Permalänk
Inaktiv

Men jaha... 65"

Det är liksom en tv. Kalla det vad man vill men har du en 65" skärm på skrivbordet?

Ganska missvisande hela grejen eftersom en vanlig datorskärm drar kanske 50w.

Det samma med en dator om man på något vis lyckas skrämma upp idle powerdraw över 200w.

Kan man ju göra om man vill, men alla normala datorer har aktiverade strömsparfunktioner bland annat klockar processorn automatiskt ner sig när den inte används. Generellt väldigt sällan en modern dator går märkvärdigt över 100w idle.

Permalänk
Medlem

Bor i en 2a med ett kylskåp från 1991,det går nästan hela tiden för att hålla kylan så varorna i fryser under varma dagar.
Har klagat till värden och dom skickade en gubbe som inspekterade och ställde massa frågor om kylskåpet då dom inte trodde på mig att det vägrar slå av osv.

Gubben sa att det är ett av världens bästa kylskåp och dom vägrar byta ut det.
Vad gör jag?

Kylskåpet är 29 år gammalt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Kanske går att överklocka det så det lägger av Hahaha.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det är väl ingen som tittar på skärmen med en sådan ljusstyrka, då blir man normalt sett bländad, det är inte en realistisk ljusstyrka vid normalt användande utan ett maxvärde och och en dator som drar 200w när den bara är på är inte heller realistiskt med nya delar, 200W är en enormt hög strömförbrukning på en modern dator och kollar man på mätningar https://www.sweclockers.com/test/28666-gigabyte-gtx-1650-supe... så drar ju en dator snarare 50 w i tomme och man måste upp över en mellanklass speldator i full last för att passera 300 W.
Gamla datorer drar ju en hel del så att tex bygga en nas eller hemmaserver av sin gamla dator är ofta en dålig ide då det ganska fort kan vara billigare att skaffa nya delar bara pga elförbrukningen.

Högst subjektivt.

Jag kör min skärm i 100% hela tiden, natt som dag, det är vad jag gillar.

Datorn har alla lägre C-states avstängda. 5960x, 2080 Ti

Servrarna här hemma är något helt annat. Samtliga är baserade på Epyc Rome och drar mycket mindre i idle. Hela racket ligger på cirka 500 W i snitt.

Permalänk
Hedersmedlem

Alldeles för många som generaliserar utifrån egna erfarenheter. Bland egenbyggda saker finns det en mycket stor spridning i förbrukningen.

Bara mina fläktar i lådan ligger runt 20W i förbrukning. 3st 180mm, 4st 120mm. Låg temp = lång livslängd, vilket jag prioriterar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tror du jag ljuger? Det är mätt med pulsmätare direkt i elmätaren så det det stämmer, exakt! 220-230W för burken och resten för 1-2 27" skärmar. Bara diskarna i datorn tar minst 50W i idle, troligen mer, inte mätt separat.

Tänk på att en del effektmätare mäter så kallad reaktiv effekt och inte aktiv effekt. Kan vara så att du har hög reaktiv effekt från ditt nätaggregat i datorn (och kanske från andra enheter) vilket gör att din elkonsumtion rasslar iväg även om det inte skapas något "arbete" från det.

Se även:
https://www.ei.se/Documents/Projekt/Funktionskrav%20elm%C3%A4...

Om nu din hyresvärd har egna elmätare och debiterar dig utifrån detta - uppfyller de mätarna kraven från energimarknadsinspektionen eller har de några "billiga" mätare som kanske inte alls mäter vettigt?

Permalänk
Medlem

Klassiker på gamla kyl och frys-kåp är stela magnetlister som inte tätar mot karmen och gör att det hela tiden rinner ut kalluft i botten och suger in varmluft efter sidorna och toppen. Och efter 29 år så är listerna stela oavsett kvalitet på vitvaran i övrigt.

På frysskåpsdelen är det symtomatiskt att överdelen av utrymmet isar mycket och på kort tid (månader till att ismängden börja går emot dörren och gör det svårt att stänga och isningen går ännu fortare) och kyldelen mycket ojämn kyla med varm överdel och iskall nederdel - och framförallt gångtider som är mer än dubbla mot normalt vilket kan innebära 70% av tiden. En kyl/frys-kombo kan dra uppemot 250 Watt medans den arbetar (1 eller 2 kompressorer - tillsammans runt 250 Watt) vilket kan ge 4-5 kWh/dygnet bara där (motsvarar ungefär att ha en 1900 Watt dammsugare igång 2 timmar/dygn)

Byter man lister - nej, finns ingen standardlösning mellan modeller eller tillverkare, inredning som spricker och går sönder när man försöker få loss och är ofta en ganska grisig och äcklig jobb... även om det maskinellt fungerar så är det listerna som bestämmer när det är dags för återvinningen.

en frysbox är väldigt mycket mer långlivad då även om listerna är dåliga runt locket så är uppisningen fortfarande väldigt långsamt pågående process i och med att det inte byter luft hela tiden via läckor där (obs eventuell öppning/slang för kondensvatten vid avfrostning skall vara stängd - kan ge stor skillnad i uppfrostningstakt om de är öppna eller tätade ordentligt...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hej!

Har blivit rätt fundersam över elräkningen som vart väldigt högt sedan inflytt i nya lägenheten.. det är en hyresrätt på 75kvm med torktumlare och 2 personer.

Elförbrukningen hamnar i snitt på 600 kWh med en månadskostnad på ca 850-950kr?
Jag vet inte hur normalt detta är, men för mig låter det väldigt dyrt?

Vi betalar inte för uppvärmning av lägenheten, bara vår egna förbrukning..

Har ni haft golvvärme på under någon period?
Det är största boven till hög elförbrukning. Jag och sambon stängde snabbt av den när vi såg vår elräkning och det gjorde susen. Vi hade också på låg effekt, men det spelade mindre roll.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Den är ju inkopplad fast du har den liggande i hallen, finns inte någon off & on på den.

Jag har en liknande och den har en liten "tråd" som känner av att den är monterad på väggen och när den inte är det så funkar den inte.

Sedan är sådan utrustning ganska "trubbig" och utgår från att värmen är lika i hela lägenheten.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte orkat läsa allt men jag har haft exakt samma problem. I mitt fall var det att den gemensamma ute/källarbelysningen gick på min elmätare... fick tillbaka pengarna och allt efter ett jädra utredande. Inte alltid felet ligger hos en själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rekl3M:

Fan nu kom att tänka min egen elräkning.

Jag har Ellevio och betalar tydligen 300kr i fast elnätsavgift per månad, är inte det sjukt mycket? Sen får jag ju såklart betala för min förbrukning på det. (bor solo).

Låter högt. Är det alltså utan skatt och elöverföring?

Jag bor också själv, 55 kvm lägenhet och betalade 162 kr för elförbrukning (mars + april), 318 kWh

Fast avgift Lägenhet 102,50
Elöverföring Lägenhet 181 kWh 0,2250 40,73
Energiskatt 181 kWh 0,4413 79,86 kr
223 kr / månaden

Så cirka 223 + 162/2 = ~300 kr i månaden betalar jag totalt. Då har jag diskmaskin, tvätt och tummel. Dator som går mycket. Bytte ut all belysning till Philips HUE led som går på automatik.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Låter högt. Är det alltså utan skatt och elöverföring?

Jag bor också själv, 55 kvm lägenhet och betalade 162 kr för elförbrukning (mars + april), 318 kWh

Fast avgift Lägenhet 102,50
Elöverföring Lägenhet 181 kWh 0,2250 40,73
Energiskatt 181 kWh 0,4413 79,86 kr
223 kr / månaden

Så cirka 223 + 162/2 = ~300 kr i månaden betalar jag totalt. Då har jag diskmaskin, tvätt och tummel. Dator som går mycket. Bytte ut all belysning till Philips HUE led som går på automatik.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

http://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2020/el-2020/

Här är landets billigaste och dyraste elnätspriser

Billigast elnätspriser 2020 (öre/kWh)
Borlänge: 51,7 (+0,9%)*
Mölndal: 54,9 (-0,1%)
Lidköping: 56,2 (+2,9%)
Umeå: 56,4 (+0,7%)
Bromölla: 56,6 (+2,3%)
Ljungby: 57,2 (-5,0%)
Luleå: 57,7 (+4,9%)
Jönköping: 57,9 (+2,2%)
Skara: 60,3 (+2,5%)
Halmstad: 60,5 (-0,2%)

Dyrast elnätspriser 2020 (öre/kWh)
Nordanstig: 133,1 (+4,1%)
Ragunda: 133,1 (+4,1%)
Sollefteå: 133,1 (+4,1%)
Strömsund: 133,1 (+4,1%
Timrå: 133,1 (+4,1%)
Bräcke: 138,7 (-0,1%)
Härjedalen: 138,7 (-0,1%)
Ånge: 138,7 (-0,1%)
Östra: Göinge 141,6 (+6,6%)
Berg: 157,3 (+3,6%)

*Förändring jämfört med föregående år.

Källa: Nils Holgerssongruppen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToddTheOdd:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

http://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2020/el-2020/

Här är landets billigaste och dyraste elnätspriser

Billigast elnätspriser 2020 (öre/kWh)
Borlänge: 51,7 (+0,9%)*
Mölndal: 54,9 (-0,1%)
Lidköping: 56,2 (+2,9%)
Umeå: 56,4 (+0,7%)
Bromölla: 56,6 (+2,3%)
Ljungby: 57,2 (-5,0%)
Luleå: 57,7 (+4,9%)
Jönköping: 57,9 (+2,2%)
Skara: 60,3 (+2,5%)
Halmstad: 60,5 (-0,2%)

Dyrast elnätspriser 2020 (öre/kWh)
Nordanstig: 133,1 (+4,1%)
Ragunda: 133,1 (+4,1%)
Sollefteå: 133,1 (+4,1%)
Strömsund: 133,1 (+4,1%
Timrå: 133,1 (+4,1%)
Bräcke: 138,7 (-0,1%)
Härjedalen: 138,7 (-0,1%)
Ånge: 138,7 (-0,1%)
Östra: Göinge 141,6 (+6,6%)
Berg: 157,3 (+3,6%)

*Förändring jämfört med föregående år.

Källa: Nils Holgerssongruppen

Bra info! Verkligen alltså. Den här tackar vi för.

Jag vill lägga till en sak här.
Nätavgift består inte sällan av både ett pris per förbrukad kilowatt - och en fast avgift.
Den där fasta avgiften saltar fakturorna en hel del extra. Dessutom blir det svårare att jämföra hur dyrt det verkligen är på olika ställen.

I mitt fall - e.on i malmö så betalar jag 1,72kr per förbrukad kilowatt om jag lägger ihop total förbrukning ställt mot fakturabeloppet för nätleverantören.
Men ja, den siffran är beroende av hur mycket jag förbrukar. Använder jag ca 150kwh per månad så blir priset över 2kronor bara i nätavgift.
Snordyrt jämfört med priset man betala för själva elproduktionen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Högst subjektivt.

Jag kör min skärm i 100% hela tiden, natt som dag, det är vad jag gillar.

Datorn har alla lägre C-states avstängda. 5960x, 2080 Ti

Servrarna här hemma är något helt annat. Samtliga är baserade på Epyc Rome och drar mycket mindre i idle. Hela racket ligger på cirka 500 W i snitt.

Ursäkta, men hur tusan kan du klara av att ha en så extremt ljusstark skärm?

Jag har min inställd på 25 %, vilket motsvarar ca 125 cd/m2.

Permalänk
Medlem

Nu var det så många svar o enna tråden så du får ursäkta om du redan svarat på denna frågan.
Vad har du för ventilation i ditt boende?
Har du möjligen ventilationsaggregat i lägenheten eller är det ett centralt system placerat någon annan stans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Bor i en 2a med ett kylskåp från 1991,det går nästan hela tiden för att hålla kylan så varorna i fryser under varma dagar.
Har klagat till värden och dom skickade en gubbe som inspekterade och ställde massa frågor om kylskåpet då dom inte trodde på mig att det vägrar slå av osv.

Gubben sa att det är ett av världens bästa kylskåp och dom vägrar byta ut det.
Vad gör jag?

Kylskåpet är 29 år gammalt.

Har själv haft en frys som var nog ungefär lika gammal och det var drag i den och man måste ge dom att skiten höll på den tiden. jag slängde bort den för att den drog för mycket då kompressorn gick 24/7. var väll så på den tiden kanske?

När jag bodde i lägenhet så innan jag flyttade så kom dom och inspekterade att allt såg bra ut så blev dom överraskade att mitt kylskåp inte var bytt då det var jätte gammalt. Tror det var 6 år gammalt så den värden ville att man skulle ha moderna saker iallafall.

Uppmaning till sabotage borttagen /Vzano Mod
Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Dabswe: Du kanske har någon sambo eller dyl. som kan teckna ett nytt avtal på din anläggning(lgh/villa). Då kommer det gamla sägas upp och det nya gälla. Inget elbolagen vill skylta med. Kan vara vem som helst som tecknar ett nytt avtal behöver inte ens vara boende på adressen.

Permalänk
Medlem

@AplAy: Golvkyla vore snarare nåt kör våra 2 fläktar hela dagarna nu.

Skulle gärna bidra med vår egen el-förbrukning men då det är inbakad i hyran så har jag ingen koll...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ursäkta, men hur tusan kan du klara av att ha en så extremt ljusstark skärm?

Jag har min inställd på 25 %, vilket motsvarar ca 125 cd/m2.

Det är det enda behagliga för min del!

Jag kör alla mina skärmar i 100%; skrivbord, laptop, telefon. Allt annat är på tok för mörkt för mig.

Permalänk
Medlem

Tyckte också att jag låg lite högt. Ca 300 kWh/månad de senaste månaderna. Det som jag dock misstänker drar upp en del är att jag foldar så datorn ligger konstant på 100%. Innan låg jag på ca 170 kWh. I dessa är tvätt/tork 2 ggr/månad + golvvärme i badrummet. Vitvaror är 10 år gamla. Alla lampor är led.

Misstänker dock ni har andra problem då ni haft detta sedan ni flyttade in.
Nu är ni iofs låsta till ett elavtal men skulle ni komma loss från det kan jag varmt rekommendera Greenly. Superenkelt att kolla förbrukning och historik etc i appen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu var det så många svar o enna tråden så du får ursäkta om du redan svarat på denna frågan.
Vad har du för ventilation i ditt boende?
Har du möjligen ventilationsaggregat i lägenheten eller är det ett centralt system placerat någon annan stans?

Nej det är inget i själva lägenheten utan det är något annat system - som förövrigt är bedrövligt 😅 Brandvarnaren fungerar ofta i alla fall Allt ska ju vara sådär modernt nu och inte ha fläktar utan det sköts istället med undertryck m.m, fungerar väl sådär om man ska vara lite snäll.

Nåväl! Pratade med felanmälan nyss och bad om inloggning för elförbrukningen (något hon inte riktigt förstod vad jag menade?) men tror det gick fram ändå.. skapade ett ärende till vaktis som får sköta det. Nämnde även at förbrukningen är rätt hög utan att något egentligen borde dra så mycket, så fick ännu ett ärende inlagt om det. Får se när vaktis ringer och vad som kan göras, återkommer med en uppdatering igen när jag vet mer.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hej!

Har blivit rätt fundersam över elräkningen som vart väldigt högt sedan inflytt i nya lägenheten.. det är en hyresrätt på 75kvm med torktumlare och 2 personer.

Elförbrukningen hamnar i snitt på 600 kWh med en månadskostnad på ca 850-950kr?
Jag vet inte hur normalt detta är, men för mig låter det väldigt dyrt?

Vi betalar inte för uppvärmning av lägenheten, bara vår egna förbrukning..

Det är vad vi betalar i villa, dock är våra vitvaror från 70-talet. Brukar ligga på runt 400kwh/månför runt 900kr. Gått upp lite nu då vi skaffade golvvärme i ett badrum i vintras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Fan nu kom att tänka min egen elräkning.

Jag har Ellevio och betalar tydligen 300kr i fast elnätsavgift per månad, är inte det sjukt mycket? Sen får jag ju såklart betala för min förbrukning på det. (bor solo).

För min del låter som väldigt mycket, men det beror helt och hållet på vart man bor, själv betalar jag totalt 128kr i fast avgift + grundavgift varannan månad.

Grundavgift 20 A 1 mar 2020 - 1 maj 2020 61 dgr 570,00 kr/år 95,00 kr
Fast avgift 1 mar 2020 - 1 maj 2020 61 dgr 200,00 kr/år 33,33 kr

Och till @Pamudas så er förbrukning är helt åt helvete hög, min senaste räkning för en 73m² lägenhet visade 443 kWh, skillnaden är att detta är för 2 månader.
Har diskmaskin, tvättmaskin, dator som är igång 24/7 etc.
Som någon annan i tråden nämnde, kolla så ni inte har golvvärme igång någonstans som bara ligger och drar onödig energi.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@jorgen69: Gummilisten runt dörren som skall täta torkar ut på gamla maskiner och behöver bytas. Kan vara dags att byta den men det skall värden stå för. Ligg på värden skulle jag säga. Klag tills dom är trött på dig och fixar problemet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

När jag flyttade in så glömde vattenfall att ens registrera att det bodde någon här, "hoppsan" sa dom i telefonen 6 månader senare...

Men jag slapp ju betala el ett halvår xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Jag har en liknande och den har en liten "tråd" som känner av att den är monterad på väggen och när den inte är det så funkar den inte.

Sedan är sådan utrustning ganska "trubbig" och utgår från att värmen är lika i hela lägenheten.

ah, jag frågade han som installera denna och sa att man sätter den i hallen för att badrummet suger ut luften, och all varme går via där.

Själv hade det kanske vart bättre ha den i stora rummet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det är det enda behagliga för min del!

Jag kör alla mina skärmar i 100%; skrivbord, laptop, telefon. Allt annat är på tok för mörkt för mig.

Kan garantera att dina ögon inte håller med dig om det där

Får lite ergonomi-panik av att ens läsa det

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Och här bor man i UK med 2,25 kr/kwh :/
900 kr/mån med ~35 kvm lägenhet. Ingen TV och bara dator påslagen på dagen. Ingen frys heller. Börjat inse hur billig el Sverige har.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Nej det är inget i själva lägenheten utan det är något annat system - som förövrigt är bedrövligt 😅 Brandvarnaren fungerar ofta i alla fall Allt ska ju vara sådär modernt nu och inte ha fläktar utan det sköts istället med undertryck m.m, fungerar väl sådär om man ska vara lite snäll.

Och hur tror du undertrycket skapas?

Det är väl ett mekaniskt frånluftsssytem, möjligen mekanisk till- och frånluft.

Oavsett inget som påverkar elförbrukningen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emomilol1213:

Och här bor man i UK med 2,25 kr/kwh :/
900 kr/mån med ~35 kvm lägenhet. Ingen TV och bara dator påslagen på dagen. Ingen frys heller. Börjat inse hur billig el Sverige har.

Ja, men har ni alls anslutningsavgift då?

Jag betalar en liten avgift per månad till elproducenten. Här kan det ju se väldans billigt ut.
Plus en saftig avgift per månad i anslutningsavgift. Tillsammans blir det över 2 kronor per kilowattimma i månaden för mig också (inklusive anslutningsavgiften då).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled