Mer än tillräcklig för att kolla på 1080 streams

Permalänk
Medlem

Mer än tillräcklig för att kolla på 1080 streams

Redigerad: Inte många verkar svara vilja svara på kärnfrågan. Börjar bli som en supporttråd istället för ge svar på det jag först frågade.

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på någon typ av box istället? En Nvidia Shield om du vill ha det bästa och minimalt med problem? Annars kanske en Mi box om du vill ha något billigt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att det skulle vara problem med 1080p streams, vilken dator/telefon/surfplatta som helst som är yngre än 10 år borde klara det? Låter också märkligt att det skulle vara problem med chromecast, kanske något annat som strular?

För 10k så får man en laptop som klarar spel riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Låter konstigt att det skulle vara problem med 1080p streams, vilken dator/telefon/surfplatta som helst som är yngre än 10 år borde klara det? Låter också märkligt att det skulle vara problem med chromecast, kanske något annat som strular?

För 10k så får man en laptop som klarar spel riktigt bra.

Tydligen inte vilken dator som helst, min har ju problem som jag skrev vilket leder till frågan om en dator specifikt som kan vara mer än tillräcklig. Om det är 2 processorkärnor som flaskhalsar eller vad nu som kan vara problemet. Jag kan ju inte sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vimana87:

Tydligen inte vilken dator som helst, min har ju problem som jag skrev vilket leder till frågan om en dator specifikt som kan vara mer än tillräcklig. Om det är 2 processorkärnor som flaskhalsar eller vad nu som kan vara problemet. Jag kan ju inte sådant.

Är det en tillräckligt modern dator så är det grafikkortet som hanterar avkodning av strömmen i hårdvara. Om grafikkortet inte förstår sig på videoformatet så får processorn jobba istället - och då orkar svagare processorer inte med.

Permalänk
Medlem

En dator för 3-4 tusen skulle nog klara det mer nödvändigt, och säkert ännu lägre, så länge den är modern. Och som andra skriver, en Android TV box skulle nog vara bättre än, för mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vimana87:

Tydligen inte vilken dator som helst, min har ju problem som jag skrev vilket leder till frågan om en dator specifikt som kan vara mer än tillräcklig. Om det är 2 processorkärnor som flaskhalsar eller vad nu som kan vara problemet. Jag kan ju inte sådant.

Du har väl inget antivirus som tuggar i bakgrunden eller? Vilken dator som helst ska kunna streama 1080p video, men inte om du har råkat få en Mcafee eller AVG infektion.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vad jag kan finna så har GPU:n stöd för H264-avkodning (UVD 4.2), vilket många tjänster kör än idag med. Fler är däremot på väg över till VP8/9 eller till och med AV1 (och ibland HEVC) numera då det är betydligt bättre, som i sin tur dödar kompatibilitet med äldre hårdvara.

Tjänsterna du nämnde bör fortfarande ha H264-strömmar, så med skapliga drivrutiner så bör ju GPU:n sköta avkodningen istället för CPU:n tycker man. Rekommenderar att du tar en titt en på saken iaf,
https://www.amd.com/en/support/previous-drivers/apu/amd-serie...

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Har du blåst den riktigt ren från damm på senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Vad jag kan finna så har GPU:n stöd för H264-avkodning (UVD 4.2), vilket många tjänster kör än idag med. Fler är däremot på väg över till VP8/9 eller till och med AV1 (och ibland HEVC) numera då det är betydligt bättre, som i sin tur dödar kompatibilitet med äldre hårdvara.

Tjänsterna du nämnde bör fortfarande ha H264-strömmar, så med skapliga drivrutiner så bör ju GPU:n sköta avkodningen istället för CPU:n tycker man. Rekommenderar att du tar en titt en på saken iaf,
https://www.amd.com/en/support/previous-drivers/apu/amd-serie...

Kör med den, annars kan jag inte få bilden till teven med HDMI. Men om drivrutiner och felsökning är ju inte vad detta handlar om. Hade jag velat haft hjälp om detta så är ju detta fel forum sektion för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Du har väl inget antivirus som tuggar i bakgrunden eller? Vilken dator som helst ska kunna streama 1080p video, men inte om du har råkat få en Mcafee eller AVG infektion.

Nä har bara Windows egna. Alltså hade jag velat haft hjälp för felsökningar och sånt hade jag postat i ett annat forum. Nu söker jag bara köpråd av datorer.

Permalänk
Medlem

Tipsar om Chromebook i allmänhet

Permalänk
Medlem

SSD och 8GB RAM är hemligheten, utöver det ska cad som helst räcka.

Jag skulle kolla på 3200G eller vänta till sommaren när Zen2 baserade APUerna ska släppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av vimana87:

Vilken bärbar skulle vara mer än tillräcklig för att kunna kolla på 1080 streaming på t,ex Viaplay, Netflix och Twitch utan att processorn går upp i 85-100% användning och bråka med andra resurser? Min kunskap om laptops är väldigt begränsad. Jag söker enbart efter köpråd. Tänker att en gaming laptop skulle vara overkill.

Budget: Under 10 000 kr prislappen.

Varför jag frågar:
Har en HP Notebook som har några år på nacken som jag har kopplad till teven via HDMI.. AMD A4 9120 Radeon R3 2,2ghz med nå R3 graphics med 4gb vram, 8GB ram och körs med Windows 10 Home på en mekanisk. Oavsett webbläsare och hur mycket jag än minskat på hur många program och resurser som körs... Chromium Edge/Beta, Firefox och Chrome så i aktivitetshanteraren så hamnar prolle användningen lätt upp mellan 85-100% när man kollar på Viaplay o Twitch t,ex och gör att det buffrar som tusan och måste sänka kvaliteten. Gick ifrån en Chromecast för att slippa sånt här.

Blir inte alltid såhär, men väldigt ofta.

jag har den här laptopen, som jag har använt till netflix mm i några månader nu, är för lite ramminne i den. Men sålänge jag inte har så många saker igång samtidigt så fungerar det fint

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti