spillde isopropylalkohol rengörningsmedel på 2080 ti

Permalänk
Medlem

spillde isopropylalkohol rengörningsmedel på 2080 ti

Jag är tamefan helt jävla värdelös, när jag äntligen får hem riktigt fina grejer råkar man fucka upp de på något sätt... Spillde en halv flaska isopropylalkohol rengörningsmedel på hela kortet. Blir så jävla trött på mig själv hur fan kan man vara så jävla efterbliven. Jag är dock livrädd nu 16,5 åt skogen känns de som.... Jag har tvättat av kortet med destilleratvatten och tops, det var som en stor pöl på kortet jag tog genast bort.

Vad borde jag göra? Ska jag fortsätta göra rent kortet med tops?

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kortet var alltså i datorn med datorn igång när du lyckades med detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Effs:

Jag är tamefan helt jävla värdelös, när jag äntligen får hem riktigt fina grejer råkar man fucka upp de på något sätt... Spillde en halv flaska isopropylalkohol rengörningsmedel på hela kortet. Blir så jävla trött på mig själv hur fan kan man vara så jävla efterbliven. Jag är dock livrädd nu 16,5 åt skogen känns de som.... Jag har tvättat av kortet med destillerat vatten och tops, det var som en stor pöl på kortet jag tog genast bort.

Vad borde jag göra? Ska jag fortsätta göra rent kortet med tops?

Isopropylalkohol dunstar nästan direkt, det är ingen fara att spilla. Jag är faktiskt mer orolig över vattnet du har haft på kortet nu, se till att det är helt torrt innan du försöker använda det igen.

Permalänk
Medlem

Var det inte igång så skulle jag låtit det torka i minst 3 veckor samt bytt kylpasta på det innan jag drog igång

om alkoholen rann under kylaren och fick med sig kylpasta så kan det vara fullt med kylpasta på hela PCB'n om du haft otur som smetat ut sig som du måste rengöra för att undvika kortslutning, hoppas du har lite kvar i flaskan du spillde ut för du kommer behöva en del av det + tops för att rengöra isåfall

Montera sen tillbaka med ny fräsch kylpasta och låt torka isär kanske 2 veckor? så det är 100% torrt.

släng upp lite tydliga foton så kanske det är lättare och hjälpa dig samt om datorn var igång när det hände och vad som hände isåfall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade bara skakat av IPAn och låtit det torka.Det dunstar fort och lämnar inga rester efter sig.

Blanda in vatten i det hela förbättrar inget.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det är ingen som helst fara. isoprop leder inte ström och dunstar. Samma med destilerat vatten.

Om du vill vara 110% säker kan du försiktigt blåsa på kortet med hårtork eller lägga det i ugnen på 50C ett tag.

Permalänk
Medlem

Fortsätt göra rent och låt torka ordentligt innan du testar! Kan ta dagar att låta torka alla skrymslen.

Kolla under tiden upp hemförsäkringen/drulle, du kanske har någon täckning för drulle-olyckor som denna!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Var på kortet hamnade isopropylen? Hur hög alkohol-%? Var kortet igång?

Jag hade låtit det torka ordentligt, så länge som möjligt. Både alkoholen och destillerat vatten borde vara ofarligt så länge det försvinner. Men använd inte mer vatten. Undvik tops, om det är helt vanliga sådana, för de kan lämna bomull efter sig. Bomull är inte jättefarligt dock, tål hög värme och leder inte särskilt mycket ström. Faran ligger i smuts som kan fastna i bomullen och vattnet.

Beroende på var alkoholen har hamnat hade jag som Oliver91 säger kollat ordentligt så kylpastan inte har brutits ner och spridits ut.

Edit: Glömde tillägga, ta det lugnt och stressa inte. Det löser sig nog. Elektronik tål en hel del så länge det inte är igång när såna här saker händer

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte svinvass på fin-elektronik, men det är väl inte vätskan i sig som är ledande och där med skadlig för elpryttlar. Det är konduktiviteten*, ledningsförmågan, som gör det knasigt. ESD säkra dig och blås med tryckluft utan att skada fläktlager osv. Se till att kortet är totalt torrt innan du kopplar in det.

*Destillerat vatten (eller avjoniserat som det oftast är och är bättre) har teoretiskt noll konduktivitet, men lite skit trillar alltid i.

Permalänk
Medlem

Vattnet är nog ett mycket större problem än alkoholen som dunstar ganska lätt, hade bara varit att lämna datorn avstängd över natten.

Elektronik rengörs bäst med just isopropylalkohol.

Så som jag ser det det stora misstaget är vattnet.

Permalänk
Medlem

vilka konungar ni är, kylaren var borttagen då jag skulle montera ett vattenblock... Så jag kunde torka kortet ordentligt bra.

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem

Destilleratvatten leder inte ström Har rengjort mycket med destilleratvatten,

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem

@Effs: Sant, men hade nog sett till att kortet var helt torrt innan man startat det.
Du finns ju en bra värmelampa ute för tillfället (här i alla fall), som skulle kunna torka kortet på nolltid ifall du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Vattnet är nog ett mycket större problem än alkoholen som dunstar ganska lätt, hade bara varit att lämna datorn avstängd över natten.

Elektronik rengörs bäst med just isopropylalkohol.

Så som jag ser det det stora misstaget är vattnet.

Min magvärk beror nog mest på Topsen. kemiskt rent vatten har ingen ledningsförmåga. Bomullsfibrer däremot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Min magvärk beror nog mest på Topsen. kemiskt rent vatten har ingen ledningsförmåga. Bomullsfibrer däremot...

Snarare mekanisk åverkan som kan vara ett problem, många små SMD's med liten kontaktyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Min magvärk beror nog mest på Topsen. kemiskt rent vatten har ingen ledningsförmåga. Bomullsfibrer däremot...

Det har du väldigt rätt i, men är topsen lite blöt lämnar dem inga spår efter sig

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Effs:

Destilleratvatten leder inte ström Har rengjort mycket med destilleratvatten,

Skrivet av Frisell:

Min magvärk beror nog mest på Topsen. kemiskt rent vatten har ingen ledningsförmåga. Bomullsfibrer däremot...

Destillerat vatten är inte kemiskt rent speciellt länge när det är utanför flaskan du köpte det i. Vatten är ett av de bästa lösningsmedlen som finns och kommer ta upp joner från ytan det hamnar på, det är de som gör vattnet ledande.

Det är ingen fara att använda ens vanligt vatten så länge du får allt helt torrt efteråt men att hänga upp sig på att "destillerat vatten inte leder ström" är att förenkla verkligheten för mycket.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Effs:

vilka konungar ni är, kylaren var borttagen då jag skulle montera ett vattenblock... Så jag kunde torka kortet ordentligt bra.

Skrivet av Effs:

Destilleratvatten leder inte ström Har rengjort mycket med destilleratvatten,

Destilerat vatten leder ström så fort det hamnar på ditt kort, för all skit som vattnet plockar upp från kortet leder ström, och då börjar vattnet leda ström. Om än mindre än vanligt kranvatten.

Men med andra ord var kortet inte igång när du dränkte det?

Då är det ju bara att låta det torka ordentligt. Spänn upp en skön solstol mot husväggen åt kortet och låt det sola (naket) hela dagen, sen borde de ju vara torrt!

Permalänk
Medlem

Av alla saker du kan spilla är nog det där bland dem bästa sakerna du kan spilla. Hade bara låtit det torka ordentligt, kanske lite tryckluft också och blåsa rent. Fast är väl för sent för det nu...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är ingen fara att använda ens vanligt vatten så länge du får allt helt torrt efteråt men att hänga upp sig på att "destillerat vatten inte leder ström" är att förenkla verkligheten för mycket.

Vatten innehåller föroreningar som på sikt kan ställa till det, så använd inte vatten på elektronik.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effs:

Destilleratvatten leder inte ström Har rengjort mycket med destilleratvatten,

Modifierad sanning. Destillerat vatten leder ej ström. Men det kommer plocka upp joner som gör det ledande om det blir kvar någonstans.

IPA däremot är gjort för att just rengöra elektronik och har därav bättre lämplighet för det.

Edit: Fjärde på bollen

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Hade kanske varit bättre att låta alkoholen vara kvar och skita i vattnet

Permalänk
Medlem

Vatten är inga som helst problem på elektronik, under förutsättning att det inte är strömförande vid kontakt och att det är torrt när man använder det igen. Jag har fått vatten på mitt rog strix 2080ti under backplaten. Körde med hårtork och lät det torka ett tag, inga problem. Behövs absolut inga 3 veckor för det, jag använde mitt kort någon timme efter "olyckan".

Kylpastan på grafikkort är icke ledande och är till 99% på alla gpu'er överflödig och utsmetad ordentligt. Så inga problem där heller.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Du överreagerade och trodde att isopropanol var farligare vätska för elektronik än vatten - fast det är precis tvärt om (när det strömsätts senare)...

Här handlar det om lite kemikunskaper och detta går att läsa på...

Isopropanol tvättar man kretskort i vid reparationer för att få bort fluss mm. och det mesta teknisk IPA man köper är torr och utan vatten som resultat av tillverkningsmetoden som används (T-sprit/T-röd har mycket vatten i sig som jämförelse och också har en härkomst att spriten destilleras fram ut vattenblandning - man kan inte få starkare sprit än 96% vid atmosfärstryckdestillation av etylalkohol i vatten utan kemisk torkning i efterhand)

Skall man tvätta i vatten (vilket det görs proffessionellt i kretskort-produktion) så måste man ge tid att torka då det som ligger insuget under kretsarna ligger kvar länge.

Destillerat vatten har förvisso inledande låg strömledningsförmåga - men också väldigt bra att plocka joner från omgivningen, metaller etc och därmed öka ledningsförmågan från tenn, koppar och annat som finns på korten - därav att man aldrig skall strömsätta ett kort innan man är helt säker på att det är torrt från vatten

Permalänk
Medlem

@Effs: hur har det gått??

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.