Sålde fungerande grafikkort här på SC, köpare vill ha pengar tillbaka

Permalänk
Medlem

Skrämmande hur många i den här tråden resonerar. Att begagnat betyder att du som köpare inte har någon som helst rättighet om produkten som kommer fram inte fungerar. Då har ni ju totalt dödat andrahandsmarknaden. Öppnar ju upp för scams utan dess like. Hur tror ni det fungerar på ebay?

Väldigt tydligt att det behöver införas generella regler på marknaden här så att både säljare och köpare vet vad som kan förväntas av dom och vem som ansvarar för vad om produkt kommer fram och inte fungerar på avsett vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Självklart är jag blå, kolloidalt silver ftw.

Då är du alltså inte Kree?

Permalänk
Medlem

Går det inte att peta in det gamla kortet och köra ett burn-in test över natten, så utesluter vi RAM/processor etc?
Finns en liten risk att ESD skador skulle kunnat uppstå under monteringen av det "nya" kortet, eller hur?

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Skrämmande hur många i den här tråden resonerar. Att begagnat betyder att du som köpare inte har någon som helst rättighet om produkten som kommer fram inte fungerar. Då har ni ju totalt dödat andrahandsmarknaden. Öppnar ju upp för scams utan dess like. Hur tror ni det fungerar på ebay?

Väldigt tydligt att det behöver införas generella regler på marknaden här så att både säljare och köpare vet vad som kan förväntas av dom och vem som ansvarar för vad om produkt kommer fram och inte fungerar på avsett vis.

Tack för att du fyller i det! Känns som med den logiken ska jag betala 1800:- för att kanske få ett fungerande kort. Det är ju helt absurt. Som ett slags lotto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algen:

Går det inte att peta in det gamla kortet och köra ett burn-in test över natten, så utesluter vi RAM/processor etc?
Finns en liten risk att ESD skador skulle kunnat uppstå under monteringen av det "nya" kortet, eller hur?

Njae. Efter att @kent provat kortet vet vi

Kan absolut finnas fel på min dator, men jag har svårt o tro det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Njae. Efter att @kent provat kortet vet vi

Kan absolut finnas fel på min dator, men jag har svårt o tro det.

Kan du inte prova att göra som jag föreslog?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm:
Japp, håller med dig... säljer aldrig på blocket...
Allt jag säljer sker på tradera. Man får mer för produkten, samt att du har traderapay.
Sen som köpare kan du alltid kolla review av säljaren...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Rauf:

Väldigt tydligt att det behöver införas generella regler på marknaden här så att både säljare och köpare vet vad som kan förväntas av dom och vem som ansvarar för vad om produkt kommer fram och inte fungerar på avsett vis.

Det finns ju sådana regler.
Om något går fel så kommer @kent hem till dig och är väldigt dansk väldigt länge

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Sen är ju inte allt svartvitt heller. Jag har haft flera gamla burkar eller kort som bara funkat i vissa kombinationer, utan synbar anledning. Svårt då att direkt säga om det är fel på kort eller moderkort.

Hade ett amd 5450 som var riktigt stabilt i 2 burkar, både windows och Linux, i burk 3 var det stabilt i Linux och ren mardröm i Windows. Däremot funkade 3 andra grafikkort (Nvidia 8400,320 och amd 4650) kanon i den burken under windows.

Ovanstående anekdoter bara för att oavsett test av tredje part så kan både säljare och köpare gjort alla tester de kan men ändå kommit till olika resultat utan egen förskyllan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

@Ruzikx, @JohanFlodqvist bäst vi ringer in dr Phil.

Skrivet av Ruzikx:

Nej. kortet klarar ca 10 min league of legends, sen stängs antingen spelet ner o man får ladda om applikationen, eller så får jag en BSOD.

Låter som det är hög temp, testa att sätta fläktar på 100% och se om det hjälper?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Ruzikx, @JohanFlodqvist bäst vi ringer in dr Phil.

Låter som det är hög temp, testa att sätta fläktar på 100% och se om det hjälper?

Kortet går inte över 80c

Permalänk
Medlem

Vill inte ta någons parti, men sånt här gör mig livrädd för att sälja grejer som jag vet funkar.
Såg att någon tidigare skrivit att ta bilder och eventuellt filma benchmarks innan man skickar prylarna.

Tråkigt för alla inblandade, hoppas ni löser problemet.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Har haft i princip samma typer av crashes/felmeddelanden på ett gtx 970 för längesedan. klockade ner core runt 50mhz så att kortet inte boostade lika högt och det löste allt. Flashade in ändringen i bios och kortet har rullat på i en polares dator sedan dess.

Kör något program som letar felkoder i minneskretsarna och testa att klocka ner coreclock och dra ner/dra upp volt något. Liksom CPU:er sker det även en viss degrading på Gpu:er.

Köper/säljer aldrig dyra ömtåliga saker med frakt just p.g.a de problem både säljare och köpare upplever i denna tråden. Dock har jag råkat ut för att bli bedragen tidigare öga mot öga (finns lång tråd på forumet) där kortet (980ti) visas upp och säljes via annons fungerande till att inte ens ge bild när det monterades samma kväll. Dock borde jag dragit öronen åt mig när säljaren vägrade låta mig testa det för att han hade bråttom och jag hade en testbänk ca 20 meter därifrån. Tog det som en rätt dyr läropeng då detta var 2016-2017.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

om du får bild med grafikkortet fungerar ju den, då är det ju drivrutiner som gäller som ställer problem och Nvidia är kända(kanske AMD också) att de vill helst att man uppgraderar till det nyaste. Men det som TS kanske kan hjälpa med om han kommer ihåg vilken drivrutin han körde, om han körde på nyaste eller på en äldre alternativt om det är ett hz-problem på skärmen är en annan fråga.

Som det har sagts tidigare i tråden måste man hitta fler lösningar på äldre kort.

Permalänk
Medlem

Jag kan som köpare av ett trasigt modekort säga att det känns trist att man som köpare ska stå för hela kostnaden, skillnaden i mitt fall var att säljaren var undvikande och ohjälpsam trots att han kunnat hjälpa ifall han velat då han hävdad garanti och kvitto. Jag la till slut ner och det slutade med att jag köpte ett nytt modekort.
Uppmanar dig att va en bättre säljare.

Om köparen samma dag som han packat upp grafikortet hävdat att det är fel och kunnat visa detta så bör han bli trodd. Jag menar hur lätt är det att paja ett grafikort vid installation?

I det här fallet bör det gå att hitta en lösning om båda nu vill. Jag kan tycka att en bra lösning är att splita på kostnaden då garantin utgått. Köparen tog en risk, Båda får ta en gemensam smäll men den blir mindre för båda. En halvbra goodwill från säljaren och en bättre än inget lösning för köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

om du får bild med grafikkortet fungerar ju den

Precis som en bil kan starta, en telefon ringa och en människa gå kan ett grafikkort ha ett hårdvarufel och fortfarande visa bild.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

- Installerat en mycket äldre drivrutin, exempelvis 361.75 som användes mycket av överklockare för 4 år sedan när det här kortet var populärt.
https://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/97759/en-u...

Den går inte att installera på senaste versionen av windows 10 home

Kortet är för övrigt överlämnat till @kent nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Precis som en bil kan starta, en telefon ringa och en människa gå kan ett grafikkort ha ett hårdvarufel och fortfarande visa bild.

Ja det vet jag, menade att utan att försöka kolla på de korrekta drivrutiner så kan man inte utesluta att det är ett kort som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Jag kan som köpare av ett trasigt modekort säga att det känns trist att man som köpare ska stå för hela kostnaden, skillnaden i mitt fall var att säljaren var undvikande och ohjälpsam trots att han kunnat hjälpa ifall han velat då han hävdad garanti och kvitto. Jag la till slut ner och det slutade med att jag köpte ett nytt modekort.
Uppmanar dig att va en bättre säljare.

Om köparen samma dag som han packat upp grafikortet hävdat att det är fel och kunnat visa detta så bör han bli trodd. Jag menar hur lätt är det att paja ett grafikort vid installation?

I det här fallet bör det gå att hitta en lösning om båda nu vill. Jag kan tycka att en bra lösning är att splita på kostnaden då garantin utgått. Köparen tog en risk, Båda får ta en gemensam smäll men den blir mindre för båda. En halvbra goodwill från säljaren och en bättre än inget lösning för köparen.

Jag håller med dig helt Jag ringde upp @Ruzikx så fort han skrev att det var problem med kortet och gav några förslag på lösning, men problemet har kvarstått och Ruzikx har sen testat en rad andra grejer för att få kortet att funka. Nu ska @Kent testa om det blir strul med kortet även i hans burk. Om så är fallet tänkte jag erbjuda en lösning likt det du föreslår ovan eftersom det för mig är uppenbart att varken jag eller köparen (@Ruzikx) på något sätt försöker blåsa någon utan jag har sålt vad som för mig var ett fullt fungerande kort och Ruzikx har fått vad som för honom verkar vara ett trasigt kort. Någonstans mellan oss har kortet isf slutat funka, eftersom ingen kan anses vara syndare ser jag det som mest rättvist att kortet isf säljs som deffekt och sen delar vi på resten av förlusten.

Vill även åter be om ursäkt till @Ruzikx för mitt lite uppskruvade tonläge, har nog varit en stressande situation för oss båda.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inaktiv

Ifall du inte har testat din dators stabilitet är det lite risky att påstå sig veta varför den krashar imo. Kör några timmar prime95 blend först så vet man i alla fall att det är något så nära stabilt. (tillräckligt för att stressa grafikkortet i alla fall). Alternativt testa i en annan dator vilket jag förstår ni har på gång nu? Lycka till!

Edit: Inväntar svar från Kent med spänning

Permalänk
Medlem

Blir kul att följa detta!

Det kan ju också ha uppstått skador i pci-slotten eller på kortets pinnar. 980 (speciellt strix) drar ju också en hel del mer ström än 1060 så det gäller att man har en bra lina som är jämn och stabil, samt kylning som leder bort värme från närliggande komponenter. Andra enheter, såsom ljudkort, usb och annat junk kan självklart också bidra till problem.

Kan ju också hända att någon lödning släppt eller pcb spruckit om man skickat med PostMord.

Permalänk
Avstängd

Har du testat att uppdatera BIOS?

Permalänk
Medlem

Hämtar popcorn. @kent , kan man få benchningen livesänd?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Det här är nu lite som reddittrådar där folk hittat stängda kassaskåp och folk bara väntar på att få se vad det är i det när väl ägaren kan få upp det.
Kommer garanterat att ha svårt att somna om inte Kent hinner med att testa det inatt.

Permalänk
Medlem

Jäkligt tråkigt för båda parter.

Hoppas det löser sig gubbar! (var tvungen att skriva något så jag kunde följa tråden)

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Hedersmedlem

Arrrghh, sluta stressa

Har installerat kortet, senaste drivrutiner från Nvidia, senaste Windows 10-builden och håller på att köra lite Unique heaven. Min gamla "bra o ha"-dator är dock lite för slö till att stressa kortet till 100% så kommer att installera det i min main rig (starkare cpu, 165hz 1440p-skärm) om jag ej får några bsod eller andra konstiga fel. Återkommer med resultatet imorgon, dvs. ni kan gå och lägga er

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Neeej...okej då får vänta tills imorgon.

Kent du är en klippa!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DatorMuppen:

Neeej...okej då får vänta tills imorgon.

Kent du är en klippa!

Ah, jag kanske slängar in en liten update runt 4:00 inatt "Sov gott"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Går det att lägga upp en poll i den här tråden där vi kan gissa om det funkar eller inte?

Permalänk
Medlem

Grym du är @Kent! Ser fram emot resultatet imorgon. Hoppas kortet fungerar till 100%, det blir ju bästa utgången på detta dilemma.