SSD (D) död efter corrupted version av Ark i EGS?

Permalänk
Medlem

SSD (D) död efter corrupted version av Ark i EGS?

hej,

så, jag har inte så mycket kunskaper om datorer och hur eller varför saker händer men ska försöka återberätta så bra som möjligt.

Jag och några kompisar såg erbjudandet på Epic Games Store att Ark var gratis, så vi skapade konton och laddade ner det. fick inte private servers att funka, och efter många crasher av spelet och en crash där spelet frös hela min dator tänkte jag typ skitsamma och skulle avinstallera.

då stog det att spelet behövde repareras, och det började installera (????) igen?
spelet ligger på ca 112gb tror jag att jag hann se. försökte hitta spelet i kontrollpanelen men kunde inte se det där. lyckades avbryta installationen efter ren panik.

så då går jag till min D drive för att försöka bara rensa hela min drive och få bort skiten, guess what? hela D drive borta. finns inte under "my computer" över huvudtaget. Kollade guide via google som pratade om computer management, där heter min SSD "Disk 0 Partition 3"
kollade i BIOS, där står den som unrecognized.

vad gör jag nu? vill egentligen bara få tillbaka den så jag kan rensa den och börja om på nytt, eller är den helt död nu?

väldigt, väldigt, väldigt tacksam för svar.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Hedersmedlem

Din SSD är sannolikt död. Förmodligen inget fel på själva ARK, utan att den dog då du installerade ARK har väl mer att göra med att du faktiskt använde SSD:n.

Du kan prova formatera om disken och börja om, men det är tveksamt om det ger något.

Jag hade reklamerat disken eller hävda garanti (beroende på hur gammal den är) och återställ din viktiga data från backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Din SSD är sannolikt död. Förmodligen inget fel på själva ARK, utan att den dog då du installerade ARK har väl mer att göra med att du faktiskt använde SSD:n.

Du kan prova formatera om disken och börja om, men det är tveksamt om det ger något.

Jag hade reklamerat disken eller hävda garanti (beroende på hur gammal den är) och återställ din viktiga data från backup.

Great.

Jo men den funkade flawless precis innan jag skulle avinstallera ark, men som sagt - EGS installerade spelet istället och efter det dig den helt.

Hur kommer jag åt att formatera den? Hittar den inte under My computer.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

@ItsLea: Testa att boota upp datorn med en windows skiva eller via en minnessticka med windows.
När du kommer fram till var du vill installera windows så bör du kunna se din SSD i listan bland andra diskar, pröva att formatera om den.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Kolla Diskhantering

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kolla Diskhantering

Det har jag kollat, det är där det står att den heter ”disk 0 partition 3”
Vad gör jag?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

@ItsLea: Testa att boota upp datorn med en windows skiva eller via en minnessticka med windows.
När du kommer fram till var du vill installera windows så bör du kunna se din SSD i listan bland andra diskar, pröva att formatera om den.

Får göra det imorgon då, ingen tillgång till det nu :/
Bör jag vara orolig för min C drive? Eller oroar jag mig bara i onödan nu?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

@ItsLea: Du behöver inte oroa dig över din C: disk. Förhoppningsvis kommer du kunna se din andra disk vid en windows installation och bara kunna formatera om den därifrån.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

@ItsLea: Du behöver inte oroa dig över din C: disk.

Okej, när jag startar om datorn tar det väldigt lång tid för den att komma fram till Windows, men såg att min boot order har D, som nu inte känns igen först.

Är det anledningen till varför det går mycket långsammare nu? Sorry för dumma frågor.

Ser under disk management att det finns status på disken, där står det: ”Healthy ( recovery partition)
Kan jag göra något med det?

Och en sista dum fråga, jag kommer fortfarande åt steam och mitt steambibliotek, skulle jag kunna testa att avsinstallera något därifrån?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Okej, när jag startar om datorn tar det väldigt lång tid för den att komma fram till Windows, men såg att min boot order har D, som nu inte känns igen först.

Är det anledningen till varför det går mycket långsammare nu? Sorry för dumma frågor.

Ser under disk management att det finns status på disken, där står det: ”Healthy ( recovery partition)
Kan jag göra något med det?

Och en sista dum fråga, jag kommer fortfarande åt steam och mitt steambibliotek, skulle jag kunna testa att avsinstallera något därifrån?

Du kan nog inte göra så mycket från disk manegement. Om du kan hitta spelet i steam mappen/steamapps/common och pröva att avinstallera därifrån eller direkt från biblioteket.

Du kan inte nu heller se D: disken via my computer?

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Du kan nog inte göra så mycket från disk manegement. Om du kan hitta spelet i steam mappen/steamapps/common och pröva att avinstallera därifrån eller direkt från biblioteket.

Okay, tack.
Får nog pröva direkt från steam, D existerar inte på datorn längre tydligen.

Men att datorn tar så lång tid på sig till att komma till Windows, beror det på att den behöver typ kolla igenom en disk som är ett enda stort mess, eller vad beror det på? Gör mig orolig att det tar så mycket längre tid.

E: såg nu att de spel jag hade på steam på D är avinstallerade, och under properties och local files står deras disk usage som ”none”

Känns mer och mer som att den är helt död.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Okay, tack.
Får nog pröva direkt från steam, D existerar inte på datorn längre tydligen.

OK. Enda som återstår är att testa formatera om den så som jag beskrev tidigare. Eller bara pröva att koppla in den i en annan sata port och se då om den syns i my computer.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

OK. Enda som återstår är att testa formatera om den så som jag beskrev tidigare. Eller bara pröva att koppla in den i en annan sata port och se då om den syns i my computer.

Okay, får testa det imorgon. Tack.
Fortfarande orolig att det tar så lång tid att komma till Windows dock.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Testa kommandotolken (som admin) -> diskpart -> list disk och se om den dyker upp där, om den gör det så skriv select disk # (byt # mot det nummer som disken får i listan när du kör list disk) och sen kör du kommandot clean.

Stäng ner och gå in i diskhanteraren igen och skapa en ny partition på disken därifrån.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Har du inget data du behöver rädda på disken så prova att köra secure erase på den, då rensar du allt och måste initialisera disken på nytt. Dom flesta nya BIOS brukar ha denna funktion i Tools. Kolla ditt moderkorts manual om det finns.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nåt liknande hände mig med en WD Green m2 sata ssd. Lyckades inte få liv i den utan den blev utbytt på garantin då den var 3 mån gammal.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Sötast

Medans det är möjligt att disken tagit skada så är det osannolikt.
Mest troligt filsystemet som fått sig en rejäl känga bara när datorn tokhängde sig.

Om min teori håller så bör det inte vara mycket svårare än att skapa om partitionerna.
Däremot säger du att Windows tar lång tid att boota och därmed så är det inte helt troligt att det hjälper att bara fixa D:\ partitionen.

Eventuellt så kan windows CHKDSK verktyg lösa detta, men om inte så rekommenderar jag att du tar backup på ev data du vill spara som finns på C:\ och sedan installerar om Windows helt enkelt.

Det är säkert inte dumt att kolla S.M.A.R.T status, tror crystaldisk visar, finns även andra sätt som ex https://www.howtogeek.com/134735/how-to-see-if-your-hard-driv... som ger dig antingen svaret OK eller BAD vilket är rätt lätt att tolka

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Testa kommandotolken (som admin) -> diskpart -> list disk och se om den dyker upp där, om den gör det så skriv select disk # (byt # mot det nummer som disken får i listan när du kör list disk) och sen kör du kommandot clean.

Stäng ner och gå in i diskhanteraren igen och skapa en ny partition på disken därifrån.

alltså, jag är ju helt lost på detta så förlåt för dumma frågor haha.

Jag får error: "Virtual Disk Service error:
Clean is not allowed on the disk containing the current boot,
system, pagefile, crashdump or hibernation volume."

vad jag vet har jag inte haft windows överhuvudtaget på den disken, tolkar jag det fel?
liksom, windows ligger endast på C, låg aldrig på D.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Har du inget data du behöver rädda på disken så prova att köra secure erase på den, då rensar du allt och måste initialisera disken på nytt. Dom flesta nya BIOS brukar ha denna funktion i Tools. Kolla ditt moderkorts manual om det finns.

ooh, tack så mycket. ska kolla det!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Nåt liknande hände mig med en WD Green m2 sata ssd. Lyckades inte få liv i den utan den blev utbytt på garantin då den var 3 mån gammal.

uhoh.

Skrivet av Allexz:

Medans det är möjligt att disken tagit skada så är det osannolikt.
Mest troligt filsystemet som fått sig en rejäl känga bara när datorn tokhängde sig.

Om min teori håller så bör det inte vara mycket svårare än att skapa om partitionerna.
Däremot säger du att Windows tar lång tid att boota och därmed så är det inte helt troligt att det hjälper att bara fixa D:\ partitionen.

Eventuellt så kan windows CHKDSK verktyg lösa detta, men om inte så rekommenderar jag att du tar backup på ev data du vill spara som finns på C:\ och sedan installerar om Windows helt enkelt.

Det är säkert inte dumt att kolla S.M.A.R.T status, tror crystaldisk visar, finns även andra sätt som ex https://www.howtogeek.com/134735/how-to-see-if-your-hard-driv... som ger dig antingen svaret OK eller BAD vilket är rätt lätt att tolka

jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att den inte är helt död.

okay so, jag vet inte varför det tar lång tid för windows att boota för att windows ligger på C, och det var bara D disken som fick ta stryk av Epic Games (jag skriver på datorn just nu)
jag kollade i BIOS och där står min D Drive som nu heter något med unrecognizeable som först i Boot order, antar att det kanske kan vara något med det? att den måste gå igenom en SSD som är ett enda stort mess. jag har ingen aning.

men CHKDSK, den gör inget med min C disk alls om jag inte säger till den antar jag? vill bara gå på D liksom.

oooh, det är typ perfekt för mig, kan inte så många tekniska termer med datorer o så
något jag tycker är konstigt är att min D (som nu bytt namn till Disk 0) står som Healthy i disk management.
vet inte riktigt om jag håller med om att den är healthy..

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Skimmade igenom tråden, såg inte vad det är för märke och modell på disken i fråga.

Vissa tillverkare har recovery tools man kan använda för att eventuellt rädda disken.
Kanske även flasha firmware på den.

Permalänk
Medlem

Disk 0 är med all sannolikhet din bootdisk. Den skall du absolut inte formatera om du inte vill bli av med allt som ligger på den.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

alltså, jag är ju helt lost på detta så förlåt för dumma frågor haha.

Jag får error: "Virtual Disk Service error:
Clean is not allowed on the disk containing the current boot,
system, pagefile, crashdump or hibernation volume."

vad jag vet har jag inte haft windows överhuvudtaget på den disken, tolkar jag det fel?
liksom, windows ligger endast på C, låg aldrig på D.

Du har säkert haft den disken i datorn när du installerade Windows, och Windows bestämde sig för att lägga lite saker där.

Det är därför man brukar rekommendera att bara ha en disk i datorn när man installerar Windows.

Skulle tro det bästa du kan göra nu är att ta backup på allt du vill spara och sen installera om Windows med bara en disk installerad.
När installationen är klar så är det ok att sätt in den andra disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Skimmade igenom tråden, såg inte vad det är för märke och modell på disken i fråga.

Vissa tillverkare har recovery tools man kan använda för att eventuellt rädda disken.
Kanske även flasha firmware på den.

det är en Western Digital.

Skrivet av Mayhem SWE:

Disk 0 är med all sannolikhet din bootdisk. Den skall du absolut inte formatera om du inte vill bli av med allt som ligger på den.

Den hette inte så innan, det var D den hette då.
I BIOS står den som första i boot, men windows och allt ligger på C.
jag skriver och svarar på datorn just nu.

Skrivet av SAFA:

Du har säkert haft den disken i datorn när du installerade Windows, och Windows bestämde sig för att lägga lite saker där.

Det är därför man brukar rekommendera att bara ha en disk i datorn när man installerar Windows.

Skulle tro det bästa du kan göra nu är att ta backup på allt du vill spara och sen installera om Windows med bara en disk installerad.
När installationen är klar så är det ok att sätt in den andra disken.

ska jag vara helt ärlig kommer jag inte ihåg, det kanske jag har.
men det windows som ligger på min C har jag haft sedan långt innan, D var inte mer än en extra SSD för mer lagring, men kom precis på att jag fick göra något liknande för att få windows att plocka upp att det var en disk, jag formaterade den med hjälp av en windows installation.

det har alltså varit windows 10 på C i ca 2 år, den ny-gamla SSDn som nu är halvdöd har jag bara haft 3-4mån efter jag köpte den av en kompis.

men jag gör som du tipsar om, tar ut min C disk imorgon, och sedan försöker jag formatera den som är död.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Den hette inte så innan, det var D den hette då.
I BIOS står den som första i boot, men windows och allt ligger på C.

C, D, E whatever representerar inte olika diskar på hårdvarunivå. De representerar partitioner på filsystemnivå.

Den aktiva Windows-partitionen må alltid bli tilldelad bokstaven C när systemet väl är uppe och rullar, men bakom kulisserna så har den två nummer som beskriver vilken disk respektive partition det är. Felmeddelandet du fick sade uttryckligen att "Clean is not allowed on the disk containing the current boot, system, pagefile, crashdump or hibernation volume." Alltså måste den innehålla antingen din boot loader, din installation av Windows, eller båda.

Har du två fysiska diskar installerade i maskinen så bör dessa vara numrerade 0 respektive 1. Kolla i Disk Manager vilka diskar den hittar samt på vilken av dessa din EFI systempartition respektive installation av Windows är placerade.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

alltså, jag är ju helt lost på detta så förlåt för dumma frågor haha.

Jag får error: "Virtual Disk Service error:
Clean is not allowed on the disk containing the current boot,
system, pagefile, crashdump or hibernation volume."

vad jag vet har jag inte haft windows överhuvudtaget på den disken, tolkar jag det fel?
liksom, windows ligger endast på C, låg aldrig på D.

Har du två olika diskar (inte partitioner) för c: och d: (eller det som var d: innan den la ner), eller har du en fysisk disk som du har två (eller fler) partitioner på?

Om du har två fysiska SSD-diskar, kan du posta vad du får upp när du kör "list disk" i diskpart och hur stora dina olika SSD-diskar är (den du kör windows på samt den som brukade kallas d: )?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

C, D, E whatever representerar inte olika diskar på hårdvarunivå. De representerar partitioner på filsystemnivå.

Den aktiva Windows-partitionen må alltid bli tilldelad bokstaven C när systemet väl är uppe och rullar, men bakom kulisserna så har den två nummer som beskriver vilken disk respektive partition det är. Felmeddelandet du fick sade uttryckligen att "Clean is not allowed on the disk containing the current boot, system, pagefile, crashdump or hibernation volume." Alltså måste den innehålla antingen din boot loader, din installation av Windows, eller båda.

Har du två fysiska diskar installerade i maskinen så bör dessa vara numrerade 0 respektive 1. Kolla i Disk Manager vilka diskar den hittar samt på vilken av dessa din EFI systempartition respektive installation av Windows är placerade.

hade jag ingen aning om, tack för info.

min C disk skapades långt innan jag satte i D i denna datorn dock, den var ca 2 år före D, känns nästan omöjligt att något skulle kunna ligga på D som C är beroende av, men jag kommer ta ur C när jag formaterar om den med hjälp av USB imorgon då, verkar vara det som jag borde göra.

jaghar bara min C SSD där det står (C:) och min D SSD där det står (Disk 0 partition 3)
vet inte riktigt hur jag hittar efi :l

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Har du två olika diskar (inte partitioner) för c: och d: (eller det som var d: innan den la ner), eller har du en fysisk disk som du har två (eller fler) partitioner på?

Om du har två fysiska SSD-diskar, kan du posta vad du får upp när du kör "list disk" i diskpart och hur stora dina olika SSD-diskar är (den du kör windows på samt den som brukade kallas d: )?

jag har två st SSD's
den ena disken som jag la windows 10 på och bilder osv gjordes för ca 2 år sedan, det är C

den andra SSDn är D, den köpte jag av en kompis för några månader sedan, på den hade jag bara spel, men formaterade om den med hjälp av en windows installation för att få datorn att hitta den.

när jag gör list disk får jag bara upp en, disk 0. fattar ingenting.
Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
Disk 0 Online 223 GB 1024 KB

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Ett förslag, om du vill göra det mer lättförståligt för folk här, är att posta en bild på hur det ser ut i Diskhanteraren med både den övre och nedre halvan.

Om d-disken inte varit inkopplad när du installerat windows, så ska där heller inte finnas någon systempartition. Har den disken däremot gått som systemdisk i någon annan dator, så kan det bråka om man vill rensa den på partitioner och sådant inifrån windows.

Om du vill bekräfta att inga problem kommer uppstå, före du rensar den, så stäng ner datorn, koppla ur d-disken, starta datorn.
Startar inte windows upp normalt, så kan du ha en bootpartition liggandes på din d-disk ändå.

Edit:

Jag ser nu, du köpte den av en kompis, kan din kompis ha kört den som systemdisk? I så fall kan där finnas en systempartition, den bör du kunna se i så fall i diskpart.

Edit2:

I diskpart kan du prova köra kommandot " list volume ", då skall alla partitioner på samtliga diskar listas, både synliga och dolda.

Permalänk
Medlem

En bild på diskhanteraren skulle nog underlätta väldigt mycket!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300