Hur kopplar man, med switch eller router?

Permalänk
Medlem

Hur kopplar man, med switch eller router?

Bilder på nätverk

Jag har precis köpt hus, där förra ägaren hade det kopplat så som på bilden, med en switch (som också finns på bild) i ett skåp där Fiber kommer in, och där det finns 1 port för internet, 3 för TV. Nätverksuttagen på vänster sida leder till olika fasta uttag i huset. Förra ägaren använde en switch för att fördela nätet, men vad jag har läst mig till så borde man egentligen använda en router?

Dessutom har jag också ett ComHem-modem som just nu sitter ikopplat i ett annat rum via ett fast uttag (jag har dragit kabel direkt från Fiberuttaget till ett av de fasta uttagen).

Jag vill ju naturligtvis ha det som förra ägaren men hur gör jag på bästa sätt?

Fråga gärna om det är något jag missat att nämna!

Visa signatur

-=Acer Aspire V5-591G (NX.G5WED.063)=-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WarManB:

Bilder på nätverk

Jag har precis köpt hus, där förra ägaren hade det kopplat så som på bilden, med en switch (som också finns på bild) i ett skåp där Fiber kommer in, och där det finns 1 port för internet, 3 för TV. Nätverksuttagen på vänster sida leder till olika fasta uttag i huset. Förra ägaren använde en switch för att fördela nätet, men vad jag har läst mig till så borde man egentligen använda en router?

Dessutom har jag också ett ComHem-modem som just nu sitter ikopplat i ett annat rum via ett fast uttag (jag har dragit kabel direkt från Fiberuttaget till ett av de fasta uttagen).

Jag vill ju naturligtvis ha det som förra ägaren men hur gör jag på bästa sätt?

Fråga gärna om det är något jag missat att nämna!

Du bör ha både en router och en switch men vad gör du med comhem enheten ?

Du kopplar routern wanport till inkommande anslutning, en av routerns lanportar kopplar du i switchen och alla uttag i patchpanelen ansluter du i switchen.
Om du inte behöver använda alla vägguttag så brukar ju routrar ha 4 switchade portar på lansidan så behöver du bara 4 uttag så behöver du ingen separat switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör ha både en router och en switch men vad gör du med comhem enheten ?

Du kopplar routern wanport till inkommande anslutning, en av routerns lanportar kopplar du i switchen och alla uttag i patchpanelen ansluter du i switchen.
Om du inte behöver använda alla vägguttag så brukar ju routrar ha 4 switchade portar på lansidan så behöver du bara 4 uttag så behöver du ingen separat switch.

Comhem enheten står just nu bara för WiFi:et. Jag antog också att det var router jag behövde, kopplat så som du säger!

Visa signatur

-=Acer Aspire V5-591G (NX.G5WED.063)=-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WarManB:

Comhem enheten står just nu bara för WiFi:et. Jag antog också att det var router jag behövde, kopplat så som du säger!

Du ska inte använda en router när du behöver en accesspunkt, en del routrar går att göra om till accesspunkt men kopplar du in den som router så innebär det adressproblem i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En switch används för att fördela nätverk.
En router används för att prata mellan nätverk.
En accesspunkt är som en switch, men den fördelar ut nätverk, oftast från tråd, till wifi.
Det är bara av praktiska skäl som en konsumentrouter innehåller en router, switch och en accesspunkt