Asus introducerar NUC-klassad dator med AMD Ryzen 7 4800U under huven

Permalänk
Melding Plague

Asus introducerar NUC-klassad dator med AMD Ryzen 7 4800U under huven

Asus MiniPC PN50 matchar Intels NUC-formfaktor, men bygger istället på processorn AMD Ryzen 7 4800U för bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var väl ta mig fasen på tiden!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hjälpsam

Verkligen trevligt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Äntligen det jag väntat på! Hoppas de syns i butikerna snabbare än 20/7 som det står på Inet. VILL HA NU!

Permalänk
Medlem

Riktigt najs

Permalänk
Medlem

Gött. Bra för konkurrensen om man kan välja både AMD och Intel om man vill ha formatet. För egen del så saknas tillämpningar annat än att "det vore coolt" så blir nog inget köp nu, men kanske i framtiden om det finns ett användningsområde

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Roligt med lite valmöjligheter i detta segment. Verkar ju faktiskt vara en rätt kraftfull liten sak också. Känns personligen som att mycket som jag skulle kunna tänka mig ha en sådan till, htpc, spel/streaming osv har man redan gjort. Men som dator som inte är tänkt för spelande så hade den nog passat perfekt, tagit lite plats och varit väldigt tyst för frugan tex

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt intressant

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om det funkar för 4K spel (behöver inte vara den högsta grafikinställningar) så vore det intressant

Permalänk
Medlem

Är det jag som är blind eller står det inget om lagring, är det m.2 eller 2.5" SATA som gäller?

Permalänk
Medlem

Det behövs verkligen en snabbare typ av minnen för att iGPU:er ska kunna bli riktigt bra.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Mycket intressant alternativ för typ HTPC och emulatorer.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kul med lite konkurrens då det innan varit Intel NUC bara.

Inget för mig direkt. Men perfekt liten sak för kontorsdator eller kanske htpc.

Permalänk
Medlem

Detta var på tiden.
Tycker dock lillebror var mer intressant:
https://www.inet.se/produkt/2217838/asus-minipc-pn50-amd-ryze...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Hoppas på konkurrens och att någon fixar en skapligt tyst kylning även vid belastning. En 4800u har rätt hyfsad prestanda så det kan ju tänkas att man låter den jobba en del ibland.

Permalänk
Rekordmedlem

Verkligen på tiden och så får vi hoppas de gör nått liknande med desktopapuerna när de släpps.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Swedman18:
Inte för att vara sån. Men jag tror att du får ut fler FPS ur en tandborste i den upplösningen. 4K är verkligen inte syftet med denna datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Verkligen på tiden och så får vi hoppas de gör nått liknande med desktopapuerna när de släpps.

Det vore trevligt, något med 45W skulle vara trevligt, (H-serien?). Dock lär de behöva ha lite större burkar för att kylningen ska vara tillräcklig utan för mycket oljud.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av dlq84:

Är det jag som är blind eller står det inget om lagring, är det m.2 eller 2.5" SATA som gäller?

Den har både M.2 (NVMe) och 2.5"-plats Här är bild på hur 2.5"-enheten monteras:

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är det jag som är blind eller står det inget om lagring, är det m.2 eller 2.5" SATA som gäller?

Inet anger: OBS du behöver komplettera med RAM, SSD och Windows för att den skall vara körklar.

Sorry, svarade inte riktigt på din fråga, så nej, det kan man undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Detta var på tiden.
Tycker dock lillebror var mer intressant:
https://www.inet.se/produkt/2217838/asus-minipc-pn50-amd-ryze...

Håller fullständigt med om det, r5 harmoniserar bättre med de använingsområden som jag känner kan bli aktuella. Det jag undrar över är om denna har monteringsmöjlighet i ett Vesa-fäste, vilket om jag förstått rätt åtminstone vissa iNUC har.

Permalänk
Medlem

Nu när kärnor är billigare än nånsin har jag fått lusten tillbaka på htpc igen. Men jag skulle vilja ha möjlighet för ett max 75w turing-baserat grafikkort. Finns det? Eller måste man ha strömkabel på alla turingkort? 1650 super är väl fortfarande det "minsta" turingkortet?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Håller fullständigt med om det, r5 harmoniserar bättre med de använingsområden som jag känner kan bli aktuella. Det jag undrar över är om denna har monteringsmöjlighet i ett Vesa-fäste, vilket om jag förstått rätt åtminstone vissa iNUC har.

Svarar mig själv;) Här https://www.asus.com/Mini-PCs/Mini-PC-PB50/ fann jag mer info, bl.a om Vesa-montering.

Ser nu, inte PN50 utan PB50, så svaret saknas fortfarande:(

Permalänk
Medlem

Sen undrar jag varför det är länkat till Inet i artikeln?
Enligt prisjakt är det ett helt gäng återförsäljare som saluför denna.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja veta ljudnivån för den där lilla burken.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Detta var på tiden.
Tycker dock lillebror var mer intressant:
https://www.inet.se/produkt/2217838/asus-minipc-pn50-amd-ryze...

Jag håller med. Om man verkligen behöver 16 kärnor i en stationär dator så vill man nog också ha en ordentlig desktop-processor, så åtminstone itx-format.

Som jag ser det finns det tre huvudsakliga användningsområden för en sån här maskin:

1. Thin Client
2. HTPC
3. Kontorsmaskin

För alla dessa är en Ryzen 5 mera intressant, eftersom skillnaden på 2000kr ger väldigt lite i praktiken.

Men "lillebror" tycker jag att ser riktigt intressant ut. Kanske jag borde byta ut min Nvidia Shield...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Swedman18:
Inte för att vara sån. Men jag tror att du får ut fler FPS ur en tandborste i den upplösningen. 4K är verkligen inte syftet med denna datorn.

Jag tror du överskattar rejält hur mycket 4k tar, årets apuer speciellt från amd kommer klara av 4K sen är det ju inte svuret att det når magiska 60 fps men Xbox One X prestanda kan jag förvänta mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Skulle verkligen vilja veta ljudnivån för den där lilla burken.

Med TDP på 15W, med boost på 25W, så misstänker jag att den är passivt kyld.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag tror du överskattar rejält hur mycket 4k tar, årets apuer speciellt från amd kommer klara av 4K sen är det ju inte svuret att det når magiska 60 fps men Xbox One X prestanda kan jag förvänta mig med.

Det här är dock en APU från Ultrabook-klassade laptops. Knappast speldatorer.

Permalänk
Medlem

@enbom: 36db i load enligt tillverkarens hemsida så det låter ju otroligt bra om det stämmer..