Skärm med DVI passar till modern dator?

Permalänk
Medlem

Skärm med DVI passar till modern dator?

Funderar på att bygga ny dator. men jag vill gärna behålla min Apple 30" skärm då jag är mycket nöjd med denna. Skärmen har dock enbart DVI-anslutning vilket ju inte längre finns på moderna datorer, det är ju HDMI som gäller numera. Har tittat på adaptrar mellan de två formaten men de verkar inte stödja upplösningen 2560x1600 px.

Så hur gör jag?

/ B

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande hyffsade nya grafikkort med DVI. T.ex. 2060 Super och 2070 (ej super) från Nvidia. Det är nog bästa alternativet (förutom ett begagnat 1080 Ti) då aktiva adaptrar är rätt dåliga.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Finns fortfarande hyffsade nya grafikkort med DVI. T.ex. 2060 Super och 2070 (ej super) från Nvidia. Det är nog bästa alternativet (förutom ett begagnat 1080 Ti) då aktiva adaptrar är rätt dåliga.

T.ex. https://www.inet.se/produkt/5410305/pny-geforce-rtx-2060-supe...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte spelar så hade jag tänkt använda ett moderkort med inbyggd grafik. Och jag har ett enkelt passivt kylt grafikkort idag (NVIDIA GeForce GT 610) som jag skulle kunna använda. men det vore smutt om det gick att fixa utgången från ett moderkort med hjälp av en adapter. Dagens moderkort är förmodligen dessutom mer potenta än GT610:an)

/ B

Permalänk
99:e percentilen

Köper du ett moderkort med DisplayPort borde™ det funka med en aktiv omvandlare från DP till DVI‑D Dual Link, men det går inte att veta säkert.

Glöm inte att du också behöver välja en CPU med integrerad grafik, annars kommer moderkortets videoutgångar inte att fungera överhuvudtaget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver DVi-DL och inte DVI-SL.
Enkla kontaktadaptrar är bara kontakter utan signalomvandling och hdmi har samma videosignal som DVI-SL så där funkar det men ska du få ut DVI-DL behöver du en aktiv omvandlare och de är rätt dyra, det kanske är värt det i ditt fall med en så pass bra monitor men med enklare prylar är det bättre att byta monitor.
Jag tror inte det är vanligt att du hittar ett modernt moderkort som stödjer DVI-DL men det kanske finns.
Aktiv signalomvandlare för typ >=1000 kr eller ny monitor eller ett grafikkort som stödjer DVI-DL är nog de realistiska alternativen, tänk också på att många nya grafikkort inte stödjer DVI-DL utan bara DVI-SL.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver DVi-DL och inte DVI-SL.
Enkla kontaktadaptrar är bara kontakter utan signalomvandling och hdmi har samma videosignal som DVI-SL så där funkar det men ska du få ut DVI-DL behöver du en aktiv omvandlare och de är rätt dyra, det kanske är värt det i ditt fall med en så pass bra monitor men med enklare prylar är det bättre att byta monitor.
Jag tror inte det är vanligt att du hittar ett modernt moderkort som stödjer DVI-DL men det kanske finns.
Aktiv signalomvandlare för typ >=1000 kr eller ny monitor eller ett grafikkort som stödjer DVI-DL är nog de realistiska alternativen, tänk också på att många nya grafikkort inte stödjer DVI-DL utan bara DVI-SL.

Precis. Sedan är ju frågan hur mycket pengar man vill lägga ned på en skärm som är åtminstone nio år. Även om det är en skärm av väldigt hög kvalitet, så har även dessa en risk att gå sönder. Som du säger är det nog svårt att hitta moderkort som stödjer DVI-DL, men å andra sidan så är det nog inget vidare att använda ett GT 610 idag. Det blir svårt att få ut någonting realistiskt bra utav det hela.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Viking

Har inte hunnit läsa igenom alla inlägg, men det här borde väl funka?

Edit: Märkte nu att det nog är ett single link uttag...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Donnerstal:

Har inte hunnit läsa igenom alla inlägg, men det här borde väl funka?
https://komponentkoll.se/bild/RqowP.png

Edit: Märkte nu att det nog är ett single link uttag...

Uppenbarligen inte, det stödjer bara DVI-SL.
1 x DVI-D port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz
* The DVI-D port does not support D-Sub connection by adapter.

https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/B450M-DS3H-rev-10/sp#...

Du tänker nog på en DVI I kontakt och inte DL

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Apples gamla 30-tummare körs med fördel med de DP-till-DVI-DL-omvandlare som är inriktade för just den typen av skärmar, alltså gamla 2560x1600-skärmar. Omvandlarna kostar en slant, ofta runt tusenlappen men kan finnas till lägre pris. Detta är antagligen enklare än att försöka matcha moderkort som skickar DVI-DL.