Permalänk
Medlem

Musik/Produktions dator

Hej!

Jag är inte jätteduktig på datorer och vänder mig till er med förhoppning om att få hjälpa med en stationär dator.

Det är så att jag pysslat med musik ett tag och känner att jag behöver en bättre dator till detta. Har kikat på en del sidor med stationära datorer utan att riktigt veta vad det är jag behöver, har förstått att processorn behöver vara bra men det är allt jag vet?

Jag är jättetacksam om jag kan få hjälp med att plocka ihop en stationär dator. Jag har tänkt mig att den får kosta runt 10 000 kr, är det rimligt för en musikproduktionsdator eller bör jag lägga till mer för att få en dator som klarar alla program såsom FL-studio?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille92:

Hej!

Jag är inte jätteduktig på datorer och vänder mig till er med förhoppning om att få hjälpa med en stationär dator.

Det är så att jag pysslat med musik ett tag och känner att jag behöver en bättre dator till detta. Har kikat på en del sidor med stationära datorer utan att riktigt veta vad det är jag behöver, har förstått att processorn behöver vara bra men det är allt jag vet?

Jag är jättetacksam om jag kan få hjälp med att plocka ihop en stationär dator. Jag har tänkt mig att den får kosta runt 10 000 kr, är det rimligt för en musikproduktionsdator eller bör jag lägga till mer för att få en dator som klarar alla program såsom FL-studio?

Tack på förhand!

Beroende på din ambitionsnivå, så finns det flera svar på din fråga.
Du bör ha en stationär dator, som är så snabb som möjligt, dvs. snabba RAM-minnen så det inte blir "lagg" i musiken. Snabba datorer (CPU och minnen) finns det dock gott om till dina behov.

En ny i5 alternativt en AMD 3600 med 16GB minne/3200 är bra att börja med.
Dedikerat ljudkort vet jag faktiskt inte om ett sådant behövs idag, men när jag sysslade med musik för 15 år sedan, var dedikerat ljudkort ett måste, det blev "lagg" annars.

Möjligt att dedikerade ljudkort inte behövs längre.. (?).
Vill minnas att dedikerade ljudkort kostade 2X mot "resten av datorn". Möjligen är den tiden förhoppningsvis förbi.

Vilken sorts musik ämnar du skapa?

Permalänk
Medlem

Om du kör mycket tunga synthar så är enkeltrådig prestanda det viktigaste, på den fronten är intel processorer snäppet bättre, men jämfört med zen2 dvs ryzen 3xxx processorer så är skillnaden knappt märkbar. överlag så skulle jag rekommendera en 6-8 kärnig processor från ryzen 3000 serien, då de är snäppet billigare än intels motsvarande.

Grafikkortet som du använder spelar inte så stor roll något gtx 16xx kommer räcka länge. jag tror rx 580 är billigare, och erbjuder liknande tekniker, förutom nvidias videoencoder, vilket är bra om du ska streama din musikproduktion, annars spelar det inte så stor roll.

16 GB ram räcker om du inte kör med allt för mycket tunga VST plugins med stora ljudbanker som tex orkestrar eller pianon. Det är även lätt att senare uppgradera till 32 GB.

Dedikerat ljudkort behöver du om du skall använda studio monitorer med balanserade ingångar som de väldigt vanliga krk rokit 5/6.
focusrite scerlett 2i2 eller liknande från andra företag räcker gott.

Bra länk till vad Image-Line själv förordnar för användandet av fl studio:
https://support.image-line.com/action/knowledgebase?ans=214

Permalänk
Medlem

Om du har tänkt ansluta instrument kan det vara ide att köpa ett ljudkort med typ XLR-inputs (om det är den typen du vill ansluta med). Det är för att slippa så mycket latens från instrumentet till systemet. Det går att köra med typ ASIO4ALL eller liknande, men det blir risk för artefakter om du drar ner latensen för mycket. Ska du inte ansluta instrument skulle jag säga att det inte spelar någon roll.

32Gb ram är att föredra. Skulle nog även rekommendera fördela en bit av budgeten till SSD-lagring. gärna mycket och snabb.

Permalänk
Medlem

@Networker: Jag producerar hiphop beats och behöver kunna spela in personen ibland, har ibland pluggat in min gitarr men till 90 procent använder jag FL studio och skapar musiken från programmet.

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

@Hothep: Okej ska kika på det, du säger 32 ram, är det stor skillnad mellan 32 och 16?

Permalänk
Medlem

@DGS: Syntar använder jag ibland i programmet, vet inte hur mycket prestanda programmet kräver för det..

Ska plocka ihop en dator på inet till exempel, eller fördrar du någon annan sida?

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

@Hothep:

Är midi uteslutet idag?
-Vill minnas att jag körde en Roland Soundcanvas mot min dåvarande Pentium och slapp lagg.
Kunde ha kvar mitt "normala" ljudkort som jag tror var ett Creative SB32AWE.

Länk till Roland: https://www.roland.com/us/products/rc_sound_canvas_va/

Snackar alltså sent 1990-tal och tidigt 2000-tal när jag höll på som mest.
Minns att midi+Roland avlastade datorn rejält, och det gick att köra med "vanligt" ljudkort, inte ett speciellt "musikerkort". Dock kostade Roland skjortan.

Permalänk
Medlem

Nej det är det säkerligen inte, om man har behov av midi-interface så kanske ett ljudkort med sånt är att föredra. Det handlar inte om själva anslutningen utan om ljudkortet är tillräckligt "snabbt".
Tänk att du skickar in en analog signal från säg en gitarr, signalen ska digitaliseras i ljudkortet och in till cpu:n och DAW:en och så hör/ser du ditt ljud. Om du har ett långsamt kort så kan du få en märkbar fördröjning tills att ljudet "spelas" ur datorn, eller tills du ser signalen i din DAW. Detta gör att om du sitter med din gitarr och ska spela in några coola skalor till en bas och trummor du gjort i din DAW, du drar igång spåret men när du spelar så har du kanske, 50-200ms delay tills gitarren hörs. Det blir väldigt svårt att spela in så.

ASIO4ALL gör att man kan justera sin latens något, men det bli aldrig lika bra som ett dedikerat kort för ändamålet. Man får testa och se, är man nöjd med det som är, kör på. Tycker man att latensen är för hög trots att man dragit ner latensen tills man nästan får artefakter, ja då får man köpa ett ljudkort.

Permalänk
Medlem

Jag la ihop några delar i en kundvagn på inet, är jag rätt ute med dessa prylar?

Ser att jag saknade chassi, har ni något tips på ett bra?
Sedan kanske man skall lägga till ett ljudkort?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/13779100?fbclid=IwAR11LZQJF...

Tack för era kommentarer!

Permalänk
Medlem

Jovisst, men jag skulle kika på ett annat moderkort. X570 är ofta dyrt, och det du har att vinna på det är i stort pci-e 4 vilket idag bara används av vissa diskar. Hade valt ett annat B450 moderkort, och som jag sade mer SSD

Permalänk

Nej, du behöver inte ett dedikerat grafikkort för musikproduktion. Du kan driva flera högupplösta skärmar med cpuns grafikkrets.

Audioprogrammen är inte så effektiva att använda särskilt många kärnor så kör du en Intel 9600k så kommer du kunna ha bra med kraft inom ditt prissegment. Kör 32gb ram, speciellt större samplingsbibliotek käkar ramminne. Köp ett par SSD-diskar där du har en med bara ljud/plugins o s v, skilt från OS:et.

Och framförallt - lägg lite tanke och delar av budgeten på att få burken tyst. En stor del av tiden kommer du ju sitta ljudlöst och det finns inget värre för öronen och koncentrationen än brus & brum från en dator.

Låt högtalare och ljudkort få kosta en slant eller komplettera vartefter. Det går alldeles utmärkt att köra bara hörlurar även om jag själv tycker man blir tröttare i öronen.

AMD har säkert blivit bättre, senast jag körde AMD så hette de Athlon och var rätt hopplösa på audio

Permalänk
Medlem

Tjenare, har plockat ihop denna dator nu och tänkte rådfråga er en sista gång innan jag beställer.

Jag har ett externt ljudkort som jag kan plugga in via usb vilket jag kör på så länge, tillsamans med mina studio hörlurar.

Jag kan även lägga till 2000 kr till för att göra datorn bättre, vad skulle ni uppgradera isåfall?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13794781

Tack så mycket för era svar, jag är så tacksam i denna dator djungeln 😊

Permalänk
Medlem

Jobbar även jag mot musik och event, och det jag stört mig mest på i produktionsmiljö hemma är när datorn mullrar eller fläktarna varvar om ett jetflyg.
Så jag skulle lägg aett par hundra på en vettig kylare från t.ex noctua för att få ned ljudvolymen på processorn, t.ex https://www.inet.se/produkt/6308879/noctua-nh-u9s eller något liknande (denna går in i det chassie jag länkat under).

Sen även gått på ett ljuddämpat chassi t.ex https://www.inet.se/produkt/6911733/corsair-carbide-100r-sile...

Annars är det bara att tuta och köra! Du kan alltid kasta in en extra hårddisk i framtiden om din musik börjar ta mycket plats!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13794877

EDIT- Länk till en hel kundvagn
2. Bytte kylare en gång till!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.