan här kan man ju konstatera att det inte är något fel på kortet, ett trasigt kort hade bråkat i vilken dator det än hade hamnat i.

Case closed..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Redan här kan man ju konstatera att det inte är något fel på kortet, ett trasigt kort hade bråkat i vilken dator det än hade hamnat i.

Case closed..

Mja, mjo, finns ju en anledning till att man stresstestar ex. en GPU och då får man ju se till att det verkligen pressas till max vilket en i5 750 inte riktigt pallar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Redan här kan man ju konstatera att det inte är något fel på kortet, ett trasigt kort hade bråkat i vilken dator det än hade hamnat i.

Case closed..

Tror också det. Kortet dog för mig var 5:e minut. Frågan är bara nu var det är som felar istället...

Kommer nog bara slänga datorn på närmaste återvinningscentral

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ruzikx:

Tror också det. Kortet dog för mig var 5:e minut. Frågan är bara nu var det är som felar istället...

Kommer nog bara slänga datorn på närmaste återvinningscentral

Då är det bara att fortsätta felsöka. Narturligtvis ställer jag upp ifall du vill ha lite hjälp/värdelös input

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ruzikx:

Tror också det. Kortet dog för mig var 5:e minut. Frågan är bara nu var det är som felar istället...

Kommer nog bara slänga datorn på närmaste återvinningscentral

Jag rekommenderar att stressa med Prime95 large fft två timmar och sedan small fft två timmar och justera i BIOS tills du får detta stabilt.

(bättre än att slänga bort fungerande teknik imo)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Har ni några förslag på hur man bäst kan lösa detta?

Vilket typ av frakt användes?
Valde ni 3 kg+ via Postnord så;
Ansvar upp till 50 000 kr (ingår!)

Svårt att bevisa kanske men som du säger, du kan och ska inte ta hela smällen.
Hur såg paketet ut vid ankomst t.ex?

edit:

Skrivet av Ruzikx:

Finns för övrigt inga yttre eller fysiska skador på kartongen. Värt o nämna är att den inte paketerades med något annat än en påse runt om originalförpackningen.

Missade då jag inte läste alla fyra sidor, hoppas ni både kommer fram till en bra lösning.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan vara fel på nätagg, en väns dator BSOD'a helt random i spel/ganska snabbt i stresstester och det visade sig vara något problem med att den inte orkade leverera tillräckligt med kraft på samma uttag/kabel från nätaggregatet. Kopplade in en till GPU-kabel från ett annat uttag och det fungerade fint i flera år. (Tror även att koderna han fick pekade på mjukvarufel men kan komma ihåg fel efter alla år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Då är det bara att fortsätta felsöka. Narturligtvis ställer jag upp ifall du vill ha lite hjälp/värdelös input

Ja, gärna. Nätagget känns ju som en lämplig kandidat att kolla på som nästa. Så fort datorn gick upp i load så dog den, eller programmet jag använde. I.om bytet från 1060 till 980ti så dras ju mer ström.

Skrivet av anon201296:

Jag rekommenderar att stressa med Prime95 large fft två timmar och sedan small fft två timmar och justera i BIOS tills du får detta stabilt.

(bättre än att slänga bort fungerande teknik imo)

Har råd

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Ironiskt att du köpte ett begagnat grafikkort då.

Visa signatur

Corsair 400C, Intel i7 7820x, ASUS ROG E-GAMING, ASUS 1080 Ti 11GB STRIX, Corsair 32GB 3200MHz, Corsair H115i, Corsair HX850, Samsung 960 EVO 250GB/500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ruzikx:

Ja, gärna. Nätagget känns ju som en lämplig kandidat att kolla på som nästa. Så fort datorn gick upp i load så dog den, eller programmet jag använde. I.om bytet från 1060 till 980ti så dras ju mer ström.

Kan sno mitt Antec 750w från gamla datorn så att man kan utesluta agget. Misstänker dock att det kan vara någon märklig kompatibilitetsgrej alt. mjukvarufel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan sno mitt Antec 750w från gamla datorn så att man kan utesluta agget. Misstänker dock att det kan vara någon märklig kompatibilitetsgrej alt. mjukvarufel.

Gärna!

Permalänk
Medlem

Vad har vi lärt oss av den här tråden?
1. Att vi har ett väldigt hjälpsamt community. @Kent framförallt!
2. Ropa inte haj innan man testat sakerna ordentligt.

Och till köparen kan jag bara ge rådet att med ödmjukhet och tålmodighet kommer man långt, vilket jag tycker har saknats i många av inläggen. Kanske till och med undvika begagnatmarknaden i fortsättningen.

En stor eloge till TS som ändå hanterat det här på ett sansat sätt. Vet hur jobbiga privatpersoner kan vara som spamringer etc, som tror att dom har precis samma rättigheter som om dom köpt något från en butik.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vad har vi lärt oss av den här tråden?
1. Att vi har ett väldigt hjälpsamt community. @Kent framförallt!
2. Ropa inte haj innan man testat sakerna ordentligt.

Och till köparen kan jag bara ge rådet att med ödmjukhet och tålmodighet kommer man långt, vilket jag tycker har saknats i många av inläggen. Kanske till och med undvika begagnatmarknaden i fortsättningen.

En stor eloge till TS som ändå hanterat det här på ett sansat sätt. Vet hur jobbiga privatpersoner kan vara som spamringer etc, som tror att dom har precis samma rättigheter som om dom köpt något från en butik.

Jag har ringt han tre gånger. Tycker du inte han borde svarat?

Dessutom har kortet krånglat sen fredag. Det är först nu tråden har skrivits.

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska naturligt att både säljaren och köparen känner sig lite frustrerade.

Kom gärna med lite input om hur vi bör felsöka istället för att anklaga/tjafsa

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Se till att ladda ner OCCT och kör alla test ett efter ett. Så ser du om något är ostabilt i datorn. Det finns test för både Cpu, Gpu samt nätagg inbakat i samma program

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ganska naturligt att både säljaren och köparen känner sig lite frustrerade.

Kom gärna med lite input om hur vi bör felsöka istället för att anklaga/tjafsa

Jag ska rösta på dig som "årets moderator" nästa gång.

Permalänk
Medlem

Testa kortet i en annan dator, funkar inte det dela 50/50 på kostnaden dvs säljaren återbetalar halva summan till köparen. Ni verkar ju som vettiga personer båda två som råkat ut för en tråkighet och eftersom det är omöjligt att svara på när kortet blivit skadad kan ni väl dela på olyckan.

Permalänk

Hej haft samma fel som du.

@Ruzikx: hej jag har haft samma fel som du tidigare och det är som du säger ett drivrutins fel. Lösning är att använda Ccleaner eller liknande och totalt rensa grafikrutiner samt to bort en del rutiner i Enhetshanteraren. Detta måste göras manuellt en ominstallation av Windows hjälper inte sedan måste man själv leta upp uppdaterad drivrutin sen omstart. Googla Kernell felmeddelande så hittar man lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZertezX:

Testa kortet i en annan dator, funkar inte det dela 50/50 på kostnaden dvs säljaren återbetalar halva summan till köparen. Ni verkar ju som vettiga personer båda två som råkat ut för en tråkighet och eftersom det är omöjligt att svara på när kortet blivit skadad kan ni väl dela på olyckan.

Kom igen grabben. Ta fem minuter att läs tråden före. De är precis vad som gjorts Och då visade det sig att kortet fungerade.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Åter igen stort tack till @Kent som kunde hjälpa till att lösa detta på bästa sätt. Till alla er som följt tråden så kan jag bara säga att jag hoppas jag får följa den här typen av drama från sidlinjen nästa gång

Till @Ruzikx så vill jag bara önska lycka till och hoppas att det löser sig med burken vad än det är som felar

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Spännande tråd som sagt

Skrivet av Ruzikx:

Den finns inte kvar på Asus egna sida. Eller så hittar jag inte den.

Tycker det här är lite intressant, har du laddat ner nvidia drivrutinen från asus hemsida istället för nvidias hemsida? Kan det vara här något som skapat problemet ligger. Jag vet inte varför ASUS skulle ha en felande drivrutin upplagt på sidan från första början.

Permalänk
Medlem

Verkar ju som att dom kanske hittar en lösning.

@JohanFlodqvist
@Ruzikx
@Kent

Skönt om det löser sig för alla. Lite av denna anledning som jag i början av tråden skrev att det eventuellt kunde vara köparens dator som låg till grund för felet och så verkar det ju kunna vara (Ska inte säga för mkt då det inte pressats till 100 ännu)

Jag hoppas dock att det löser sig för dom inblandade. Och riktigt snyggt av @Kent att kliva in och felsöka kortet för att se om det är fel på det, inte varje dag man ser sådant.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hej
Några saker jag funderar över

1. Har bios reset gjorts?
2. har chipset drivers installeras i windows före installation av GPU drivare (hämtas från intel eller amd)
3. är allt gult släckt i enhetshanteraren
4. powersupply ett 980Ti drar i snitt 385W (1060 drar i snitt 250W)

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

[Gällande ansvarsfördelning vid försäljning på marknaden]

Skrivet av NordhNet:

Det finns ju sådana regler.

Det stämmer inte, ingen stans står nämnt vad som gäller om en vara inte överensstämmer med beskrivningen, t.ex. är defekt när den säljs som fullt fungerande. Jämför med ebay så framgår det väldigt tydligt att defekt vara returneras för återbetalning. Det framgår också vem som ska stå för fraktkostnader.

Genom att läsa den här tråden (och andra) så framgår det väldigt tydligt att en hel del användare tycker att köparen ska ta hela risken för att dels bli blåst på en vara som var defekt redan från början, eller om den går sönder under transport. Är det så marknaden är tänkt att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej
Några saker jag funderar över
...

4. powersupply ett 980Ti drar i snitt 385W (1060 drar i snitt 250W)

Inklusive resten av en dator möjligtvis (processor, moderkort ,RAM osv), ett 1060 drar ca 120W ensamt.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Inklusive resten av en dator möjligtvis (processor, moderkort ,RAM osv), ett 1060 drar ca 120W ensamt.

jag använde sifforna från SC tester mest för att vissa skillnaden

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700