Svenska Quixels grundare blir mångmiljonärer efter Epic Games-uppköpet

Svenska Quixels grundare blir mångmiljonärer efter Epic Games-uppköpet

Grundarna till svenska Quixel får vardera 200 miljoner kronor efter uppköp av speljätten Epic Games.

Läs hela artikeln här

Någon som vet om dom har någon specific teknik som dom har patent på, eller är det själva biblioteket/tjänsten som är uspen?

Lekman här, men vad är annars tekniska skillnaden mellan detta och det vi såg i t ex The Vanishing of Ethan Carter?

@sKRUVARN: jag vet inte om de har patenterad teknik runt det hela, men deras USP är att de erbjuder prenumerationsbaserad tillgång till ett stort bibliotek av högupplösta 2D/3D-assets som kan integreras i spelmotorer som Unreal Engine. Jämfört med befintliga utbud av enbart högupplösta bilder erbjuder Quixel integration i spelmotorn med olika kvalitetsnivåer (LOD:er), anpassning för olika topologier, med mera. Men jag vet som sagt inte om de har patent på någon del av den här lösningen.

@sKRUVARN: Dels är det programvaran, väldigt enkelt att exportera deras scans till alla 3d-program och spelmotorer. Det är ett snyggt program med väldigt bra förhandsvisning samt ett otroligt stort scan-library, vilket tar otroligt lång tid att skapa, de har massor med anställda som åker runt hela världen och scanar in, optimerar, rensar och gör allt användbart för grafiker med 1 klick.

Det är dock inget som är unikt för dem, finns flera företag och privatpersoner som säljer scans, men att ha en allt i ett lösning med så otroligt hög kvalité är vad som gör att jag och de flesta andra 3d grafiker jag känner/känner till använder en blandning av deras och eget scanat material i produktioner.

Edit:
https://www.cbinsights.com/company/quixel-patents här kan man se deras patent, inget som sticker ut.

Senast redigerat 2020-06-15 12:08

Gissar att det är själva tekniken med att gå ifrån en scanning till texturer och sen Quixel bridge som är ett bibliotek som kan exportera till Maya, Blender mm och så klart UE4. Man har även gett bortt mycket gratis i samband med uppköpet.

https://quixel.com/blog/2019/11/12/quixel-joins-forces-with-e...

Grattis till dom, 200 miljoner skulle man ju inte tacka nej till.

Mycket kul att höra. Heja Sverige.

Låter som ett bra uppköp!
Unreal motorn är och förblir en av de bästa sett till grafisk realism, fungerar även bra med flera olika plattformar ofta med god prestanda.

Fantastiskt, jag har länge undrat hur man skulle ta sig över tröskeln av texturupplösning efter som många utvecklare inte har resurser att skanna allt själva, detta är ju en bra lösning!

Skrivet av Coca:

Grattis till dom, 200 miljoner skulle man ju inte tacka nej till.

Man kanske ska ringa och prata med grabbarna och se om de kan bjussa på en mille eller så😀
Man brukar säga att en släpvagn drar till sig vänner som behöver låna men 200 mille kan säkert göra att fler vill vara kompisar också😀

Kul för grabbarna iallafall och hoppas de fortsätter jobba och njuta.

Skrivet av Stefflo:

Man kanske ska ringa och prata med grabbarna och se om de kan bjussa på en mille eller så😀
Man brukar säga att en släpvagn drar till sig vänner som behöver låna men 200 mille kan säkert göra att fler vill vara kompisar också😀

Kul för grabbarna iallafall och hoppas de fortsätter jobba och njuta.

Glöm det.

Vid samma ögonblick pengarna är på kontot har deras personlighet förändats.
Giriga och paranoida.

Skrivet av krigelkorren:

Låter som ett bra uppköp!
Unreal motorn är och förblir en av de bästa sett till grafisk realism, fungerar även bra med flera olika plattformar ofta med god prestanda.

Synd då bara att den inte verkar användas så mycket för tekniskt imponerande spel, iaf på PC. När man kollar på imponerande spel på PC, så tycker jag sällan något spel med Unreal dyker upp. Ser dock ut som att det börjar komma lite, Gears 5 var väldigt imponerande, sen var Fallen Order rätt snyggt, men har enorma problem med stutter. Men det ser absolut att vara på frammars, speciellt när många större studios verkar droppa inhouse och gå på unreal (t ex många japanska utvecklare)

Senast redigerat 2020-06-15 12:48

@sKRUVARN: här finns en lista på vilka spel som kör olika versioner av unreal:)

Skrivet av NordhNet:

@sKRUVARN: här finns en lista på vilka spel som kör olika versioner av unreal:)

Jo satt och titta på den Därav mitt inlägg. Att den är välanvänd är det ingen fråga om, nu var det mer en fråga om den verkligen är så använd i så tekniskt imponerande titlar. Som sagt, börjar komma lite, men den motorn har inte direkt leverat så mycket tekniska mästerverk denna generation. Tvivlar dock inte på att potentialen finns där.

Skrivet av sKRUVARN:

Synd då bara att den inte verkar användas så mycket för tekniskt imponerande spel, iaf på PC. När man kollar på imponerande spel på PC, så tycker jag sällan något spel med Unreal dyker upp. Ser dock ut som att det börjar komma lite, Gears 5 var väldigt imponerande, sen var Fallen Order rätt snyggt, men har enorma problem med stutter. Men det ser absolut att vara på frammars, speciellt när många större studios verkar droppa inhouse och gå på unreal (t ex många japanska utvecklare)

Ja det finns nog en hel del potential där. Det funkar ju dessutom bra på mobilplattformar.

Det är ju inte säkert att det är först på spelfronten som den sortens teknik får fotfäste i början, sett tillanvändningsområdet kan det säkert bli tal om att använda den för filmatisering, specialeffekter, arkitekt och inredningskonst mm.
Finns ju rätt många snygga tech-demos ute med Unreal Engine.

Tråkigt nog lade ju Epic Games Unreal Tournament 4 på is för att satsa mer på Fortnite-trenden... ett spel som jag nog inte vill påstå är direkt präglat av fotorealism i sin nuvarande skepnad!

Skrivet av krigelkorren:

Ja det finns nog en hel del potential där. Det funkar ju dessutom bra på mobilplattformar.

Det är ju inte säkert att det är först på spelfronten som den sortens teknik får fotfäste i början, sett tillanvändningsområdet kan det säkert bli tal om att använda den för filmatisering, specialeffekter, arkitekt och inredningskonst mm.
Finns ju rätt många snygga tech-demos ute med Unreal Engine.

Tråkigt nog lade ju Epic Games Unreal Tournament 4 på is för att satsa mer på Fortnite-trenden... ett spel som jag nog inte vill påstå är direkt präglat av fotorealism i sin nuvarande skepnad!

Unreal engine användes väldigt mycket till The Mandalorian. Där all backdrop projicerades i realtid på en enorm skärm som omslöt hela scenen istället för där man normalt använder greenscreen.

Skrivet av Dreijer:

Mycket kul att höra. Heja Sverige.

fram tills vi få höra att Epic gör "omstruktureringar" och sen flytta hela verksamheten utomlands. och det är säkert bara en tidsfråga tills detta händer. men Arbetsförmedlingen blir säkert glad att har flera personer att tar hand om.

Skrivet av Bernd_P1:

fram tills vi få höra att Epic gör "omstruktureringar" och sen flytta hela verksamheten utomlands. och det är säkert bara en tidsfråga tills detta händer. men Arbetsförmedlingen blir säkert glad att har flera personer att tar hand om.

Vad skulle hindra Epic games från att flytta med sig arbetskraften?

Skrivet av Dreijer:

Vad skulle hindra Epic games från att flytta med sig arbetskraften?

tror inte att en svensk skulle flytta utomlands och jobba där OCH få sämre betalt.

Skrivet av krigelkorren:

Låter som ett bra uppköp!
Unreal motorn är och förblir en av de bästa sett till grafisk realism, fungerar även bra med flera olika plattformar ofta med god prestanda.

Presis och med detta; känns det som total UE dominans. B.l.a det Tim gör med Epic Store och licensiering utav motorn är rent genialt. Inte konstigt, då mannen lär vara ett geni

Dags att fixa nya vänner?! *skämtar*

Skrivet av dlq84:

Unreal engine användes väldigt mycket till The Mandalorian. Där all backdrop projicerades i realtid på en enorm skärm som omslöt hela scenen istället för där man normalt använder greenscreen.

Intressant!
Det hade jag inte en aning om men kan mycket väl tänka mig att det är ett grymt användningsområde!

F.ö. har jag inte hunnit titta på serien ännu men skall lägga det på minnet!

Hrm, undrar om deras mini experience Homebound fungerar på indexen.
Enda jag mins från det var att texturerna och molnen var grymt snygga. Och prestandarden var rätt tveksam.

Ser att den inte längre är tillgänglig för köp på steam dock :o.

Skrivet av NorthLight:

Presis och med detta; känns det som total UE dominans. B.l.a det Tim gör med Epic Store och licensiering utav motorn är rent genialt. Inte konstigt, då mannen lär vara ett geni

Är ingen vän av deras exclusive hittepå med EGS, men absolut, att licensiera ut sin motor via sin store är ju helt klart en bra försäljningsidé som skapar ett enormt mervärde för dem som vill.
Om jag inte minns fel så är det väl på precis det sättet Valve gått tillväga med sin Source motor sedan typ 2007?

Exklusiviteten kopplat till e-store är inget jag förespråkar personligen, hade hellre sett att Source Engine spel och även Unreal Engine spel hade kunnat säljas hos andra e-stores än deras respektive diton.
Att man ger dem en discount/bonus på deras egna digitala plattform är väl inte så mycket att orda om men att göra det helt exklusivt gillar jag inte.

Riktigt roligt för dem, och framförallt en sjukt spännande teknik som låter spelutvecklare lägga kraft på annat än att sitta och pilla med texturer.

Skrivet av kotz:

Glöm det.

Vid samma ögonblick pengarna är på kontot har deras personlighet förändats.
Giriga och paranoida.

Om man någonsin skulle få in såna summor på sitt konto så kan det tyvärr finnas anledning att bli paranoid.
Eller...
”It's not paranoia if they're really after you.”
Eller du tror att alla människor är som kramgoa teddybjörnar som vill alla väl?

Vad är det som säger att någon inte kan vara girig utan att ha förmögenhet i storleksgrad hundratals miljoner kronor ?
Eftersom de får total personlighetsförändring? Otroligt generösa ena dagen och sen extremt giriga andra dagen efter pengarna kommit in ?

Bill och Melinda Gates har gett över 45 miljarder dollar till välgörenhet.
Är det girigt ?

Jisses vilka summor! Inte för att summan i sig skulle vara ovanlig när det gäller företagsköp, men i relation till företagets storlek är det här massivt!

Quixel Ab hade 2018 en omsättning på ca 15,6 miljoner kr och ett resultat på -16,7 miljoner (minus!). Jag kommer inte på när jag senast skulle ha hört om en affär med sån hävstång! Om man t.ex. jämför med när Tencent köpte Supercell så var köpesumman ca 5 ggr omsättningen och 11 ggr priset. Här blir motsvarande för relationen mellan pris och omsättning 801/15,6=51 ggr, och det med ett ordentligt minusresultat.

Killarna fick nog till ett rätt fint pris, faktiskt! Snyggt förhandlat skulle jag säga.

Skrivet av kotz:

Vid samma ögonblick pengarna är på kontot har deras personlighet förändats.
Giriga och paranoida.

Även om de blir giriga och paranoida, så betalar de ju rejäla summor i skatt. Bor de kvar i Sverige och spenderar/investerar sina pengar bidrar de både till konsumtion och välfärd.

Finns ingen logik i att vara avundsjuk på andras framgång. Dessutom gör personer med stort kapital ofta investeringar i onoterade bolag (läs = tar höga risker) och bidrar till att utveckla nya företag.

Deras program är schysta och dom har spenderat flera år på att resa runt världen för skanna väldigt många olika objekt och om Epic Games skulle vilja återskapa allt från grunden skulle det ta några år så antagligen därför dom valde att köpa upp Quixel istället , annars de år som dom skulle spendera på att utveckla motsvarande så är det förlust av potential vinst dom skulle kunna gjort, inte nödvändigtvis p.g.a att Quixel är värt så mycket pengar, utan handlar mer om hur mycket pengar Epic Games uppskattar att Unreal Engine ökar i värde, samt slipper dom risken att Unity köpte upp dom.

Senast redigerat 2020-06-15 16:50
Skrivet av krigelkorren:

Är ingen vän av deras exclusive hittepå med EGS, men absolut, att licensiera ut sin motor via sin store är ju helt klart en bra försäljningsidé som skapar ett enormt mervärde för dem som vill.
Om jag inte minns fel så är det väl på precis det sättet Valve gått tillväga med sin Source motor sedan typ 2007?

Exklusiviteten kopplat till e-store är inget jag förespråkar personligen, hade hellre sett att Source Engine spel och även Unreal Engine spel hade kunnat säljas hos andra e-stores än deras respektive diton.
Att man ger dem en discount/bonus på deras egna digitala plattform är väl inte så mycket att orda om men att göra det helt exklusivt gillar jag inte.

Som utvecklare säljer man väl spelet på den platform man vill? Finns ju flera Unreal Engine spel på steam tex.