Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Avis på era elförbrukningar, här är min elförbrukning för 2019:
https://i.imgur.com/gXwSeaz.png

Edit: Villa 200kvm, 2 vuxna+2 barn, två luftvärmepumpar för uppvärmning. Pool 4x8m uppvärmd via direktverkande el (ska förhoppningsvis skaffa luftvärmepump till poolen denna sommar).

Men då har du ju inte en faktura på några eller många tusenlappar för avgift till Brf eller hyra där uppvärmningen och varmvattnet gömmer sig, och inte heller faktura för fjärrvärme, pellets, olja eller liknande.

Permalänk
Relik 📜

Bor i en fyra, två vuxna och två barn, 94 kvm. Har en del prylar igång, fullstora kyl+frys, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare.. Med treåring och tremånaders går de sistnämnda två en hel del.

Ligger på 300-350 kWh i månaden än så länge 2020, och då är det rejält högre än i fjol eftersom båda två är hemma för föräldraledigt respektive hemmakontor. Under 2019 vid samma tid var det tomt i lägenheten på dagarna.

Visserligen är det nybyggt med effektiva vitvaror, samt att vi inte har golvvärme. Men trots det, 600 kWh känns väldigt högt om ni bara lever "som vanligt" och då kan inte det bästa elavtalet i världen rädda er. Hoppas du kan lista ut vad det är som drar!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så högt? Bara ett system borde dra ca 200 kWh i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Inte för Villa gissar på att @lasseTM har fjärrvärme eller bergvärme med direktverkande el så är 10 MWh nästn omöjligt främst är det varmvatten som är den stora kostnaden ifall man inte har fjärrvärme eller bergvärme.

Priset är inte problemet låter som ett hyfsat normalt förbrukning pris med alla avgifter inräknade runt 1,5 kr är normalt per kWh.

Har bergvärme, och 10 är rätt långt för villa.
Mina grannar dubblar det utan elbil, bara mina två elbilar står för 3-4000kWh/år I elförbrukning.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så du tror inte att det är den höga förbrukningen som är det grundläggande problemet?

Skrivet av mrqaffe:

Hur påverkar det en hög förbrukning, typ inte alls ?
Förbrukningen är ovanligt hög och det är det man bör koncentrera sig på i första hand och när man vet varför förbrukningen är hög så kan man gå vidare.

Gällande kyl frys och kanske även tvätt och tork är det nog möjligt att mäta verklig förbrukning på dem med en energimätare man lånar eller köper kan ju ge ett exakt svar på det, kyl frys bör man ju mäta under nått dygn medans tvätt och tork kan man mäta per "programtyp" och så vet man vad de kostar i energi.

Mjäe, fick själv upp 300-400 kwh när jag bodde ensam i en tvåa, så det låter inte absurt i mina ögon. Kostnaden däremot är skyhög och det är inte första gången man måste påminna någon att faktiskt skaffa ett avtal ASAP så att man inte betalar multum.

Dock högst anektodiskt, har inte tänkt på att kolla vad snittet för två personer ligger på.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Hade en granne här som fick väldigt hög elräkning, visade sig senare att han hade glömt stänga av infravärmen på inglasade balkongen.

Det som brukar ha betydelse för elförbrukningen är det man använder mycket eller hela tiden. Kyl/frys går ju hela tiden medans en spis bara används någon gång per dag, en energieffektivare spis sänker inte mycket. Nu gäller ju detta en lägenhet de brukar inte ha egna varmvattenberedare men annars kan de också vara energitjuvar då de värmer vattnet hela tiden.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Faulisto:

Är det verkligen så högt? Bara ett system borde dra ca 200 kWh i månaden.

Det är ett sjujäkla system isåfall
(Att det jobbar så hårt 24/7)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Köp en energimätare och undersök hur mycket allting drar. Jag tycker själv att min elräkning är väldigt hög för att bo ensam i en lägenhet på 24 kvadratmeter, så håller på att efterforska lite. Hittills har jag kommit fram till att kylskåpet drar 150 W när det är igång, och landar på ungefär 1.3 kWh om dagen. Min elförbrukning ligger på ungefär 170 kWh i månaden, vilket landar på ett pris på runt 430 kr.

Jag tittade lite noggrannare på fakturan nu och ser att jag varje månad betalar fastpris 125 kr för elnätsabonnemang och 33 kr för elhandel årsavgift. Hur ligger det till i förhållande till er andra och TS? Mitt totala pris per kWh ligger enligt fakturan på 1,12 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Köp en energimätare och undersök hur mycket allting drar. Jag tycker själv att min elräkning är väldigt hög för att bo ensam i en lägenhet på 24 kvadratmeter, så håller på att efterforska lite. Hittills har jag kommit fram till att kylskåpet drar 150 W när det är igång, och landar på ungefär 1.3 kWh om dagen. Min elförbrukning ligger på ungefär 170 kWh i månaden, vilket landar på ett pris på runt 430 kr.

Jag tittade lite noggrannare på fakturan nu och ser att jag varje månad betalar fastpris 125 kr för elnätsabonnemang och 33 kr för elhandel årsavgift. Hur ligger det till i förhållande till er andra och TS? Mitt totala pris per kWh ligger enligt fakturan på 1,12 kr.

Det är bara att du räknar beroende på vad du har för förbrukning:
#18465008

Observera att t ex Forum/Ellevio som jag skriver anger priset i specifikationen exklusive moms och sedan lägger på den i respektive delsummering, så man får räkna om ifall man inte bara tar priset på sista raden genom vad man förbrukat.

I mitt fall är så mycket avgifter och skatt som inte går att påverka att det är föga meningsfullt att jaga lägre pris. Det finns annat som ger bättre utdelning. För en villa där el är inblandat i uppvärmningen blir det en annan sak och då blir det också intressantare att eventuellt ha bundet elpris om man inte vill att det ska skena rejält när det blir kallt och det rörliga priset eventuellt drar iväg ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är bara att du räknar beroende på vad du har för förbrukning:
#18465008

Observera att t ex Forum/Ellevio som jag skriver anger priset i specifikationen exklusive moms och sedan lägger på den i respektive delsummering, så man får räkna om ifall man inte bara tar priset på sista raden genom vad man förbrukat.

I mitt fall är så mycket avgifter och skatt som inte går att påverka att det är föga meningsfullt att jaga lägre pris. Det finns annat som ger bättre utdelning. För en villa där el är inblandat i uppvärmningen blir det en annan sak och då blir det också intressantare att eventuellt ha bundet elpris om man inte vill att det ska skena rejält när det blir kallt och det rörliga priset eventuellt drar iväg ordentligt.

Ja men det skiljer sig ju inte orimligt mycket mellan våra avgifter då i alla fall. Tack!

Permalänk
Medlem

Snittat ca 0,3 kWh per timme sen igår kväll. Trea med kyl/frys från 2006 med list som inte tätar kylen, en dator är igång dygnet runt och en tvätt under tiden jag kikat på förbrukningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Tror du jag ljuger? Det är mätt med pulsmätare direkt i elmätaren så det det stämmer, exakt! 220-230W för burken och resten för 1-2 27" skärmar. Bara diskarna i datorn tar minst 50W i idle, troligen mer, inte mätt separat.

Edit: Vid en normal start med en skärm där jag direkt kontrollerar förbrukningen (har mätaren bakom skärmen) brukar ligga på 275W, men det varierar ibland med 10-20W antagligen bereoende på hur diskar mm jobbar vid en start. Detta efter inloggning i W10.

Pulsmätaren felar med max 25kWh per månad mot vad den aggregerat och vad räkningen hamnar på och det kan säkert bero på vilken timme på dygnet som elbolaget läser ut informationen.

Edit 2: Mina gamla HP mikroserver G7 drar med diskar runt 85-90W, kanske lyckats komma över 100 någon gång, men där drar enbart burken kanske 20-25W och resten är stora diskar som slukar energi.

Men altså jag har ju en väldigt lik burk. Liknande moderkort (asus x99-e), 4x 8gb ram (32gb), 6core i7 processor, 3diskar, 2 grafikkort, 2 extra chassi fläktar.

Om du säger att din burk drar 220-230w vid idle så är det något som inte står rätt till med den. Kör överclockat med fastlåsta frekvenser eller nåt? Orkar inte testa just nu, men jag har för mig min burk drar ca. 100w vid idle, vet inte om den ens kommer upp i 230w vid full CPU load.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bor i lägenhet på ca 100 kvadrat. 2 vuxna här.
Diskmaskin har vi och den körs nog en gång om dagen faktiskt. Lagar ganska mycket mat hemma.
Till detta har vi även ny fullhöjdskyl och fullhöjdsfrys.
Tvättmaskin och sådan finns inte i lägenheten däremot.

Nu ser den här grafen ganska märklig ut. Jag instämmer.
Första månaderna var inflytt. Vi gjorde annat än glodde på TV/dator ett tag där så förbrukningen var onormalt låg. Semestrar, bygga möbler - yadda yadda. Ni vet.
Skulle säga att september till december ligger närmre vår "normala" förbrukning.

Januari saknade vi helt fönster under ca 3 veckor. Bara sådana byggparaplyer under tiden fönsterrenoveringen pågick. Samma sak gällde för 3 veckor i februari. Så 6 kalla veckor där vi slog igång värmegolv i badrum, samt körde ett 2KW-aggregat direktverkande el för att sovrum + kök inte skulle bli olidligt kallt. Det saltade såklart elräkningen en del.
Mars, april och maj har jag kört folding@home på stationära datorn med ett RTX 2070. Det förklarar elförbrukningen de sista tre månaderna. Full belastning på datorn under stor andel av alla timmar har en tydlig inverkan!

Så säg att mitt hushåll gör av med kanske 130kwh per månad om jag inte kör folding@home stor del av tiden, eller byter ut fönster mitt i smällvintern.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kom på en till sak.. när vi flyttade in berättade vaktis att de skulle koppla in någon liten dosa för elcentralen, men detta gjordes aldrig och den ligger nu i en låda i hallen 😅 ingen aning om vad det är, men det står EcoGuard på den? Kanske är irrelevant men ändå.

Se bild nedan.
https://i.imgur.com/eNWqUzS.jpg
https://i.imgur.com/cpsyKnp.jpg

Det där ser ut som en optisk mätare för din elförbrukning. Finns det nån skärm eller är det hyresvärden som har huvudenheten?
Den lilla svarta öppningen i mitten sätter man över elmätarens ena LED som blinkar.
Ikea sålde innan ett liknande system för att kunna ha koll på sin elförbrukning.

Håller med de andra att 600kwh är alldeles för mycket.

Hade jag varit i samma sits så hade jag:

  1. Provat köra utan golvvärme

  2. Sett till att kyl och frys funkar som de ska och inte är överfulla

  3. Letat efter andra förbrukare som kunnat dra mycket ström. Köpt förgreningsdosor med brytare så man kan utesluta misstänkta källor till den höga förbrukningen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Ridder: TS har prylar från samma företag (Garo-enheten har en trådlös puck som rapporterar in till EcoGuards system för debitering/mätning) för att mäta elförbrukningen. Du ser bilder på den i ett av inläggen nedan.

#18464897
#18465054
#18465061
#18465066

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Inte fan drar din dator över 300 watt i idle!

Min dator (i7 6800k, 2stk RX 480) drar inte ens 300watt när jag har last på båda grafikkorten vilket jag har just nu. Visserligen är de undervoltade och lite nerklockade för att spara energi men ändå.

I våras körde jag en AC för värme (kompressonr lär visserligen inte gått konstant), hade datorn tuggandes en stor del av månaden och använde luftavfuktare en hel del. I tillägg då till allt annat som tvättmaskin, kylskåp mm. Kom inte ens upp i 400kwh.

Att en plasma drar mycket spelar ingen roll. Även om den skulle dra 400w så behöver du 2stk som går dygnet runt för att närma dig 600kwh.

edit:

Med det sagt så är direktverkande el för uppvärmning väldigt energiintensivt. Så en varmvattenberedare som används flitigt kan snabbt surpla i sig en hel del. Det samma gäller golvvärme som går på el.

Min dator + skärm drar runt 350-400 W i idle, det mesta går på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Min dator + skärm drar runt 350-400 W i idle, det mesta går på skärmen.

Är din dator inbyggd i skärmen?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Är din dator inbyggd i skärmen?

Inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Inte alls

Då vet jag inte om jag misstolkat den effekt Du har uppgett.

En bildskärm ligger normalt kring 0-5 watt i viloläge.
En dator ligger normalt <200 watt i viloläge.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Snittat 0,3125 kWh (per timme) senaste två dygnen här. Kyl med list som inte tätar, tre tvättar under tiden äldre TV, äldre TV-dator och en dator som är på dygnet runt. Ny TV och kyl med list som tätar och jag hade väl kunnat spara 60 kr per månad utan att göra något.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Veni:

Då vet jag inte om jag misstolkat den effekt Du har uppgett.

En bildskärm ligger normalt kring 0-5 watt i viloläge.
En dator ligger normalt <200 watt i viloläge.

Ja datorn lär ligga långt under 200 W i vila för det är ju vad många datorer drar i full last och en skärm lär inte heller dra 200 W, inte ens på för det är mer än vad en 65-70" tv drar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Kom på en till sak.. när vi flyttade in berättade vaktis att de skulle koppla in någon liten dosa för elcentralen, men detta gjordes aldrig och den ligger nu i en låda i hallen 😅 ingen aning om vad det är, men det står EcoGuard på den? Kanske är irrelevant men ändå.

Se bild nedan.
https://i.imgur.com/eNWqUzS.jpg
https://i.imgur.com/cpsyKnp.jpg

Dom har sätt upp såna i hela fastigheten för att ha koll på temp, dom har även sätt upp hemma oss mig med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom har sätt upp såna i hela fastigheten för att ha koll på temp, dom har även sätt upp hemma oss mig med.

Har ingen sådan inkopplad öht, den enda ligger i en låda i hallen just nu Men har förstått vad det är nu! 👍

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

En lgh 70 kvm två vuxna kyl+frys, tv som är på nästan 24/7 samt tvättmaskin, diskmaskin samt runt 6 dator som är igång 24/7.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Har ingen sådan inkopplad öht, den enda ligger i en låda i hallen just nu Men har förstått vad det är nu! 👍

Den är ju inkopplad fast du har den liggande i hallen, finns inte någon off & on på den.

Men den är skit samma det är bara hyresvärden som kan se det, och skrattar gott när ni har det varmt men person själv har säkert AC.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Har du hittat boven än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har ingen sådan inkopplad öht, den enda ligger i en låda i hallen just nu Men har förstått vad det är nu! 👍

Den går på batteri så de ropar säkert hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Då vet jag inte om jag misstolkat den effekt Du har uppgett.

En bildskärm ligger normalt kring 0-5 watt i viloläge.
En dator ligger normalt <200 watt i viloläge.

Skrivet av mrqaffe:

Ja datorn lär ligga långt under 200 W i vila för det är ju vad många datorer drar i full last och en skärm lär inte heller dra 200 W, inte ens på för det är mer än vad en 65-70" tv drar.

Viloläge är något helt annat.

Viloläge är nästintill avstängd. "Idle" är att skärmen är igång, datorn är igång, men inget arbete utförs.

Skärmen ligger på cirka 1000 cd/m2 och avger en jäkla massa värme. Drar 200-300 W beroende på vad som visas.

Endast datorn drar just nu 207 W snitt över 10 sekunder idle, och skärmen drar 253 W snitt över 10 sekunder. Totalt ligger systemet på cirka 460 W.

Mäter direkt från en AP7922 PDU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja datorn lär ligga långt under 200 W i vila för det är ju vad många datorer drar i full last och en skärm lär inte heller dra 200 W, inte ens på för det är mer än vad en 65-70" tv drar.

Som exempel kan nämnas att "HP Omen X Emperium 65" ligger på 420W i medelvärde. https://www.displayspecifications.com/en/model-power-consumpt...

Antar dock att man sällan använder maximal ljusstyrka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Soir:

Viloläge är något helt annat.

Viloläge är nästintill avstängd. "Idle" är att skärmen är igång, datorn är igång, men inget arbete utförs.

Skärmen ligger på cirka 1000 cd/m2 och avger en jäkla massa värme. Drar 200-300 W beroende på vad som visas.

Endast datorn drar just nu 207 W snitt över 10 sekunder idle, och skärmen drar 253 W snitt över 10 sekunder. Totalt ligger systemet på cirka 460 W.

Mäter direkt från en AP7922 PDU.

Skrivet av Exxovion:

Som exempel kan nämnas att "HP Omen X Emperium 65" ligger på 420W i medelvärde. https://www.displayspecifications.com/en/model-power-consumpt...

Antar dock att man sällan använder maximal ljusstyrka.

Men det är väl ingen som tittar på skärmen med en sådan ljusstyrka, då blir man normalt sett bländad, det är inte en realistisk ljusstyrka vid normalt användande utan ett maxvärde och och en dator som drar 200w när den bara är på är inte heller realistiskt med nya delar, 200W är en enormt hög strömförbrukning på en modern dator och kollar man på mätningar https://www.sweclockers.com/test/28666-gigabyte-gtx-1650-supe... så drar ju en dator snarare 50 w i tomme och man måste upp över en mellanklass speldator i full last för att passera 300 W.
Gamla datorer drar ju en hel del så att tex bygga en nas eller hemmaserver av sin gamla dator är ofta en dålig ide då det ganska fort kan vara billigare att skaffa nya delar bara pga elförbrukningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.