Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag förstår om du inte har den officiella dyra Link kabeln men har du möjlighet att prova med en snabbare usb kabel än USB2 för att se om det är samma sak?
Spelar ju ingen roll om den är för kort är ju bara i provsyfte.

Annars tänker jag on det är i questen det är stutter men inte på datorn verkar det vara nått med överföringen via wifi.
Jag vet att folk haft problem med vissa routrar och AP så det kanske beror på den, jag vet inte.
Man har som köpt router efter ryktes vägen vad folk sagt fungerar för att försäkra sig att det fungerar och jag har aldrig haft problem.
Kunde tom spela med min gamla N-router den gick tyvärr sönder här för nån vecka sen så bytte till en DLink Dir-2660 då en här på swec sa den fungerade perfekt

Det borde ha varit jag har din funkat fint?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det borde ha varit jag har din funkat fint?

Oh ja, måste säga att det märks att jag har en router som klarar spec nu.
Med min gamla N-router fungerade det inte alls förr. Sen kom VD med nån magisk uppdatering som gjorde att det fungerade bra.
Men med den här nya D-Link routern vart det än bättre

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag förstår om du inte har den officiella dyra Link kabeln men har du möjlighet att prova med en snabbare usb kabel än USB2 för att se om det är samma sak?
Spelar ju ingen roll om den är för kort är ju bara i provsyfte.

Annars tänker jag on det är i questen det är stutter men inte på datorn verkar det vara nått med överföringen via wifi.
Jag vet att folk haft problem med vissa routrar och AP så det kanske beror på den, jag vet inte.
Man har som köpt router efter ryktes vägen vad folk sagt fungerar för att försäkra sig att det fungerar och jag har aldrig haft problem.
Kunde tom spela med min gamla N-router den gick tyvärr sönder här för nån vecka sen så bytte till en DLink Dir-2660 då en här på swec sa den fungerade perfekt

Har dessvärre ingen usb 3 kabel men funderar på att köpa en+aktiv extender imorgon som sista utväg.

Sen tycker jag de vore konstigt om en edgerouter x sfp+unifi ac ap lite inte skulle mäkta med det här. Känns som de finns någon jätteuppenbar inställning jag missat någon stans

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Har dessvärre ingen usb 3 kabel men funderar på att köpa en+aktiv extender imorgon som sista utväg.

Sen tycker jag de vore konstigt om en edgerouter x sfp+unifi ac ap lite inte skulle mäkta med det här. Känns som de finns någon jätteuppenbar inställning jag missat någon stans

Ok jag tror det är en bra idé att prova med usb3 kabel.

Vad som är "fel" med din setup är att dator är kopplad till en router utan wifi som sen i sin tur är kopplad till en ap som questen ansluter till.
"Rätt" hade varit att du är kopplad med en kabel direkt till en router/AP som questen ansluter till.
Det är även så rekommendationerna är (och minst ac1200), iaf för virtual desktop

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Edgerouter X SFP (Dator kopplad me cat 6 kabel till router, gigabit)
Unify AC AP lite (ap kopplad till router med cat 6 kabel, gigabit och ca 1.5 meter med fri sikt från vart jag står och spelar)

Separat Wifi 5Ghz där questen är ensam enhet, har testat på både 40 och 80Mhz banden på diverse kanaler där inga grannar är. har även testat att köra mobile hotspot från datorn till questen. Vill inte tro att det är något fel på nätverket då jag utan några om helst problem kan streama 4k remux @ 80gb från min server till tvn över wifi...

Hur har du gjort det separata Wifi nätverket?
Är det en AP som bara har detta eller har du flera Wifi nätverk i samma AP?

Om det är flera nätverk på samma AP så kan det nog orsaka problem.
Vad jag har förstått så sjunker prestanda på Lite AP ganska mycket om man har flera nätverk i den.
Se till att "Multicast and Broadcast Filtering" är ikryssat under Wireless Network Advanced.

Det är stor skillnad på att streama och köra spel. Vid streaming så buffras det, så korta hickups märks inte.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av aabbcc:

Har dessvärre ingen usb 3 kabel men funderar på att köpa en+aktiv extender imorgon som sista utväg.

Sen tycker jag de vore konstigt om en edgerouter x sfp+unifi ac ap lite inte skulle mäkta med det här. Känns som de finns någon jätteuppenbar inställning jag missat någon stans

Skrivet av Molotov:

Ok jag tror det är en bra idé att prova med usb3 kabel.

Vad som är "fel" med din setup är att dator är kopplad till en router utan wifi som sen i sin tur är kopplad till en ap som questen ansluter till.
"Rätt" hade varit att du är kopplad med en kabel direkt till en router/AP som questen ansluter till.
Det är även så rekommendationerna är (och minst ac1200), iaf för virtual desktop

Rätta mig om jag har fel men fungerar inte den inkluderade kabeln med Link numera?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Rätta mig om jag har fel men fungerar inte den inkluderade kabeln med Link numera?

/S

Det gör den, men den är USB 2.0.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Halldin:

Det gör den, men den är USB 2.0.

Den medföljande kabeln till qusten är väl usbc - usbc (är inte det) = usb3.1? Alla usbc är väl usb3.x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Den medföljande kabeln till qusten är väl usbc - usbc (är inte det) = usb3.1? Alla usbc är väl usb3.x?

USB C är bara en formfaktor (hur kontakten ser ut), precis som USB A och USB B.
Däremot är protokollet i den medföljande kabeln USB 2.0.
USB 3.0 kallas numera för USB 3.1 Gen 1, finns även Gen 2. Den officiella Oculus Link-kabeln är USB 3.1 Gen 2.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Halldin:

USB C är bara en formfaktor (hur kontakten ser ut), precis som USB A och USB B.
Däremot är protokollet i den medföljande kabeln USB 2.0.
USB 3.0 kallas numera för USB 3.1 Gen 1, finns även Gen 2. Den officiella Oculus Link-kabeln är USB 3.1 Gen 2.

Ofan visste jag inte. Bara antog att de var nya standarden. USB3 har ju funnits hur länge som helst så antog att USBC kontakten som är rätt ny (om man jämför den blå USB3 kontakten) hade minst USB3 hastighet också.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Det gör den, men den är USB 2.0.

Räcker inte bandbredden för att testa så att problemet inte ligger i datorn utan i det trådlösa? Är bandbredden för dålig helt enkelt?
Undrar för jag hade hoppats på att kunna använda detta som ett sätt att felsöka om jag fick problem

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Räcker inte bandbredden för att testa så att problemet inte ligger i datorn utan i det trådlösa? Är bandbredden för dålig helt enkelt?
Undrar för jag hade hoppats på att kunna använda detta som ett sätt att felsöka om jag fick problem

/S

Jag tycker att det borde räcka, jag har nyligen kört diverse spel i vorpX med USB 2.0 (inte den medföljande laddkabeln, utan en 1m lång 49kr-kabel från netonnet med USB A i ena änden och USB C i andra) och det flyter utan problem.

Permalänk
Medlem

Fick också tag på en Quest och det är väl ungefär vad jag förväntade mig, Beat Saber och Alyx är väl spelen hittills som gjort det värt köpet

Virtual Desktop fungerar förvånansvärt bra med tanke på att jag inte har en AC-router, ytterst lite delay och ingen stuttering att tala om.

Det som är otroligt synd är hur obekväm den är, sjukt misslyckad design. Hoppas dom förbättrar det enormt till nästa versionen.

FOV, Upplösning, Hz, Ergonomi. Ökar dom dessa punkter köper jag garanterat nästa version också.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Fick också tag på en Quest och det är väl ungefär vad jag förväntade mig, Beat Saber och Alyx är väl spelen hittills som gjort det värt köpet

Virtual Desktop fungerar förvånansvärt bra med tanke på att jag inte har en AC-router, ytterst lite delay och ingen stuttering att tala om.

Det som är otroligt synd är hur obekväm den är, sjukt misslyckad design. Hoppas dom förbättrar det enormt till nästa versionen.

FOV, Upplösning, Hz, Ergonomi. Ökar dom dessa punkter köper jag garanterat nästa version också.

Om du ej sett: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1580241-guide-komfortm...

Verkar i alla fall som att komforten har prio till nästa version: https://www.roadtovr.com/oculus-developing-s-quest-2-successo...

Permalänk
Medlem

Senaste betan (1.14) av Virtual Desktop lägger till stöd för hand tracking.
Här testar någon det i en mod till Skyrim VR: https://giphy.com/gifs/m9pqGzWzBfW7l7Spuk

Permalänk
Medlem

Lol alla mina problem med stuttering försvann när jag slog tillbaks 5ghz till 80mhz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Joo har kikat på det mesta, bara synd att man ska behöva testa 3:e parts prylar för att få en duglig komfort :/

Bra om det är prioriterat till nästa version

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Joo har kikat på det mesta, bara synd att man ska behöva testa 3:e parts prylar för att få en duglig komfort :/

Bra om det är prioriterat till nästa version

Rekomenderar starkt den sk silicone facemask.
Skyddet skyddar questen mot svett och gör det betydligt behagligare att ha mot ansiktet.
För mig räcker det som "Comfort mod" men en motvikt bak i form av en Powerbank är inte dåligt heller, tillsammans med facemasken.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Okej testade precis alion isolation med mother vr mod. Pants were shat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Okej testade precis alion isolation med mother vr mod. Pants were shat...

Tänkte också prova har inte blivigt av, folk säger att det är självplågeri

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Oculus Link: finns VR-spel i detta bundle, har inte ögnat i detalj men t ex ingår Elite Dangerous https://www.humblebundle.com/fight-for-racial-justice-bundle?...

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop 11.4 ute:

Citat:

Added hand tracking (best with desktop streaming)

• Added universal menu support

• Improved VR streaming compatibility with laptops, multi-GPU and external GPU configurations

• Improved haptics to more closely match intensity and duration on Rift

• Made it easier to double-click with hands and controllers

• Fixed audio crackling on some systems

• Fixed game compatibility with: Premium Bowling, Smashbox Arena and Vox Machinae

Permalänk
Medlem

https://jeanmicheljarre.com/

"Jean-Michel Jarre intends to demonstrate that VR, augmented reality and AI are new vectors that can help create a new mode of artistic expression, production and distribution, while maintaining the unparalleled emotion of the real-time encounter between artists and the public."
"Here Jarre presents his event in its own customized virtual world and everyone can share the online experience via PC, tablets, smartphones, or in total immersion on interactive VR headsets."

Live konsert ikväll. I VR om en har möjlighet, annars vanligt.

Permalänk

Fått hem min quest och hunnit köra några timmar, mestadels testat introduktions-apparna och The Lab med AMD Relive VR men också kört Doom VR,Vertigo 2 demo och War thunder.

Några tankar: VR är sjukt coolt. Tur att ingen ser/hör mig när jag står och fnittrar över att bollen studsar på roboten när jag kastat den. Känslan av att man är i rummet är grymt i tex The Lab Robot Repair när golvet försvinner.

Trådlöst fungerar så jäkla bra. Spelar i ett annat rum än datorn står och det är tyvärr ett jäkla springande till datorn om spel inte startar... Setup för Steam VR var heller inte så enkel, men fick hjälp av sambon och efter lite skrikande mellan rummen så fungerade det

Hedsetet har halvbra batteritid, men det är ju lätt löst med en motvikt i form av power-bank.

Headsetet är obekvämt och jag har svårt att få bra fokus. Det leder till att text är svårt att läsa på håll, nära fungerar det bra. Känns som att upplösningen har lite att förbättra här.
Tänkte köpa nytt "face-pad" från VRcover för att göra det lite bättre.

Jag blir också otroligt åksjuk, men det är värst när jag sitter ner eller använder joystick för att förflytta mig...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Fått hem min quest och hunnit köra några timmar, mestadels testat introduktions-apparna och The Lab med AMD Relive VR men också kört Doom VR,Vertigo 2 demo och War thunder.

Några tankar: VR är sjukt coolt. Tur att ingen ser/hör mig när jag står och fnittrar över att bollen studsar på roboten när jag kastat den. Känslan av att man är i rummet är grymt i tex The Lab Robot Repair när golvet försvinner.

Trådlöst fungerar så jäkla bra. Spelar i ett annat rum än datorn står och det är tyvärr ett jäkla springande till datorn om spel inte startar... Setup för Steam VR var heller inte så enkel, men fick hjälp av sambon och efter lite skrikande mellan rummen så fungerade det

Hedsetet har halvbra batteritid, men det är ju lätt löst med en motvikt i form av power-bank.

Headsetet är obekvämt och jag har svårt att få bra fokus. Det leder till att text är svårt att läsa på håll, nära fungerar det bra. Känns som att upplösningen har lite att förbättra här.
Tänkte köpa nytt "face-pad" från VRcover för att göra det lite bättre.

Jag blir också otroligt åksjuk, men det är värst när jag sitter ner eller använder joystick för att förflytta mig...

/S

En "face pad" gör mycket för komforten imo.
Åksjukan ska du vara försiktig med.
Blir man sjuk ska man sluta och inte försöka att pusha sig igenom.
Till slut kommer du vänja dig och bli av med åksjukan

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

En "face pad" gör mycket för komforten imo.
Åksjukan ska du vara försiktig med.
Blir man sjuk ska man sluta och inte försöka att pusha sig igenom.
Till slut kommer du vänja dig och bli av med åksjukan

Har slutat ganska omgående de gånger jag har känt mig åksjuk men det är läskigt vad länge känslan hänger kvar i kroppen.

Annan fundering, någon som testat VorpX och har tankar?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Har slutat ganska omgående de gånger jag har känt mig åksjuk men det är läskigt vad länge känslan hänger kvar i kroppen.

Annan fundering, någon som testat VorpX och har tankar?

/S

@Halldin skrev en intressant tråd om VorpX
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1598346-vorpx#l-18460726

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Virtual Desktop 11.4 ute:

Vart var det man laddade hem denna ? Var man inte tvungen att plocka den ifrån github & Sidequest-ladda den ?
Eller är det nu fixat så man kan köra den senaste officiella ?

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Medlem
Skrivet av broccoli:

Vart var det man laddade hem denna ? Var man inte tvungen att plocka den ifrån github & Sidequest-ladda den ?
Eller är det nu fixat så man kan köra den senaste officiella ?

Om du ska spela från PC trådlöst så är det versionen på SideQuest som är "officiella för att kunna köra trådlöst pcvr"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc