Nästa generations Playstation 5-spel når också PC

Permalänk

Kan tänka mig att Sony testar med Horizon 1 på PC i sommar för att se hur det påverkar suget för Horizon 2 och därmed får folk att köpa PS5. Kanske att God of War (2018) också kommer till PC när det är dags för uppföljaren på PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Inget Gran Turismo 7? De kanske spar de riktigt tunga titlarna som exklusiva till PS5!

Tror att GT7 blir bara till PS, det är och har alltid varit en stor titeln för Sony. Verkar inte som om en enda titel Polyphony Digital har gjort har funnits till PC
För mig är PS GT, kommer det till PC så försvinner suget för konsolen markant för mig iaf.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Öh.. det är inget förvånande alls. Merparten av spelpresentationer på ett event har alltid varit multiplattform.

Exakt. Det som visades var väldigt likt upplägget man hade för PS4 med en mix av 1st och 3rd party samt indietitlar där säkert mer än hälften oxå kom till pc.

Så inget nytt under solen.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Ärligt talat så skaffade jag mycket en PS4 förut för de exklusiva titlarna. Sen är det lite annorlunda att sitta i soffan med en kontroll istället för PC spelande. Men föredrar FPS med mus.
Slipper jag skaffa en PS5 är det bra men har inga problem att göra det annars, men kanske låter den gå ner lite i pris först.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Jag tycker det är tråkigt att konsolexklusiviteterna försvinner, jag förstår absolut att det är bättre från en konsuments synvinkel men det betyder samtidigt att konsolerna tappar sin egen identitet, då är det ju egentligen lika bra att man slutar tillverka konsoler och bara fokuserar på spelen och tjänsterna (Game Pass och PS Now) så att man bara blir ett företag i mängden av alla spelutvecklare. Konsolerna idag är ju ändå bara en förtäckt PC (mer eller mindre)

Permalänk
Medlem

Lite clickbaity titel. ”PS5 spel du antar kommer till PC kommer till PC” vore bättre. Som det är nu låter det som att Demons Souls, Spider-Man, GT7, Horizon 2 m.m. kommer till PC direkt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Floskel:

Du menar precis som gjordes med flertalet tidigare titlar så som t.ex. GTA V, då man efter 14 månaders väntande fick ett generellt sett mycket bättre spel med mycket mer innehåll.

Förstår inte folk som inte orkar vänta några månader eller något år för att få köra på platformen de föredrar, precis samma sak med Borderlands 3 och där verkade fler vänta på steam releasen än vad som köpte på faktiska releasen på Epic Games.

Horizon Zero Dawn kom till PS4 för 3,5 år sedan och finns fortfarande inte ute till PC. Det är inte några månader det handlar om. De flesta exklusiva förstapartsspel som God of War, Uncharted 4, Gran Turismo Sport, Spiderman, Ratchet, The Last of Us m.fl. har inte kommit till PC överhuvudtaget, och så lär det förbli. Vill man spela dessa spel måste man ha en konsol.

Permalänk
Medlem

Vill ha Ratchet and Clank på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Jag tycker det är tråkigt att konsolexklusiviteterna försvinner,

Fast det gör de inte.

Permalänk
Medlem

Trevligt.
Men oftast så kommer PC porten flera år efter ändå så meh.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Donnerstal:

Jo, men det finns ingen anledning för någon som redan har en dator.

Kan nämna några anledningar även för oss som har kraftfulla datorer att äga ett PlayStation:

  • Horizon Zero Dawn (första kommer förvisso till PC nu drygt 3.5 år senare)

  • Marvel's Spider-Man

  • Ratchet & Clank

  • (Vissa "From Software"-spel, t.ex. Demon Souls och Bloodborne)

  • Gran Turismo

  • God of War

  • Uncharted

  • The Last of Us

  • Shadow of the Colossus

  • The Last Guardian

  • Wipeout

  • Infamous

  • Heavy Rain (kommer nu till PC 18.e Juni 2020, 10 år efter PS3 utgåvan)

  • Beyond Two Souls (kom till PC 6 år efter PS4 releasen)

  • Until Dawn

  • osv osv...

Jag tror du dock förstår poängen.

Däremot så med denna generationen (PS5) om man ska gå på det ryktade priset om $699 så är det en otroligt kraftfull maskin för priset och det är "omöjligt" att matcha den prestandan på PC sidan för samma pengar i dagsläget. Men vi får väl se hur väl det åldras när AMD's 4000-serie kommer och AMD's/Nvidia's nästa GPU serie kommer till hösten/vintern.

Sedan finns det andra aspekter så som förmågan att köpa en begagnad konsol med fysiska utgåvor av ett spel och sedan sälja när man tröttnat för att få tillbaka en del av pengarna på ett annat vis också, då det inte är som på PC med endast digitalt knutna licenser på konton.

Nu är jag en PC spelare huvudsakligen (PCMR) över allt annat själv. Men äger både PS3, PS4 och Switch just på grund av att jag inte tänker låta mig låsas ner och "missa" ett bra spel för att det råkar vara på en annan plattform än just nu PC, även om jag hade föredragit att spela på just PC.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tycker de borde starta så att det bara går att spela en generation spel per grafikkortserie & gärna dela upp mellan så att det bara går med ett Nvidia kort & andra spel bara med ett AMD kort & andra spel bara med Intel grafik sen går det ju alltid att dela upp så med vilken hårdisk du har eller vilket moderkort du har eller bäst om du har en Intel eller en AMD processor.(självklart låst till generation) Skulle kunna bli många nya konsoller det med exklusivitet.(vet inte hur men de verkar ha lyckats göra detta med samma hårdvara nu också 2 generationer dessutom applåd!) eller varför inte att de stora spelutgivarna ger exlusivitet till en konsoll de själva tillverkar så en EA en Bethseda, en Sony osv.
Vem vet de skulle ju kunna höja priset på spelen också det är ju alldeles för billigt med spel så exlusiviteten skulle ju kunna höja priset nån hundring till. (det fungerar med switch ,ps & x-box) Finns många möjligheter till både mer exklusiva spel & flera konsoller.

Detta bara hur otroligt dumt & korkat det är med låsta plattformar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Jag trodde inte vi skulle få se Demon's Souls Remake. Där fick Bluepoint något att bita i. Hoppas dom lyckas lika bra med det som med Shadow Of The Colossus.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Du menar precis som gjordes med flertalet tidigare titlar så som t.ex. GTA V, då man efter 14 månaders väntande fick ett generellt sett mycket bättre spel med mycket mer innehåll.

Förstår inte folk som inte orkar vänta några månader eller något år för att få köra på platformen de föredrar, precis samma sak med Borderlands 3 och där verkade fler vänta på steam releasen än vad som köpte på faktiska releasen på Epic Games.

Fast det är ganska stor skillnad ändå, eller hur?

Sony äger ju faktiskt Guerrilla Games. Rockstar eller Gearbox som du nämner ägs ju inte av varken Sony, Microsoft eller Nintendo. Om du skall jämföra med horizon med något annat spel som senare kommit till PC får du ju jämföra med andra bundna studios för att jämförelsen skall bli relevant i sammanhanget.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Fast det gör de inte.

Inte?, det är ju tillverkarnas egna spel som nu släpps till PC, first-party exklusives som det heter, Horizon Zero Dawn ska ju släppas på PC, spelet utvecklas av Guerrilla Games som ägs av Sony. Och som sagt med PS5 så kommer detta nu att bli allt mer vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Inte?, det är ju tillverkarnas egna spel som nu släpps till PC, first-party exklusives som det heter, Horizon Zero Dawn ska ju släppas på PC, spelet utvecklas av Guerrilla Games som ägs av Sony.

Att ett förstaparts spel släpps efter flera år till PC innebär inte att "de konsolexklusiva titlarna försvinner".

Citat:

Och som sagt med PS5 så kommer detta nu att bli allt mer vanligt.

Det kan hända men det vet vi inte mkt om än.

Permalänk
Medlem

Ogillar dessa missvisande rubriker. Börjar likna Aftonbladet. Ärligt talat, vad är detta för "nyhet"? Skamligt. Klart att tredjepartstitlar kommer till PC. Sen försöker ni lura oss att det handlar om att klassiska Sony-titlar kommer till PC. Helt värdelös text som aldrig borde skrivits.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Blir nog att vänta ett par årtionden på en bra emulator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Blir nog att vänta ett par årtionden på en bra emulator.

När man kanske inte längre lever eller har intresse för spelen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

När man kanske inte längre lever eller har intresse för spelen ?

Typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Ogillar dessa missvisande rubriker. Börjar likna Aftonbladet. Ärligt talat, vad är detta för "nyhet"? Skamligt. Klart att tredjepartstitlar kommer till PC. Sen försöker ni lura oss att det handlar om att klassiska Sony-titlar kommer till PC. Helt värdelös text som aldrig borde skrivits.

Medhåll på den. Det blir faktiskt missvisande, då Sony inte ändrat sin strategi alls. Att teasa PC-marknaden med exklusiva spel som funnits i många år räknas inte. De enda MP-spel jag köper är Rockstars, då de ändå är konsolexklusiva i ett helt år.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Medhåll på den. Det blir faktiskt missvisande, då Sony inte ändrat sin strategi alls. Att teasa PC-marknaden med exklusiva spel som funnits i många år räknas inte. De enda MP-spel jag köper är Rockstars, då de ändå är konsolexklusiva i ett helt år.

Skulle säga att Sony har ändrat sin strategi ganska ordentligt. Sony har väl aldrig tidigare släppt några exklusiviteter till annat än Playstation? Nu kan man spela exempelvis God of war serien på sin pc via PS Now. Horizon på väg. Ungefär det vi vet så visst är rubriken lite click bait men att påstå att Sony inte ändrat strategi alls är att ta i. Sen får vi se om detta bara är ett litet test av Sony eller om de har större planer. Den som lever får se!

Spelen kommer garanterat att fortsätta fungera på eran favoritkonsol även om de släpps på andra plattformar så ingen anledning att bli så upprörda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Ungefär det vi vet så visst är rubriken lite click bait men att påstå att Sony inte ändrat strategi alls är att ta i. Sen får vi se om detta bara är ett litet test av Sony eller om de har större planer. Den som lever får se!

Spelen kommer garanterat att fortsätta fungera på eran favoritkonsol även om de släpps på andra plattformar så ingen anledning att bli så upprörda!

Larvigt. Vad det handlar om är huruvida förra veckans event gett sken om ändring i strategi eller inte. Det gjorde det inte.

Ang PS Now. Har ingen koll där, men gick GOW tidigare bara att spela om man körde PS Now via Playstation? Vilka assholes i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Larvigt. Vad det handlar om är huruvida förra veckans event gett sken om ändring i strategi eller inte. Det gjorde det inte.

Ang PS Now. Har ingen koll där, men gick GOW tidigare bara att spela om man körde PS Now via Playstation? Vilka assholes i så fall.

Touché! Jag är ganska larvig. Men det är sant, min poäng är mer av allmän karaktär och inte bara gällande för ett enskilt event.

Permalänk
Medlem

@Michael1: Men allvarligt, ang GOW. De borde kölhalas om det stämmer, som att säg For All Mankind bara kan ses på en i-pryl men inte på andra hårdvaror med apple tv+

(ska oxå sägas att larvet har sin poäng, i ett större sammanhang - det var på sina håll helt störda reaktioner på att HZD släpps till PC, fullständigt patetiskt)

Permalänk
Medlem

@ipac:
Jag har aldrig testat PS Now men kommer ihåg att det var en ganska stor grej att man kunde spela gow på en pc för ett tag sedan, något man kunde läsa på bl.a. swec. Kanske bara var att gow släpptes på det då.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1571370-god-of-war-kan...

Jag har också läst lite trådar här och var där folk är närmast kränkta att Horizon släpps på andra format än PS vilket jag tycker är ganska lustigt

Permalänk
Medlem

Ptja, vill de ha mina pengar är det släppa till PC som gäller, trevlans att polletten börjar trilla ner. Ser tex fram emot Horizon till PC. Blir lätt ett köp där!

PC är enligt mig en överlägsen plattform och vill spela allt där liksom. Kommer inte spelen dit ignorerar jag dem bara helt enkelt...Helt ok om de ger sina egna plattformar förtur dock, har t.om full förståelse för det, men sen kan de lika gärna tjäna in på PC också efter ett tag.

Jag menar....är ju liksom spelen de tjänar pengar på. Bara dumt att utesluta PC. Jag är inte ensam om att ignorera det som inte kommer till PC och många är ju villiga att köpa spel till flera plattformar också pga de vill inte vänta.

Det finns pengar att tjäna på att öppna upp för PC helt enkelt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag har aldrig testat PS Now men kommer ihåg att det var en ganska stor grej att man kunde spela gow på en pc för ett tag sedan, något man kunde läsa på bl.a. swec. Kanske bara var att gow släpptes på det då.

Det gick att spela GoW på PS Now på PC i några månader, sedan togs det bort. Jag provade deras gratistrial och kan väl säga att det funkade men inte var särskilt trevligt. Eftersläpningar var helt okej för ett så pass långsamt spel som GoW, men PS Now streamar i 720p30 med halvkass bitrate, så det ser väldigt utsmetat ut på en datorskärm.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Jag tycker det är tråkigt att konsolexklusiviteterna försvinner, jag förstår absolut att det är bättre från en konsuments synvinkel men det betyder samtidigt att konsolerna tappar sin egen identitet, då är det ju egentligen lika bra att man slutar tillverka konsoler och bara fokuserar på spelen och tjänsterna (Game Pass och PS Now) så att man bara blir ett företag i mängden av alla spelutvecklare. Konsolerna idag är ju ändå bara en förtäckt PC (mer eller mindre)

Pris och enkelhet kommer alltid att slå fps och ökad grafisk kvalite för den stora massan. Det är inte en slump att multiplatform-spel säljer mycket bättre på konsol än PC.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Infiniti:

Ogillar dessa missvisande rubriker. Börjar likna Aftonbladet. Ärligt talat, vad är detta för "nyhet"? Skamligt. Klart att tredjepartstitlar kommer till PC. Sen försöker ni lura oss att det handlar om att klassiska Sony-titlar kommer till PC. Helt värdelös text som aldrig borde skrivits.

Bra att det belyses möjligen men det jag och säkert alla andra också läser är ju att first party titlarna kommer till PC vilket inte är fallet.

Att exempelvis nya Hitman III och Resident Evil VIII kommer till PC var ju uppenbart, ingen av dessa företag vill nog lägga resurser på en enda plattform i dagsläget.

Ser dock fram emot nyheter om de kommande titlarna och om de når PC. Inte aktuellt med någon ny konsol för mig.