Permalänk
Medlem

Excelfråga

Hej!
Jag har letat länge, men inte hittat något, efter en metod för att göra följande;

Jag har flera excel-filer som skapas dagligen.
Tanken är att använda någon form av LOOKUP, för att leta efter en cells text (datum), denna ska söka i en mapp som hittar LOOKUP-värdet (cellens text vilket är ett datum). Sedan returnera ett värde i denna fil.

LOOKUP-value är ett datum
Table array är en mapp med flera excel-filer (namngivna i datumformat)

Har som sagt kollat och inte hittat något svar på detta.

Tänkte att det var värt att prova här med

Tack!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk

VBA i excel, bara att läsa på:
https://www.excel-easy.com/vba.html

Det modena sättet är Excel JavaScript API. Men det är så otroligt mycket mer komplicerat, det är mer till för folk som redan kodar mycket. Men även om man är en senior utvecklare så läser man det på vba på en bråkdel av både tid och ansträngning.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: Misstänkte att lösningen skulle vara VBA.

Får fortsätta leta 🙂

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av kiim:

@lillaankan_i_dammen: Misstänkte att lösningen skulle vara VBA.

Får fortsätta leta 🙂

Ledorden är de fetmarkarade nedanför.
Jag har flera excel-filer som skapas dagligen.
Tanken är att använda någon form av LOOKUP, för att leta efter en cells text (datum), denna ska söka i en mapp som hittar LOOKUP-värdet (cellens text vilket är ett datum). Sedan returnera ett värde i denna fil.

Det spelar ingen roll hur mycket du letar så hittar du ingen enklare lösning än vba för problemet, det enda du kan finna är elegantare lösningar (javascript, vsto etc). Sedan visst går det göra mycket med formler i excelbladen, men lösningen blir lite som de som gör en miniräknare i Mindcraft. Ja det går, men det blir otroligt kompilerat och de gör det för att visa att de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

@lillaankan_i_dammen: Misstänkte att lösningen skulle vara VBA.

Får fortsätta leta 🙂

Varför ska du fortsätta leta? Jag tycker det här låter som en utmärkt första VBA-nöt att knäcka.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: Jo men lite så känns det för mig. Alltså, har klarat mig hittills med formler och de är inte super avancerade men har blivit mer och mer och längre och längre.

Nu verkar det som att formler inte räcker och dags att ta en titt på VBA.
Tips på var man ska börja?

@Olegh: jag tror att det stämmer!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av kiim:

@lillaankan_i_dammen: Jo men lite så känns det för mig. Alltså, har klarat mig hittills med formler och de är inte super avancerade men har blivit mer och mer och längre och längre.

Nu verkar det som att formler inte räcker och dags att ta en titt på VBA.
Tips på var man ska börja?

@Olegh: jag tror att det stämmer!

Var man ska börja beror på var man är. Med det sagt har man programmerat tidigare handlar det om att lära sig utvecklingsmiljön och lite sytax. Eftersom så otroligt många kan vba i excel så är det bara att googla på varje delmoment och hindra 100 tals lösningar, där många är samma. Förutom länken jag gav ovanför så denna: https://www.youtube.com/watch?v=G05TrN7nt6k

Nackdelen med vba i excel ja det är ett förlegat språk, utvecklingsmiljö och allt. Flera alternativ har kommit där alla är så otroligt mycket mer komplicerat.
Se det lite som att folk ej längre ska använda Paint utan enbart photoshop, illustrator,. Därför tror jag vba i Excel kommer finnas kvar länge då det inte finns något alternativ för mer vanligt folk.
Ta den uppgift du vill lösa, så tror jag ytterst få på forumet kan lösa den i något annat än vba. Där i ordet kan innebär att de ska kunna få tid till att lösa uppgiften, där andra lösningar tar så mycket längre tid. Orsaken till de andra lösningar är att man vill ha excellösingar som fungerar med dokument i webbläsaren, jag själv grejar ej med detta.