Komplett Otydliga? - Öppet köp på Komplett PC

Permalänk
Medlem

Komplett Otydliga? - Öppet köp på Komplett PC

Tja alla, har sökt runt efter en ny laptop och landade på en Komplett Khameleon P9 som är en egen monterad laptop av komplett. Det betyder att jag inte har kunnat åka iväg till elgiganten eller dylikt och känna på datorn, om den känns bra i byggkvalite osv liksom.

Så om jag ska lägga ut 16k för en laptop så vill jag veta om öppet köp gäller givetvis.

På produktsidan (alla komplett pc vare sig det är Stationär eller Laptop) står det "60 dagars öppet köp och fri retur".

Om man googlar "komplett öppet köp" så är toppresultatet denna länk: https://www.komplett.se/kampanj/61609/kundloften-60-dagar
Där står det att öppet köp INTE gäller komplett pc då det är beställningsvara :S

När jag kontaktar Chat Support så säger dem att öppet köp "borde" gälla som vanligt. När jag ber dem 100% bekräfta det så har de antingen kopplat bort chatten eller sagt att det ska gälla. Fick tyvärr ingen screenshot på det då jag pratade med samma person 3 gånger som konstant kopplade bort chatten... och nej det har inget med mitt nätverk att göra.

När jag nu istället ringde till kundservice så förklarar han jag pratar med att öppet köp gäller MEN en demonteringsavgift på 1500kr tillkommer. Det finns absolut 0 info om detta när jag googlar, eller söker på kompletts kundservice och det står inget om det på produktsidorna där det fortarande står "60 dagars öppet köp och fri retur"

För mig är detta extremt förvirrande och får mig osäker på om jag ens orkar köpa datorn.
Har komplett "rätten" att på produktsidorna påstå att det är öppet köp utan att det står klart och tydligt någonstans att en avgift tillkommer?

14 Dagars Returrätt har jag dock enligt lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

14 Dagars Returrätt har jag dock enligt lag.

Var försiktig med att förlita dig på denna, bland undantagen till ångerrätten finns
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,

och Komplett säljer dessa med konfig alternativ, och som beställningsvara, och de kan tolka som att det inte finns ångerrätt på varan även om den beställs enligt en grundkonfig.

Kan inte säga om du skulle ha 14 dagar enligt lag eller inte, men att kolla även detta innan en beställning innan kan spara dig huvudvärk om du vill returnera den.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

@during: tack för svar!

Jag tror jag syftade på ånger rätt. Även han i telefon sade att 14 dagar gäller och det är väl lag på 14 dagar vid distansköp?

Har nu frågat 3 olika personer och 2 säger att det är som vanligt medan en säger att en demonteringsavgift tillkommer på byggda datorer.

Jag fick tag på en annan kille i chat support, bifogar den i meddelandet under om du vill kika på det.

Permalänk
Medlem

Här är min konversation med deras chatt support, Jason

Välkommen till Komplett chatt!
15:19:04
Din plats i kön är 3
15:22:01
Din plats i kön är 2
15:23:40 - KundserviceHej! Mitt namn är Jason, vad kan jag hjälpa dig med?
15:24:01 - DuHej
15:24:04 - DuHej
15:24:15 - DuJag har kikat på denna laptop av er: https://www.komplett.se/product/1147204/gaming/speldator/barb...
15:24:56 - DuHur fungerar öppet köp och retur på datorer som är konfigurerade/specialbyggda?
15:24:58 - DuHur fungerar öppet köp och retur på datorer som är konfigurerade/specialbyggda?
15:25:31 - Kundservicedet är samma som på vbanliga produkter
15:26:08 - DuSå om jag beställer en pc som byggs av er och inte är nöjd kan jag lämna tillbaka den som vanligt? Inga avgifter eller dylikt?
15:26:22 - Duen pc eller laptop*
15:27:08 - Kundserviceprecis
15:27:57 - DuOkej. Jag pratade nämligen med en annan kille och han sa att en "demonteringsavgift" på 1500kr tillkommer.
15:28:16 - DuExtremt förvirrande som konsument att höra olika
15:29:09 - Duoch om man googlar "komplett öppet köp" får man en tredje variant av öppet köp där det tydligen inte gäller alls på kopmlett pc
15:29:11 - Duhttps://www.komplett.se/kampanj/61609/kundloften-60-dagar
15:29:19 - Kundservicedet är oom du köper lösa delar som du bygger själv som det är en avgift. men om det är en komplett pc som byggts här så är det ingen avgift
15:30:11 - Kundserviceom det står på en komplett pc att det är avgift så får man förhålla sig till det men om det inte står något så gäller ångerrätten precis som vanligt
15:30:12 - Duokej, så om jag alltså beställer en Komplett Khameleon P9, och konfigurerar den som jag vill med mer ram och ssd så tillkommer inte den avgiften vid öppet köp?
15:30:23 - Duhttps://www.komplett.se/product/1147204/gaming/speldator/ba...
15:30:39 - Dudet är denna jag skall konfigurera med mer ram och ssd
15:31:18 - Kundserviceinte om du har satt i de delarna själv
15:31:23 - Kundservicedå upphör ångerrätten
15:32:04 - DuNej jag kommer inte ändra något själv.

Om du klickar in på den produkter så ser du "anpassa inför köp" och där kan man välja vilka komponenter man vill ha i datorn
15:32:13 - Duprodukten*
15:32:37 - Kundserviceja då fgår det
15:33:02 - DuDå gäller öppet köp, retur/ångerrätt utan extra avgifter som "demonteringsavgift"
15:33:04 - Kundserviceså länge man anpassar delarna på komplett så ska det vara ok
15:33:04 - Du?
15:33:25 - Kundserviceom det inte står något om det så ska det inte vara några gömda kostnader
15:33:45 - DuMenar du om det inte står om det på Produktsidan?
15:33:49 - DuFör det gör det inte
15:36:17 - Kundservicennej om det inte står på vår sida så är det inga gömda kostnader
15:36:27 - Kundservicedå kan du använda dig av öppet köp
15:36:38 - Kundserviceutan några extra kostnader som demonteringsavgift
15:41:33 - Duokej. jag kan personligen inte hitta någon info om det vilket är varför jag hörde av mig till er. Så om inte ni i support själva kan kolla upp det, utan säger "om det inte står på sidan så är det inga gömda kostnader" så lär ju det betyda att det inte skall vara några avgifter som tillkommer. Så om jag nu köper denna dator jag länkat i denna support chatt, och konfigurerar den på eran hemsida med eran funktion "anpassa inför köp" där jag väljer tex annat ram eller ssd så skall jag inte behöva betala något extra om jag väljer att använda eran 60 dagars öppet köp eller retur/ånger rätt.
15:41:56 - DuJag vill bara försäkra mig om att inget strular när jag väl köpt varan.
15:42:23 - KundserviceSom jag säger, inga kostnader tillkommer
15:44:39 - Duokej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Var försiktig med att förlita dig på denna, bland undantagen till ångerrätten finns
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,

och Komplett säljer dessa med konfig alternativ, och som beställningsvara, och de kan tolka som att det inte finns ångerrätt på varan även om den beställs enligt en grundkonfig.

Kan inte säga om du skulle ha 14 dagar enligt lag eller inte, men att kolla även detta innan en beställning innan kan spara dig huvudvärk om du vill returnera den.

"3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,"

Var hittade du denna infon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

"3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,"

Var hittade du denna infon?

Har du provat att Googla?

Några exempel på där detta förekommer:
https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2020/ref...
https://www.lawline.se/answers/vad-klassas-som-en-specialtill...
https://www.lawline.se/answers/angerratt-vid-bestallningsvara

Permalänk
Medlem

Det finns med i lagtexten, riksdagens hemsida

Skriver Komplett att du har ångerrätten borde det inte vara ett problem, men det kan vara där de hittar stödet för att ta en demonteringsavgift, med att en del av köpet är tjänsten att de monterar datorn eller att det finns en värdeminskning i att komponenterna varit monterade (att de inte längre säljs som nya), du kan läsa mer i länken ovan under "Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt"

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Jag hade gått efter vad de skriver på sin hemsida och inte vad en person på kundtjänst säger.

Anledningen till detta är just kombinaionen av att de har skrivit det på hemsidan och att de enligt distansavtalslagen har rätt att avsäga sig ångerrätten på specialbeställningar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag hade gått efter vad de skriver på sin hemsida och inte vad en person på kundtjänst säger.

Anledningen till detta är just kombinaionen av att de har skrivit det på hemsidan och att de enligt distansavtalslagen har rätt att avsäga sig ångerrätten på specialbeställningar.

Problemet är ju att hemsidan säger olika...
Går man till komplett.se —> Kundservice så hittar jag 0 info om att specialbeställningar eller komplett Pc som de kaller det ska ha undantag.

Om man däremot googlar som som jag sa i tråden kommer man till en sida som ej går att navigera till via deras hemsida (eller så är den extremt dold) villkor är missledande och extremt sketchy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Det finns med i lagtexten, riksdagens hemsida

Skriver Komplett att du har ångerrätten borde det inte vara ett problem, men det kan vara där de hittar stödet för att ta en demonteringsavgift, med att en del av köpet är tjänsten att de monterar datorn eller att det finns en värdeminskning i att komponenterna varit monterade (att de inte längre säljs som nya), du kan läsa mer i länken ovan under "Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt"

Tack, ska kika på det.

Finns det inga krav på att varor som har undantag måste ha det skrivet någonstans?
Jag menar, att skriva ut att deras öppet köp gäller betyder att det ska vara exakt likadant som alla andra varor. Om det nu finns undantag så måste väl det framgå. Känns dumt att jag som Konsument läser ”60 dagars öppet köp” —> klickar mig in på öppet köp villkoren och det står inget om varken specialbygge eller komplett pc, eller dolda avgifter vid vissa köp. Ska man verkligen behöva gå så långt då att ta reda på om Det faktiskt gäller. De ska väl själva kunna svara på frågan om det är ett undantag enligt regeln du skrev ovan? Skumt

Permalänk
Medlem

Yes. Även här en gråzon.

Andra länken påstår att om varorna finns inne i lager så anses det ej vara tillräcklig personifierat.

Och sen står det ”anvisningar från köparen”. Det är ju inte anvisningar om komplett själva har en funktion där man kan välja olika kombinationer av en laptop med komponenter de rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Tja alla, har sökt runt efter en ny laptop och landade på en Komplett Khameleon P9 som är en egen monterad laptop av komplett. Det betyder att jag inte har kunnat åka iväg till elgiganten eller dylikt och känna på datorn, om den känns bra i byggkvalite osv liksom.

Så om jag ska lägga ut 16k för en laptop så vill jag veta om öppet köp gäller givetvis.

På produktsidan (alla komplett pc vare sig det är Stationär eller Laptop) står det "60 dagars öppet köp och fri retur".

Om man googlar "komplett öppet köp" så är toppresultatet denna länk: https://www.komplett.se/kampanj/61609/kundloften-60-dagar
Där står det att öppet köp INTE gäller komplett pc då det är beställningsvara :S

När jag kontaktar Chat Support så säger dem att öppet köp "borde" gälla som vanligt. När jag ber dem 100% bekräfta det så har de antingen kopplat bort chatten eller sagt att det ska gälla. Fick tyvärr ingen screenshot på det då jag pratade med samma person 3 gånger som konstant kopplade bort chatten... och nej det har inget med mitt nätverk att göra.

När jag nu istället ringde till kundservice så förklarar han jag pratar med att öppet köp gäller MEN en demonteringsavgift på 1500kr tillkommer. Det finns absolut 0 info om detta när jag googlar, eller söker på kompletts kundservice och det står inget om det på produktsidorna där det fortarande står "60 dagars öppet köp och fri retur"

För mig är detta extremt förvirrande och får mig osäker på om jag ens orkar köpa datorn.
Har komplett "rätten" att på produktsidorna påstå att det är öppet köp utan att det står klart och tydligt någonstans att en avgift tillkommer?

14 Dagars Returrätt har jag dock enligt lag.

Dom har rätt att ta ut en avgift för att kunna återställa datorn, eftersom du har valt ut delar, som sedan Komplett byggt ihop åt dig.
Går aldrig att ångra en utförd tjänst, dock måste du fått information om detta i förväg, och vad avgiften ligger på.

Komplett sköter det här korrekt, till skillnad mot många andra återförsäljare på marknaden som vägrar låta deras kunder ångra sina köp på ihop byggda datorer, med hänvisningen att det rör sig om "specialtillverkad" vilket det givetvis inte rör sig om.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dom har rätt att ta ut en avgift för att kunna återställa datorn, eftersom du har valt ut delar, som sedan Komplett byggt ihop åt dig.
Går aldrig att ångra en utförd tjänst, dock måste du fått information om detta i förväg, och vad avgiften ligger på.

Komplett sköter det här korrekt, till skillnad mot många andra återförsäljare på marknaden som vägrar låta deras kunder ångra sina köp på ihop byggda datorer, med hänvisningen att det rör sig om "specialtillverkad" vilket det givetvis inte rör sig om.

Okej, var finns denna infon om nu Komplett gör det rätt?

Står varken på produktsida eller kundservice sidorna, och ingen i chatt sa att det tillkommer en avgift.

En person i telefon sa det.
Vem ska man tro på? 😂🤷‍♀️

Och vad jag ser det så säljer de bara laptop:en som demo sen, inte plockar isär den. Samma laptop finns i Tyskland, UK, US, Australien, så är nästan säker på att det ända dem ändrar är Ram och SSD möjligtvis.

Ångerrätt på 14 dagar påstod han på kundservice dock vara kostnadsfritt?
Medan vissa här får det att låta som att det inte gäller alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Så här.

Enligt lag så har du inte ångerrätt för specialbeställda produkter på samma sätt. Komplett kan ju dock välja att ha mer generösa köpvillkor. Om du frågat dem i förväg vad som gäller för retur av deras datorer, även om de är "specialbeställda", och det inte regleras av några villkor som du faktiskt måste godkänna vid beställning, så får du ju tolka det som att du faktiskt har öppet köp på grejerna.

Du har ju ringt och kontaktat flera gånger och fått samma svar flera gånger, man måste ju kunna lita på vad kundtjänsten säger om man kontaktar dem? Särskilt om det inte går tvärtemot några köpvillkor?

Jag hade dock köpt på faktura i ett sånt här scenario och inte betala om du inte är nöjd. (Självklart måste du ju först faktiskt kontakta kundtjänst för att hävda att du vill att köpet inte går tillbaka, räcker inte bara med att skita i att betala fakturan.) Det är mycket lättare att hävda sin rätt om man inte redan betalat. Bara att bestrida de fakturor som kommer. Vill butiken i ett sådant scenario ha betalt för något de lovat inte ska kosta något får de lycka till i tingsrätten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Så här.

Enligt lag så har du inte ångerrätt för specialbeställda produkter på samma sätt. Komplett kan ju dock välja att ha mer generösa köpvillkor. Om du frågat dem i förväg vad som gäller för retur av deras datorer, även om de är "specialbeställda", och det inte regleras av några villkor som du faktiskt måste godkänna vid beställning, så får du ju tolka det som att du faktiskt har öppet köp på grejerna.

Du har ju ringt och kontaktat flera gånger och fått samma svar flera gånger, man måste ju kunna lita på vad kundtjänsten säger om man kontaktar dem? Särskilt om det inte går tvärtemot några köpvillkor?

Jag hade dock köpt på faktura i ett sånt här scenario och inte betala om du inte är nöjd. (Självklart måste du ju först faktiskt kontakta kundtjänst för att hävda att du vill att köpet inte går tillbaka, räcker inte bara med att skita i att betala fakturan.) Det är mycket lättare att hävda sin rätt om man inte redan betalat. Bara att bestrida de fakturor som kommer. Vill butiken i ett sådant scenario ha betalt för något de lovat inte ska kosta något får de lycka till i tingsrätten...

Alrighty, tack för svar.

Det enda problemet är att Personen i telefon inte sa samma som de två jag pratade med i chatt supporten. Därav blir jag osäker.

Samtidigt står det ingenstans på sidan överhuvudtaget om någon avgift för specialbeställda grejer, och iom att de hävdar att där är vanligt öppet köp på produkten på produktsidan så måste väl nästan det gälla. Annars kan de ju bara skita i att skriva öppet köp på dessa produkter så slipper dem bry sig om problem för då har de inte hävdat att det är öppet köp.

Aja.
Behöver verkligen en laptop akut och svårt att hitta en annan som passar, är dock rädd att den inte ska falla mig i smaken då jag ej kunnat känna på den osv.

Permalänk
Medlem

Vad jag får fram så gäller 14 dagars ånger rätt utan att du ska behöva betala något extra:
"c) Produkter som byggts på beställning (t.ex. Komplett PC) har endast 14 dagar ångerrätt.
d) Saknas tillhörande originalemballage och/eller tillbehör (kablage, produktmanual etc.) vid ångerköp förbehåller sig Komplett rätten att fakturera kunden 10% av varans värde upp till 500kr. Fakturan har 30 dagars betalningsfrist och erhålls via e-post i samband med att returen har slutbehandlats"
Hittat i deras försäljnings villkor:
https://www.komplett.se/kundservice/om-komplett/foersaeljning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Vad jag får fram så gäller 14 dagars ånger rätt utan att du ska behöva betala något extra:
"c) Produkter som byggts på beställning (t.ex. Komplett PC) har endast 14 dagar ångerrätt.
d) Saknas tillhörande originalemballage och/eller tillbehör (kablage, produktmanual etc.) vid ångerköp förbehåller sig Komplett rätten att fakturera kunden 10% av varans värde upp till 500kr. Fakturan har 30 dagars betalningsfrist och erhålls via e-post i samband med att returen har slutbehandlats"
Hittat i deras försäljnings villkor:
https://www.komplett.se/kundservice/om-komplett/foersaeljning...

Sjukt att jag missade det.
Tusen tack! Då har jag iaf 14 dagar att känna på datorn utan att behöva oroa mig, räcker nog gott och väl.